Ulle

potatis

Recommended Posts

Hej, 

Har just hört från kostråd kring GI att det är skillnad på varm och kall potatis. Att kall potatis gör att stärkelsen blir mera svårupptaglig för kroppen. Stämmer detta för LCHF att det är mindre kolhydrater i kall potatis och isåfall hur mänga kolhydrater är det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mnjae..ät all din mat kall.. om du är inne på det spåret!

Hela grejen med potatis är att de inte är särskildt upptagliga före de är tillagade, iomed att de består främst utav väldans långa och komplicerade kedjor av glukos.

Gäller för övrigt en massa andra rötter!

Det i sig betyder främst att det var kokonsten som gjorde att vi utvecklades som Homo Sapiens Sapiens!

Oså till potatis.. egentligen inte fel alls som föda, rätt hög mättnadsgrad osv.

Iallafall så är skillanden mellan nykokt potatis och kall sådan rätt minimal, man pratar då om resisstent stärkelse, dvs potatis består främst av stärkelse, dvs långa kedjor av glukos!

Hur som helst, kokt potatis som sen får kallna, då kommer iallafall delar att återgå till vad man menar är retrograd resistante starch!

Bäst är såklart att äta all potatis rå och okokt!

Give it a try, du lär märka skillnaden, främst iomed att de olika länga stärkelsekedjorna som magen/tunntarmen inte bryter ner kommer att göra det i tjocktarmen där en hel del zonoser bakterier annat lär gotta sig på detta och bilda en massa gas.. i bästa fall oxå en del SCFA.. dvs jävligt korta fettsyror, vilka är hälsosamma per se, men gaserna luktar som surströming!

Slut på mitt raljerande.. iallafall så finns det en annan trend/fanns iallafall ett tag och det var att dricka potatisstärkelse.. litta samma tänk!

Oså till försvar till potatis, det ä'r en rotfrukt (ingen grönsak) som innehåller komplicerade former av stärkelse, de är ett av de födoämnen som ger snabbast mättnad!

Dvs om man i stället skulle betrakta potatis som en grönsak, dvs jag föredrar det, då är de bara ett tilltugg.. kokt stekt eller kalla!

Iallaafall när jag ändå är på G, det finns mer där att utforska som ger gaser och SCFA i tjocktarmen, först så vill jag nämna  Jordärstkocka!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Vill mera få koll på hur mycket potatis jag kan äta och ändå gå på strikt LCHF - och får egentligen inte ihop potatis till LCHF eftersom det är en rotfrukt som du säger full av stärkelse. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får äta hur mycket potatis du vill, grejen är väl att vid någon nivå så är det inte LCHF längre!

Så jag föreslår en halv potatis om dagen att börja med cirka 8 gram kolisar, dvs det är inte ens värt besväret att koka en halv potatis!

Då skulle jag i stället sattsa på kål i alla dess former.. gärna vitkål för att fylla ut tallriken,, tugga tugga!

Det är som du säger potatis är stärkelserika och på det så lever vi i en matkultur där potatis är huvudfödan!

Iallafall så är fett huvudfödan på LCHF!

Såå du får en frisedel utav mig att äta en (1) halv stor potatis om dagen, om du inte är diabetiker, räknar då det som 8 gram kolisar!

Dvs det är inte ens värt besväret att köpa hem, festa loss på kål och andra grönsaker i stället!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna testa hur ditt blodsocker reagerar på kokt och koktkall potatis med en blodsockermätare. 

Potatis är mest vatten och lite kolhydrat. Enligt matkalkyl är en rå potatis på 100 gram = 12 gram kolhydrat. En kokt potatis på 100 gr = 15 gram kolhydrat. Jag gissar att en koktkall är lika med en kokt om den inte suger tillbaka vatten. 

Om vi äter en rå potatis är frågan hur mycket blodsocker vi får ut av kolydraten, kanske inget. Om vi äter en kokt gissar jag att vi får ut det mesta av kolhydraten som blodsocker. Om vi äter en koktkall någonstans däremellan kanske för jag har som du hört att de bindingar som finns mellan glukosmolekylerna löses upp eller blir mer lättlösliga av värme och återgår i viss mån till ett svårlösligare tillstånd efter nedkylning. Detsamma ska tydligen gälla för ris. 

Jag äter aldrig rå potatis. Jag äter ibland lite tillagad potatis varm och ibland koktkall. Det jag märker (utan att mäta) är att jag får bodsockerpåverkan (snabbt ras i blodsocker) oavsett vilken form jag äter potatisen och den kan komma flera timmar efter jag ätit. Blodsockerpåverkan gillar jag inte och äter därför bara lite potatis ibland för det är ju gott till sillen och potatissallad är bra ta-med-mat. Konstigt nog får jag inte alls samma påverkan av sötpotatis som jag äter en del av när jag är på paleohumör. Får inte fram kolhydratinnehållet i sötpotatis. 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötpotatis ca 17 gr kolhydrater/100 gr. Lite lägre GI i och med lite mer fibrer.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl resistent stärkelse du är ute efter. En del av stärkelsen i potatisen omvandlas när den kallnar till en form som tarmen inte tar upp, utan den går vidare till bakterierna i tjocktarmen. Hur mycket det är vet jag inte. Men att äta och mäta är ofta en bra idé. Det går nog att hitta andra trådar om detta, här och på andra ställen. Potatismjöl är väl det som man oftast tänker på för resistent stärkelse.

Rå potatis vet jag inte varför man skulle äta.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här tabellen på forumet, 6 år gammal.

Som jag förstår betyder potatisstärkelse potatismjöl.

Även "Maggan" (Margareta Lundström) har kommenterat tabellen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla era kloka och bra inlägg. :) 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-06-29 at 21:12, Effie sade:

Rå potatis vet jag inte varför man skulle äta.

För att det är väldigt gott, förstås. Och också ger en del resistent stärkelse.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat varm och kall potatis. n=1

Kall pot.

5.2 ej fastande

Efter 1 Tim 5.6

          2 Tim 5.7

Varm potatis

5.1 Ej fastande

1 Tim 5.7

2 Tim 5.7

 

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit roligt att följa dina världen upp till 5 timmar också. Bra experiment 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Hade varit roligt att följa dina världen upp till 5 timmar också. Bra experiment 🙂

Var lat. Den mesta höjningen brukar ske efter ca 2 Tim. Testet gjordes samma tid på dagen. Dag 1 kall och dag 2 varm. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.