malmberg

Blodsocker/ketoner

Recommended Posts

Om nu den optimala ketonkoncentrationen är, säg, 3 mM och samtidigt blodsockerkoncentrationen är normal, 5 mM, då borde väl mängden glukos respektive ketoner till hjärna och muskler ändå vara ungefär densamma?

Är det något jag har missat? Jag har aldrig mätt blodsockret när jag är i optimal ketos, men jag antar att det ligger mellan 4-6 mM. Eller? En glukosmolkeyl respektive ketonmolekyl har väl ungefär samma molvikt så både koncentration och viktmängd borde ungefärligen ligga på samma nivå. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, malmberg sade:

Om nu den optimala ketonkoncentrationen är, säg, 3 mM och samtidigt blodsockerkoncentrationen är normal, 5 mM, då borde väl mängden glukos respektive ketoner till hjärna och muskler ändå vara ungefär densamma?

Är det något jag har missat? Jag har aldrig mätt blodsockret när jag är i optimal ketos, men jag antar att det ligger mellan 4-6 mM. Eller? En glukosmolkeyl respektive ketonmolekyl har väl ungefär samma molvikt så både koncentration och viktmängd borde ungefärligen ligga på samma nivå. 

Bra frågor, har aldrig funderat på det sättet!

Utan det jag läst mer om är Homeostas, dvs hur en ändrad metabol situation ändra olika hormoner och därmed hela ämnesomsättningen.

Iallafall så får vi reda ut lite olika saker;

På en ketogen diet så har man fortfarande "normalt blodsocker".. iomed att vissa celler enbart kan använda glukos, typ cirka 30% av hjärnan, alla röda blodkroppar, någon procent av njuren, förmodligen något mer.. typ för att bilda glycoproteiner som finns i typ alla våra cellmembran.

Utan det som händer är att främst muskelceller (vilka har få ketolysensymer) går över till att använda mer fett.. vilket kräver mer syre, därav en del av omställningsproblemen.

Iallafall, hjärtat och cirka 70% av hjärnan har eller har iallafall förmåga att uppreglera sina ketolysensymer, dvs man kan om man vill se det som en backup mekanism.. det är det som brukar ta 4 veckor, musklerna tar som regel längre tid på sig att ställa om till fett iomed att de behöver en högre syreupptagningsförmåga.

Det du kanske missat är att en ändrad homeostas styr om så att glukos (vilket är viktigt för röda blodkroppar och vissa delar av hjärnan) får dessa lite exklusivt.. finns andra backup mekanismer där oxå som glykogenolys, glukoneogenes, dvs man behöver inte äta en endaste kolhydrat, man får ett normalt blodsocker hur som helst.. iallafall så länge man inte svälter ihjäl.

Och det fungerar lite som så att cirka 10E% av triglyceriderna (fett) består utav  glycerol, det går till Glukoneogenesen i bästa fall..  spillet från aminosyreomsättningen går oxå till glukoneogenes, iallafall om man äter tillräckligt med mat!

Iomed det, så är levern upptagen med att bilda glukos, vissa ensymer och intermediträrer är då helt upptagna med att bilda glukos, vilket innebär att fett bara bryts ner halvägs i levern och sen går in i ketocyckeln.

Levern har i princip inga ketolysensymer, varvid ketoner strömmar ut i blodet där det kan tas upp och användas av celler med högre andel ketolysensymer, framförallt hjärtat och en stor del av hjärnan.

Oså till "optimal ketos", det är några forskare som kommit på detta, dvs de fann att där låg det optimala utifall man kör en ketogen diet, ligger man under så gjorde ketosen inte den verkan man kanske tänkt sig och låg man över så gav det inte någon extra effekt.

På det så finns det mer extrema ketoshalter, som kan vara "normala" under vissa förutsättningar, svälketos, sen  post exercise ketos, sist men inte minst, jag nämner den främst för att den rekommenderas av vissa läkare, dvs över fyra mot Epilepsi!

Ketogen diet mot epilepsi på över "optimal ketos" innebär i princip ett helvete, dvs kalorirestriktion, proteinrestriktion, motion, få måltider, dålig tillväxt för barn med den sjukdomen!

Har ingen koll på Mmol det enda jag vet är att våra förfäder inte dog på savannen om det inte fanns några bananer att tillgå!

Summa summarum, oavsett Mmol eller kaloriinnehåll, vår homeostas är tänkt att reglera det hela för artens överlevnad, på Savannen i Afrika!

Nu var det några år sedan vi var jägare/samlare och våra kroppar är nästan oförändrade medans våra livsförhållanden totalt förändrade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var krångligt. Har aldrig varit intresserad av biokemi :)

En tanke jag fick efter att jag skrev mitt inlägg är följande:

Även om keton respektive glukoskoncentration i blodet är ungefär densamma behöver det ju inte betyda att förbrukningen är i samma storleksordning.

Vad gäller glukosen kanske det bara nytillverkas i små mängder för att hålla koncentrationen på en normal nivå. Därmed blir också förbrukningen mindre.

Det kanske är kvoten keton/glukos som påverkar bildningshastigheten och förbrukningshastigheten av ketoner. Från att inte vara i ketos (<0.1 mM) till optimal kestos (3 mM) ökar ju

kvoten minst 30 ggr. Så även om koncentrationen keton/glukos är ungefär densamma är det en helt annan dynamik som gäller för ketoner respektive glukos.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-21 at 09:05, malmberg sade:

Det var krångligt. Har aldrig varit intresserad av biokemi :)

En tanke jag fick efter att jag skrev mitt inlägg är följande:

Även om keton respektive glukoskoncentration i blodet är ungefär densamma behöver det ju inte betyda att förbrukningen är i samma storleksordning.

Vad gäller glukosen kanske det bara nytillverkas i små mängder för att hålla koncentrationen på en normal nivå. Därmed blir också förbrukningen mindre.

Det kanske är kvoten keton/glukos som påverkar bildningshastigheten och förbrukningshastigheten av ketoner. Från att inte vara i ketos (<0.1 mM) till optimal kestos (3 mM) ökar ju

kvoten minst 30 ggr. Så även om koncentrationen keton/glukos är ungefär densamma är det en helt annan dynamik som gäller för ketoner respektive glukos.

Det är krångligt rent biokemiskt, iallafall att förklara/begripa!

Det lilla jag lyckats läsa mig till på PUBmed  ( och tror mig förstå) är att olika macronutrienter påverkar vår homeostas på lite olika sätt.

Dvs vår ämnesomsättning regleras i en kaskad med flera olika feedback mekanismer/hormoner/ensymer, C-AMP, vet inte vem som oppfann detta, mest troligt handlar det om vår utveckling som art?

Vår utveckling som art för att överleva i en föränderlig omgivning som jägare/samlare.. eller före det.. mest troligt före det?

Såå, vi hoppar till något annat, nämligen skillnaden mellan katabolt och anabolt tillstånd, dvs det mesta du äter lagras/anabol homeostas, det tar bara några timmar.. uppskattningsvis 2-4 timmar!

Därefter, när allt är lagrat, dvs det kommer inget mer in via leverns portaven; då är det dags för katabol homeostas, dvs att leva utav det man redan ätit!

"Portådern (vena portae hepatis) är en stor ven som för blod från matsmältningssystemet till levern."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A5dern

Dvs du har/friska iallafall, har inte mer än enskilda gram samtidigt av olika macronutrienter i blodet, utifall man är frisk.. litta oavsett hur mycket/vad man ätit!

Oså till ketos/LCHF, det är ett tecken på att man har brist på kolhydrater via munnen/in via leverns portaven.. i bästa fall kompenserar man då det med mer fett eller protein.

Iallafall så borde LCHF egentligen stavas LCHFNP, dvs man får utgå från att folk äter normalt med protein.. cirka 0,8-1,5 gram protein per kilo och dag i snitt.. mer om man tränar på hög nivå!

Det är bristen på glukos via munnen/in via leverns portaven som främst påverkar huruvida man är i "optimal ketos"!

Basics, det förefaller som så att cirka 99,99% av hjärtat föredrar ketoner samt cirka 70% av hjärnan, dvs det förefaller som att de efter några veckor skiter i att använda glukos, om det finns ketoner vilket gör att andra celler, typ röda blodkroppar/cirka 30% av hjärnan får den glukos de behöver samt att musklerna ställer om till fettdrft, iomed att de inte har lika många ketolysensymer!

On 2020-06-21 at 09:05, malmberg sade:

Även om keton respektive glukoskoncentration i blodet är ungefär densamma behöver det ju inte betyda att förbrukningen är i samma storleksordning

Bra tänk där, det du kanske glömde var betaoxidation av fett (triglycerider), på LCHF så sker den då främst i muskelceller, dvs vi består till stora delar utav muskler!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komplicerat. Jag får nog vara nöjd med att gå omkring med optimal ketos :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, malmberg sade:

Komplicerat. Jag får nog vara nöjd med att gå omkring med optimal ketos :)

Så är det.. oavsett Mmol och kalorier, bägge spelar antagligen en rätt stor roll, men iomed att vi bara mäter/räknar  Mmol och kalorier samt räknar kolhydrater så får vi försöka dra lite mer eller mindre väl underbyggda slutsatser från dessa observationer samt kika lite på PUBmed utifall vill dyka djupare ner i hela kaskadregleringen/ensymer och litta annat?

Iallafall, vad jag läst på PUBmed antyder iallafall att man kan äta LCHF/Keto utan att dö av kolhydrat/glukos-brist!

Egentligen är det inget kronligt alls.. är man ung kan man äta/dricka vad som helst, när man blir medelålders så summeras allt ihop.. livsstil, kost, gener och ålder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg