Fundersam Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Efter snart tre månader på LCHF och sockerfri lika länge, den längsta tid i mitt 50-åriga liv, mår jag väldigt bra. Det är bara en sak som är lite konstig och jag undrar om någon annan har liknande erfarenhet. Först har det isat i en del tänder, i drygt 1,5 månader vid måltid men det verkar ha gått över. Nu känns det som om tänderna blir gulare och får missfärgningar. Tog upp saken idag med min mamma, som ätit LCHF något kortare tid, och hon upplever precis samma sak. Med ilningar och missfärgningar. Vill poängtera att jag är mycket noga med min munhygien, dricker inte kaffe, har inte rört rödvin på tre månader och dricker inte heller svart te för tillfället, då jag vill undvika mjölksocker. Svart te utan mjölk är ingen för mig. Är det någon annan som upplevt dessa fenomen och eventuellt vet vad de beror på? Om ja, är det något som försvinner? Nu kommer jag att behandla/borsta min tänder med bikarbonat 1 ggr vecka så får jag se om det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Det skulle kunna vara så att du faktiskt re-mineraliserar tänderna på lchf-kosten Alltså egentligen nåt väldigt positivt Du säger själv att ilningar har slutat Förstås inte så trevligt om du upplever att färgnyansen blir mörkare Jag upplever själv samma sak men i mitt fall skyller jag på kaffet som jag nog dricker alldeles för mycket av Problemet är dock lätt fixat eftersom fläckarna är väldigt ytliga Nån gång emellanåt så borstar jag tänderna med lite dolomitkalk vilket direkt tar fram den vita ytan igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Tusen tack för ditt svar . Re-mineralisering låter intressant, jag håller tummarna. Testade bikarbonat igår och skall köra en ggr/vecka ett tag framåt. Och jag ser att det missfärgade har krupit uppåt på tänderna och de är vitare från tuggytorna räknat. Det vore konstigt om LCHF skulle vara nedbrytande för tänderna eftersom det har varit uppbyggande på precis alla andra områden. Tappar mindre hår, bruna fläckar på kroppen som tillbakabildas med mera, med mera... Kanske dolomitkalk är "snällare" än bikarbonat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Intressant det här. Har också haft lite undermedvetna funderingar kring detta eftersom jag själv märkt av minskade problem med ilningar etc. Har inte alls luskat i detta tidigare men det här med remineraliseringar ger ju en utgångspunkt i varje fall. Tackar för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Intressant det här. Har också haft lite undermedvetna funderingar kring detta eftersom jag själv märkt av minskade problem med ilningar etc. Har inte alls luskat i detta tidigare men det här med remineraliseringar ger ju en utgångspunkt i varje fall. Tackar för det! Ett intressant ämne, som jag heller inte funderat så mycket på. Inte lätt att hitta info på nätet, särskilt inte på svenska. Började leta på engelskspråkiga sidor och har bland annat hittat denna http://www.remineralizeteeth.org/tag/remineralize-teeth-2/. Roligt är att den diet som föreslås är väldigt likt LCHF. Hittade också en annan blogg, http://healingendo.blogspot.se/2011/09/remineralization-of-teeth.html, där denna kvinna påstår att hennes tänder blivit så missfärgade av Low Carb food. Är det möjligt att det kan bli så av riktigt mat? Ni som har testat längre tid, har ni sett sådana här exempel i verkliga livet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Det skulle kunna vara så att du faktiskt re-mineraliserar tänderna på lchf-kosten Alltså egentligen nåt väldigt positivt Du säger själv att ilningar har slutat Förstås inte så trevligt om du upplever att färgnyansen blir mörkare Jag upplever själv samma sak men i mitt fall skyller jag på kaffet som jag nog dricker alldeles för mycket av Problemet är dock lätt fixat eftersom fläckarna är väldigt ytliga Nån gång emellanåt så borstar jag tänderna med lite dolomitkalk vilket direkt tar fram den vita ytan igen Var kan man köpa dolomitkalk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts