Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej. Jag har sedan ca en vecka börjar med keto kost, strikt lchf. Jag fastar även enligt 16:8 metoden några dagar i veckan. Jag undrar just på morgonen.. Kan man dricka fettkaffe med 1tsk kokosolja i utan att bryta fastan? Eller ska det bara vara kaffe... 

Hälsningar Annika

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt bryter du fastan (när du äter något med kalorier) ...men i praktiken så har jag svårt att tro att det har någon större betydelse...så fortsätt med teskeden kokosoljan om du tycker att det är gott. Egentligen skulle jag tro att kaffet (koffein) påverkar kroppen mer men det är nog också ganska marginellt och kanske då positivt när det gäller viktminskning.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Håller med ovanstående talare. Gör det som fungerar för dig. Jag tycker att lite kokos i smakar gott och gör kaffet snällare för magen. Om du fastar för viktnedgång är det bra att du inte tar mer än en tesked. Lycka till!

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-06-13 at 08:56, Annika70 sade:

Hej. Jag har sedan ca en vecka börjar med keto kost, strikt lchf. Jag fastar även enligt 16:8 metoden några dagar i veckan. Jag undrar just på morgonen.. Kan man dricka fettkaffe med 1tsk kokosolja i utan att bryta fastan? Eller ska det bara vara kaffe... 

Hälsningar Annika

Du får göra det som passar dig.. iallafall så är det rätt vanligt att folk som äter LCHF äter enligt 16:8 utan att kalla det för fasta, för man orkar inte äta mer, man är mätt och nöjd.

Tanken bakom fettkaffe eller MBC är att kroppen fortfarande skall vara i ketos/mest använda fett som energi.

Funkar för vissa.. iallafall så bryter man fastan, dvs man ändrar från katabolt till anabolt tillstånd.. är man frisk så spelar det ingen större roll, förutom att man inte blir lika hungrig till lunch.

Jag dricker bara kaffe, jag är morgontrött och inte alls hungrig på morgonen.

Oandrasidan så går jag inte frivilligt upp före 7,00 och äter lunch vid 12,00 det är bara ynka 4 timmar till dess på det så var det bara 16 timmar sedan jag åt senast.

• Gilla 3
Länk till inlägg