Jump to content

Morgon och kväll

Mala

Recommended Posts

Hej,

58 år och har högt blodtryck, bör på sikt gå ner 15 kg. I övrigt bra värden. Nu sjunde veckan med lchf och periodisk fasta, mäter ketoner  med urinsticka. Min första fråga: på morgonen är det bara spår av ketoner i urinen för att successivt öka och på kvällen hamna på medel. Är detta normalt och ”rätt”? Allt känns bra och framförallt ser jag resultat på blodtrycket som gått ner; nu nere på 125/80 och tom 115/80. Min andra fråga är om jag då bör dra ner på medicineringen, kanske testa att halvera dosen? 

• Like 2

On 2020-07-04 at 22:57, Mala sade:

Hej,

58 år och har högt blodtryck, bör på sikt gå ner 15 kg. I övrigt bra värden. Nu sjunde veckan med lchf och periodisk fasta, mäter ketoner  med urinsticka. Min första fråga: på morgonen är det bara spår av ketoner i urinen för att successivt öka och på kvällen hamna på medel. Är detta normalt och ”rätt”? Allt känns bra och framförallt ser jag resultat på blodtrycket som gått ner; nu nere på 125/80 och tom 115/80. Min andra fråga är om jag då bör dra ner på medicineringen, kanske testa att halvera dosen? 

Alla som börjar med LCHF och/eller fasta lär mäta ketoner i urinen på morgonen!

Det indikerar att du har brist på kolhydrater via munnen, det är det som LCHF ger, som vi strävar efter.

Därvidlag använder kroppen fett i större utsträckning som energikälla.

Iaölafall iomed att man inte inmundigar så mycket kolisar, så får kroppen göra lite sjåljv, främst i levern, kallas för Glukoneogenis.

Levern använder då glukoida aminosyror och glycerol från ,, antingen från dina fettlager elller fett via munnen!

Iallafall så är ketoner i urinen ett överskott, dvs du kissar ut amoniak för ketoner varar bara cirka 20-30 minuter.

Innan de degraderas till am ammoniak.!

Iallafall så alla som bantar/fastar lär kunna indikera ketoner i urinenl men det är överskott!

Kruxet är att det tar iallafall 3-4 veckor att uppreglera ketolysensymerna i celler som så kan göra, dvs en stor del av hjärna och cirka 99,99  av hjärtat!

• Like 2

On 2020-07-04 at 22:57, Mala sade:

... blodtrycket som gått ner; nu nere på 125/80 och tom 115/80. Min andra fråga är om jag då bör dra ner på medicineringen, kanske testa att halvera dosen? 

Jag är ingen läkare, men tycker ditt blodtryck ser normalt ut. Det liknar mitt och jag har aldrig ätit blodtrycksmedicin. Vet inte om man kan sluta tvärt eller om man måste trappa ner.

• Like 3

Det beror på vilken typ av blodtrycksmedicin du intar. Jag är inte heller någon läkare, men har provat och experimenterat i över 20 år med olika blodtrycksmediciner, men först nu efter LCHF så har jag mer än halverat min dagsdos och har som mål att sätta ut dem inom kort. Om du inte redan har en blodtrycksmätare så rekommenderar jag att du köper en och tar ditt blodtryck och följer upp vad som händer. Borde vara lika självklart som att mäta sockervärden för en diabetiker. Köp helst inte den billigaste mätaren som mäter på handleden utan en som mäter ovanför armvecket med separat manschett. Pris mellan 400:- - 1400:- Bli inte orolig om trycket går upp lite några dagar efter utsättningen av medicinen. Det brukar stabilisera sig efter några veckor om du fortsätter att äta LCHF. Var försiktig bara med att minska för mycket eller sluta tvärt med medicineringen om du har kända hjärtproblem eller andra sjukdomar som kan påverkas av ett för högt blodtryck. Det bästa är om du kan minska medicineringen i samråd med din läkare och vara bestämd med att du vill försöka minska eller sluta med medicineringen på sikt.

Vis av egen erfarenhet.

• Like 3