Gå till innehåll

Hjälp! Uppsvälld och öm mage

Recommended Posts

Hejhej! 

Nu ger jag upp snart! Jag har nu gått på lchf i 3,5 månad och gick även på det för flera år sedan. Första gången så mådde magen fint, men den här gången.... efter ca 1 månad så började jag få uppsvälld mage och mycket magsmärtor. Jag slutade därför att äta ost och drog ner på mejeriprodukter i övrigt (har aldrig varit känslig för det innan dock). Magknipen är borta, men är fortfarande öm i magen och ser 7 månader gravid ut. Jag har en känslig mage sedan tidigare, och vet att grönsaker och ägg inte är så gott för magen. Ägg har jag också tagit en rast från, men har inte blivit någon skillnad.... jag vill ju så gärna fortsätta på lchf då jag i övrigt mår så bra på det, men törs snart inte äta något alls 😔 Någon mer som har liknande erfarenheter, eller kanske vet vad boven i dramat är?? 🙏

Tacksam för råd!💕

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, @Mirja Arnesson!
Det låter inget vidare men jag kan inte låta bli att bli misstänksam när någon säger "jag äter LCHF och får ont". Jag misstror dig inte, självklart märker du att du får ont men LCHF är ett ramverk, inte en fast diet eller metod så som iAnna är inne på, kan vi få lite fler ledtrådar så kanske vi kan hjälpa dig hitta vägen? Mejerier och ägg kan ju absolut vara bovar men även andra saker. Äter du mycket kål och är ovan vid det? Vet du vad din känsliga mage beror på? Divertiklar/SIBO/Chrohns eller liknande? Vad reagerade du på innan du lade om kosten? Vad åt du innan du lade om kosten? Jag har så svårt att tro att frånvaro av spannmål, frukt och smågodis skulle skapa problem, om du förstår hur jag menar. Det måste vara nåt annat.

• Gilla 6
Länk till inlägg
On 2020-06-25 at 08:47, Mirja Arnesson sade:

Hejhej! 

Nu ger jag upp snart! Jag har nu gått på lchf i 3,5 månad och gick även på det för flera år sedan. Första gången så mådde magen fint, men den här gången.... efter ca 1 månad så började jag få uppsvälld mage och mycket magsmärtor. Jag slutade därför att äta ost och drog ner på mejeriprodukter i övrigt (har aldrig varit känslig för det innan dock). Magknipen är borta, men är fortfarande öm i magen och ser 7 månader gravid ut. Jag har en känslig mage sedan tidigare, och vet att grönsaker och ägg inte är så gott för magen. Ägg har jag också tagit en rast från, men har inte blivit någon skillnad.... jag vill ju så gärna fortsätta på lchf då jag i övrigt mår så bra på det, men törs snart inte äta något alls 😔 Någon mer som har liknande erfarenheter, eller kanske vet vad boven i dramat är?? 🙏

Tacksam för råd!💕

Äter du mycket kokosfett kanske?

• Gilla 1
Länk till inlägg