Jump to content

Snabbkaffe.


icey
 Share

Recommended Posts

Jag vill bara höja ett varningens finger för snabbkaffe, om det nu är någon LCHF'are här som brukar det. Av någon anledning innehåller denna variant enormt mycket kolhydrater (40-50%). Det står på vissa näringsdeklarationer och andra inte, så det är lätt att missa. Kaffe innehåller naturligt runt 0,2% kolhydrater, så jag skulle rekommendera er som använder snabbkaffe att byta till kaffebryggare eller kaffepress istället.

 

Man får i sig på tok för mycket kolhydrater annars. Jag gjorde själv samma misstag i början.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snabbkaffe som även erbjuds i företagsautomater inkl. alla expressovarianter, är en av flera dolda kolhydratkällor som man behöver ha under kontroll. Äter och mäter man endast den hemmalagade maten, brukar kolhydratmängden ge och resultera i komplikationer. En av orsakerna till att jag "dumpat" mitt dagliga kolhydratintag är just dessa dolda källor samt alla olika fel- och glädjeberäkningar som anges. Jag inkluderar även mina egna felräkningar i dessa. LCHF-matrecepten på nätet dräller också av rena galenskaper till beräkningar och är inte alltid att lita på. För säkerhets skull räknar jag kallt med att man får i sig upptill 50% mer kolhydrater än vad man själv kan beräkna.

 

På detta sättet har jag skapat utrymmet för det okända och även om/när det inte finns ett alternativ att välja matvägen. Jag försöker  dock numera undvika den sistnämnda situationen genom medhavd ölkorv. Mitt allmänt lågt kolhydratintag har faktiskt varit räddaren för min ketos flera gånger. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara höja ett varningens finger för snabbkaffe, om det nu är någon LCHF'are här som brukar det. Av någon anledning innehåller denna variant enormt mycket kolhydrater (40-50%). Det står på vissa näringsdeklarationer och andra inte, så det är lätt att missa. Kaffe innehåller naturligt runt 0,2% kolhydrater, så jag skulle rekommendera er som använder snabbkaffe att byta till kaffebryggare eller kaffepress istället.

 

Man får i sig på tok för mycket kolhydrater annars. Jag gjorde själv samma misstag i början.

skit nu fick jag nog svar på varför det går trögt för mig och varför jag har svårt att hamna i optimal ketos för att jag börjar ju dagen med 5-10 dl nescafe original och det står inget på innehålsföteckningen om mängden kolhydrater och det blir ju en hel del, jag har ju börjat dagen med en socker bomb,tack så mycket för detta innlägg,har druckit det här kaffet i 2 månader och vikten har stått still i 2 månader måste ju vara det som är största boven,får man fråga vad du använder för kaffe i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

skit nu fick jag nog svar på varför det går trögt för mig och varför jag har svårt att hamna i optimal ketos för att jag börjar ju dagen med 5-10 dl nescafe original och det står inget på innehålsföteckningen om mängden kolhydrater och det blir ju en hel del, jag har ju börjat dagen med en socker bomb,tack så mycket för detta innlägg,har druckit det här kaffet i 2 månader och vikten har stått still i 2 månader måste ju vara det som är största boven,får man fråga vad du använder för kaffe i dagsläget.

Ja, se där. Jag hade precis samma problem. Jag förstod inte varför min vikt stod still, tills jag hade totalanalyserat varenda komponent i min kost och slutligen funnit att boven var snabbkaffet. Jag drack en hel del av det också. Och när jag slutade med det, så rasade vikten igen.

 

Nu kör jag med Zoegas Presso Gentile (rund och fyllig grovmald mörkrost) och kaffepress. Det är kalasgott.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis ringt och kollat med Coop's konsumentupplysning då jag är storkonsument av deras snabbkaffe.

Det finns inga tillsatser i snabbkaffet, det består till 100 % av kaffebönor som frystorkas.

I kaffe finns kolhydrater, ca 0,4 g per dl drickfärdigt kaffe, lika för brygg- och snabbkaffe.

Kolhydraterna kommer från kaffebönan.

Det blir dock mer koncentrerat i frystorkat kaffe jmfr med vanligt kaffepulver av naturliga skäl.

Men dricker man snabbkaffet lika starkt som bryggkaffet så blir antal kolhydrater lika per kopp.

Allt hänger på dosering och antal koppar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi snackar per 100 gram här, och inget annat.

 

Snabbkaffe; http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33357〈=sv (41,1g kolhydrater per 100g).

 

Vanligt kaffe; http://www.fineli.fi/food.php?foodid=900〈=sv (00,3g kolhydrater per 100g).

 

Det är en fullkomligt sanslös skillnad. Låt bli snabbkaffet.

 

Det blir ju fel om man, vad jag förstår, jämför 100 gr pulver och 100 gr färdigt kaffe. Blandar man ut pulvret och gör en kopp kaffe av det så kan inte mängden kolhydrater bli högre för snabbkaffet. Var skulle kolhydraterna kunna komma ifrån? Snabbkaffet är ju bara frystorkat färdigt kaffe? Eller?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Okej, nu förstår jag. Jag har hela tiden jämfört snabbkaffepulver med okokt/obryggt vanligt kaffe. Det näringsvärdet avser är ju kokt eller bryggt kaffe - alltså kaffe utblandat med vatten.

 

Då är det mer intressant att veta hur mycket kolhydrater kaffebönor innehåller per 100g. Eller helt enkelt Zoegas Presso Gentile, vilket inte heller framgår av förpackningen.

Link to comment
Share on other sites

Då är det mer intressant att veta hur mycket kolhydrater kaffebönor innehåller per 100g. Eller helt enkelt Zoegas Presso Gentile, vilket inte heller framgår av förpackningen.

 

Oavsett sort på kaffet borde det ligga runt 0,3 gr/100 gr i en kopp färdigt kaffe. Det spelar nog större roll hur starkt kaffe du gör och hur många koppar du dricker. Oavsett så är kolhydratmängden ändå förhållandevis väldigt låg.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Hojta till om jag är ute och cyklar nu, men vad jag kan komma ihåg så blandade jag ned två teskedar snabbkaffepulver till en kopp kaffe. Pulvret innehåller 40g kolhydrater per 100g. Två teskedar blir totalt 10g pulver - alltså 4g kolhydrater per kopp färdigt snabbkaffe. Inte 0,3g per kopp alltså som du skriver här ovanför.

 

Det skulle räcka med blott fem sådana koppar för att bräcka gränsen för det totala kolhydratintaget vid strikt LCHF på 20g om dagen. Och då räknar jag bara kaffet, inte annat eventuellt innehåll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du mätt så att två teskedar väger 10 gr? Min spontana gissning är att pulvret är lättare än så.

 

 

Snabbkaffe doseras ca 16 gram per liter vatten, dvs drygt 6 gram till två muggar på vardera två deciliter.

 

Från Svensktkaffe.se.

 

Om jag räknat rätt så blir det ca 0,6 gr/100 gr. Lite mer då än i vanligt kaffe, men sen beror det ju på hur starkt man gör det. Dom på Fineli kanske gjorde sitt svagt, medans dom på Svenskt Kaffe kanske vill ha det starkt.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår så finns det även vissa felmarginaler när laboratorierna gör sina mätningar. Det går nog inte att göra sådana exakta mätningar som vi luras att tro när vi kikar på listor över innehåll i matvaror. Oavsett så kan det inte vara väsentligt mer kolhydrater i snabbkaffe än i vanligt kaffe för då måste vi hitta en förklaring till var kolhydraterna kommer ifrån.

Link to comment
Share on other sites

 Två teskedar blir totalt 10g pulver - alltså 4g kolhydrater per kopp färdigt snabbkaffe. Inte 0,3g per kopp alltså som du skriver här ovanför.

 

Sorry, men inte en chans att två tsk pulver väger 10 g! Jag testade att mäta upp två rågade teskedar på min hushållsvåg men den gav inte ens utslag. Min stora burk Nescafé Lyx innehåller 200 g malda kaffebönor. Med andra ord skulle den bara räcka till 20 koppar kaffe enligt dig?

 

På burken står det att den räcker till 100 koppar kaffe och att man ska ta 1-2 tsk per kopp. Det skulle innebära ca 2 gram pulver per kopp. Inte 10 gram.

 

Dessutom innehåller burken enbart  frystorkade kaffebönor och inga extra tillsatta kolhydrater.

 

Your logic is flawed  :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hm. Jag dricker en cappuchino om dagen. Har en caffitaly kapselmaskin och använder löfbergs lila espresso kapslar. Till det laktosfri standardmjölk. Det står ingenting på kapslarna om innehåll. Någon som vet hur det är med kolisar i detta kaffe?

 

Tja, det är väl lika mycket kolisar i det kaffet som i allt annat kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara höja ett varningens finger för snabbkaffe, om det nu är någon LCHF'are här som brukar det. Av någon anledning innehåller denna variant enormt mycket kolhydrater (40-50%). Det står på vissa näringsdeklarationer och andra inte, så det är lätt att missa. Kaffe innehåller naturligt runt 0,2% kolhydrater, så jag skulle rekommendera er som använder snabbkaffe att byta till kaffebryggare eller kaffepress istället.

 

Man får i sig på tok för mycket kolhydrater annars. Jag gjorde själv samma misstag i början.

Åååå tack för den!! Står och stampar på samma vikt sedan långt tillbaka!!?? Kan det vara frystorkat snabbkaffe??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm  :( 4gr extra kolisar per mugg..

 

Om du läser hela tråden så ser du att allt är ett stort missförstånd. Snabbkaffe innehåller inte mer kolisar än vilket annat kaffe som helst.

 

icey: Gå gärna in i ditt första inlägg och gör en rättelse. Den här tråden sprider en myt helt i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis ringt och kollat med Coop's konsumentupplysning då jag är storkonsument av deras snabbkaffe.

Det finns inga tillsatser i snabbkaffet, det består till 100 % av kaffebönor som frystorkas.

I kaffe finns kolhydrater, ca 0,4 g per dl drickfärdigt kaffe, lika för brygg- och snabbkaffe.

Kolhydraterna kommer från kaffebönan.

Det blir dock mer koncentrerat i frystorkat kaffe jmfr med vanligt kaffepulver av naturliga skäl.

Men dricker man snabbkaffet lika starkt som bryggkaffet så blir antal kolhydrater lika per kopp.

Allt hänger på dosering och antal koppar.

 

Ja, det låter rimligare. Inte fasiken blir man sockerberoende av pulverkaffe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag mätte nu på min köksvåg, och 3  rågade tsk Nezcafe lyx väger 5 gram. 3 tsk är vad jag använder 2-3 ggr/dag =15 kh???

Då blir det ju ingen strikt LCHF :o

 

Nej men pulverkaffet innehåller ca 9 g kolhydrater per 100g. En total mängd på 15g pulver ger alltså ca 1.5 kolhydrater. Typ inget alltså. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att snabbkaffe ställer till det i kroppen av annan anledning än pga eventuella kolhydrater? Koffein är ju känt för att påverka hjärtat, och att man bör dricka decaf om man har högt blodtryck. Jag kickstartar morgonen med en mugg (2dl) kaffe gjort på 3 tsk snabbkaffe med grädde, och på sista tiden har det inte kännt så bra.........Hjärtat bankar och jag blir orolig i kropen. Efter att ha dragit ner kaffekonsumtionen till enbart 2 muggar om dan, så känner jag mig bättre. Idag ska jag köpa decaf, och se om det blir ytterligare nån förändring. 

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att snabbkaffe ställer till det i kroppen av annan anledning än pga eventuella kolhydrater? Koffein är ju känt för att påverka hjärtat, och att man bör dricka decaf om man har högt blodtryck. Jag kickstartar morgonen med en mugg (2dl) kaffe gjort på 3 tsk snabbkaffe med grädde, och på sista tiden har det inte kännt så bra.........Hjärtat bankar och jag blir orolig i kropen. Efter att ha dragit ner kaffekonsumtionen till enbart 2 muggar om d , så känner jag mig bättre. Idag ska jag köpa decaf, och se om det blir ytterligare nån förändring. 

Enl Min Mat  (Livsmedelsverket) innehåller snabbkaffepulver 42,6 kh/100gr . 10gr=4,2. 5gr=2,1

Link to comment
Share on other sites

Enl Min Mat  (Livsmedelsverket) innehåller snabbkaffepulver 42,6 kh/100gr . 10gr=4,2. 5gr=2,1

 

Då tror jag de har fel. Mitt snabbkaffe (Eldorados) innehåller 8.9 kolhydrater 100g, och jag såg att någon skrev att Nescafé Gold Blend innehåller 9g/100g tidigare. Tveksamt att variationerna skulle vara så stora som mellan 9 och 41%, det tror jag i så fall gäller kaffepulver där man tillsatt socker och/eller mjölkpulver.    

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag druckit decaf i några dagar, och skillnaden är enorm! Mår mycket bättre nu "när hjärtat klappar lugnt och tyst, och jag kan andas ut". (Marie Fredriksson) Ibland är innehållsförteckningen vilseledande när den ger kolhydrater för pulvret istället för "konsumerbar produkt". Viss mat har massa kolhydrater per 100 g, men man använder så lite att det är försumbart. Slängde nästan ut makens "Marmite"(yuck!) tills han påpekade att han bara använder 2-3 gram åt gången. Vissa saker får kosta kolhydrater, som kaffe och rödvin i mitt fall, Marmite i hans. Många dieter säger också att man ska undvika kaffe/vanligt te och alkohol de första veckorna, så det finns kanske en speciell anledning till det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mitt snabbkaffe (ICA Basic) innehåller bara 9 gram kolhydrater per 100 gram. Det kanske låter mycket, men jag tar ju bara en tesked pulver till en kopp kaffe, och vad väger det kanske 1 gram?

 

Yups, brukar själv ta 3 tsk snabbkaffe (eldorados...) och det väger 2 gram enligt min köksvåg så många kolisar blir det inte på det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det kanske är så att snabbkaffe ställer till det i kroppen av annan anledning än pga eventuella kolhydrater? Koffein är ju känt för att påverka hjärtat, och att man bör dricka decaf om man har högt blodtryck.

 

Jag vet att jag har sett någonstans (men var?) att den som vill gå ner i vikt med LCHF bör undvika kaffe eftersom koffein höjer blodsockret. 

 

Det har jag inte lyssnat på eftersom jag ääälskar kaffe, och för mig har det gått bra ändå. Men kanske en del kan få problem. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...