Jump to content

Boktips: Weston A. Price - Nutrition and Physical Degeneration

Tiny Tom

Recommended Posts

Boing! Dagens boktips: Weston A. Price - Nutrition and Physical Degeneration

Jag noterade precis att nyssnämnda klassiker inom nutritionsområdet finns fritt tillgänglig på nätet. Troligtvis har många av er redan läst den men ifall ni råkat missa den så har ni här något att bita i (bokstavligen med tanke på att Price var tandläkare) som troligtvis kommer att erbjuda intressant läsning.

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

• Like 3

Boing! Dagens boktips: Weston A. Price - Nutrition and Physical Degeneration

Jag noterade precis att nyssnämnda klassiker inom nutritionsområdet finns fritt tillgänglig på nätet. Troligtvis har många av er redan läst den men ifall ni råkat missa den så har ni här något att bita i (bokstavligen med tanke på att Price var tandläkare) som troligtvis kommer att erbjuda intressant läsning.

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

Tack för tipset! Jag tryckte på start download och kom till en sida där det verkar som om man skall ladda ner den i flera steg. Eftersom det inte brukar vara så med pdf-filer så blev jag lite orolig för att det inte är säkert. Jag är så dålig på engelska så jag kan inte avgöra om sidan jag kom till är en säker sida. (Jag har tidigare fått datorn full av virus och trojaner så jag är lite skrajsen numera.)

Jag har ju laddat ner andra E-böcker och då var det bara en vanlig pdf utan flera steg.

MKV, varsågod!

Jag undrar om du hamnat på rätt sida för jag hittar själv ingen knapp för att ladda hem boken. Det här kan dock hänga samman med att de kör någon dynamisk skriptkod som jag inte tillåter med mina standardinställningar/browsertillägg.

Kan förstå om du tycker det är jobbigt att läsa boken som en stor hemsida men det är det enda jag ser från mitt håll.

Någon annan som har erfarenhet av det MKV har problem med?

Tillägg: Lite Google-Fu kanske är på sin plats här? Normalt sett när man använder Googles söktjänster eller proxysiter, ex. startpage.com,  som använder Google så kan man underlätta specifik sökning på ett antal sätt. I det här fallet så är det ett par specialtaggar som kan vara av intresse.

"host" (tidigare "site") kan användas om man vill söka enbart på en viss domän/underdomän.

"filetype" kan användas om man enbart är intresserad av en viss filtyp.

Om vi tar exemplet ovan så skulle man då kunna tänka sig följande sökbegrepp för att enbart söka på Project Gutenbergs australiensiska sida efter "weston price":

weston price host:gutenberg.net.au

Vill man även söka efter en viss filtyp, ex. PDF så kompletterar man enligt följande:

weston price host:gutenberg.net.au filetype:pdf

När jag provar det så hittar den inget som matchar vilket gör att jag misstänker att du nog hamnat fel. Prova att söka utanför den där siten så kommer du nästan garanterat att hitta något som förhoppningsvis motsvarar förväntningarna. Jag kan dock inte garantera att det är fritt inom upphovsrättslagens räjonger. Å andra sidan har den en del gemensamt med SLV:s kostrekommendationer... Hur som haver, du bestämmer. Lägger man till den specifika boktiteln blir det följande sökbegrepp:

weston price nutrition and physical degeneration filetype:pdf

Lycka till!

Det står så här. Jag tolkar det som att man får använda boken som man vill bara man anger var den kommer ifrån. Är det rätt uppfattat?

"This eBook is made available at no cost and with almost no restrictionswhatsoever. You may copy it, give it away or re-use it under the termsof the Project Gutenberg of Australia License which may be viewed online athttp://gutenberg.net.au/licence.html"

Detta står på denna sida http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html och snett upp till höger finns en stor blå skylt som det står "start download" på. När jag klickar på den så kommer jag till denna sidan http://pconverter.com/d/ och det var här jag började känna mig osäker på om det var riskfritt ur datasäkerhetssynpunkt.

Jag skall fråga min sambo när han kommer hem. Han jobbar med datasäkerhet men är i och för sig överförsiktig men förstår mer än jag.

Jag såg inte tidigare att boken finns direkt på sidan du länkade till så nu vet jag det i alla fall.

En annan person skrev i en annan tråd att man kunde översätta via google men då kanske man måste använda google crome eller vad den nu heter.

Jo, den där sidan är nog inga problem med ur ett upphovsrättsligt perspektiv. Min tanke var snarare i relation till om du skulle använda sökbegreppen jag nämnde ovan och hitta en riktig PDF-fil någon annanstans.

Är inte bekant med det där PCConverter men det kanske är något tillägg eller liknande ni installerat?

Angående Google Translate (som jag jag nämnde i tråden om retinopati och dina symptom) så är det väldigt enkelt. Du går bara in på följande länk och klistrar in antingen en hel URL (länk) eller en text som du vill översätta. Välj sedan vilket språk originaltexten har och vilket språk du vill översätta till (svenska):

http://translate.google.se/

Jo, den där sidan är nog inga problem med ur ett upphovsrättsligt perspektiv. Min tanke var snarare i relation till om du skulle använda sökbegreppen jag nämnde ovan och hitta en riktig PDF-fil någon annanstans.

Är inte bekant med det där PCConverter men det kanske är något tillägg eller liknande ni installerat?

Angående Google Translate (som jag jag nämnde i tråden om retinopati och dina symptom) så är det väldigt enkelt. Du går bara in på följande länk och klistrar in antingen en hel URL (länk) eller en text som du vill översätta. Välj sedan vilket språk originaltexten har och vilket språk du vill översätta till (svenska):

http://translate.google.se/

Jaha, tack så mycket! Det skall jag prova sedan. Tipset jag nämnde var från en annan person. Jag hade inte sett att du hade tipsat.

Nej vi har inte installerat något som har med pcconverter att göra. Finns inte den blå skylten när du går på boksidan?

Den där skylten jag klickade på gick till en sida med en gratis video converter. Jag trodde det var boken. Konstigt att den inte syntes hos dig Tom.

Som sagt, jag har en massa saker som "normalt" körs avaktiverat av säkerhetsskäl så det skulle kunna vara en orsak till att jag inte ser sådant som eventuellt genereras dynamiskt via s.k. skriptkod.

Det finns ju många möjliga orsaker i dessa tider då webläsare dessutom kan anpassas/individualiseras så mycket. Du kanske har något tillägg eller liknande som ger den där effekten också? (För att spekulera i vad det skulle kunna bero på.) Fast det där kan nog din man reda ut om han jobbar i branschen du nämnde.