Jump to content

Hur gå ner på paleo?

Zoidar

Recommended Posts

Jag trodde jag skulle gå ner en del på Paleo, jo två kg blev det sedan har jag stått still. Jag har mål att gå ner från mina 83kg till 75kg. Kan iof nämna att jag står på antipsykotisk medicin som säkert försvårar det hela.

Något jag upptäckt är att nötter är enormt kaloririka. Det är lätt att sitta på kvällen och äta en påse nötter... Vips 1300kcal! Så nötter är ett måste att begränsa.

Har ni några andra bra tips hur jag ska kunna nå mitt mål?

• Like 1

Nu får du uppdatera oss på hur du äter... Nötter och mejeri är välkända viktbovar men slog du om till paleo har du väl skippat mejerierna, kanske? Medicin kan förstås också påverka (vilken sort?)liksom att du "bara" pratar om 8kg. Det har ju med hur du ser ut i övrigt, typ längd. Få kilon är svårare att bli av med. 

• Like 3

Jag föll för att jag kan äta mer kolhydrater och frukt. Blev lite deppig på Lchf. Mår klart bättre med mer kolhydrater. Skippar jag spannmål och mjölk får jag ner kolhydrater en bra bit, utan att det blir extremt.

Maria F, Trilafon använder jag. Man kan väl säga jag är "normaltjock", men vill spika formen. 

Just nu äter jag mycket frukt, speciellt bananer och har ätit rätt mycket nötter, men minskat på nötter nu. Annars kör jag med mycket ägg, lax och frysta grönsaker. Äter inte mjölkprodukter eller spannmål, men fortfarande lite gröna bönor.

• Like 1

1 timme sedan, Zoidar sade:

Jag föll för att jag kan äta mer kolhydrater och frukt. Blev lite deppig på Lchf. Mår klart bättre med mer kolhydrater. Skippar jag spannmål och mjölk får jag ner kolhydrater en bra bit, utan att det blir extremt.

Maria F, Trilafon använder jag. Man kan väl säga jag är "normaltjock", men vill spika formen. 

Just nu äter jag mycket frukt, speciellt bananer och har ätit rätt mycket nötter, men minskat på nötter nu. Annars kör jag med mycket ägg, lax och frysta grönsaker. Äter inte mjölkprodukter eller spannmål, men fortfarande lite gröna bönor.

Du får upptatera oss om dina psykostiska besvär.. har du iallafall läkarintyg på det?'

Man skall bli lite deppig på LCH/keto diet, det är litta utav tanken, inga mér sockersvullingar!

Oså.. bananer oså mycket frukt, vad är det vi förmedlat fel?

Dvs börja från början.. strikt LCHF, inga bananer iallaafall och minimum av frukt.. iallafall en månad till sex månader, det kan du väl fixa?

Vad är ditt problem från början?

Så här är det.. LCHF/Paleo kan i bästa fall hjälpa till om man lider utav metabolt syndrom/typ 2 diabetes.. har du läkarintyg på det?

I övrigt så är det sällan fel på att äta riktig mat, med fett.. tillomed mättat fett!

Då får man även äta enskilda bananer eller andra frukter.. samt en massa grönsaker.. främstr en massa gröna blad till varje måltid, en massa gröna blad, en massa gröna blad till varje måltid.. har jag missat något här så upprepar jag.. en massa gröna blad till varje måltid!

• Like 2

38 minuter sedan, Zepp sade:

Oså.. bananer oså mycket frukt, vad är det vi förmedlat fel?

Det fanns en önskan att testa paleo i en annan tråd, därav frukten. Vi får liksom utgå från olika personers behov.

2 timmar sedan, Zoidar sade:

Man kan väl säga jag är "normaltjock", men vill spika formen.

Kan du tänka dig att äta andra frukter? Bananer innehåller väl nästan 20% kolhydrater och äter man flera om dagen blir det lätt att du kommer över 100g kolhydrater/dag och insulinregleringen blir svårare. Detta är en balansgång men bär är ur den synvinkeln bättre än frukt (även om bananen botaniskt är ett bär om jag minns rätt). Jordgubbar, hallon, blåbär, vinbär, krusbär, mullbär, björnbär - finns mycket gott nu! 
Min aha-upplevelse kom när jag började med MAF, lågintensiv träning vars syfte är att bygga upp fettförbränning. Hela min kropp skulpterades om. Tyvärr sammanföll det med klimakterieförändringar så mycket fett togs på, tycker jag, fel ställe men jag är helt säker på att vill man bli slank, då måste träningen till. Antingen HIIT, högintensivt som sjutton, eller lågintensivt (zon 2 tror jag det kallas i andra sammanhang). Det sista tycker jag är mer njutbart. Det är hormoner det handlar om och det är jättehäftigt! Men svårt...

Så här säger FASS om din medicin:
Trilafon dekanoat blockerar vissa signalsubstanser i centrala nervsystemet och verkar därigenom med uttalad antipsykotisk effekt (dämpar vanföreställningar, sinnesvillor, störning i tankeförlopp, förvirring, medvetandestörning) och verkar även dämpande vid psykomotorisk oro (psykiskt betingade rörelsemönster).

Trilafon dekanoat kan orsaka muntorrhet och kan vid långtidsbehandling ge tand- och munslemhinneskador. 

Andra biverkningar som kan förekomma:

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 patienter):

• viktökning/viktminskning

Jag utgår från att du behöver preparatet och kommenterar därför mer generellt.
Eftersom den påverkar vissa signalsubstanser så kan det påverka att du vill ha kolhydraterna. Serotonin har vi diskuterat mycket här i forumet som är en typisk problemsubstans som ökar sug efter kolhydrater när den ligger lågt. Påverkas munslemhinnan torde även tarmslemhinnan påverkas och läckande tarm ställer till problem både vad gäller vikt men också värk, utslag mm. 

• Like 2

28 minuter sedan, MariaF sade:

Det fanns en önskan att testa paleo i en annan tråd, därav frukten. Vi får liksom utgå från olika personers behov.

Det är helt okej, lev av allehanda frukter som finns naturligt i din omgivning.. speciellt i skogen!

De tendera att för oss levande i taigan göra att vi blir mer beroende utav vilt, fisk och säl!

Dvs ren säl och fisk, eventuelt oxå älg!

Såå varför inte börja där, dvs fisk, ren, älg och säl?

• Like 1

2 timmar sedan, Zepp sade:

...

Zepp, jag har schizoaffektiv sjukdom och får psykoser utan min medicin. Ja, naturligtvis läkarintyg.

Paleo har väl ingen övre gräns på kolhydrater för tillåtna livsmedel?

2 timmar sedan, MariaF sade:

...

Jag har haft lite tankar att fasa över från banan till jordgubbar. Det kanske skulle göra skillnad?

Märker att det är svårare på medicin att bli nöjd efter maten. Jag tränar styrketräning 4ggr i veckan, plus en hel del vardagsmotion.

• Like 2

15 minuter sedan, Zoidar sade:

Paleo har väl ingen övre gräns på kolhydrater för tillåtna livsmedel?

Nej, paleo har ingen övre gräns och många äter dadelsötade bakverk mm men får då ofta svårt just med vikten och andra eventuella problem kan kvarstå om det är relaterat till kolhydratintaget. Så även om man äter lite liberalare mår de flesta bäst av att hålla blodsockret stabilt, istället för att kroppen ska hantera en mängd svängningar. Man får liksom fundera över vad man vill med sin kostomläggning och de flesta av oss upptäcker att det som i teorin borde funka inte alltid gör det. Och då kommer allt detta tålamodsprövande testande in i bilden. 

Jag tror du skulle kunna få viktresultat om du kan äta bär istället för banan, men helt säker kan jag ju inte vara. Du får prova och utvärdera om du mår okej, och blir lagom nöjd, och ändå når dina mål.

• Like 4

Paleo är ju inte primärt en diet för viktnedgång, utan handlar mer om att äta på ett sätt som är optimalt för hälsan, förbygga sjukdom och läka kroppen. Därför finns en hel del inom ramen för Paleo som inte är helt lämpligt att äta dagligen om du behöver gå ner i vikt eller har problem med t.ex överätande/sockerberoende. Nötter och frukt(torkad frukt ännu värre) är sådan saker eller sk "naturligt" sött som honung, lönnsirap med mera. Angående bananer så välj en knallgrön omogen om du vill vara nyttig, medan de gula mogna är kolhydrats- och fruktosbomber som bör ätas med måtta om man har problem med vikten. 

När du äter nötter så bör du undvika processade alltså rostade/saltade om du vill gå ner i vikt och enbart köra på naturella, max en näve. Jordnötter är förövrigt inte nötter och jordnötssmör är ännu värre. Men det vet du kanske? Satsa på rena livsmedel som kött, kyckling, fisk, ägg, bra fetter och en massa grönsaker. Sen får du välja om du vill unna dig en banan eller något annat, dvs inte äta banan för att bli mätt liksom. För mig funkar det också att äta rotfrukter som morot, rödbeta, palsternacka t.ex, men så är det inte för alla.  

Jag har själv en yngre släkting som måste äta antipsykotiska läkemedel. Han är även autistisk och kan därför råka extra illa ut om han inte är medicinerad och får anfall på offentliga platser. Han har gått upp ca 30 kilo i vikt på bara några år p.g.a antipsykotika och lugnande läkemedel. Verkligen hemskt att se. Så kan verkligen tänka mig hur svårt det måste vara att försöka göra det motsatta när man äter antipsykotika, dvs gå ner i vikt!

• Like 3
  • Thanks 1

MariaF, jag ska testa mer bär nu och mindre banan så får vi se.

Elinor, just det torkad frukt kan va en bov också. Äter en del russin, kan jag minska på. Jo känner till att jordnöt inte är paleo. 

Jag har den gamla typen av antipsykotika (typisk), som inte påverkar vikten lika mycket som många av de nya (atypiska). 

• Like 2

Du kan också testa olika varianter av carb-cycling, t.ex du äter frukt de dagar de vet att du ska träna eller i alla fall vara ute och aktiv. Mer passiva dagar så kör strikt. 

Försök också undvika mer kolhydratrika eller söta livsmedel som frukt/rotfrukt på eftermiddagen och kvällen. Inte sitta och käka nötter och russin framför TV:n! Ät hellre bär eller frukt på morgonen/förmiddagen när förbränningen är på max. 

• Like 2
  • Thanks 1

Paleo i sig är ingen kost som är framtagen för viktnedgång. Om du vill gå ner i vikt på Paleo eller ej så är det samma principer som gäller. Du måste se till att sänka hormonet insulin för att kroppen ska få tillgång till det lagrade fettet. Äter du mera av det söta och stärkelserika maten inom ramverket Paleo (frukt, nötter, rotfrukter) kommer du att frisläppa insulin och lagra fett. Jag vet tyvärr inte vilka mekanismer som triggas då man äter psykofarmaka gällande viktuppgång. Däremot kan det vara intressant för dig att ta reda på hur det psykiska måendet påverkas av att driva kroppen och knoppen på fett (ketoner) istället för socker (glukos). 

Javisst finns det en omställningsfas att gå igenom. Har man vant sin kropp vid en förhöjd glukos så kommer man att känna sig lite deppig i början när glukosen uteblir och blodsockret dalar. Det måste man vara beredd på. Men man kommer inte att gå i mörkret speciellt länge. Ketoner gör att hjärnan mår bra. Dock behöver man vänja kroppen vid det. Det händer inte över en natt. För min egen del har min begynnande depression försvunnit helt. Det är kroppens ämnesomsättning och näringsinnehållet i maten vi äter som avgör hur vi mår i det ånga loppet, inte droger. Droger kan hjälpa ett tag, sedan är man ofta tvungen att öka dosen för att få samma effekt... och öka dosen ... och öka dosen. Den framtiden ser jag som mörk och oviss. Att läka kroppen mha kostförändringar är kanske inte så enkelt men man har mycket att vinna på det i längden. 

• Like 5

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

@Zoidarförlåt att det dröjde med svaret. Jag tog lite semester från forumet. Min egen omställning var långsam och gradvis eftersom jag då 6-7 år sedan visste mycket mindre än det jag tror mig veta idag. Vi i familjen vandrade lite i mörkret i början då vi bestämd uteslöt bröd och socker ur kosten men åt mycket sallader och inte tillräckligt med fett. Så visst mängden kolhydrater minskade men mängden fett ökade inte - vanligt nybörjarfel. Man är så indoktrinerad i mantran "frukt och grönt är såååå nyttigt" att man missar det väsentliga med näring som finns i naturligt fett. Men idag skulle jag inte tveka att hoppa in i keto direkt. Lätt att vara efterklok, eller?

Jag kan tillägga att jag har verkligen upplevt hur BRA man kan må när man har vant sin kropp att gå på fett. Under det senaste året har jag gradvis tagit upp periodisk fasta och då pratar vi inte om 16:8 utan upp till 3 dagars fasta per vecka eller 42-45 timmars fasta 3 ggr per vecka. När man har passerat de mentala spärrarna man kan få mot fastan och vant av sin kropp från att kräva mat var och varannan timme av gammal vana öppnades portarna till den där känslan av inre frid som kineserna så gärna vill nå. Jag kan inte beskriva det bättre än just inre frid. Ungefär efter 24 timmar utan mat då glykogendepåerna är tömda ställer kroppen om till att ta från det fettet som finns internt och slutar gnälla om att man ska stoppa saker i munnen. Då blir man lugn, fokuserad, klar i huvudet och energisk. När jag fastar och kroppen går på fett får jag dessutom en verksamhetsbegär som heter duga. Det tycker jag är den bästa biverkningen. Det blev mycket fixat i huset och på tomten den här våren och sommaren. Man brukar föreslå att nybörjare startar med en fettfasta (bacon, ägg, avokado, fettiga köttbitar, smör, ghee, talg) och kör det en vecka eller två för att få kroppen ställa om från att förbränna glukos till att koppla om till fett/ketoner. Då blir det lättare att fasta. Det är så svårt att välja vad jag tycker är det bästa med fastan: är det att man får en massa tid över eller bryter den ingrodda övertygelsen att man måste äta tre gånger om dagen eller är det alla pengarna man sparar eller är det den känslan av inre frid som jag har inte upplevt förut. Fasta + ketogen näringsriktig mat är en svårslagen kombo om man vill må bra både fysiskt och psykiskt.

• Like 5
  • Thanks 1

• Annika Rane changed the title to Hur gå ner på paleo?
  • 2 weeks later...
On 2020-08-01 at 21:53, Katerina sade:

@Zoidarförlåt att det dröjde med svaret. Jag tog lite semester från forumet. Min egen omställning var långsam och gradvis eftersom jag då 6-7 år sedan visste mycket mindre än det jag tror mig veta idag. Vi i familjen vandrade lite i mörkret i början då vi bestämd uteslöt bröd och socker ur kosten men åt mycket sallader och inte tillräckligt med fett. Så visst mängden kolhydrater minskade men mängden fett ökade inte - vanligt nybörjarfel. Man är så indoktrinerad i mantran "frukt och grönt är såååå nyttigt" att man missar det väsentliga med näring som finns i naturligt fett. Men idag skulle jag inte tveka att hoppa in i keto direkt. Lätt att vara efterklok, eller?

Jag kan tillägga att jag har verkligen upplevt hur BRA man kan må när man har vant sin kropp att gå på fett. Under det senaste året har jag gradvis tagit upp periodisk fasta och då pratar vi inte om 16:8 utan upp till 3 dagars fasta per vecka eller 42-45 timmars fasta 3 ggr per vecka. När man har passerat de mentala spärrarna man kan få mot fastan och vant av sin kropp från att kräva mat var och varannan timme av gammal vana öppnades portarna till den där känslan av inre frid som kineserna så gärna vill nå. Jag kan inte beskriva det bättre än just inre frid. Ungefär efter 24 timmar utan mat då glykogendepåerna är tömda ställer kroppen om till att ta från det fettet som finns internt och slutar gnälla om att man ska stoppa saker i munnen. Då blir man lugn, fokuserad, klar i huvudet och energisk. När jag fastar och kroppen går på fett får jag dessutom en verksamhetsbegär som heter duga. Det tycker jag är den bästa biverkningen. Det blev mycket fixat i huset och på tomten den här våren och sommaren. Man brukar föreslå att nybörjare startar med en fettfasta (bacon, ägg, avokado, fettiga köttbitar, smör, ghee, talg) och kör det en vecka eller två för att få kroppen ställa om från att förbränna glukos till att koppla om till fett/ketoner. Då blir det lättare att fasta. Det är så svårt att välja vad jag tycker är det bästa med fastan: är det att man får en massa tid över eller bryter den ingrodda övertygelsen att man måste äta tre gånger om dagen eller är det alla pengarna man sparar eller är det den känslan av inre frid som jag har inte upplevt förut. Fasta + ketogen näringsriktig mat är en svårslagen kombo om man vill må bra både fysiskt och psykiskt.

Trevligt du hittat dig grej. Tror det är indivuellt hur man klarar längre fastor. Jag har vattenfastat förr och sömnen blev väldigt lidande. Just nu kör jag 2mad med sista måltiden senast 4 timmar innan sömnen. Det tycks funka för mig. Om jag provar keto igen är jag tveksam till, men det är inte omöjligt. Frid har jag funnit i min tro på Jesus. Jag försöker hitta ett hållbart sätt att vara i god form rent fysiskt. Trevlig kväll och tack för tips!

• Like 1