Popular Post MariaF Posted June 13, 2020 Popular Post Share Posted June 13, 2020 Vi har ett antal gånger diskuterat kopplingen mellan glutenkänslighet och gräspollenallergi och jag vet att jag själv varit med och diskuterat detta men jag hittar inte tillbaka. Hoppas kunna få lite hjälp av er andra nu. Lillemannen här hemma, han som drabbas av allt djävulskap, har i dagsläget svullna, röda ögon med klåda, viss rinnsnuva och är trött. För sent kom vi på att det är pollensäsong och plockade fram ögondroppar och näsdroppar. Eftersom han inte har besvär varje år utan bara vissa, är det svårt att förebygga när man inte vill stoppa i honom antihistaminer "i onödan". Varje gång problemen börjar och vi kollar pollenprognosen är det alltid, utan undantag, gräspollen det varnas för. Således kan man konstatera att han får mindre besvär när det är en regnig sommar vilket förklarar varför han inte får besvär varje år. Just nu är det varmt och blåsigt vilket ökar mängden som flyger runt. Det jag är intresserad av nu är kopplingen mellan gräspollen och gluten men också tarmhälsan i stort. Vetenskapen bakom alltså. Vi är, som jag nämnt tidigare, inte riktigt överens om glutenets vara eller icke vara här hemma så jag behöver bättra på minnet och kunskapsnivån i frågan. Har ni tips på bra, trovärdiga sajter? Bra studier från Pubmed (finns ju lite att gå igenom...) eller liknande så tar jag tacksamt emot detta. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 14, 2020 Share Posted June 14, 2020 Återigen ett ämne av gemensamt intresse. Eftersom jag har det som din son i det här avseendet har jag grubblat mycket på detta. En grundfråga är om pollenallergin har sitt ursprung i magen eller luftvägarna, eller börjar det i magen med läckande tarm som sätter igång immunförsvaret och när det hittar pollen i luftvägarna också blir det reaktion även där. Gluten har ju visats trigga zonulin som öppnar tight junktions i tunntarmen. Jag har ungefär kommit hit, inte så långt men kanske några uppslag att nysta i. Vete, råg och korn är grässorter och deras frön innehåller bla glutenprotein. Fröna tillverkas efter pollinering (tror jag, har inte kollat). Gräsallergiker reagerar på ett protein i gräspollen, jag har inte kollat men tror inte det är gluten. Det finns nåt som heter veteallergi. Ovanligt men jag har flera vänner som lider av WDEIA där intag av vete och fysisk aktivitet utlöser anafylaxisk chock. Här finns också allergi mot skaldjur och aspirin (som egentligen är en trädprodukt ..) i kombo med vete. Omega 5 gliadinreaktion är det man letar efter i blodprov. Eftersom den heter gliadin och gliadin är en peptid som blir kvar vid partiell nedbrytning av gluten undrar jag om detta gäller även omega 5, dvs den kommer från gluten. Det finns också bakers astma och exem. Bagare får dock sin reaktion genom inandning och hantering av mjöl. Nå, om gräsallergi och glutenproblem ska hänga ihop bör det vara samma protein man reagerar på. Jag gissar att det inte finns gluten i pollen men om det gör det så borde reaktionen bli samma dvs framförallt magproblem men också hud- och ledproblem. Dock inte hösnuva och rinnande ögon. Att pollen tar sig ner i magen är inget konstigt så det skulle vara möjligt med magproblem. Om vi tänker oss att det inte är gluten utan ett annat protein som orsakar gräsallergi är det väl inte otroligt att det finns även i gräsfröna vete råg och korn, men när vi äter dessa frön åker de ner i magen och om vi inte är bagare kommer det inte in i luftvägarna, så reaktionen borde inte vara samma som på pollen. Om det inte är så att pollenallergireaktionen egentligen kommer från magen och svalda pollenkorn. Jag är allergisk mot andra frön och nötter, troligen alla. När jag äter frön svullnar matstrupen, mina läppar svullnar, blodtrycket rasar, ögonen håller på att hoppa ut och jag blir högröd. Anafylaktisk chock. Det sticker i munnen. Om jag får i mig vete känner jag sticket i munnen men inget av det andra. Vete ger mig främst mag, led och hudproblem. Detta blev lite långt och tillkrånglat men som slursats. Jag tror det finns en koppling men det är inte gluten. Jag tror att den dag vi utvecklar en allergi har det med läckande tarm att göra men sen kan kroppen reagera på allergenet oavsett på vilken slemhinna det landar, ögon, näsa, hals, lunga eller rent av på huden. Lektiner, dvs växtkemikalier, proteiner, för att skydda främst frön är ett spår jag tror mycket på. Lektin finns på gräsfrön och troligen på gräspollen, det har jag dock inte kollat. Ett lektin i vete är vetegrodds aglutinin. WheatGermAglutinin. Att vi reagerar på lentiner är väl etablerat. Jag har en period testat vetegräspulver, ska vara nyttigt och glutenfritt. Inga allergiska, led, hud reaktioner men bra fart på magen, dock inte för bra fart .. Jag är inte säket på den produkten ännu. Bonusmaterial. En vän som börjat utveckla vikingasjukan slutade med gluten och anser att han därmed fick stop på vidare utveckling av vikingasjukan. Den stannade av. Han är övertygad. Det finns nya rön kring denna sjukdom att den har en immunkoppling man hittar förhöjda halter av IgA. Jag börjar tro att det är en autoimmun sjukdom med koppling till gener och gluten precis som celiaki. Ser som vanligt fram emot lite gemensam forskning i ämnet. Edit. Hittade så klart omedelbart nån annan som grubblar. http://ihatemyglutenfreelife.com/wheat-allergy-due-to-cross-reactivity-with-grass-pollen/ Edit 2. Forskningsrapport. https://www.karger.com/Article/Abstract/489610 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 14, 2020 Author Share Posted June 14, 2020 Åh, tack @Erik 2! Funderade faktiskt på att tagga dig för jag hade för mig att du var inblandad i tidigare diskussioner! Nu fick jag lite att nysta i! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 14, 2020 Share Posted June 14, 2020 Jo en sak till. I år var det värre i maj än normalt för mina bihålor, konstigt då det inte verkar ha varit jättemycket björkpollen, däremot gott om ek och det brukar gå bra, och en del gräs. Kanske är jag extra skör efter coronan. Fick köra kortisonspray i näsan vilket jag inte behövt på många år. Dessutom la jag till magmedlet silicea. Vet inte om det hjälpte eller om kortisonet gör hela jobbet men just nu är det riktigt bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 26, 2020 Author Share Posted June 26, 2020 Lillemannen har det tufft nu. Det kom några regniga dagar och alla besvär bara försvann. Nu är de tillbaka med full kraft! Kan inte låta bli att lägga ut denna bild på sonens ögon. Efter badet klagade han på kli i ögonen och jag bestämde mig för att ta en vända till apoteket för Lomudalen hjälper inte. Denna bild tog jag när jag kom hem, han fick kämpa för att få upp ögonen. Man blir så handfallen när det händer barnen, eller ja, barnet, storebror drabbas aldrig av nåt. Orättvist men förstås skönt för storebror. Antihistaminer torkar ut alla slemhinnor, inte bara i näsan och jag tänker att det alltså påverkar hans tarm. Försöker komplettera med probiotika och hoppas de bacillerna stöttar lite i alla fall. EDIT: Sonen tyckte han var så ful med sina svullna ögon så han ville inte att nån skulle se honom så jag tog bort bilden. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 28, 2020 Share Posted June 28, 2020 Men det är ju attans att ni inte hittar några droppar som funkar. Tar han tabletter och droppar samtidigt? Med tanke på uttorkning av slemhinnor kanske det inte är den bästa kombon för ögonens slemhinnor. Finns massor av pollen i sjövatten så klart och ofta även i havet. Ta med kranvatten att skölja hår och ansikte efter bad. En sak jag kom på kring gluten/gräsfrö och gräspollen frågan. Jag har ett analogt problem. Hasselpollen och hasselnöt. Jag blir sjuk av båda, dock olika symptom. Liksom av gräspollen och gräsfrö (vete). Om det fanns sesampollen i den svenska luften skulle jag kanske bli sjuk av det eftersom jag blir sjuk av sesamfrö. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 28, 2020 Author Share Posted June 28, 2020 Livostin, som jag köpte härom dagen, verkar funka bättre än Lomudal. Fast bäst tycks det bli med åskskurar. Han badar i egen pool för det mesta men den samlar förstås en del pollen också även om filtret samlar in en del. Jag planerar att ringa vårdcentralen i morgon. Jag vill inte stoppa i honom anti-histaminer hela tiden så eftersom tabletterna (Loratadin) inte hjälpte i kombination med Lomudal men Livostin tycks hjälpa bättre utan tabletter kör vi nog så nu om inte doktorn har nåt skojigt piller att komma med... Efter MC-tur igår i värmen hade jag själv besvär med ögonen igår kväll så jag testade Lomudalen. Vet inte om det var sköljet i sig men jag tyckte det hjälpte. Jag vet inte med mig att jag har pollenproblem men när halterna blir extra höga kan det ju bli för mycket för vem som helst, kanske? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 29, 2020 Share Posted June 29, 2020 Egen pool, då tänker jag klor. Uttorkande. Kan det spela roll också ? Sen för att göra min serie komplett. Timotej. Jag är alergisk mot timotejpollen och te gjort med timotej. Kanske följer det med pollen i teet. Reaktionen är samma. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 29, 2020 Author Share Posted June 29, 2020 Sant. Vi har dock saltklorinator så klorhalten är något lägre (salthalten dock hög). Han använder simglasögon, något som inte tilläts på badhuset när skolan hade simning på jumpan vilket syntes i ögonen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 1, 2020 Share Posted July 1, 2020 On 2020-06-29 at 16:49, MariaF sade: Sant. Vi har dock saltklorinator så klorhalten är något lägre (salthalten dock hög). Han använder simglasögon, något som inte tilläts på badhuset när skolan hade simning på jumpan vilket syntes i ögonen. Va? Tillät de inte simglasögon på jumpan?.. Mycket märkligt. Vilket hinder ska finnas för det?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 3, 2020 Share Posted July 3, 2020 Åter till frågan hur startar pollenallergin. Jag skulle vilja veta hur många pollenallergiker som har problem att andas genom näsan och primärt andas genom munnen pga trånga näsgångar. Min teori är att dessa trånga näsgångar gör att dessa personer får ner mer pollen i tarmen genom att pollen åker rakt ner i lungorna utan filtrering i näsgångarna och harklas upp och sväljs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 3, 2020 Author Share Posted July 3, 2020 On 2020-07-01 at 10:35, Jamtlandstjej sade: Va? Tillät de inte simglasögon på jumpan?.. De (badhusets personal) ansåg att de stör barnens simträning och att det inte ska behövas... 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 On 7/3/2020 at 2:11 PM, Erik 2 said: Åter till frågan hur startar pollenallergin. Jag skulle vilja veta hur många pollenallergiker som har problem att andas genom näsan och primärt andas genom munnen pga trånga näsgångar. Min teori är att dessa trånga näsgångar gör att dessa personer får ner mer pollen i tarmen genom att pollen åker rakt ner i lungorna utan filtrering i näsgångarna och harklas upp och sväljs. Hörstadius skriver intressant om detta med andning. https://www.dietdoctor.com/se/lat-nasan-jobba 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts