malmberg

Blodketonmätning

Recommended Posts

Jag har köpt en blodketonmätare. Har ätit strikt LCHF sedan mitten av april ungefär. I mitt tidigare inlägg (LCHF och diabetes-2) skrev jag om detta. Igår visade TG 0.9.

Blodketonmätning efter uppvaknandet idag visade 3.7. Kollade även med Ketostix som visade ungefär 4.

Optimal ketos lär vara 1.5-3. Över 3 betecknas som starvation ketosis. Jag kanske äter något för lite. Springer som sagt 3-4 mil i veckan. Har inte sprungit sedan i onsdags så dagens höga värde

kan inte bero på det.

En tanke jag fick är att leta efter information om hur blodketonvärdet varierar över dagen. Enligt dietdoktorn verkar det som om ketonmätning på morgonen ger dagens lägsta värde. Stämmer det verkligen?

Någon som har mer information om detta?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror egentligen inte att morgonvärdet behöver vara det lägsta värdet.... men det är väl troligen det stabilaste värdet och man vill ju att de värden man mäter ska vara jämförbara ... precis som du säger kan ketonvärdet stiga kraftigt efter att man har tränat hårt....men om man vill kontrollera hur bra ens kost fungerar för ketosen så är det ganska ointressant ... på liknande sätt kan man få ketonvärdet att stiga ganska kraftigt genom att äta rent fett.

Hursomhelst om du uppnår 3,7 på morgonen utan att fasta så skulle jag vara väldigt nöjd... min tolkning är att kroppen mumsar i sig sitt eget fett under tiden du sover. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja viktnedgången på 4-5 kg på 6 veckor antyder väl det. Har för mig jag vägde 65 kg när jag var 20 år. På den tiden, 1973,  åt man ju vanlig husmanskost. Tror inte det fanns så mkt light-produkter då.

Längre ner i vikt går man knappast.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, malmberg sade:

Längre ner i vikt går man knappast.

Beror ju på om du var smal eller rund på de 65 kilona...? Själv får jag gå upp 10kg för att nå samma vikt som i 20-årsåldern.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska du nog inte sikta på lägre i alla fall! Blir spännande att se var du landar! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag siktar inte på någon vikt. Det blir vad det blir med strikt LCHF.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2.7 mM idag på morgonen. Optimalt med andra ord.

TG igår: 0.9, samma som tidigare. Frugan fick dock <0.5 !!!

Hon har gått från 5.0 till 0.5. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg