Kolesterol

Inra

Recommended Posts

Hej

Har ätit LCHF sedan april 2011. Var på en hälsoundersökning i nov. 2010 o på en ny i nov i år.

Mitt goda kolesterolvärde hade förändrats från 1.73 till 2.09, onda från1.13 till 1.60 och skadekvoten från 0.7 till 0.8.

Min fråga är nu vad ska jag göra för att sänka det onda och skadekvoten. Äter ingen potatis, pasta eller rotfrukter. Bröd

äter jag bara sånt jag bakat själv av mandelmjöl, frön och nötter. Har ätit rysk youghurt på morgonen men har nästan slutat med

det eftersom jag funderar om det blir för mycket mejeriprodukter. Unnar mig en liten bit mörk choklad och lite vin ca 1gång i veckan.

Blev rekommenderad att äta medelhavskost av läkaren

Aha, ok. Nä, du har fått rätt prov, strunta i triglyceriderna. Vad du kan göra för att förbättra dina riskvärden är att styrketräna iaf en gång i veckan. Rekommenderar High Intensity Strength Training. Väldigt effektivt, 15 min i veckan räcker. Tömmer dina glykogenlager ordentligt och ökar din insulinkänslighet.

Hej Inra (och alla andra som läser detta)!

Läser om dina kolesterolvärden och är helt förvånad över de låga siffrorna. Var det verkligen mätt i mmol/L? Mina senaste kolesterolvärden är följande:

Totalkolest.  8.33 mmol/l

Triglyserider 1,12 mmol/L

HDL              2.48 mmol/l

Total/HDL      3.36

LDL               5.35 mmol/L

LDL/HDL        2.16

Apolipoprot. A1 2.91 g/L

Min franske läkare (jag bor numera i Frankrike) höll på att tappa hakan när han såg provresultaten. Han vill sätta mig på statiner, men det vill inte jag. Har försökt att förklara för honom att det finns delade meningar om kolesterolets farlighet, men han vill inte lyssna. Vad skulle Andreas-kostdoktorn säga om någon av hans patienter fick sådana kolesterolvärden? Till saken hör också att jag har fått diagnosen diabetes typ 2, läkaren ville förskriva Metformin som jag också vägrade att ta. Klarar mig perfekt med bara LCHF, senaste HBA1c låg på 5,5%, fastesocker på 5,7 mmol/L. Vad tycker ni, som kan detta, måste jag försöka att få ner ovanstående värden och i så fall hur? Vore tacksam att få svar från kostdoktorn själv.

Hej Inra (och alla andra som läser detta)!

Läser om dina kolesterolvärden och är helt förvånad över de låga siffrorna. Var det verkligen mätt i mmol/L? Mina senaste kolesterolvärden är följande:

Totalkolest.  8.33 mmol/l

Triglyserider 1,12 mmol/L

HDL              2.48 mmol/l

Total/HDL      3.36

LDL               5.35 mmol/L

LDL/HDL        2.16

Apolipoprot. A1 2.91 g/L

Min franske läkare (jag bor numera i Frankrike) höll på att tappa hakan när han såg provresultaten. Han vill sätta mig på statiner, men det vill inte jag. Har försökt att förklara för honom att det finns delade meningar om kolesterolets farlighet, men han vill inte lyssna. Vad skulle Andreas-kostdoktorn säga om någon av hans patienter fick sådana kolesterolvärden? Till saken hör också att jag har fått diagnosen diabetes typ 2, läkaren ville förskriva Metformin som jag också vägrade att ta. Klarar mig perfekt med bara LCHF, senaste HBA1c låg på 5,5%, fastesocker på 5,7 mmol/L. Vad tycker ni, som kan detta, måste jag försöka att få ner ovanstående värden och i så fall hur? Vore tacksam att få svar från kostdoktorn själv.

Det värdet jag reagerar på är apoliproteinkvoten - om det verkligen rör sig om ApoB/ApoA1 så verkar den hög. Eller hur Doc?

Det värdet jag reagerar på är apoliproteinkvoten - om det verkligen rör sig om ApoB/ApoA1 så verkar den hög. Eller hur Doc?

Hej

På ApoliproteinA1 o B står det g/L som enhet. På APOB/APOA1 Står det (KVOT) Dessa svar kommer direkt från labbet.

Tränar gör jag också fast inte HögIntensiv utan går(fort), springer, styrketränar lite  och cirkeltränar. Blir alldeles snurrig i huvudet, hade mitt kolesterol gått upp utan LCHF eller är det orsaken?

Mår så himla bra av den kosthållningen, så vad råder ni mig till?

Du verkar ha låga värden på triglycerider (vilket är bra) och högre värden på HDL (vilket också är bra), vilket tyder på att LDL-partiklarna är av den större, mer fluffiga och helt ofarliga sorten, så jag skulle inte oroa mig. Men jag vet inte riktigt nog mycket om vad dessa värden säger för att uttrycka mig tvärsäkert.

Hej

På ApoliproteinA1 o B står det g/L som enhet. På APOB/APOA1 Står det (KVOT) Dessa svar kommer direkt från labbet.

Tränar gör jag också fast inte HögIntensiv utan går(fort), springer, styrketränar lite  och cirkeltränar. Blir alldeles snurrig i huvudet, hade mitt kolesterol gått upp utan LCHF eller är det orsaken?

Mår så himla bra av den kosthållningen, så vad råder ni mig till?

Mitt svar, som lekman dock, är att apo-kvoten förbättras med LCHF jämfört med "normal" kost typ livsmedelsverket. Med tanke på hur länge du hållit på med LCHF undrar jag om du tagit detta prov tidigare? Vad var det i så fall då? Annars skulle jag rekommendera dig att ta ett prov till och jämföra.

Mitt svar, som lekman dock, är att apo-kvoten förbättras med LCHF jämfört med "normal" kost typ livsmedelsverket. Med tanke på hur länge du hållit på med LCHF undrar jag om du tagit detta prov tidigare? Vad var det i så fall då? Annars skulle jag rekommendera dig att ta ett prov till och jämföra.

Tog ett prov nov 2010, skrev värdena i mitt första inlägg. Tog även prov i okt 2009 men har inte de provsvaren kvar men det var bra värden då.

Jag är 55 år och mina värden har alltid varit bra tidigare, jag har tillhört de "fettskrämda" alltid bantat fast jag är inte direkt överviktig

men min mage har alltid varit som en spärrballong full i gaser.