Mina kolesterolvärden ​​​​​​​​​​​​​​

Recommended Posts

Jag var på blodprov igår.

Här kommer kolesterolet:

P-kolesterol 6,0 mmol/l

P-kolsterol HDL 1,76 mmol/l

Kolsterol/HDL - förhållande (säkert inte rätt ord, översatt från finska) 3,4

Non-HDL 4,2

P-kolesterol LDL 3,3 mmol/l

P-Triglycerider 2,2 mmol/l 😱

Tankar på det?

Snart ringer väl hälsovårdaren och säger att jag fort ska till läkare för att få recept på statiner. 

Hur mycket påverkas resultatet av det man ätit 2-3 timmar innan blodprovet?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tr0llet sade:

Här kommer kolesterolet:

P-kolesterol 6,0 mmol/l

Non-HDL 4,2

Tankar på det?

Snart ringer väl hälsovårdaren och säger att jag fort ska till läkare för att få recept på statiner. 

Dessa prover ska tas fastande. Så visst påverkar det. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Dessa prover ska tas fastande. Så visst påverkar det. 

Jag hittade en annan tråd var kolesterolvärdena diskuterades. Någon skrev att man så snart efter att man ätit i princip mäter måltidens innehåll. Stämmer nog bra det, med tanke på vad jag vanligen trycker i mig en morgon 🙄 

Varför tar man de då inte fastande, per automatik? Undrar jag.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-06-17 at 10:33, Tr0llet sade:

Här kommer kolesterolet:

P-kolesterol 6,0 mmol/l

Non-HDL 4,2

Tankar på det?

Man  bör undvika att mäta sitt kolesterol för man kan tänkas betraktas som sjuk!

Nämenaltså kolesteriol är hur som helst en viktig del av vår kropp.

Såå.. tot-C/HDL-C bör hålla sig under 6, under 5 är bra, och vid 4 eller under, då är man tonåring typ!

Dvs,, 6/1,76= 3,4, dvs även utan att förstå Finnska, vi har iallafall kommit till samma resultat, dvs det är nästan lite lågt?

Det kan handla om att ditt HDL-C är högt?

Nämenaltså man skall inte alls undvika att mäta varken ditten eller datten utifall man får möjlighet eller har råd med det!

Problemasemajset är sen hur man utvärderar det hela!

Det du mätt är vad vi kallar för en standard lipidpanel.. egentligen olika lipoproteiner och deras kolesterolinnehåll!

Dvs det är i princip inte fel, men numera mäter man APO-kvot i stället vilket är en bättre metod att förutsäga framtida död i CVD!

Dvs det är sällan -c som är problemet, när det gäller snar död  i CVD,, utan oftare FH. om man har de generna!

Iallafall förutom FH så har vi andra drabbats utav metabolt syndrom, det är en helt annat historia.. dvs vi äter oss till en förtida död.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tack för svaren. De övriga resultaten struntar jag mer eller mindre i, men triglyceriderna är jag lite olycklig över... 😳 

Ska kolla den här, tack @Bengt Nilsson

7 timmar sedan, Bengt Nilsson sade:

Dave Feldman - 'Cholesterol is a Passenger, Not a Driver' (halvtimme lång engelsk föreläsning)

https://youtu.be/0LuKwsz9Woc

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 minut sedan, Tr0llet sade:

Tack för svaren. De övriga resultaten struntar jag mer eller mindre i, men triglyceriderna är jag lite olycklig över... 😳 

Ska kolla den här, tack @Bengt Nilsson

Triglyseriderna mäter din närmaste måltid, dvs man skall vara fastande iallafall 6-24 timmar innan man  tar sådana  prover!

Oså på det, man kan  utifall man mäter höga triglcyerier (fett)  i sina  APO.lipoproteiner fundilera litta mer på Insulinresistens?

Dvs triglyscerider är det vi normalt kallar for fett..

Enklast är att ta en APO-kvot!

Iallafall, nästa gång du tar en lipipanel, fasta iallaall minst 24 timmar, grejen är, du skall vara omställd till ka§tabolt tillstånd.. dvs fastande, dvs då mäter man vad din kropp tillför.. inte vad du tillför via munnen utan hur den är adapterad till att leva av det du redan tillfört.

Iallafall igen, man har levt/ätit LCHF/liknande/fastat/annat, man bör fundilera lite på sådant först.. iallafall de fucking triglyceriderna är där hur som helst!

Det är då man skall ut och springa de där två timmarna 7 dar i veckan för att först sänka glycogendepåerna  i musklerna samt öka aptiten på bättre mat!

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Triglyseriderna mäter din närmaste måltid, dvs man skall vara fastande iallafall 6-24 timmar innan man  tar sådana  prover!

Oså på det, man kan  utifall man mäter höga triglcyerier (fett)  i sina  APO.lipoproteiner fundilera litta mer på Insulinresistens?

Dvs triglyscerider är det vi normalt kallar for fett..

Enklast är att ta en APO-kvot!

Iallafall, nästa gång du tar en lipipanel, fasta iallaall minst 24 timmar, grejen är, du skall vara omställd till ka§tabolt tillstånd.. dvs fastande, dvs då mäter man vad din kropp tillför.. inte vad du tillför via munnen utan hur den är adapterad till att leva av det du redan tillfört.

Iallafall igen, man har levt/ätit LCHF/liknande/fastat/annat, man bör fundilera lite på sådant först.. iallafall de fucking triglyceriderna är där hur som helst!

Det är då man skall ut och springa de där två timmarna 7 dar i veckan för att först sänka glycogendepåerna  i musklerna samt öka aptiten på bättre mat!

Då kan jag hoppas på att hälsovårdaren ringer och orolig för min hälsa. Jag vill på ett nytt blodprov. Är nyfiken på vad ett fasteprov visar. Som jämförelse, liksom. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Tr0llet sade:

Då kan jag hoppas på att hälsovårdaren ringer och orolig för min hälsa. Jag vill på ett nytt blodprov. Är nyfiken på vad ett fasteprov visar. Som jämförelse, liksom. 

Eller så säger vi som så att har du fastat hela natten och sen tagit en lipidpanel och triglyceriderna fortfaranade är ett problem då borde minnas huruvuia -du ätit under natten, eller druckit alkohol!

UIallafall.. Tot--C /HDL-C landar på 3,4 hen borde rusa ut och  visa upp dig för alla sina patienter!!

Vi skiter i det.. för dina trg är höga!

Ialalfall om din hälsovårdare ringer dig, då skall du kräva en APO.kvot, samt övrig lipidpanel!

DVs apokvoten säger mer om din femåriga dödlighet av CVD än vanlig lipidpanel!

Dvs om du inte redan -är pensionär sä säger både APO-kvot och hela din lipidpanel litta om hur din kropp är rustad för att leva iallafall till pensionsåldern!

Dvs om du inte redan är pensionär.. så finns det åtgärder som gör att man kan leva längre ha hälsan och må bra, tex kost!

Dvs nr 3, det är aldrig försent fören det är försent!

Dvs nr 4.. dina Tot-C/HDL-C är fucking 3,4 förlåt mitt svärord.. men det är fantastiskt

Försök att förklara för mig att din läkare inte han/hen/hon inte rusade ut på gatan och skrek ut att du var en av henUhan/hons friskaste patienter och att alla på gatan borde äta/leva som du?

Länk till inlägg
On 2020-06-17 at 10:33, Tr0llet sade:

P-kolesterol 6,0 mmol/l

Non-HDL 4,2

P-Triglycerider 2,2 mmol/l 

Vad jag förstår ligger både dina P-kolesterol, LDL och Triglycerider inom referens. Så vad är problemet? 

För min del höll ssk på att trilla av stolen när hon såg mina värden och ville genast ringa läkare.

kolesterol.png

• Gilla 2
Länk till inlägg

Problemet är att det viktiga värdet TG / HDL indikerar på 

Some insulin resistance: 2.0–3.0

Ditt värde ligger på nära 2,9

Significant insulin resistance and heart disease risk is found at ratios >3.0

195,8/68,6 ger 2,85 

TG
mmol/L
=
mg/dL / 2,2= 195,8 
HDL
mmol/L
=
mg/dL 1,76= 68,6
  • Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-06-19 at 09:02, iAnna sade:

Vad jag förstår ligger både dina P-kolesterol, LDL och Triglycerider inom referens. Så vad är problemet? 

För min del höll ssk på att trilla av stolen när hon såg mina värden och ville genast ringa läkare.

kolesterol.png

Ibland undrar jag hur någon kan lära sig förstå varje människas individuella värden... För alla värden ska väl vara i någon sorts relation till varandra? Och så måste man ta i beaktande vad människan ätit. Och så måste man förstå varför referensvärdena varierar??? Triglyceriderna ska vara så låga som möjligt. Enligt labbet jag gick på ska triglyceriderna ligga under 2.0. Kostdoktorn skriver någonstans att de ska vara under 1,7. Enligt ditt labb ska det vara under 2,6... 

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-06-19 at 18:29, Nisse sade:

Problemet är att det viktiga värdet TG / HDL indikerar på 

Some insulin resistance: 2.0–3.0

Ditt värde ligger på nära 2,9

Significant insulin resistance and heart disease risk is found at ratios >3.0

195,8/68,6 ger 2,85 

TG
mmol/L
=
mg/dL / 2,2= 195,8 
HDL
mmol/L
=
mg/dL 1,76= 68,6

Det är just det jag har fått sura uppstötningar av. Min fråga har varit ifall min frukost har påverkat resultatet. De flesta som kommenterat menar att det har det. Jag hoppas verkligen det... 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-06-21 at 10:16, Tr0llet sade:

Det är just det jag har fått sura uppstötningar av. Min fråga har varit ifall min frukost har påverkat resultatet. De flesta som kommenterat menar att det har det. Jag hoppas verkligen det... 

Det hoppas jag oxå!

Iallafall så finns det förutom statiner även gastric by pass man kan tillgripa!

Och kanske ännuvärre.. total avhållning från alkohol i minst en hel vecka!

Dvs vid lipidpanel där trg ingår så skall man vara fastande.. ingen frukost iallafall, samt helt ostressad!

Sååå inför nästa prov, fastande iallafall minst 12 timmar, ingen frukost och en hel vecka utan alkohol!

Oså en tid för provtagning där du inte är stressad, på förmidagen!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Glukos, triglycerider, LDL-kolesterol , C-peptid och Zink är mycket känsliga för intag av mat och dryck och värdet kan bli missvisande vid otillräcklig fasta. 

Och med tanke på mängden mättat fett jag ätit ungefär 2 h tidigare är det ju då inte överraskande att triglyceriderna var så pass höga. Jag läste någonstans att man kan även mäta triglyceriderna ickefastande, men man måste göra ett annat prov. Lite intressant att hälsovårdaren inte frågade ifall jag var fastande eller inte inför blodprovet. 

• Gilla 5
Länk till inlägg