Mumlan Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ni som kör Tabata-intervaller i er träning, hur ofta lägger ni in sådana här pass i veckan? Hur många kör ni i ett pass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ni som kör Tabata-intervaller i er träning, hur ofta lägger ni in sådana här pass i veckan? Hur många kör ni i ett pass? En gång i veckan. kör 8 (20 sek högintensiv, 10 sek lågintensiv) x 4 med 5 min vila i mellan seten. Efter det är jag totalt slut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Karlsson Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vad pratar ni om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vad pratar ni om? Tabata-intervaller är högintensiva intervaller där man kör på absolut max en kortare tid (för mig 20 sek) och sedan kör en liten period lågintensivt (tex. 10 sek) för att sedan gå på max igen. Kan köras med de flesta träningsformerna, själv sysslar jag med löpning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Ok, blandar du in andra kvalitetspass då också under resten av veckan? Tabata är så kul och effektivt att det känns som man kan träna så här flera gånger i veckan. Dock kanske inte helt riskfritt kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ok, blandar du in andra kvalitetspass då också under resten av veckan? Tabata är så kul och effektivt att det känns som man kan träna så här flera gånger i veckan. Dock kanske inte helt riskfritt kanske? Jag är typ helt död efter ett Tabitapass så en gång i veckan räcker i alla fall för mig Normalt sätt kör jag enligt följande (under en vecka): 1 tabita pass 1 vanlig intervall 1 långpass (1.5-3 h) 3 löp pass med bestämd hastighet en bestämd sträcka (varierar mellan 0.5 - 2 mil) Samt eventuellt bara kör en viss distans på tid för att se hur jag förbättras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Jag springer inte, men använder tabatatimern flitigt i nästan all typ av träning. På motionscykel och i många styrkeövningar. Kör flera gånger i veckan, men varierar övningarna. Det är ett bra sätt för mig att ge det där lilla extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts