Nilsjohan Posted June 24, 2020 Share Posted June 24, 2020 Har sedan 10 år tillbaka föreslagits ("startk rekomenderats!!") att äta statiner pga högt kolesterol. Har diabetes typ 1 sedan 20 år. Jag äter bra (ganska strikt LCHF, men inte helt utan kolhydrater), tränar i stort sett varje dag, har mycket bra blodtryck, inga andra sjukdomar, normal vikt, inga hjärtproblem i släkten etc.. Försöker läsa på så mycket som möjligt för att skapa mig en bild av om jag ska äta statiner eller inte, men har som sagt än så länge INTE blivit övertygad att börja. Mina värden från senaste testet enligt nedan. Triglycerider - 0,46 HDL - 1,8 LDL - 5,6 (Totalt - 7,6) Totalt/HDL - 4,2 APO kvot - 0,77 Finns det andra med liknande erfarenheter? Hur tänker ni? Kommentera gärna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted June 24, 2020 Popular Post Share Posted June 24, 2020 Hade det varit mina värden så hade jag varit nöjd med de låga o fina triglyceriderna, högt o fint HDL samt en låg APO-kvot som signalerar att huvuddelen av LDL-partiklarna är stora o fluffiga dvs troligen ofarliga. Jag hade definitivt inte tagit statiner. För övrigt har jag snarlika värden 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 24, 2020 Share Posted June 24, 2020 4 timmar sedan, Nilsjohan sade: Har sedan 10 år tillbaka föreslagits ("startk rekomenderats!!") att äta statiner pga högt kolesterol. Har diabetes typ 1 sedan 20 år. Jag äter bra (ganska strikt LCHF, men inte helt utan kolhydrater), tränar i stort sett varje dag, har mycket bra blodtryck, inga andra sjukdomar, normal vikt, inga hjärtproblem i släkten etc.. Försöker läsa på så mycket som möjligt för att skapa mig en bild av om jag ska äta statiner eller inte, men har som sagt än så länge INTE blivit övertygad att börja. Mina värden från senaste testet enligt nedan. Triglycerider - 0,46 HDL - 1,8 LDL - 5,6 (Totalt - 7,6) Totalt/HDL - 4,2 APO kvot - 0,77 Finns det andra med liknande erfarenheter? Hur tänker ni? Kommentera gärna! Nu blir jag nästan avundsjuk, för du har bättre värden än mig.. och jag är inte typ 1 diabetiker! Dvs jag har oxå fått Statiner på recept, vilka jag aldrig hämtat ut, trots att jag har sämre värden än dig! Förmodligen är du yngre än mig? Det är som Kjell säger.. dvs ingen ko på isen än så länge iallafall. Oså till ("starkt rekomenderats!!") det är standard vid LDL-C över 5 för typ 2 diabetiker främst men ,ofta lägger man det även på icke diabetiker! Egentligen finns/fanns det lite goda skäl för det.. fanns iallafall när man bara kunde mäta LDL-C och HDL-C samt triglycerider.,, dvs numera mäter man lite fler saker,. gör LDL-C/HDL-C och APO-kvot. Dvs det man mest mätte förr var Metabolt syndrom egentligen! Nu så är det knappast ditt nuvarande tillstånd utan du är typ 1, men det går att få bägge, dvs dubbel diabetes om man lägger manken till och som bonus kan man få Statiner på recept! Dvs dina värden är inte ens allarmerande för oss lite äldre, du får avslöja din ålder. Hur som helst.. typ 1 och LCHF, det funkar, det funkar främst som så att man gör färre felbedömningar vad gäller behovet av tillsatt insulin. Oså bara på det, man måste inte som typ 1 vara i ketos, man skall hålla en god distans till ketoacidos! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 25, 2020 Share Posted June 25, 2020 Kolesterol är en grundläggande byggsten i immunförsvaret. Det är bara sorgligt med denna fanatism inom läkarkåren att beordra utslagning av immunförsvaret, men ser man det ur läkemedelsindustrins perspektiv så kan man väl säga - it makes sense. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsjohan Posted June 25, 2020 Author Share Posted June 25, 2020 Kul att läsa alla kommentarer. Låter som jag inte är helt ute och cyklar iaf då! Nästa gång någon rekomenderar statiner ska jag kanske be om studierna som bevisar att i övrigt friska personer med typ 1 diabetes har nytta av dem och granska dem med lupp. Zepp; 40 år ung är jag! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 25, 2020 Share Posted June 25, 2020 2 timmar sedan, Ekner sade: Kolesterol är en grundläggande byggsten i immunförsvaret. Och grundläggande för könshormonerna vilket kan förklara den nedsatta sexuella förmågan som är ytterligare vanlig bieffekt av statiner. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 25, 2020 Share Posted June 25, 2020 2 timmar sedan, Nilsjohan sade: Nästa gång någon rekomenderar statiner ska jag kanske be om studierna som bevisar att i övrigt friska personer med typ 1 diabetes har nytta av dem och granska dem med lupp Mycket bra ide! Se bara till att dom presenterar oberoende studier...dom lär få problem med det 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsjohan Posted June 25, 2020 Author Share Posted June 25, 2020 Precis! Alla är väl sponsrade med någon av alla miljarder som läkemedelsbolagen drar in på statiner, så kan den onda cirkeln fortsätta och någon redan rik blir ännu rikare och ännu fetare och kanske själv börjar knapra det, och inser att det där med statiner kanske inte är så bra ändå... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 26, 2020 Share Posted June 26, 2020 On 2020-06-25 at 12:21, Nilsjohan sade: Precis! Alla är väl sponsrade med någon av alla miljarder som läkemedelsbolagen drar in på statiner, så kan den onda cirkeln fortsätta och någon redan rik blir ännu rikare och ännu fetare och kanske själv börjar knapra det, och inser att det där med statiner kanske inte är så bra ändå... Personligen så tror jag inte på att det är en sammansvärjning, utan mer att det handlar att tolka olika studier och dra rätt slutsatser från dessa? Dvs läkaren har att lita på de slutsatser som olika medecinska myndigheter dragit.. dvs de flesta är sk Medicinare, dvs de utbildas till och får kvalificerad kunskap om vilka mediciner som hjälper mot vilka symptom! Sååå, du/vi vill att de skall ha den kunskapen.. när vi behöver deras expertkunskaper! Oså till våra medecinska myndigheter, de är myndigheter, de ser främst till folkhälsan totalt.. de ser inte till individen per se. Sååå, då är det lite upp till var och en att se sin egen situation och skilja ut den lite mot hela befolkningen.. dvs du är typ 1.. inte typ 2, därmed skall du då inte behandlas som om du hade typ 2/metabolt syndrom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 28, 2020 Share Posted June 28, 2020 Läs gärna Helges inlägg med citat från Uffe Ragnskov i Läkartidningen: " I en uppföljning av mer än 30 000 patienter med typ 1 diabetes visade det sig till exempel att ett högt LDL-kolesterol inte är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom (1) och sju uppföljningsstudier av mer än 1500 typ 2 diabetiker har visat det samma (2-5)." Dr" Eatmostlyfat" Nadir Ali har en lite nördig men bra föreläsning om LD Loch kolesterol (på engelska). Han säger att "jag vägrar att kalla LDL för det onda kolesterolet". LDL har många fördelar vilket han går igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts