Jump to content

Goda gärningar!

Melliz
 Share

Recommended Posts

Hej! Tänkte att vi kunde göra en liten tråd där man kan skriva av sig lite om man hjälpt någon med kosten som blivit friskare av den eller som har tips om hur man kan sprida denna underbara kosten lchf. Att det inte endast är en diet utan en livsstil!! En i min klass har diabetes typ 2, likaså hennes dotter har nu fått de som endast är 20 år!! ett år yngre än mig... skrämmande att se hur detta ökar så mycket. Så jag gick och skrev ut en massa papper från kostdoktorns sida där det står hur man ska äta lchf för nybörjare och delade ut dessa till både henne och hennes dotter då deras kostråd dem fått nu är fettsnålt med mycket fibrer och dem får bara ta allt mer insulin och mår verkligen inte alls bra.

Hoppas på förändring!!!! Var med och förändra världen till de bättre!!!! 

• Like 4

Jag har sedan jag började med LCHF (maj 2012) fått min mor, min syster samt mina svärföräldrar att skippa Becel, milda margarin. De använder nu Bregott samt smör att steka i. De är lite fettskrämda men ett litet steg på vägen är det allt. Svärfar har dragit ner på potatis o ris men ökat grönsaker och det har gjort hans socker till det bättre. Man får vara glad för det lilla :-)

• Like 1

Jag har sedan jag började med LCHF (maj 2012) fått min mor, min syster samt mina svärföräldrar att skippa Becel, milda margarin. De använder nu Bregott samt smör att steka i. De är lite fettskrämda men ett litet steg på vägen är det allt. Svärfar har dragit ner på potatis o ris men ökat grönsaker och det har gjort hans socker till det bättre. Man får vara glad för det lilla :-)

Grymt bra!! :)

På vilket sätt är LCHF en livsstil?

På vilket sätt är de INTE en livsstil? Om det är en kosthållning man kommer hålla sig till en lång period (till och med kanske hela livet) så är det ett livsstils val för mig.

• Like 3

På vilket sätt är de INTE en livsstil? Om det är en kosthållning man kommer hålla sig till en lång period (till och med kanske hela livet) så är det ett livsstils val för mig.

Du påstod att LCHF är en livsstil. Alltså har du påstått något varvid jag undrar vad du har för grund till detta påstående. Bevisbördan ligger hos dig. Att det inte är en livsstil kan jag inte påstå då jag inte är medveten om definitionen av "livsstil". Därav undrar jag hur du anser att en diet är en livsstil.

Du påstod att LCHF är en livsstil. Alltså har du påstått något varvid jag undrar vad du har för grund till detta påstående. Bevisbördan ligger hos dig. Att det inte är en livsstil kan jag inte påstå då jag inte är medveten om definitionen av "livsstil". Därav undrar jag hur du anser att en diet är en livsstil.

precis, det påstod jag ja....och det har du ju fått förklarat nu. Jag anser inte att LCHF är en diet, de uttalandet kom ifrån dig. Vad har du för grund till detta påstående?

• Like 2

Det blir väl vad man gör det till, knappast något som behöver bevisas.

Jag gillar entusiasmen Melliz, heja!

M.v.h.

OO

• Like 4

precis, det påstod jag ja....och det har du ju fått förklarat nu. Jag anser inte att LCHF är en diet, de uttalandet kom ifrån dig. Vad har du för grund till detta påstående?

Du anser inte att LCHF är en diet?

...Att det inte endast är en diet utan en livsstil!!...

LCHF handlar väl om att äta mer fett och mindre kolhydrater? Alltså ändra kosthållning/diet?

Jag kan tänka mig att om man aktivt väljer en kost som man betraktar som nyttig för kroppen så är det en sorts livsstil. Man följer inte strömmen utan tar ställning och låter detta påverka vardagen under lång tid.

Dieten blir med andra ord en livsstil beroende på hur du förhåller dig till den i tanken.

• Like 2

Hur gör man då en diet till en livsstil?

Jag tror nog att ordet "diet" förknippas mycket med smeten som viktväktar-dieter, bantingsdieter som inte fungerar och allmänt humbug. För att markera att LCHF inte är som dessa förtydligar, i alla fall jag, LCHF eller Low Carb som en livsstil gällande kosthållning. Det vill säga en kosthållning som är avgörande för ens hälsa och välbefinnande och som kommer definiera hur livet blir för resten av livet. En kosthållning livet ut, inte bara något man tar till för att komma i badbyxorna till sommaren. LCHF är ett aktivt medvetet val som innebär dramatiska förändringar och avståndstagande från enorm mängd av den föda som finns tillgänglig i samhället. Det kräver en hel del uppmärksamhet och även där kräver en specifik livsstil. Kan säga att jag ser inte veganism som under någon sorts diet (har släktingar som sysslar med sådant) utan en kosthållning/livsstil - även om jag inte håller med om själva hysterin och agget mot kött.

• Like 3

Jag har diskuterat anslaget "tio sanningar om fett", där tio osanningar om hur bra det är med margarin framställs som sanningar och där avsändare är tre märken för margarin. Varför diskutera det? Jo, det sitter upptejpat bredvid fetthyllan i en affär jag ofta handlar. Med vem diskuterat? Butikschefen förstås. Hen höll med om mina påpekanden om att det blir ett ställningstagande i ett forskningsläge som inte är fritt från oklarheter och erkände att de satt upp det oreflekterat.

Jag gör ett återbesök nästa vecka för att se om anslaget är borta :)

Ja, och så har min mamma sedan 2010 hållit diabetes typ två i schack enkom med mat. Jag är rätt stolt för när hon fick diagnosen tjatade hon om fiberhavregryn och fettfritt osv... Bara två veckor senare åt hon strikt lchf och har sedan dess mått bättre än på länge.

• Like 1

Det blir väl vad man gör det till, knappast något som behöver bevisas.

Jag gillar entusiasmen Melliz, heja!

M.v.h.

OO

Håller med om Melliz. Härlig inställning. Till dig RobinEH så vill jag fråga vad du egentligen gör på ett sådant här forum mer än ifrågasätter. Visst skall saker och ting kanske ifrågasättas ibland men du är kärringen mot strömmen hela tiden. Vad är ditt mål.? Äter du LCHF själv? Varför hänger du egentligen på detta forum?

• Like 3

Har dom som börjat använda bregott och smör dragit ner på kolhydraterna samtidigt? Annars kanske du har gjort dom en björntjänst.

När det gäller stekning så är olivolja ett hälsosamt alternativ. Vad stekte dom i innan förresten?

Har dom som börjat använda bregott och smör dragit ner på kolhydraterna samtidigt? Annars kanske du har gjort dom en björntjänst.

När det gäller stekning så är olivolja ett hälsosamt alternativ. Vad stekte dom i innan förresten?

Det beror väl på vilken temperatur man steker i. Rapsolja tål ju värmen bättre än olivolja. Olivoljan passar sig bättre i kalla rätter.

Det beror väl på vilken temperatur man steker i. Rapsolja tål ju värmen bättre än olivolja. Olivoljan passar sig bättre i kalla rätter.

Jag har läst att olivolja är den olja som tål höga temperaturer bäst men det var runt 1980 och då hade kanske inte rapsolja kommit ut på marknaden än?

Olivolja att steka i och smör på mackan var det som gällde inom hälsorörelsen på 80-talet.

Rapsolja är bättre att steka i än olivolja. Men jag gillar normalt att steka i smör. SMör har ju också en fantastisk temeraturindikator inbyggd då det innehåller lite vatten.

"När smöret tystnar"

Har du någon källa där jag kan läsa om rapsolja kontra olivolja när det gäller stektålighet?

Är inte smöret brunt när det tystnar?

Om jag läser det Melliz skriver inledningsvis och det hon sedan svarar så kan man möjligtvis fundera kring om ordvalet "kosthållning för livet" hade varit bättre. Hon gör ju en (viktig) distinktion vad gäller att LCHF inte bör betraktas som en diet-vilken-som-helst, dvs ingen snabbfix à la de man brukar läsa om i prasselmedia så här innan badsäsongen.

Med detta sagt kan man ju även fundera kring vad som gör något till en "livsstil"? En spontan fundering leder mig in på att det ofta innebär något som, i relation till en norm, utvecklar andra handlingsmönster och ageranden än denna norm ofta kopplat till ett visst önskat mål eller ställningstagande. Kroppsbyggning beskrivs ofta som en livsstil ur detta perspektiv, dvs man har ett, i relation till normen, ovanligt förhållande till kost och träning (men inte alltid hälsa) med ett mål att optimera ens kroppssammansättning med avseende på kroppsfett och mager kroppsvävnad. Med detta exempel som grund kanske man också i livsstilsbegreppet kan väga in att det också måste finnas hinder/svårigheter/ansträngning i relation till vad som är normen. Jag menar, även om man mår bra om man varje morgon promenerar i någon halvtimme/timme eller ägnar sig åt någon annan mer konditionsinriktad aktivitet så är ju detta inget som så många frivilligt gör just för att det kräver en medveten ansträngning över tid. Väger man sedan dessutom in den "riktiga" träningen, fokus på mat, återhämtning etc så ser vi många potentiella hinder.

Med detta i ryggen så är det kanske lättare att se LCHF som en livsstil. Det är något som fortfarande agerar lite "underdog" mot etablissemanget och mycket infytelserika organisationer och normbildare. Det är något som kräver personlig ansträngning i relation till basal kunskapsnivå och sedermera uppbyggnad av rutiner så att man navigerar sig runt i den terräng som vår kolhydratcentriska värld innebär. Det finns i regel mål inbyggda som, det kanske vanligaste, viktminskning men även sjukdomsreducering och, senare, hälsooptimering samt sådant som prestationsfördelar i relation till träning/idrott. Allt detta underlättar framväxt av ett socialt nätverk, dvs en "community", där denna sedan leder vidare till något större bortom det specifika, dvs just en slags gemenskap. Det här är ju något som förträffligt också stämmer in på fitness/kroppsbyggarsfären...även om denna också har en annan stark komponent iblandad. Denna elefant-i-rummet leder ju lite lättare till att åtminstone delar av den sfären isolerar sig från resten av världen.

Ok, det bidde långt för ovanlighets skull... ;) När vi ändå är inne på detta så är en potentiell fara jag ser med den här typen av communities att det finns risk för sekteristiska tendenser. Spenderar man för mycket och för intensiv tid med likasinnade så finns risken att man blir okritisk och sväljer allt som talar för det man samlas kring lite för lättvindigt samtidigt som man alltid visar enad front när/om något talar emot. Även om jag tycker man stundom kan skönja den typen av tendenser inom lågkolhydratsfären i stort så tycker jag just den här delen av denna sfär (Kostdoktorns forum) står sig mer än väl än så länge. Det här är ju för övrigt något som finns inom precis alla områden och sammanhang i varierande omfattning. Jag menar, veganrörelsen har ju gjort det till norm exempelvis och där har det inte bara spridit sig uppåt till den absoluta toppen utan den har ju i vissa fall faktiskt utgått från toppen, ex. Colin Campbell och gänget med sina långtgående och ovetenskapliga slutsatser.

Detta om detta. :)

• Like 2

Du anser inte att LCHF är en diet?

Nej precis. Det är exakt vad jag anser, därför att en diet förknippar jag med något som är en slags "batningsmetod" som pingvin säger samt att det är något kortsiktigt som man håller sig till en kortare period. Medan en livsstil är något man kan se som långsiktigt.

Kosthållning anser jag är ett mycket bättre ord än diet. Alla äter INTE lchf för att gå ner i vikt etc.. 

LCHF handlar väl om att äta mer fett och mindre kolhydrater? Alltså ändra kosthållning/diet?

Ja lchf handlar om att inta sin största energikälla ifrån fett, alltså att man skall vara fettdriven och inte sockerdriven. Men som jag sagt tidigare tycker jag inte att ordet kosthållning och diet tar varandra hand i hand. 

Sen håller jag med Larz som du inte svarat på än och undrar vad du egentligen gör på ett sådant här forum mer än ifrågasätta. Det ska man ju självklart göra också men de verkar som att du vill bråka eller så är du bara allmänt bitter. Förstår inte att man orkar hålla en negativ kling på allt. I mitt inlägg försökte jag bara att peppa folk till en förbättring och att vi kunde tipsa varandra om vad som kan göras! Positivt tänkande! -----> :D  

Nej precis. Det är exakt vad jag anser, därför att en diet förknippar jag med något som är en slags "batningsmetod" som pingvin säger samt att det är något kortsiktigt som man håller sig till en kortare period. Medan en livsstil är något man kan se som långsiktigt.

Kosthållning anser jag är ett mycket bättre ord än diet. Alla äter INTE lchf för att gå ner i vikt etc.. 

När vi ändå är inne på detta så är en potentiell fara jag ser med den här typen av communities att det finns risk för sekteristiska tendenser. Spenderar man för mycket och för intensiv tid med likasinnade så finns risken att man blir okritisk och sväljer allt som talar för det man samlas kring lite för lättvindigt samtidigt som man alltid visar enad front när/om något talar emot. Även om jag tycker man stundom kan skönja den typen av tendenser inom lågkolhydratsfären i stort så tycker jag just den här delen av denna sfär (Kostdoktorns forum) står sig mer än väl än så länge. Det här är ju för övrigt något som finns inom precis alla områden och sammanhang i varierande omfattning. Jag menar, veganrörelsen har ju gjort det till norm exempelvis och där har det inte bara spridit sig uppåt till den absoluta toppen utan den har ju i vissa fall faktiskt utgått från toppen, ex. Colin Campbell och gänget med sina långtgående och ovetenskapliga slutsatser.

Okej, lite mer Off topic känner jag, men here it goes: Och här ser jag jättenyttan med att några personer som uppenbarligen inte ens skulle röra i LCHF med tång rör sig omkring på forumet och håller oss alla på tårna och utmanar oss till att verkligen tänka över vad vi påstår. 

Dock måste man ibland kunna försvara sitt kostval med "att jag äter såhär för att JAG mår bra". Det innebär inte att det är optimalt för alla, det innebär inte att jag tycker sämre om den som inte äter såhär, alla har sina fria val och detta är MITT val. Om folk undrar hur/varför jag äter som jag gör svarar jag enligt mina erfarenheter (jag går väldigt sällan runt med några ex forskningsrapporter i min väska och jag tvekar att någon i min omgivning skulle läsa dem i alla fall.).

Och för att avsluta. Vart går skillnaden mellan en diet och en kosthållning? För mig är det stora problemet att "diet" har blivit ett så laddat ord som ofta är synonymt med "tillfällig kosthållning för att gå ner i vikt". Medan jag tror de flesta av oss LCHF:are ser detta som en kosthållning som kommer pågå mycket längre än "tillfälligt".   

• Like 4

Jag kan se stora fördelar med att deltagare i forumdiskussionerna är skeptiska och ifrågasätter det som de flesta är överens om. I vår moderna värld har vi tillgång till så många alternativa valmöjligheter att vi måste ha något att "hålla oss i". Vi som valt LCHF måste, liksom alla andra som gjort andra aktiva val, vara mentalt förberedda på att en del som vi tror kanske visar sig vara fel, och att det då faktiskt är bra att få reda på det så man kan ta hänsyn till ny kunskap.

• Like 4

Jag kan se stora fördelar med att deltagare i forumdiskussionerna är skeptiska och ifrågasätter det som de flesta är överens om. I vår moderna värld har vi tillgång till så många alternativa valmöjligheter att vi måste ha något att "hålla oss i". Vi som valt LCHF måste, liksom alla andra som gjort andra aktiva val, vara mentalt förberedda på att en del som vi tror kanske visar sig vara fel, och att det då faktiskt är bra att få reda på det så man kan ta hänsyn till ny kunskap.

Skepticism är bra men kan också användas för att döda entusiasm. Nu påstod inte Mellliz att LCHF kan bota allt, hon bara kallade det en livstil. 

• Like 2

Zara och Kjell: Tackar för bra förtydliganden/utvecklingar för det var ju precis det där jag var inne på mot slutet av min egen kommentar!

Den potentiella nyttan med Robin_EH:s och Maxs (inget utpekande utan bara ett konstaterande) återkommande inflikningar är därför stor. Precis som Johanna07 är inne på mot slutet så finns en överhängande risk att motivbilden inverkar negativt. Och vad är det då för motiv som kan förekomma här? Tja, det jag själv uppmärksammat är att det lite för ofta handlar om detaljfokus och att missa helheten. Jag har absolut noll problem med att direkta och potentiellt viktiga felaktigheter både påpekas, ifrågasätts och kritiseras. Men när det lite för ofta handlar om att hänga upp sig på detaljer och detta bevisligen inte konsekvent följts så mister det åtminstone delar av både legitimitet och trovärdighet. Då finns ju sannolikt ett annat motiv bakom än att bara "ställa till rätta" s.a.s. Den nyliga tråden om Gudiols inlägg om insuliin gör en fet, som jag sedan styrde in på hur detta argumenterades på ett rätt tveksamt sätt, är ett bra exempel på detta:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1590-p%C3%A5st%C3%A5endet-att-insulin-g%C3%B6r-dig-fet-%C3%A4r-en-stor-fet-l%C3%B6gn/

(Hoppsan, nu noterade jag att olleolle kommenterat och att han och RobinEH hjälpt till med att påtala Gudiols uppmärksamhet om det diskuterade. Tackar för det! Riktigt bedrövlig respons från Gudiol dock. Ett gott exempel på hur man ger sig på en budbärare istället för budskapet... Pinsamt måste jag säga och min knapphändigt underbyggda syn på Gudiol förstärktes inte direkt av den där responsen. Den där typen av attityd kan man i bästa fall ha överseende med om det är någon som Berkhan eller, kanske i synnerhet, Gironda som för det mesta har/hade koll på hög nivå men Guidol är ju - vad jag noterat - inte riktigt i den klassen... *understatement of the decade*)

Hur som helst, för att återgå till ämnet...eller nåja...åtminstone RobinEH verkar ju sitta på potentiellt intressant erfarenhet just för att hans eget experimenterande utföll så otillfredställande. Jag har efterfrågat mer info om det han skriver i sin signatur men i den mån han har utvecklat detta så har jag missat den responsen. Vore intressant mot bakgrund av att det är av intresse att få koll på när det inte alls funkar så bra med LCHF så man ev. kan underlätta för andra som riskerar att råka ut för samma dåliga erfarenheter. Inget krav, ingen press, bara nyfiken.

Tillägg: Kanske bör trycka lite extra på att jag återkommande tyckt både RobinEH och Max haft bra och viktiga poänger så det handlar absolut inte om att allt de säger/gör här är obefogat/tveksamt/felaktigt. Utan det var precis det jag skrev ovan, dvs att lite för ofta får jag en känsla av att se en trend som jag hävdar är kontraproduktiv. Samtidigt kan man ju också resonera som så att en slags Djävulens advokatfunktion (som det ju faktiskt handlar om när man verkligen ska ifrågasätta på ett bra sätt) kanske inte alltid lämpar sig för gråskalig anpassning utan till sin natur blir binär till sitt uttryck. Spontan tanke där.

• Like 4

Nu vet jag ju inte till 100 vad dom äter då jag bor 40 mil ifrån dom, men så länge dom håller sig borta från att steka med Milda och Becel på mackan så är jag glad. Samma med att de tar mindre av potatisen och riset mer grönsaker ser jag som en vinst också. De är inte alls inne på LCHF och det här med att minska på kolhydraterna som jag är. Och det är inget jag tjatar på dom om, vill de veta mera så frågar dom o jag svarar.

Håller med dig Kjell men något positivt kan han väl komma med. Många uttalanden som görs här bygger på egna erfarenheter. Personligen är det så för mig. Jag kan inte referera till en massa studier hit och dit. Jag äter LCHF och mår bra på det och blir så trött på folk som hela tiden måste ifrågasätta. Börja med pingis eller något annat istället. Det är ju annars alltid god stämning här och kul att läsa andras inlägg. Vi hjälper och peppar varandra så gott det går. Eller hur? Jag har ingenting över för sådana bakåtsträvare. Han jobbar kanske på livsmedelsverket.

• Like 2

Håller med dig Kjell men något positivt kan han väl komma med. Många uttalanden som görs här bygger på egna erfarenheter. Personligen är det så för mig. Jag kan inte referera till en massa studier hit och dit. Jag äter LCHF och mår bra på det och blir så trött på folk som hela tiden måste ifrågasätta. Börja med pingis eller något annat istället. Det är ju annars alltid god stämning här och kul att läsa andras inlägg. Vi hjälper och peppar varandra så gott det går. Eller hur? Jag har ingenting över för sådana bakåtsträvare. Han jobbar kanske på livsmedelsverket.

Jag tror det beror på vad man diskuterar. Diskuterar man generell kosthållning och försöker hitta lösningar på varför vissa saker inte fungerar och liknande så är ju egna erfarenheter otroligt värdefulla. Dock finns det vissa, som mig, som vill veta allt och lite till. Jag behöver veta mer än att det fungerar, jag behöver veta VARFÖR det fungerar samt att jag gärna vill vara påläst innan jag provar något nytt själv. 

Ibland är det trotts allt väldigt lätt att fastna i tänket om "den magiska dieten" och jag tycker det är viktigt att ta ståndpunkt från det så att fler kan se och förstå hur bra många av oss faktiskt mår på lågkolhydratskost.  

• Like 1

Det måste vara otroligt jobbigt att inte bara få ryggdunk hela tiden. Tänk vad trevlig världen vore om man håll med varandra om allt istället. Jag är 18 år och går på gymnasium, tyvärr anställer inte Slv personer som mig.

Sedan förstår jag faktiskt inte vad med min kommentar det finns att bli upprörd över. Jag frågade hur LCHF kan vara en livsstil, vilket jag har fått lite och läsa om. 

Jag tror det beror på vad man diskuterar. Diskuterar man generell kosthållning och försöker hitta lösningar på varför vissa saker inte fungerar och liknande så är ju egna erfarenheter otroligt värdefulla. Dock finns det vissa, som mig, som vill veta allt och lite till. Jag behöver veta mer än att det fungerar, jag behöver veta VARFÖR det fungerar samt att jag gärna vill vara påläst innan jag provar något nytt själv. 

Ibland är det trotts allt väldigt lätt att fastna i tänket om "den magiska dieten" och jag tycker det är viktigt att ta ståndpunkt från det så att fler kan se och förstå hur bra många av oss faktiskt mår på lågkolhydratskost.  

Jag tycker det är bra at diskutera och vända och vrida, men jag tycker också i några fall att det mer blir en maktteknik, ett sett att dämpa någons entusiasm. Jag tycker vad man själv betecknar LCHF är en personlig åsikt, inget man kan "bevisa". Och i detta fall var det faktiskt inte temat på tråden vilket är lite respektlöst. Vill man diskutera vad man ska kalla LCHF kan man skapa en ny separat tråd om det.

• Like 1

Det måste vara otroligt jobbigt att inte bara få ryggdunk hela tiden.

Jag tolkar det Larz skriver snarare som att det kan vara jobbigt med vad man upplever som krokben...åtminstone lite för ofta. Ryggdunk har väl ingen efterfrågat här utan det är mönstret av det motsatta som frestar på.

Tänk vad trevlig världen vore om man håll med varandra om allt istället.

Nej fy f-n! Det är väl detta som faktiskt är en orsak till många av dagens problem. Att rätt och fel och sant och falskt inte längre prioriteras.

Men nu argumenterar du dualistiskt igen. Just du kan ju bevisligen bättre.

Jag är 18 år och går på gymnasium, tyvärr anställer inte Slv personer som mig.

Grattis! Om deras rekommendationer är representativa för en slags fördummande konsensuskultur så kan du vara tacksam. :)

Du har ingen feedback vad gäller dina egna erfarenheter av LCHF istället och hur det gått sedan dess? *fiskar alltjämt*

Sedan förstår jag faktiskt inte vad med min kommentar det finns att bli upprörd över. Jag frågade hur LCHF kan vara en livsstil, vilket jag har fått lite och läsa om. 

Gött! (Igen, kommentaren som sådan var sannolikt bara en trigger à la droppen som fick bägaren att rinna över, dvs enligt vad jag själv upplever är en möjlig negativ trend.)

...Just du kan ju bevisligen bättre...

En något barnslig kommentar av mig men det är inte första gången min existens på forumet blir ifrågasatt som att vad jag skriver inte har något här och göra.

...Du har ingen feedback vad gäller dina egna erfarenheter av LCHF istället och hur det gått sedan dess? *fiskar alltjämt*...

Jag tycker inte om att skriva om personliga åsikter eller vad jag personligen upplevt. Jag ser inte att det ligger någon större betydelse i personliga utsagor. Jag har vid ett flertal tillfällen fått frågan "Men, vad tycker du?" av lärare, och jag ser inte på vilket sätt det är viktigt vad jag tycker. Att jag upplevde negativa effekter med LCHF betyder inte att LCHF är dåligt.

En något barnslig kommentar av mig men det är inte första gången min existens på forumet blir ifrågasatt som att vad jag skriver inte har något här och göra.

Jag tycker inte om att skriva om personliga åsikter eller vad jag personligen upplevt. Jag ser inte att det ligger någon större betydelse i personliga utsagor. Jag har vid ett flertal tillfällen fått frågan "Men, vad tycker du?" av lärare, och jag ser inte på vilket sätt det är viktigt vad jag tycker. Att jag upplevde negativa effekter med LCHF betyder inte att LCHF är dåligt.

Nej, kanske inte, men det vore intressant att veta vad de negativa effekterna var eftersom det finns en stor möjlighet att även andra har upplevt samma sak. För att hitta lösningar på problem måste problemen först identifieras. 

Om du vill veta varför LCHF fungerar och varför inte våra traditionella kostråd gör det så läs Matrevolutionen. Om du vill veta om LCHF fungerar så läs Skaldemans böcker. Efter att ha läst hans bok  Ät dig ner i vikt tror jag den hette så var jag helt övertygad om att LCHF fungerar. Han berättar att han gav upp sitt liv och försökte äta ihjäl sig men blev både frisk och smal i stället. Fler bevis behövde inte jag för att hoppa på tåget. Både han och jag lever än i dag i högsta välmåga. Han har väl ätit LCHF i över tio år nu ( jag i 4,5 år )

Där är inget magiskt över LCHF. Enklare kan det inte bli. Låt bli socker och stärkelse så är du i hamn.

Problemet för många som inte får det att fungera är nog att det egentligen handlar om att hitta surrogat till bröd, pasta, godis mm mm. Det är egentligen inte LCHF. Det blir på tok för mycket kh, både vikt och hälsoresultat uteblir med den följd att man säger att LCHF fungerar inte på mig.

Låt bli socker och stärkelse så fungerar LCHF. Ta dig igenom omställningsperioden så kommer belöningen. Var sparsam med hård fysisk aktivitet det första halvåret så kroppen får ställa om sig i lugn och ro utan att bli störd. Detta verkar inte många bry sig om. Man testar LCHF i fjorton dagar och tränar på för fullt sen klagar man på att man har yrsel, huvudvärk mm mm + utebliven viktminskning. Men hallå. Hur många år tog det att bygga upp övervikten.

LCHF är ingen magisk diet med en massa konstiga förutsättningar för att fungera. Många vill göra det till en hel vetenskap men LCHF är vad vi är designade för att äta. Konstigare än så är det inte.

Godnatt och Glad Påsk

//Lars

Om du vill veta varför LCHF fungerar och varför inte våra traditionella kostråd gör det så läs Matrevolutionen. Om du vill veta om LCHF fungerar så läs Skaldemans böcker. Efter att ha läst hans bok  Ät dig ner i vikt tror jag den hette så var jag helt övertygad om att LCHF fungerar. Han berättar att han gav upp sitt liv och försökte äta ihjäl sig men blev både frisk och smal i stället. Fler bevis behövde inte jag för att hoppa på tåget. Både han och jag lever än i dag i högsta välmåga. Han har väl ätit LCHF i över tio år nu ( jag i 4,5 år )

Där är inget magiskt över LCHF. Enklare kan det inte bli. Låt bli socker och stärkelse så är du i hamn.

Problemet för många som inte får det att fungera är nog att det egentligen handlar om att hitta surrogat till bröd, pasta, godis mm mm. Det är egentligen inte LCHF. Det blir på tok för mycket kh, både vikt och hälsoresultat uteblir med den följd att man säger att LCHF fungerar inte på mig.

Låt bli socker och stärkelse så fungerar LCHF. Ta dig igenom omställningsperioden så kommer belöningen. Var sparsam med hård fysisk aktivitet det första halvåret så kroppen får ställa om sig i lugn och ro utan att bli störd. Detta verkar inte många bry sig om. Man testar LCHF i fjorton dagar och tränar på för fullt sen klagar man på att man har yrsel, huvudvärk mm mm + utebliven viktminskning. Men hallå. Hur många år tog det att bygga upp övervikten.

LCHF är ingen magisk diet med en massa konstiga förutsättningar för att fungera. Många vill göra det till en hel vetenskap men LCHF är vad vi är designade för att äta. Konstigare än så är det inte.

Godnatt och Glad Påsk

//Lars

Men det är ju här vi har ett problem. Vi har ett problem med att folk tror att det är magisk diet. Många vill ha kvar kakan och äta den med (no pun intended) och försöker hitta substitut till vad de åt ihjäl sig på innan, kolla bara runt på forumet. Det är det som vi MÅSTE komma ifrån, vi MÅSTE börja förespråka ren, naturlig mat, vi MÅSTE få bort stämpeln att LCHF är en diet endast till för viktnedgång och vi måste börja förespråka att oilka saker fungerar för olka människor. Vissa klarar av, och kanske rent av behöver mer kolhydrater än andra men då ska de komma från bra, hälsosamma naturliga källor.  

och det är här forskningen kommer in, hur ska vi kunna bestämma vad som är bra, naturligt och hälsosamt utan att ha lite kött på benen? Vi måste ha ett öppet sinne och lyssna lika anekdoter likväl som på frisående, "osponsrad" forskning. Vi måste lyssna och ta till oss information från alla håll och kanter.

För oss som äter såhär så är det en självklarhet att detta är bra för oss, men så är det inte för alla. Många är OTROLIGT rädda för mättat fett, och är det så konstigt efter alla år av propaganda i mot det? Jag har full förståelse för att folk försöker hitta saker att klanka ner på, för är inte det ganska typiskt svenskt - att inte kunna glädjas för någon annan?

Vi måste kunna hålla ett öppet sinne för ALLA, vad man än har valt för kosthållning, mår man bra så mår man bra - hur man än äter! Deras historier är inte mindre värda än våra.

och här kommer ytterligare att problem, att vi vill så gärna hjälpa ALLA att förstå att LCHF är RÄTT, i många fall även DET ENDA rätta. Vi är så fast i våra övertygelser att vi helt enkelt inte kan förstår att folk inte förstår det som vi tycker är så simpelt, och med det sociala elittänkandet kommer vi inte komma någonstans utan vi kommer sitta fast och stampa på samma ställe för folk vänder öronen åt sig och vägar lyssna "på den dära jäkla skekten". Vi måste visa ödmjukhet, kunskap och välmenande - även om vi blir bemötta med hårda och orättvisa ord så måste vi visa att vi "är bättre" att vi är mer pålästa och att vi är villiga att debattera för våran sak. Både på det personliga och på det vetenskapliga planet. Kunskap är makt, och vi har så otroligt stora möjligheter att sprida kunskapen vidare genom öppna och genomtänkta diskussioner.

Jag menar inte att vi inte är på god väg till detta, jag menar att vi fortfarande har mycket att jobba på och jag förstår att det är jobbigt att bli ifrågasatt, speciellt på detaljfrågor som kanske inte är väsentliga (jag blev ordentligt satt på plats för några dagar sedan vilket fortfarande känns.. ;) ) men vi måste likväl försöka möta det som vi ställs i mot och debattera sakligt. Om det inte hjälper, vänd andra kinden till, gå inte ner på deras nivå utan stå fast vid dina ståndpunkter utan att falla för aggressivitet eller personangrepp.

och här känner jag att jag själv har spårat ur lite, och det är verkligen inte bara menat till dig Larz, och detta är bara min åsikt i det hela. Jag tror på ödmjukhet och kunskap. Jag tror att (även om det tar längre tid) så kommer vi och många fler att vinna på att visa just det - ödmjukhet.

Jag har lärt mig otroligt mycket bara på den månaden jag har varit på detta forumet, jag har fått nya perspektiv, och fått information som sträcker sig utanför den lilla bubblan jag lever i och det har varit nyttigt och lärorikt på många olika plan och jag hoppas på att det fortsätter så. För vi kommer aldrig någonsin att vara full lärda hur mycket vi än tror det. ;)

Så, tack för mig ;)     

• Like 3

Herre Gud, vad gör du här, glädjedödare!!??
  • Like 2

Man brukar ju kalla sjukdomar man får på grund av felaktig kost för livsstilssjukdomar. Det innebär att etablissemanget anser att kostvalet går in under begreppet "livsstil" oavsett vilken kost man väljer.

Man brukar ju kalla sjukdomar man får på grund av felaktig kost för livsstilssjukdomar. Det innebär att etablissemanget anser att kostvalet går in under begreppet "livsstil" oavsett vilken kost man väljer.

Men det är väl mer för att ens diet är en del av ens livsstil. Dessutom brukar väl kostval inte vara den enda orsaken, utan ofta i samband med inaktivitet etc. vilka är andra delar i begreppet livsstil. Att LCHF är en del av livsstilen ser jag inga problem med att hävda. Men återigen så har jag fått en del bra skrivet som svar varvid LCHF kan gå från att bara vara en diet till att förändra större delar av livet och därmed kallas livsstil.

• Like 1

Men det är väl mer för att ens diet är en del av ens livsstil. Dessutom brukar väl kostval inte vara den enda orsaken, utan ofta i samband med inaktivitet etc. vilka är andra delar i begreppet livsstil. Att LCHF är en del av livsstilen ser jag inga problem med att hävda. Men återigen så har jag fått en del bra skrivet som svar varvid LCHF kan gå från att bara vara en diet till att förändra större delar av livet och därmed kallas livsstil.

När det gäller benämningen "livsstilssjukdomar" så är det många som tycker att det är en olämplig benämning eftersom det kan skapa skuld hos den som drabbats. Frågan är dock vad man skall kalla det istället?

Hur definierar du själv begreppet livsstil?

När det gäller benämningen "livsstilssjukdomar" så är det många som tycker att det är en olämplig benämning eftersom det kan skapa skuld hos den som drabbats. Frågan är dock vad man skall kalla det istället?

Hur definierar du själv begreppet livsstil?

Så kallade "livsstilssjukdomar" är ju sjukdomar som uppstår till följd av hur ens livsstil varit. Alltså bör man absolut ta ansvar för om man drabbas av dessa. Men det finns sådant man inte kan råda för som ärftlighetsfaktorer och toxiner i våran miljö.

Nu kan inte jag definitionen av livsstil men vad jag uppfattat det som så behandlar det ens diet, fysiska aktivitet, arbete, familj, hushåll m.m. 

Barnslig vet jag väl inte. Du skulle bara veta vad för "stora" människor jag stött på som anammat precis samma argumentatoriska fel. Undertecknad är ju inte heller undantagen. Lätt hänt helt enkelt i synnerhet i nätliga sammanhang när det går undan eller - som nu - man utsätts för tryck från alla håll och kanter.

Jag tycker inte om att skriva om personliga åsikter eller vad jag personligen upplevt.

Det räcker gott för mig. 

Jag ser inte att det ligger någon större betydelse i personliga utsagor.

Jag håller med om att anekdoter ur ett generellt perspektiv kan ha sina kvalitativa problem... Dess relevans tenderar dock öka när rapportfrekvensen ökar (fler antyder liknande erfarenheter) och/eller någon som är kritiskt tänkande, intellektuellt hederlig och/eller har hyfsat kunnande om området i fråga gör iakttagelserna. Det här senare uppfattar jag stämmer in på dig så enbart av det skälet vore det ju intressant att höra mera. Men som sagt, ditt liv är din ensak och det här ju inget forum för studium av RobinEH. ;)

Hur som haver, ju mer avancerad man blir, nästan oavsett område i livet, desto viktigare blir det att man lyckas ansa agnarna från vetet vad gäller ex. anekdoter. Man står i många avseenden själv och ingen guru, studie eller liknande kan i regel då leda vidare i ens utveckling. Som ett exempel på detta kan jag ju nämna att jag ofta lärt mig mer av personer som initialt gett snudd på hjärndött intryck i relation till deras argumentationsförmåga/slutsatsgrunder än av människor med ett gäng examina och akademisk status vad gäller såväl träning som kost. Det gäller att lyckas se igenom förklaringar och vad som sägs och istället nå fram till vad som menas. En konstform i sig då det kräver en hemsk massa utveckling av den som ska avkoda.

Jag har vid ett flertal tillfällen fått frågan "Men, vad tycker du?" av lärare, och jag ser inte på vilket sätt det är viktigt vad jag tycker.

För att spekulera lite så kan det väl vara så enkelt att läraren är medveten om att det brukar gynna klassens/elevens utveckling om vederbörande engageras och känner sig delaktig?

Det kan ju inte heller uteslutas att läraren insett att dennes egen vidare utveckling, inte bara kunskapsmässigt utan pedagogiskt etc, i mångt och mycket vilar på input från eleverna. Något jag själv erfarit, ex. här på forumet, är hur fantastiskt mycket någon som jag kan lära mig av andras input och erfarenheter. Med "någon som jag" så menar jag helt enkelt (och jag menar verkligen inte att framstå som någon besserwisser även om jag förstår att det kan tolkas så) någon som själv har både en massa efarenhet och kunnande från ett antal intensiva decennier inom de områden som här diskuteras.

Så, kort och gott, ni som här på forumet tror att ni inte har något att bidra med för att ni upplever er sakna teoretisk kunskap eller inte kan slänga er med en massa "avancerade" termer som normalt används inom studier av nutrition och träning, tänk om! Jag suger i mig som en svamp av era erfarenheter och tankar och försöker så ofta jag kan visa uppskattning när så sker. Det teoretiska planet kan jag avhandla själv men det praktiska är beroende av andra människors erfarenheter och berättelser. Det handlar ofta "bara" om bekräftelser men glimtvis så matar ni forumet (eller i varje fall undertecknad) med pärlor som nya betraktelsesätt eller funderingar som gör att jag själv får nya infallsvinklar på "same old" vilket har potential att leda vidare.

Att jag upplevde negativa effekter med LCHF betyder inte att LCHF är dåligt.

Nej det klart. Fast jag inbillar mig att LCHF-konceptet kan förfinas och utvecklas när just sådana som upplevt negativa effekter delar med sig av dem. Men jag tjatar inte. (Fast är nyfiken än... ;))

Och nej klart alla kanske inte är till för att äta en strikt lchf eller får negativ inverkan som du kände RobenEh men det är då man kan öka kolhydratsintaget av de naturliga kolhydraterna så brukar de funka bra. :) man behöver ju inte köra antingen eller. Det är bara att öka de naturliga kolhydraterna tills det känns bra. lägg in mer rotfrukter, nötter, bär och kanske frukt. Man kan ju alltid modifiera lite.

• Like 1

Bra tråd för att komma tillbaka till topic. Jag trodde själv jag skapat en liknande i begynnelsen av detta forum, men kan inte hitta den nu.

Jag har fått 2 av mina bästa vänner att köra strikt LCHF och de mår mycket bra av det. Mor kör liberal och far kolhydratreducerad kost och mår bättre. Bror som blivit mycket provocerad av mig och LCHF har börjat fråga allt mer nät jag slutat prata om det, så det kommer väl :). Tror de tänkt en del på vad de ger deras lilla unge i allafall.

Jag har försökt besvara många frågor om LCHF här på forumet och på Facebook gruppen "LCHF-gruppen". Hoppas någon mått bättre av det :).

• Like 1