Jump to content

Skidåkning på LCHF

stroker49

Recommended Posts

För trettio år sedan jobbade jag som skidlärare i Svenska fjällen och jag kan fortfarande ta mig ner för en backe. Jag äter LCHF sedan två år och motionerar regelbundet. Jag åker nerför några timmar var och varannan helg under säsong för att hålla benen i form. MEN.... jag tar slut fort. Jag gillar att åka ganska aktivt, ibland kommer man ner med 140 i puls och mycket mjölksyra. Men inte alltid naturligtvis. Hursom, efter bara några timmar är benen helt slut och följande dagar blir jag åter trött väldigt fort. Är det kosten eller bara åldern (jag är 51 år)?

Hur skall jag förbättra uthålligheten? Konsten oförändrad? Annan träning? Jag kör en del benstyrketräning men kanske är det bättre med många reps?

En del verkar tycka att man om man idrottar behöver lite kolhydrater för att kunna prestera. Min uppfattning är att det går mycket lättare med kolhydrater (har kört LCHF/Paleo i 7 månader). Det vore intressant att veta hur andra som tränar (konditionsidrott respektive styrkeaktiga  idrotter) gör. Liksom stroker verkar effekten av för strikt LCHF sitta i musklerna mest. Andningen är lugn och fin, dock lätt att komma upp i för hög puls.

Jag kör omkring 20 g kh per dygn och springer varje dag i stort sett (>30 minuter) samt kör längdåkning. Åter jag en halv banan kvällen innan pass går passet avsevärt bättre (har aldrig tagit reda på hur många g kh en halv banan är dock.

Vi har diskuterat detta med träning och LCHF lite i DENNA TRÅDEN.

Personligen är jag en av dem som tränar utan problem på LCHF (20-30 g kolhydrater/dag eller snarare under 5E%), men det finns flera som tycker de får bättre resultat på en högre andel kolhydrater. 

Sen är ju frågan vad som beror på konditionen och på själva kosten. Jag tror att för många som är så pass kolhydratsmedvetna som vi är så fungerar kolhydraterna som en "placebo - effekt" just eftersom de flesta av oss har fått inprintat i oss att vi MÅSTE ha kolhydrater för att träna. I andra fall tror jag att en övertro på kosten, "folk har ju fått så bra resultat på lågkolhydratskost" och glömmer bort att träningen är det som är grundläggande för att orka och få upp konditionen. Det är alltså ingenting som kommer av sig själv bara för att man äter LCHF. (Nu menar jag absolut inte att ni tänker så utan det är bara fri spekulationer från min sida).

För slalom är det viktigt med lårmusklerna

Tunga vikter på gymet alltså :)

Att stå i 90 grader mot en vägg är också en bra (hemma) övning

Sen ska man inte glömma dom viktiga småmusklerna och ligamenten runt knäskålen för att förebygga skador

Här är en balansplatta bästa redskapet