catarina t

Hur fungerar ketos?

Recommended Posts

Jag har ätit en kost med mycke protein och grönsaker, lite fett och kolhydrater i över tre månader nu. Kickstartade med 550kcal/dag för att komma i ketos. Nu till min fråga: Om jag fuskat och ätit godsaker under en dag måste jag då börja om för att komma i ketosläge igen?

Ha det gott!🌞

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommet hit!

Du äter inte LCHF så du kommer inte hamna i ketos. Du kan göra det kortvarigt när du äter väldigt få kalorier per dag men inte sen när du ökar kaloriintaget.

LCHF innebär att man äter Mycket fett, typ valfritt med protein (man brukar säga medelmycket) och lite kolhydrater. Grönsaker ovan jord är OK men inte frukt.

Du kan läsa mycket mer här:

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

 

  • Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, catarina t sade:

Jag har ätit en kost med mycke protein och grönsaker, lite fett och kolhydrater i över tre månader nu. Kickstartade med 550kcal/dag för att komma i ketos. Nu till min fråga: Om jag fuskat och ätit godsaker under en dag måste jag då börja om för att komma i ketosläge igen?

Ha det gott!🌞

Bra fråga.. egentligen inte så bra underbyggd.. men iallafall vi börjar bli vana med typ dessa frågor!

Såå jag börjar med LCHF.. strikt sådan, dvs högt fettintag, normalt protein och lågt kolhydratintag!

Då får jag försöka förklara, dvs E%.. strikt LCHF är typ 70-80 E% fett, cirka 10-15 E% protein och 5 E% kolhydrater!

Dvs E%.. andelen av dina kalorier per dag i genomsnitt!

Hur som helst så på 550 Kcal så lär vem som helst komma i ketos!

Dvs både VV och viktklubb anger att man kommer hamna i ketos om man drar ner på kalorierna, till deras försvar så rekommenderar de inte en 550 Kcal diet!

Oså till din fråga, den är lite ovidkommande i princip, för det spelar ingen roll vad du äter/fuskar med om du äter 550 Kcal, du lär hamna i djupaste ketos!

Oså till ketos/ketogen diet, dvs det är litta samma som LCHF, men man skal likt förbannat äta protein och kalorier så att de motsvarar ens  vikt och ålder!

Dvs på 550 Kcal.. oavsett föda, det kallar vi för i bästa fall för fasta, i sämsta fall för bantning!

Såå till den stora frågan hur fungerar ketos, det funkar på litta olika sätt!

Som jag redan nämnt, VV, Viktklubb, fasta,  bantning/svält, kommer att led till ketos!

Oså kommer vi då lite osökt in på LCHF/ketogen diet, det är fortfarande hög E% fett, Normalt protein, väldans lite kolhydrater!

Dsv man kan äta ketogent utan att svälta/banta/fasta!

Iallafall så är inte 550 Kcal i snitt något man kan hålla på med mer än korta stunder.. iallafall inte under 1500 Kcal!

Såå du är i ketos, av helt fel anledning!

Du skall uppnå ketos på tilräckligt mycket kalorier för din vikt/ålder, av ketogen kost, med rätt mängd kalorier för din vikt längd ålder!

Iallafall så här ser den kosten ut;

LCHF-mat

 

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Zepp sade:

Bra fråga.. egentligen inte så bra underbyggd.. men iallafall vi börjar bli vana med typ dessa frågor!

Såå jag börjar med LCHF.. strikt sådan, dvs högt fettintag, normalt protein och lågt kolhydratintag!

Då får jag försöka förklara, dvs E%.. strikt LCHF är typ 70-80 E% fett, cirka 10-15 E% protein och 5 E% kolhydrater!

Dvs E%.. andelen av dina kalorier per dag i genomsnitt!

Hur som helst så på 550 Kcal så lär vem som helst komma i ketos!

Dvs både VV och viktklubb anger att man kommer hamna i ketos om man drar ner på kalorierna, till deras försvar så rekommenderar de inte en 550 Kcal diet!

Oså till din fråga, den är lite ovidkommande i princip, för det spelar ingen roll vad du äter/fuskar med om du äter 550 Kcal, du lär hamna i djupaste ketos!

Oså till ketos/ketogen diet, dvs det är litta samma som LCHF, men man skal likt förbannat äta protein och kalorier så att de motsvarar ens  vikt och ålder!

Dvs på 550 Kcal.. oavsett föda, det kallar vi för i bästa fall för fasta, i sämsta fall för bantning!

Såå till den stora frågan hur fungerar ketos, det funkar på litta olika sätt!

Som jag redan nämnt, VV, Viktklubb, fasta,  bantning/svält, kommer att led till ketos!

Oså kommer vi då lite osökt in på LCHF/ketogen diet, det är fortfarande hög E% fett, Normalt protein, väldans lite kolhydrater!

Dsv man kan äta ketogent utan att svälta/banta/fasta!

Iallafall så är inte 550 Kcal i snitt något man kan hålla på med mer än korta stunder.. iallafall inte under 1500 Kcal!

Såå du är i ketos, av helt fel anledning!

Du skall uppnå ketos på tilräckligt mycket kalorier för din vikt/ålder, av ketogen kost, med rätt mängd kalorier för din vikt längd ålder!

Iallafall så här ser den kosten ut;

LCHF-mat

 

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Nu äter jag 1500kcal/dag (uträknat på min ålder å vikt). 550kcsl var en kickstart på tre veckor... var lite otydlig där. 😉 

Då förstår jag saken lite bättre. Som sagt är jag inte så påläst, och hitta info på nätet verkar vara svårt då det finns tusen olika svar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-06-16 at 23:25, catarina t sade:

Nu äter jag 1500kcal/dag (uträknat på min ålder å vikt). 550kcsl var en kickstart på tre veckor... var lite otydlig där. 😉 

Då förstår jag saken lite bättre. Som sagt är jag inte så påläst, och hitta info på nätet verkar vara svårt då det finns tusen olika svar.

Du har kommit till rätt forum!

Iallafall varken VV eller viktklubb har fel, i bästa fall reduceras kalorierna, till något mer adekvat till ens förbrukning.

Vad jag förstår så har även de recept och annat som kan hjälpa till, utifall man lagar sin mat själv.

Det gäller även LCHF/Ketogen diet.. finns hur mycket LCHF-godis att äta/baka/göra själv.

Skillnaden  mellan VV/Viktklubb och LCHF/Keto är mest tankegodset.. inga jättestora skillnader faktiskt.

Den stora skillnaden handlar om macronutrient komposition, dvs LCHF/Keto kommer alltid vara högre på fett (E%)!

Tanken med LCHF/Keto är att efter omställningen så skall kalorierna sjunka, så att man slipper äta 5-6 gånger per dag fika stup i kvarten, med bullar och socker i kaffet!

Dvs då har man kuttat ut både bullar och socker.. om man står ut med det, högre E% fett tenderar att hjälpa till?

Summa summarum, du får lov att räkna kalorier, följ inte det slaviskt, du får även lov att räkna kolisar, följ inte det slaviskt.

Utan man skall i förstone äta riktig mat.. den får lov att innehålla en hel del fett (E%)!

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.