Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

Jag och min man har ätit strikt LCHF nu i några månader. Vi har funderat på en sak som vi undrar över, nämligen följande.

Vad händer i kroppen och hur påverkar det vikt och ämnesomsättning/systemet om man någon gång skulle äta kolhydrater. Alltså typ ha ett eller två tillfällen i månaden som man äter exempelvis bröd, glass och godis.

Tacksam för så utförligt svar som möjligt om hur detta skulle påverka kroppen.

Tack på förhand.

/S

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen blir det en liten viktuppgång och kanske illamående, beroende på hur känslig man är och vad man äter, ni får testa och se vad som händer! Kan säga att vissa saker som jag åt förut, inte alls smakar som jag minns dem. Till dit hör glass och godis. Många glassorter som man kan köpa smakar bara konstgjort och sött. (Egen glass är mycket godare och lagom söt)

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-07-01 at 18:11, SP sade:

Hej,

Jag och min man har ätit strikt LCHF nu i några månader. Vi har funderat på en sak som vi undrar över, nämligen följande.

Vad händer i kroppen och hur påverkar det vikt och ämnesomsättning/systemet om man någon gång skulle äta kolhydrater. Alltså typ ha ett eller två tillfällen i månaden som man äter exempelvis bröd, glass och godis.

Tacksam för så utförligt svar som möjligt om hur detta skulle påverka kroppen.

Tack på förhand.

/S

En till två gånger i månaden borde inte göra mer än tillfälliga förändringar av homeostasen!

För övrigt så behöver man inte planera in sådant iomed att de dyker upp i livet oavsett vad man själv tänkt!

Om jag får komma med ett uttryck.. det du äter mellan jul och nyår spelar mindre roll för det är vad du äter mellan nyår och jul som har störst betydelse!

Dvs du behöver sällan fundera på undantagen, det du skall fundera på är om de börjar bli regel.

Oså har vi handuppräckning där alla LCHFare som faller av hästen.. dvs jag känner de flesta här och vet att vi hela tiden faller av hästen, det är nu en del av ditt liv, dvs är man ryttare så kliver man upp på hästen igen så fort det går !

Hur utförligt vill du ha det?

Dvs jag tror mer att det är så vi skall äta, dvs ju friskare och mer fysiskt aktiva vi är ju fler kolisar kan vi unna oss.. betänk nu att socker är en väldans modern uppfining, likaså potatis och pasta.. såå du får en frisedel utav mig att svulla på rovor iallafall en gång per månad?

Skämt samma, jag gillar inte heller rovor!

Dvs även om du/ni försöker leva/äta det striktaste LCHF ni kan så kommer ni iallafall bli tvungen att möta verkligheten där alla andra svullar socker, bröd pasta, godis läsk, what ever!

Ni behöver inte kompensera för det.. det är så livet ser ut, bara upp på hästen igen, nästa dag och man behöver sällan kompensera för allt som livet för med sig, man bara lär sig av iallafall onödiga misstag.

Dvs är man eremit så styr man sig själv, lever man ett socialt liv så får man göra lite som andra, iallafall när andra bestämmer!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Hej,

Tack för era svar 🙂

Det visste jag sedan innan då jag jobbat med kost och träning i över 20 år. Jag är ute efter mer vetenskapligt svar på vad som ännu mer djupgående händer i kroppen, kanske från någon näringsfysiolog inom området. Hade gärna velat ha svar från "DietDoctorn" 🙂

/S

• Gilla 1
Länk till inlägg

det djupgaaende som haender i kroppen som du fraagar efter, aer samma om man aeter lchf eller inte aeter lchf. det har faktiskt dietdoktorn redan svarat paa, 🙂 i https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/carbohydrates 

en snabb googling av carbs after keto gav massa laenkar, tex den haer https://ketopills.net/guide/eating-carbs-after-keto/  saa om en naeringsfysiolog inte aer medlem haer, finns det aendaa en massa jaettebra informationer paa naetet! ha kul!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hade en het diskussion med min äldste son igår som ratar alla typer av dieter, trots att jag sa att det handlar inte om en diet utan ett levnadssätt. Se på resultatet istället där jag själv är ett levande bevis. Viktminskning 12 kg, mer än halvering av insulinsprutor och blodtrycksmediciner, mer ork etc. etc.

Han skickade mig denna länk: 

Ni som vet och kan får gärna ge kommentarer och argument som jag skulle kunna bemöta honom med. Tack på förhand

MVH, JIMMY L

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
On 2020-07-06 at 19:07, SP sade:

Hej,

Tack för era svar 🙂

Det visste jag sedan innan då jag jobbat med kost och träning i över 20 år. Jag är ute efter mer vetenskapligt svar på vad som ännu mer djupgående händer i kroppen, kanske från någon näringsfysiolog inom området. Hade gärna velat ha svar från "DietDoctorn" 🙂

/S

Nu så är jag ingen näringsfysiolog.. men tjatig.. vilket kan vara bra eller dåligt?

Iallafall så vad jag läst mig till, kroppen anpassar sig till vad man äter.. inte nog med det.. den påverkas även hur du hanterar födan beroende på hur du lever, vissa genetiska förutsättningar, ålder, kön, stress, medeciner, minst 100 andra orsaker till!

Bara som exempel, så nämner  jag två motstridiga (tankemässigt motstridiga) orsaker!

Vi börjar med Typ 2 diabetes, symptomet på det är förhöjda glukosvärden i blodet, som orsakas utav Insulinresistens, som orsakas av Hyperinsulinemi, som orsakas av de andra 99 andra orsakerna!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Oså kommer vi då osökt in på något som bara strikta longtime LCHF/Low Carb råkar ut för, dvs Fat induced Insulin resistance!

Iallafall så är det här som de flesta slutar läsa.. men orkar du hänga med så skall jag försöka förklara.

Dvs det handlar om Glutar.. främst Glut 4 och Glut 1, dvs de är de glukostransportkanaler som våra muskelceller använder sig av för transportera glukos samt litta annat in i cellen.

Så¨vad är då skillnaden, för det är ju Insulinresistens bägge två?

Vi börjar med skillnaden mellan Glut 1 och Glut 4.. i muskelceller, vi består till stora delar av muskler och fett!

Glut 1 är passiva glukostransportörer, dvs om glukoshalten är lägre inne i cellen än i blodet så strömmar glukos in, det finns dock en caveat to this, man har inte fler Glut 1 än vad man behöver, man kan öka dessa genom att fysiskt anstränga sig varje dag, dvs använda glukos för fysisk ansträngning.

Glut 4 uppför sig litta annorlunda, de aktiveras av två olika orsaker, den mest hälsosammaste antagligen är att man användt musklerna och förbrukat både fett och glukos i muskelcellen.. dvs vid brist på energi i själva muskelcellen, så aktiveras Glut 4 och binds till cellmembranet.

Den andra aktiveringskedjan är att Insulin stiger i blodet, det är en signal som innebär att här kommer ett skitlass med glukos, lagra det för din framtida maratonlöpning dvs uteblir de där maratonlöpningarna så slutar de så småningom att reagera på Insulin.

Dvs våra (muskelceller) har en begränsad lagringskapacitet, man får först göra av med energi innan man får plats med att fylla på mer!

Hur som helst så har jag opptäckt att min bil är bensinresistent, dvs jag måste köra en massa mil innan jag kan fylla på mer i tanken!!!!?

• Gilla 1
  • Haha 1
Länk till inlägg