Gå till innehåll

Ökar malignt melanom pga höga nivåer av blodsocker?

Recommended Posts

Dags att sparka ledningen  för SLV

SVT  rapporterar att malignt melanom ökar. Beror det på  det ökade blosockret?      Se.:   https://www.webmd.com/cancer/news/20070227/high-blood-sugar-linked-cancer-risk#1 

Har fetma typ2 diabetes, och hjärt och kärlsjukdom samma orsak.  Det tycks så!         Dags att sparka ledningen för SLV, och sätta oberoende vetenskapsmän i ledningen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressanta fakta och tankar från Eric Berg på länken.

Blodsocker har säkert en roll i cancer. Men vad gäller hudcancer tror jag att för lite fett och fel fett i kosten är en större bov. Fett på huden och fett i cellmembranen skyddar och glöm inte hur D-vitamin produceras .. - men om vi äter fel sorts fett kommer vi ha fel sorts fett på/i huden och i cellmembranen och det skyddar inte, och äter vi för lite fett kommer vi ha för lite fett i på huden som skydd. 

Sen har vi solskyddskrämerna ... [Edit 2] Lägger länk till Ann Fernholm: http://annfernholm.se/?s=hudcancer

http://annfernholm.se/?s=solkräm

https://www.drberg.com/blog/does-the-sun-cause-skin-cancer

Edit. Lägger till Chris Knobbe och en av hans föreläsningar om oljor. 

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

I en ny ruta i denna intressanta fråga vill jag lyfta järnbrist/blodbrist/anemi och cancer.

De som äter veganskt, vegetarianskt och högkolhydrat riskerar att ha lågt intag av järn. (Lågt intag och låga depåer leder till absolut blodbrist.) En kost och livsstil som leder till ständiga inflammationer kan trots bra depåer och intag av järn leda till att det järn som finns inte blir åtkomligt för benmärgen för det sitter fast i makrofager och enterocyter - funktionell blodbrist. Författarna till studien på den första länken verkar vara av uppfattningen att det är en annan inflammation som leder till järnbrist i cancer, nämligen cancer. 

I studien längst ned som kommenteras i första länken fann man att 39% av cancerpatienterna hade anemi när de las in och vid kemoterapi var det 67%.  Vanligaste anledningen till anemi var brist på järn. Förekomsten av funktionell blodbrist var vanligast hos cancerpatienter och låg mellan 29 to 46% studien. Förekomsten av anemi relaterad till järnbrist var mellan 7 till 42%. Tex, av de med testikelcancer hade ca 20% järnbrist och ca 3 % anemi, medan av de med bukspottkörtelcancer hade ca 65% järnbrist och 50% anemi. 

Iron deficiency in cancer patients; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5119669/#bib0010

Anemia is a frequent complication in cancer patients, both at diagnosis and during treatment. In the European Cancer Anaemia Survey (ECAS), 39% of patients were anemic at the time of enrollment in the study, and 67% had anemia during chemotherapy. The cause of anemia in these patients is multifactorial, and for many of them iron deficiency is the dominant mechanism.

Betalvägg tyvärr: The European Cancer Anaemia Survey (ECAS): A large, multinational, prospective survey defining the prevalence, incidence, and treatment of anaemia in cancer patients; https://www.ejcancer.com/article/S0959-8049(04)00511-8/fulltext

• Gilla 2
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Erik 2 sade:

Lägger till Chris Knobbe och en av hans föreläsningar om oljor. 

Rekommenderar denna föreläsning. Mycket tankeväckande!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hudcancer tog fart och började bli dödlig i Sverige sommaren 1955 då FM-nätet började byggas ut. Långt senare har statistik visat att FM-sändare är sk cancerkluster, närboende till FM-sändare (master) är betydligt mer drabbade medan de som bott i radioskugga från sändarna inte varit drabbade alls. Etablissemanget har av förklarliga skäl varit ytterst fientliga till dessa samband.

Jag är säker på att efterföljande och kommande högstrålande otyg kommer att öka antalet hudcancerfall samt göra den ännu dödligare.

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Hm ... de enda i min bekantskapskrets som fått hudcancer vad jag känner till, är en mormor, mor och son. Alla med lågt sockerintag men de äter husmanskost lagad från grunden. De gillar att sola alla tre. Hudcancer är väl till viss del ärftligt. Men dottern har inte fått det. Det hela är nog ganska komplext, som livet självt. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-06-25 at 16:31, Ekner sade:

Hudcancer tog fart och började bli dödlig i Sverige sommaren 1955 då FM-nätet började byggas ut. Långt senare har statistik visat att FM-sändare är sk cancerkluster, närboende till FM-sändare (master) är betydligt mer drabbade medan de som bott i radioskugga från sändarna inte varit drabbade alls. Etablissemanget har av förklarliga skäl varit ytterst fientliga till dessa samband.

Jag är säker på att efterföljande och kommande högstrålande otyg kommer att öka antalet hudcancerfall samt göra den ännu dödligare.

Jag håller det inte för otroligt att du har rätt. 

Men om det stämmer att strålning i dessa frekvenser (fm-radio, GSM, 3G, 4G, 5G, WiFi osv) skulle innebära ökad risk för strålningsrelaterad cancer borde folk i stadsmiljö vara betydligt mer drabbad än folk på landet. Finns det sådan statistik?

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-06-25 at 11:29, Erik 2 sade:

Fett på huden och fett i cellmembranen skyddar och glöm inte hur D-vitamin produceras

Att då tvätta bort sitt hudfett före eller direkt efter solande är kanske ingen 'strålande' idé? 

• Gilla 1
Länk till inlägg
7 minuter sedan, Kahavia sade:

Finns det sådan statistik?

Jepp! 

Den bortgångne statistikforskaren Örjan Hallberg kunde visa statistiska samband mellan FM-starten 1955 och hudcancerfall. Hans webbplats hudcancer.nu har stängts ner och google verkar inte kunna användas att söka efter hans arbeten.

Det finns en bok för den som är intresserad som heter "Innan bubblan brister" där han tar upp sambanden mellan FM-strålning och hudcancer

• Tack! 2
Länk till inlägg
18 minuter sedan, Ekner sade:

Hans webbplats hudcancer.nu har stängts ner och google verkar inte kunna användas att söka efter hans arbeten.

Hittade detta via annan sökmotor: http://www.vagbrytarenstockholm.se/forskning/hallberg/

Och köpte boken via Bokus: https://www.bokus.com/bok/9789174636567/innan-bubblan-brister-en-bok-om-vara-myndigheters-ovilja-att-faststalla-orsaken-till-den-snabbt-vittrande-folkhalsan-i-sverige-och-i-de-andra-nordiska-landerna-sedan-hosten-1997/

Tack för tipset! 

• Gilla 1
Länk till inlägg
10 timmar sedan, Ekner sade:

Den bortgångne statistikforskaren Örjan Hallberg kunde visa statistiska samband mellan FM-starten 1955 och hudcancerfall. Hans webbplats hudcancer.nu har stängts ner och google verkar inte kunna användas att söka efter hans arbeten.

Kan det möjligtvis vara detta du söker?

https://www.researchgate.net/profile/Oerjan_Hallberg

• Gilla 1
Länk till inlägg
14 timmar sedan, Peter B sade:

Jag är ganska skeptisk mot de här strålningsteorierna

Jo,

Jag kan också känna viss skepsis och det är nog bara sunt! Dock kan jag inte låta bli att fundera på om inte den totala strålningsbelastningen av elektromagnetisk strålning kan ha viss betydelse för utvecklingen av sjukdom, t ex cancer. 

UV-strålning kan leda till cancer. Så även röntgen, alfa-, beta- och gammastrålning. För radiostrålning finns gränsvärden, t ex för mobilstrålning och det kan nog inte helt uteslutas att strålning i dessa frekvenser kan vara skadlig över vissa styrkor och exponeringstid. 

Så, jag tycker inte det känns helt orimligt att totalexponeringen över tid kan vara skadlig. Och trots att Sverige nu tycks tagit steget in i den moderna 'evidensbaserade' tidsåldern (där den som har fetast plånbok bestämmer vad som är evidens) tycker jag att försiktighetsprincipen har ett fortsatt stort värde. 

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kahavia sade:

För radiostrålning finns gränsvärden, t ex för mobilstrålning och det kan nog inte helt uteslutas att strålning i dessa frekvenser kan vara skadlig över vissa styrkor och exponeringstid. 

De gränsvärden som myndigheterna bygger på skyddar mot akut uppvärmning av blod och kroppsvävnad under en exponeringstid på max 2 timmar - detta är designat att skydda industrin.

Vill man skydda befolkning, och framför allt barn, mot lång tids exponering gäller helt andra gränsvärden. Det är ingen tillfällighet att auktoriteter som Steve Jobs, Frank Clegg, Bill Gates aldrig lät sina barn komma ens i närheten av ett trådlöst nätverk eller mobiltelefoner då dom kände till att det gav barnen dna-skador och infertilitet som vuxna.

Varför tror ni fertilitetsinstituten börjar skjuta upp som svampar? Snacka om big buissness när strålbarnen inte kommer att kunna få barn på naturligt sätt.

• Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

De gränsvärden som myndigheterna bygger på skyddar mot akut uppvärmning av blod och kroppsvävnad under en exponeringstid på max 2 timmar

Jag är inte närmare bekant med vart gränsvärdena ligger men vad jag försökte säga var att bara förekomsten av gränsvärden antyder att dessa frekvenser inte är helt harmlösa. 

Så, att både solbada mycket, dagligen vistas i WiFi-miljöer och ha en ständigt nätavkännande mobiltelefon i omedelbar närhet kanske är oförståndigt i längden? 

Det är i alla fall min försiktighetsprincipiella ståndpunkt i frågan 😊

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
52 minuter sedan, Kahavia sade:

Så, att både solbada mycket, dagligen vistas i WiFi-miljöer och ha en ständigt nätavkännande mobiltelefon i omedelbar närhet kanske är oförståndigt i längden? 

Hur mycket man solar har inte ett skvatt med dödlig hudcancer att göra, isåfall skulle fenomenet vara omtalat för tusentals år sedan. Men solhypotesen tilltalar givetvis solskydds- och cancerindustrin alldeles ypperligt. I övrigt bör gravida kvinnor och spädbarn hållas borta från wifi, trådlösa babylarm och minst 5 meter till närmaste mobiltelefon.

I tillägg finns en del information som tyder på att LED-belysning kan orsaka skadliga radiofrekventa störningar.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

Hur mycket man solar har inte ett skvatt med dödlig hudcancer att göra, isåfall skulle fenomenet vara omtalat för tusentals år sedan.

Med all respekt men jag förhåller mig fortfarande lite skeptisk till det 🤔

Jag kommer ihåg rapporter från innan mobiltelefonin från t ex Australien och delar av Afrika där människor med europeiskt ursprung oftare utvecklade hudcancer än den mörkhyade urbefolkningen (eller för den delen kvarstannande européer) . Hudfärgen indikerar nog ett försvar mot den skadliga delen av UV-ljuset, i den del av världen ens gener har anpassats, tror jag. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tänker att kosten är den stora boven (gäller cancer rent allmänt) 🙂  Sen så undrar jag också om solkrämer är till nytta eller skada...

• Gilla 3
  • Tack! 2
Länk till inlägg
7 minuter sedan, Peter B sade:

Sen så undrar jag också om solkrämer är till nytta eller skada...

Solkrämer är till skada för kroppen. Smörj aldrig in kroppen i något som du inte kan tänka dig att ta i din mun och svälja.

• Gilla 3
Länk till inlägg

En lekmannateori från min sida är att  hudcancer kan uppstå genom exponering från strålning men en dålig kost försvårar för kroppen att hantera problemet (cancern kan lättare växa till). 

Om det ligger något i detta måste man nog åtgärda i bägge ändar s a s. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 minut sedan, Kahavia sade:

En lekmannateori från min sida är att  hudcancer kan uppstå lättare genom exponering från strålning men en dålig kost försvårar för kroppen att hantera problemet. 

I Ö Hallbergs bok finner du svar på alla sådana frågor. Där finns även svar på vågländer, kroppsresonanser, varför inte barn under 140 cm drabbas samt varför personer som bevisligen aldrig solar drabbas av hudcancer på kroppsdelar som dessutom skyddas av kläder. 

Orsaken till att personer boende nära FM-sändare drabbas mycket hårdare finns väl dokumenterad genom forskning i socialstyrelsens cancerregister.

• Tack! 2
Länk till inlägg
17 minuter sedan, Cleppa sade:

Nästan allt är giftigt för den mänskliga kroppen, Det handlar bara om dos...

Även en liten dos blir troligtvis så småningom för mycket för kroppen att klara av. Så det bästa är att hålla sig borta från det farliga. Släng mobiltelefonerna och använd djungeltrummor eller röksignaler för kommunikation.🙃

• Gilla 1
Länk till inlägg

När det gäller samband och orsakssamband,  så gäller det att komma ihåg Bradford-Hill kriterierna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_Hill_criteria

http://tidningen.svenskkirurgi.se/2015/11/04/klinisk-forskning-kausalitet/

Så det gäller att komma ihåg, att alla samband är inte orsakssamband!!

Våra vänner veganerna brukar nöja sig med väldigt svaga samband, för att hävda, att det måste vara orsakssamband.  

• Gilla 2
Länk till inlägg
3 timmar sedan, HelgeK sade:

När det gäller samband och orsakssamband,  så gäller det att komma ihåg Bradford-Hill kriterierna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_Hill_criteria

http://tidningen.svenskkirurgi.se/2015/11/04/klinisk-forskning-kausalitet/

Så det gäller att komma ihåg, att alla samband är inte orsakssamband!!

Våra vänner veganerna brukar nöja sig med väldigt svaga samband, för att hävda, att det måste vara orsakssamband.  

Kan du utveckla tankegången i sammanhanget hudcancer? 

Länk till inlägg

Två föreläsningar. Den första har textning men den är inte helt korrekt och verkar vara automatisk vilket stör lite.

Edit. Lägger till Eric Berg som förklarar Seyfried lite enklare.

Länk till inlägg