Jump to content

Lchf utmaningen.. En fråga om ingredienserna..

Sandra.A

Recommended Posts

Hejsan, 

Jag ska gå på utmaningen på måndag och är positiv till veckomatsedeln.. Dock kan jag inte äta varken svamp eller oliver och några recept innehåller detta. Är det ok att bara utesluta dessa ingredienser eller bör jag ersätta med annat för att nå en bra balans? 

Hoppas på svar 

Från en nybörjare 🙏👌🍴

• Like 1

48 minuter sedan, Sandra.A sade:

Hejsan, 

Jag ska gå på utmaningen på måndag och är positiv till veckomatsedeln.. Dock kan jag inte äta varken svamp eller oliver och några recept innehåller detta. Är det ok att bara utesluta dessa ingredienser eller bör jag ersätta med annat för att nå en bra balans? 

Hoppas på svar 

Från en nybörjare 🙏👌🍴

Helt okej att bara utesluta.

• Like 3

18 timmar sedan, Sandra.A sade:

Hejsan, 

Hoppas på svar 

Från en nybörjare 🙏👌🍴

De är exempel på hur man skall tänka med själva utmaningen/omställningen.

Iallafall.. skall man visa en meny på på Internet så tenderar den att skapas av folk med avancerade matlagningskunskaper.. mest för att visa att man kan laga mat enligt LCHF och få till delikata måltider.

Som regel så äter folk för det mesta sk husmanskost.. åtminstone på vardagar?

Då kan det bli lite tjatigt med "fläsk med löksås" och "äggobacon", till frukost varje dag.

En av våra Gurus (Skaldeman) beskriver basics lite som så.. stek en kött-, fisk-, fågel-bit i smör, ta upp -biten och slå grädde i pannan, sjud till lämplig tjockhet, slå den över -biten och ät det till nästan obegränsade mängder valfria grönsaker.

Och han har rätt.. men är mer inriktad på macronutrientfördelning och har inte så mycket recept!

Hur som helst, det är inspiration.. inget man måste följa slaviskt för varenda ingrediens!

Sååå.. här får du litta mer inspiration;

https://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

• Like 3

Håller med! Det gäller bara att lära sig principerna om att äta så naturlig mat som möjligt och utesluta kolhydraterna från fabricerade och konstgjorda produkter med höga halter av socker och stärkelse. Håller på med att läsa Sten Sture Skaldemans ”Ät dig ner i vikt” för andra gången. Där finns bl.a. ett kapitel som handlar om ”Bara för kvinnor” även om principerna och råden i hela boken givetvis kan tillämpas på både kvinnor och män. Första upplagan kom 2005, så det har ju hänt lite sedan dess även om grundprinciperna är desamma. Men som han skriver så är det kanske svårare för kvinnor att börja dagen med en kall kotlett, ett kycklinglår eller en köttfärsbiff, åtminstone tycker min fru det, men för mig är det inga problem att variera dagens första mål med ovan nämnda istället för ägg & bacon, omelett, äggröra etc.

Jag testade LCHF för drygt 10-12 år sedan första gången då Annika Dahlqvist drog igång det hela. Men då på den tiden var det inte så mycket recept och jag tyckte att man bara kunde äta ägg, morgon, middag, kväll, så jag tröttnade. Sedan kom Annikas och Mariams LCHF kokbok med lite trevliga recept. Så efter ett uppehåll på ca 10 år med viktuppgång och ökade insulindoser så prövade jag Kostdoktorns 14 dagars utmaning i augusti/september 2019 och på den vägen är det.

Till att börja med gjorde jag alla recepten till punkt och pricka. Det var gott och varierat och jag blev mätt och behövde inga mellanmål. (Jag var inte allergisk eller överkänslig för något) Men idag spontanar jag och kör inte alla ingredienserna och det går bra ändå. Så du behöver inte vara orolig om du skippar t.ex. svamp eller oliver, se det som tillbehör eller en krydda för att få maten mer varierad. Enligt Skaldeman kan du äta biff, morgon, middag, kväll, utan grönsaker om du känner för det och ändå gå ner i vikt och få bra värden och ett hälsosammare liv.

Lycka till.

Vis av erfarenhet

• Like 3
  • Thanks 1

25 minuter sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Enligt Skaldeman kan du äta biff, morgon, middag, kväll, utan grönsaker om du känner för det och ändå gå ner i vikt och få bra värden och ett hälsosammare liv.

Då kommer vi in på det som idag kallas "karnivor" och som Skaldeman kallade "fakir". Det man bör tänka på då är att inte bara äta biff, dvs muskelkött, utan även inälvsmat (för vitaminernas skull). Fisk och skaldjur är också bra.

On 2020-07-03 at 18:59, Sandra.A sade:

...kan jag inte äta varken svamp eller oliver...

I första hand är detta krydda som andra varit inne på ovan, men oliver tillför också fett. Kanske kan du lägga till lite avocado eller kryddsmör eller liknande istället (beroende på typ av recept förstås)? Sedan kan du hoppa mellan menyerna också om du vill slippa fundera över smakkombinationer. Alla menyer inom en viss grupp, t ex strikt LCHF, är utbytbara. Middag i en vecka är snarlik i makronutrientfördelning som i en annan vecka. Däremot kan du ju inte hoppa mellan alla veckor då vissa är liberalare om du vill hålla dig strikt. Jag som inte är superstrikt kan däremot hoppa lite hursomhelst om ett recept inte passar av nån anledning.

• Like 6