Jump to content

periodisk fasta

quest

Recommended Posts

Som många andra såg jag Vetenskapens värld igår och tyckte programmet var intressant. Jag tänker nu försöka mej på det som beskrivits som periodisk fasta här på forumet tidigare, dvs som jag förstått det att man fastar 16-20 timmar under dygnet. Är det någon som vet om det har någon betydelse hur länge fastan pågår? Dvs, desto längre desto bättre (inte för länge förstås, då svälter man ju)? Eller finns det en optimal längd? Säkert individuellt men det kanske ändå finns teorier kring detta? Och under fastan kan man dricka vatten och te men inget annat - är det så?

Hej.

Jag var på Jonas och Andreas föreläsning i lördags och Jonas sa att man kan dricka kaffe också, ja allt som inte har kalorier.

Martin (på Styrkelabbet) kör också med samma typ av fasta men han tar en proteindrink 5-10 minuter före styrketräningspasset som avbryter fastan. Och sen äter båda en bra lunch efter styrketräningen.

Finns olika sätt att fasta men detta, 16/8 verkar ju lättast (för mig i alla fall) sen blir jag osäker på om kroppen verkligen hinner ställa om alla hormoner på denna korta fasta men det blir säkert mer diskussion kring detta här på forumet så man kommer nog att få mer information och svar efter hand.

Jag testar i alla fall, har inte ätit sen kl 19.00 igår, är ledig idag och tänker då träna kl 11.30 och sen äta lunch efteråt. Mycket spännande ska det bli!!

• Like 1

Jag har kört sen nyår (3,4) och gillar verkligen konceptet :)

Framförallt blir tillvaron väldigt praktisk under fastedagarna

Ingen frukost och ingen planering för lunchen behövs dessa dagar

Hungern håller sig på mattan hur bra som helst och det är inga som helst problem med träningen heller

Som bonus har vikten krupit ner ett antal pannor också trots att det inte alls känns som man försakar nåt ^_^

Framförallt så tycks jag må oförskämt bra av att käka så här

• Like 4

Intressant tråd och vore kul med uppföljningar vartefter.

Ni som är intresserade av att testa detta (och för den delen ni som redan "kör hårt"), kommer ni fortsätta äta LCHF-kost? Förresten, vad är det som specifikt tilltalar och lockar med PF?

Bara nyfiken eftersom jag är intresserad av att se helheten och i bästa fall förstå när/hur saker och ting funkar mer eller mindre bra. Har så klart redan lite tankar om detta men man kan aldrig få för mycket input från folk som faktiskt gör (istället för teoretiserar om) något.

• Like 1

Själv kör jag periodisk fasta men äter mer paleo-liknande än LCHF.

(Dock är detta forum och kostdoktorns blogg det bästa jag hittat i Sverige i ämnet och nära min kosthållning, så stå ut med mig :P ).

Jag varierar min periodiska fasta beroende på vad som passar bäst just då i min livssituation. Ibland kör jag 16/8 varje dag, ibland kör jag en längre fasta men bara någon gång i veckan. Exempelvis fastar från söndag kväll till tisdag lunch ca 36-40 timmar.

Kort fasta = biokemiska processer som aldrig får en chans när man ständigt har en pågående matsmältning får en möjlighet att dra igång.

Längre fasta = ännu fler djupare processer får en chans.

Varför fastar jag? För att jag mår så vansinnigt bra av det!  :D

• Like 3

Jag har också kört periodisk fasta mellan 20.00 och fram till efter lunch dagen efter. Egentligen har jag gjort detta så länge jag minns, utan att förstå vad jag gjort, eftersom jag nästan aldrig ätit frukost.

Däremot har jag svårt att förstå hur 500 kcal, ett tredjedels dagsbehov, två dagar i veckan kan ge effekter som 4 dagars fullständig fasta, vilket framgick av Vetenskapens Värld.

Får väl prova att hoppa över lunchen också två dagar i veckan och se om man mår bättre av det.

• Like 1

Däremot har jag svårt att förstå hur 500 kcal, ett tredjedels dagsbehov, två dagar i veckan kan ge effekter som 4 dagars fullständig fasta, vilket framgick av Vetenskapens Värld.

Kan det ha att göra med att vid 4 dagars fullständig fasta så går ämnesomsättningen ner och lika så alla kroppens andra processer?

Jag är också väldigt nyfiken på att få svar på detta! 

16/8 provade jag första gången idag och även om jag just idag inte mådde så kanon av det  så tror jag absolut på teorin att låta kroppen vara i sparlåga ibland. Stenåldersmänniskorna åt ju ingen frukost (vad man vet) utan först fick dom helt enkelt "fixa fram käket" vilket nog kunde ta sina timmar.  Så, det borde vara naturligt för kroppen att vara lite hungrig och på sparlåga emellanåt. Sen undrar jag om man alla nyttiga processer hinner komma igång med denna typ av kort fasta? :huh:

I programmet igår hade dom också en slags varannandags frosseri och det verkar väl inte särskilt nyttigt....

förstod inte heller tanken med att man de dagar man "fastade" ändå fick äta 500 kalorier??

Ni som kört på denna typ av fasta, 16/8, tränar ni? Jag vill nämligen inte gå ner i vikt utan istället få bättre muskeltillväxt ;)

• Like 1

Har oxå lekt med den tanken, kanske sätter det ordentlgt fart på ketosen...? Ibland har jag bara haft tid att ta en tsk kokosfett, en tsk smör o en halv tsk kanel två gånger per dag o jösses vilken fart jag haft då men ätit riktig mat på kvällen vid 20-21. men hur skulle det varit om jag hade ätit en tredje gång, bara fett? Nu är jag lite av en  "testare"  så jag kanske gör det en dag, bara för att se hur jag mår! Annars så äter jag i regel nyttigt ekologiskt (tom dyra kravmärkta ägg o kött) o massor av nyttiga grönsaker!

• Like 1

Jag har omedvetet glidit in i pf lite nu och då utan att från början ens känna till konceptet. Med LCHF är jag inte hungrig mer än två gånger om dagen. På helgerna har det fallit sig naturligt när jag inte har tider att passa. Äter middag vid 18-19 och inte frukost/lunch förrän mitt i dagen nästa dag, det blir ju då kring 16 - 18 timmars fasta. Veckodagarna har jag inte hittat nått optimalt system för ännu, men lite nu och då hoppar jag över frukost även om det inte är varje dag, känner jag mig hungrig så äter jag. Märker ingen skillnad på hur jag mår om jag äter frukost eller låter bli, vilket är en fruktansvärd skillnad mot innan jag la om kosten för då kunde jag döda för att få i mig frukost, var superhungrig och att hoppa över frukosten fanns inte på kartan. Nu är har jag nyligen passerat 2 månader med lchf och behovet av att äta regelbundet minskar hela tiden. Jag kör alltså 3 eller 4 dagar varje vecka med periodisk fasta, men själva fastan har som sagt inte varit något självändamål utan det faller sig bara så. Däremot så ju mer jag läser om pf desto mer intressant blir det och jag försöker ibland när det är möjligt att länga fastan ytterligare några timmar för att låta kroppen vila. 

• Like 1

Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända om man istället för att fasta äter 100% fett t ex två dagar i veckan, skulle det kunna ge en liknande effekt?

Om man normalt inte äter så mycket fett utan ex. en gammal "hederlig och nyttig" diet à la SLV så tror jag inte det vore att rekommendera. Det som ställer till det här är ju att kroppen behöver tid på sig att ställa om enzymaktivitet (vilket går förhållandevis fort) men även enzymmängd (vilket kan ta betydligt längre tid). Det är ju detta som händer vid s.k. ketoadaption och det kan som bekant ta allt från 4 veckor till ett halvår för full adaption. Att då växla så här av och till tror jag enbart kommer att förvirra kroppen.

Dessutom misstänker jag att det kan få (åtminstone små) negativa effekter pga att kroppen istället i det längsta förväntar sig den kost den är van att hantera och maximerar möjligheten att suga i sig den vilket då sker efter de här fettdagarna.

16/8 provade jag första gången idag och även om jag just idag inte mådde så kanon av det  så tror jag absolut på teorin att låta kroppen vara i sparlåga ibland. Stenåldersmänniskorna åt ju ingen frukost (vad man vet) utan först fick dom helt enkelt "fixa fram käket" vilket nog kunde ta sina timmar.  Så, det borde vara naturligt för kroppen att vara lite hungrig och på sparlåga emellanåt. Sen undrar jag om man alla nyttiga processer hinner komma igång med denna typ av kort fasta? :huh:

Det bland det viktigaste, vad jag förstått, är att tillgodose att kroppens faktiskt primära bränsle får en chans att vara just det. Det PF och LCHF har gemensamt är ju att man får en effektivare fettförbränning, lägre blodsocker etc. Snarare är det väl så att det finns en poäng att undvika längre "traditionella" fastor just för de negativa effekter de kan föra med sig, ex. av det skäl som Zara tog upp här ovan.

I programmet igår hade dom också en slags varannandags frosseri och det verkar väl inte särskilt nyttigt....

Det kanske helt enkelt var så enkelt att de i programmet kallade det för "frosseri" pga av att ett av namnen som den här typen av nutritionsforskning varit känd under långt tid är "stuff and starve". Numera är det vanligare med  "intermittent fasta". Så när man väl äter refereras det som "stuff" och motsvarande blir fasteperioden "starve". Kärt barn har många namn. :)

Den faktiska effekten, som även togs upp i programmet, var ju att "frossandet" faktiskt inte ledde till något egentligt sådant. Man åt lite mer i relation till det normala dagliga ätandet men inte tillräckligt för att kompensera fastedagarna.

förstod inte heller tanken med att man de dagar man "fastade" ändå fick äta 500 kalorier??

Vad jag uppfattade så nämndes inte orsaken. Har inte grottat ned mig i just det forskningsprojektet heller men för att spekulera lite så kan det ju vara så enkelt att det av beteendemässiga skäl är enkllare att äta 500 kalorier/dag i 2 dagar än att inte äta något alls på 2 hela dagar.

Ni som kört på denna typ av fasta, 16/8, tränar ni? Jag vill nämligen inte gå ner i vikt utan istället få bättre muskeltillväxt ;)

Här är en som gör (gjort?) det, Andreaz Engström:

http://www.leangains.com/2010/08/fasted-training-video.html

Några YouTubekändisar:

Martin Berkhans Lean Gains är i praktiken en svensk exportframgång av stora mått sett till dess genomslag. Med tanke på hur lite prasselmedia uppmärksammat detta (vad jag sett) så är det väl ännu ett exempel på hur efter man tenderar vara. Vet att SvD skrev om PF för ett tag sedan men inte ett ord nämndes om Berkhan trots att det ändå är han som i flera avseenden varit drivande för de senare årens popularisering av konceptet.

Jag har omedvetet glidit in i pf lite nu och då utan att från början ens känna till konceptet. Med LCHF är jag inte hungrig mer än två gånger om dagen. På helgerna har det fallit sig naturligt när jag inte har tider att passa. Äter middag vid 18-19 och inte frukost/lunch förrän mitt i dagen nästa dag, det blir ju då kring 16 - 18 timmars fasta. Veckodagarna har jag inte hittat nått optimalt system för ännu, men lite nu och då hoppar jag över frukost även om det inte är varje dag, känner jag mig hungrig så äter jag. Märker ingen skillnad på hur jag mår om jag äter frukost eller låter bli, vilket är en fruktansvärd skillnad mot innan jag la om kosten för då kunde jag döda för att få i mig frukost, var superhungrig och att hoppa över frukosten fanns inte på kartan. Nu är har jag nyligen passerat 2 månader med lchf och behovet av att äta regelbundet minskar hela tiden. Jag kör alltså 3 eller 4 dagar varje vecka med periodisk fasta, men själva fastan har som sagt inte varit något självändamål utan det faller sig bara så. Däremot så ju mer jag läser om pf desto mer intressant blir det och jag försöker ibland när det är möjligt att länga fastan ytterligare några timmar för att låta kroppen vila. 

Känner igen det där mycket väl. Många upplever en naturlig dragning mot PF när ketoadaptionen slagit igenom.

Själv känner jag mig mest lockad av det faktum att jag vill prova allt själv åtminstone en seriös gång innan jag rekommenderar det till andra. Med tanke på hur många som verkar trivas med det så känns det dock inte som jag behöver så mycket personlig erfarenhet just ur det perspektivet. Nyfiken är jag ju dock ändå i sedvanlig ordning. Finns alltid något nytt att lära sig även om man på teoretisk nivå har koll. Kanske blir lämpligt i sommar någon gång. :)

• Like 2

Kan man träna hårt under periodisk fasta eller är det snarare lågintensiva pass (typ lätt jogging eller låga vikter på gymmet) man kan köra då?

Jag tränar i princip alltid fastande, då i form av styrketräning. Om man "kan" träna i ett sådant tillstånd handlar om tycke. Vissa tycker att de presterar bättre fastande, andra tvärtom. Det finns ingen generell "regel" för detta.

• Like 1

Kan man träna hårt under periodisk fasta eller är det snarare lågintensiva pass (typ lätt jogging eller låga vikter på gymmet) man kan köra då?

Kolla mitt senaste inlägg ovan och klicka på första YouTubelänken. Eller för enkelhets skull så repeterar jag: 

Det ser ut att gå att köra annat än lågintensiva pass. :)

Om man normalt inte äter så mycket fett utan ex. en gammal "hederlig och nyttig" diet à la SLV så tror jag inte det vore att rekommendera. Det som ställer till det här är ju att kroppen behöver tid på sig att ställa om enzymaktivitet (vilket går förhållandevis fort) men även enzymmängd (vilket kan ta betydligt längre tid). Det är ju detta som händer vid s.k. ketoadaption och det kan som bekant ta allt från 4 veckor till ett halvår för full adaption. Att då växla så här av och till tror jag enbart kommer att förvirra kroppen.

Dessutom misstänker jag att det kan få (åtminstone små) negativa effekter pga att kroppen istället i det längsta förväntar sig den kost den är van att hantera och maximerar möjligheten att suga i sig den vilket då sker efter de här fettdagarna.

Ja men om vi antar att man äter LCHF normalt och vill "boosta" det med en dags 100%-igt fettätande...istället för att PF:a ...skulle det ge samma effekt som att fasta?

Kaffe går bra men med grädde i är det knappast fasta längre :)

Hmmmm! Fasta har alltid varit att man håller sig till flytande föda för mig. Varför bryter man fastan för att man använder vispgrädde? Dum fråga kanske men jag förstår inte.

Har ätit var ca var 24:e timme i snart 3 månader och tränat hyffsat tungt på gym 2-3 ggr/v. Det funkar kanon men jag har haft och har mina dippar där jag känner mig lite orkeslös men det tolkar jag mer som att det är årstiden som ställer till det. Frustrationen över vinterns envisa grepp som hindrar mig från att komma igång att cykla till och från jobbet och att komma igång med jogging igen. Nä energin och träningslusten är där nog egentligen inget fel på. Pf är i mångt och mycket något som passar mig. 6 kg har jag blivit av med också :)

De här dipparna var mycket värre och fler innan jag började med LCHF för 4,5 år sen som jag minns det :D

Hmmmm! Fasta har alltid varit att man håller sig till flytande föda för mig. Varför bryter man fastan för att man använder vispgrädde? Dum fråga kanske men jag förstår inte.

Jag skulle påstå att fastan bryts då energimängden blir relativt hög. Energimängden från kaffe och te etc. är väldigt liten tillskillnad från grädde. Annars skulle det ju gå att fasta året runt genom att mixa ner all mat och dricka det.

Jag har testat 16-18h fasta och då kört styrketräning innan lunch. Jag tycker det fungerar bra.

Men är det effektivt att träna under pågående fasta?

t ex morgonpass men inte äta innan lunch? Eller träna under dagen då man kör 24h fasta och bryter fastan med kvällsmål?

Det pratas mycket om att reperationsprocesser startar i kroppen, jag skulle vilja lär mig mer om vad som händer.

Intressanta länkar?

Ja men om vi antar att man äter LCHF normalt och vill "boosta" det med en dags 100%-igt fettätande...istället för att PF:a ...skulle det ge samma effekt som att fasta?

Aha, du menar så. Det beror nog på vad det är för typ av "boost" man söker det. En möjligtvis intensivare ketos är ju trolig. 100% fett innebär ju 0% kolhydrater men även 0% protein. Nu är ju normalt ketos, vad det verkar, väldigt proteinsparande men det känns inte optimalt att göra så.

Sedan är det ju också viktigt att fundera kring det, kanske, viktigaste grundkravet, dvs att få igång förbättrad fettoxidering. I exemplet i dokumentären så var ju detta en viktig effekt av av reporterns experiment. Om man då utgår från att man står still på LCHF-kost (men har ett behov att bli av med fettlager) och inte åstadkommer något energiunderskott genom den här förändringen medan denna skulle åstadkommas medelst PF då blir det ju inte heller samma effekt.

Som du märker finns det många möjliga variabler som påverkar utfall och delvis pga detta så tror jag det bästa helt enkelt vore att testa med så mycket mätdata som möjligt går. Först fixa en slags baslinje där man får koll på blodsocker, ketoner, vikt, kroppssammansättning...musiksmak... :) Sedan kör man igång och följer upp efter en period av experimenterande. En av poängerna med det här nygamla perspektivet på kost och näring är ju att de åtminstone minst i vissa avseenden går lite stick i stäv med det vetenskapliga underlaget.

Jag har under senaste tiden grottat ned mig i aktuell proteinforskning och försökt uppdatera mig på aktuella rön (i den mån de funnits). Det man märker där är att även när man skalar bort alla normala variabler som om möjligt leder till felaktiga slutsatser så tycks ju de flesta av dem utgå från en kolhydratrik kosthållning. Kort och gott, finns det skillnader vad gäller optimalt proteinintag på en sådan kost i relation till lågkolhydratkost? Min egen empiri antyder det men det vore ju kul med lite seriös forskning som backar upp sådant man misstänker eller förklarar det på annat sätt. I den här typen av sammanhang är det tråkiga just att man medelst eget experimenterande och bra slutsatser ofta kan ligga långt före officiell forskning om det vill sig illa (eller väl om man törs lita på det man själv observerar). Det blir lätt att man hamnar i kluvna situationer där ens egna erfarenheter indikerar något helt annat än vad expertisen hävdar. Lågkolhydratkost är ju ett ypperligt exempel på detta ur väldigt många perspektiv. Fett gör dig fet är ju bara en aspekt. Inom träningsvärlden är det, för att nämna ett annat exempel, väldigt många förståsigpåare som på allvar fortfarande tror att lågkolhydratkost inte går att träna på och/eller leder till muskelförtvining. Det finns en massa guruer med skrivbordsexamen och - uppenbarligen - bristande personlig erfarenhet som med pondus fortfarande hävdar sådant man själv vet inte (alltid) stämmer. Så har det ju iofs alltid varit fast skillnaden nu är ju att man gör det med starkare koppling till vetenskap lockad av ett slags ofta medvetet/omedvetet auktoritetsfokus...och då ironiskt nog missar vetenskapens intentioner.

Lite OT där.

• Like 1

Jag har testat 16-18h fasta och då kört styrketräning innan lunch. Jag tycker det fungerar bra.

Men är det effektivt att träna under pågående fasta?

t ex morgonpass men inte äta innan lunch? Eller träna under dagen då man kör 24h fasta och bryter fastan med kvällsmål?

Det pratas mycket om att reperationsprocesser startar i kroppen, jag skulle vilja lär mig mer om vad som händer.

Intressanta länkar?

Jag antar att du grottat ned dig i Berkhans blogg?

http://www.leangains.com/

En allmän kommentar vad gäller reparationsprocesser etc är att det inte alls verkar vara så akut ex. i relation till vad man brukar kalla MPS (proteinsyntes) som man tidigare trott. Med detta sagt, är det optimalt att skruva lite på specifika delar av makrointag som proteiner, BCAA etc? Kanske. Vad jag märkt så finns det fortfarande delade åsikter om detta. Personligen skulle jag själv aldrig äta så sällan som 1 gång/dag (om jag mot förmodan skulle klara av det med tanke på mitt energibehov). Till syvende och sist så är det bästa man kan göra som avancerad tränande att alltid vara öppen för experimenterande och undvika att avfärda saker för lättvindigt och enbart med hänsyn till såväl forskning som "broscience" etc.

Ibland kan faktiskt en förutsättning för framgång inom träning och kost (och ibland hälsa) vara att de facto skjuta budbäraren så att budet kan absorberas på bästa sätt. Det finns, kanske i synnerhet inom kroppsbyggning, drösvis med usla budbärare som förstör potentiellt mycket bra koncept. Det handlar om en slags informationsmässig och experimentrelaterad mognad man måste nå ju mer avancerad man blir för till slut står man där ensam och har ingen guru, inget trendigt träningsprotokoll eller samtyckandets behagliga inledande värme att förlita sig på. Då gäller det att veta hur man rensar agnarna från vetet helt enkelt.

För tillfället vill jag inte ta några tillskott, även om det säkert kan förbättra resultaten. Jag kommer prova att träna under fasta och så får man väl gå på känslan, både på enskilt pass och sätt till kommande.

Jag behöver inte gå ner i vikt och ett problem är ju att få i sig tillräckligt med energi, så det blir inte fasta varje dag. (Absolut inte 24h)

Återkommer....

Jag brukar äta middag, sedan träna vid tio-tiden dagen efter, och komma hem och äta vid 13. Nu öppnar inte gymmet förrän kl 15 (Religiöst trams! Jag trodde Sverige var sekulariserat?) och följaktligen blir det käk först kl 18. Det blir 23 timmar. Läbbigt! Återkommer imorgon om hur det gick. 

Jag har provat pf 16/8 i ett par dagar nu i samband med pilates och kortkort konditionsträning varje dag och funkar finfint. Kände att jag behövde "starta om systemet" efter att ha gottat mig under påsk;)

Dock kurrar magen lite extra denna morgon, men har inte tänkt äta förrän vid 12. Hade även tänkt att prova på 18/6 idag och äta mellan kl 12 och 18, men får se vad mage och kropp säger.

Är det möjligt att komma i ketos kvickare med lchf om man kör pf? *en tanke som bara dök upp*

MaWii, hur gick det? Jag provade 22h igår men dock utan träning. Matlagning till familjen gick före. Men det kändes faktiskt skönt att bli rejält hungrig.

Tack bra! Satte PB i bänkpress, också. Nöjd! Och väldigt tillfredsställd av maten jag senare åt.

• 2 weeks later...

Jag tränar inte (mer än promenader och squaredans f.n. - och det anpassar jag inte efter ätandet). Och inte kallar jag det periodisk fasta heller. Men jag har överlevt hittills :) . Eller var det något annat du avsåg?

• 1 year later...

Har oxå lekt med den tanken, kanske sätter det ordentlgt fart på ketosen...? Ibland har jag bara haft tid att ta en tsk kokosfett, en tsk smör o en halv tsk kanel två gånger per dag o jösses vilken fart jag haft då men ätit riktig mat på kvällen vid 20-21. men hur skulle det varit om jag hade ätit en tredje gång, bara fett? Nu är jag lite av en  "testare"  så jag kanske gör det en dag, bara för att se hur jag mår! Annars så äter jag i regel nyttigt ekologiskt (tom dyra kravmärkta ägg o kött) o massor av nyttiga grönsaker!

Blandar du det i kaffe eller te eller något?

Pfft.. jag fastar varje dag.. hela året runt!

För så fort jag slutat äta så fastar jag!

Och i bland kan fastan vara 1 timme.. någon annan dag 24 timmar!

Fasta är altså all annan tid än den man inte tillför energi via munnen.

• Like 1

Kaffe går bra men med grädde i är det knappast fasta längre :)

Upp till 600 kcal för kvinnor och 800 kcal för män kan man konsumera under en fastedag enligt 5:2-konceptet, så lite grädde eller mjölk i kaffet får nog säkert plats. 

Upp till 600 kcal för kvinnor och 800 kcal för män kan man konsumera under en fastedag enligt 5:2-konceptet, så lite grädde eller mjölk i kaffet får nog säkert plats. 

Det var nog under 16:8 som grädde inte får plats, då bryter man fastan

http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/Periodisk-Fasta-for-halsa-energi-och-prestation.html

Man måste upp i 16 timmar för att få de positiva effekterna av fastan

Vet inte vad jag tycker om den där artikeln egentigen.

Det är ju IGF som sänks under fasta. mTOR har jag aldrig hört talas om tidigare. Hittade andra sidor och läste på om det ial. Tack :)

• Like 1

Tycker du skall göra som jag.. köra 18:6, skita i IGF.. låta kroppen sköta det själv.

Enda kriteriet som krävs är att du har/skaffar ett jobb som stämmer med de arbets och mattiderna!

I så fall så är vi i allafall två.. det är oxå någon form av gemenskap.. och skulle det gå åt hellvete.. så är vi ju bara två! :unsure:  :wacko:

• Like 1

http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/Periodisk-Fasta-for-halsa-energi-och-prestation.html

Man måste upp i 16 timmar för att få de positiva effekterna av fastan

Enligt artikeln är det 20 timmar man ska upp i om jag fattat rätt. 20:4 alltså.

Din fastetid räknas ut genom att lägga till den tid det tar för din sista måltid att passera magsäck och tunntarm till dess att du äter din första måltid. Vanligtvis tar det omkring 6-8 timmar för kroppen att smälta och ta upp en större måltid. Äter du din sista måltid vid 21:00 är du med andra ord inte i ett fastetillstånd förrän omkring 03:00-05:00. Om du sedan bryter din fasta exempelvis vid 13:00 får du bara ett fastefönster på 8-10 timmar. För att få de positiva effekterna av fastan vi nämnt tidigare bör fastefönstret vara åtminstone 14-16 timmar. Äter du din sista måltid vid 21:00 är det lagom att bryta fastan omkring 17:00 dagen därpå, vilket ger ett födointagsfönster på fyra timmar.

Den periodisk fasta som man pratar om mest är ju mest kalorireducering.

Jag har sett 16 timmar i andra länkar det är därför det heter 16:8 som periodisk fasta, för att cellerna ska hinna repareras... som jag förstått. Efter 36 timmar inträder svältläge, men minst 16 h ska tydligen få kroppen att gå in i reparationsläge..

Själv har jag fått kanonresultat på helfasta 20-22 timmar på kolhydratsfri vätska 5:2

Länken plockade jag bara rakt av från en googlesökning som verkade någorlunda seriös. Mitt eget ställningstagande har jag tagit från ett gäng artiklar för nästan ett år sedan

• Like 1