Attila Czaholi Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Hej Jag läser en bok, Växtparadoxen" som doktor Steven R. Gundry har skrivit. Han tar upp en del intressanta saker. Någonting som jag har fastnat för är hans uttalande om att orsaken till att Keto-följeslagare har gått ner i vikt är att de har undvikit lektiner. Lektiner beter sig som insulin. Det i sin tur gör att dina celler inte tar emot insulin efter en viss tid. Det i sin tur leder till att glukos som skulle ha gått till cellerna lagras som fett. Jag säger inte emot Gundry. Jag tycker bara att det finns en del maträtter som inte innehåller mycket lektiner men som innehåller mycket socker/snabba kolhydrater. Om man undviker sådana maträtter går man också ner i vikt. Eller tycker ni att det räcker med att man undviker lektiner för att gå ner i vikt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 14, 2020 Share Posted July 14, 2020 On 2020-07-12 at 17:59, Attila Czaholi sade: Hej Jag läser en bok, Växtparadoxen" som doktor Steven R. Gundry har skrivit. Han tar upp en del intressanta saker. Någonting som jag har fastnat för är hans uttalande om att orsaken till att Keto-följeslagare har gått ner i vikt är att de har undvikit lektiner. Lektiner beter sig som insulin. Det i sin tur gör att dina celler inte tar emot insulin efter en viss tid. Det i sin tur leder till att glukos som skulle ha gått till cellerna lagras som fett. Jag säger inte emot Gundry. Jag tycker bara att det finns en del maträtter som inte innehåller mycket lektiner men som innehåller mycket socker/snabba kolhydrater. Om man undviker sådana maträtter går man också ner i vikt. Eller tycker ni att det räcker med att man undviker lektiner för att gå ner i vikt? Har inte läst något av Gundry.. men han har iallafall rätt på det att LCHF innehåller väldans lite lektiner! Iallafall utan att ha läst något av hans teorier.. Lektiner beter sig inte alls som Insulin!!!!! Lektiner är främst växters sätt att försvara sina barn från att bli uppätna! Iallafall så har djur som äter växter utvecklat resistens mot lektiner, vi har utvecklat kokkonsten, dvs vi blötlägger och kokar våra matvaror, därmed reduicerar vi lektinerna radikalt! Nej det räcker inte med att undvika lektiner för att gå ner i vikt.. äter man vanlig mat dvs inga råa bönor främst, så är lixom inte lektinerna något problem. Du kan testa det hemma.. dont do this att home, är min dissclamer dock! Ät råa bönor en vecka och du lär få kolikliknande problem.. till stora delar på grund av att lektinerna hindrar upptaget i tolvfingertarmen.. så de rasar ner till tjokctarmen, där de då i bästa fall jäses av tarmbakterierna till gas. Återigen.. lektiner verkar i tarmen och påverkar upptaget av sk Kalorier ur födan.. om det var detta han menade? Vilket är hur veird som helst, för om det hela skall fungera ens i teorin, så skall ett ökat upptag av kalorier leda till viktminskning????? Möjligen så snubblar han här på något, dvs vi närmar oss LCHF, dvs om man äter mat som gör att man blir nöjd med lämplig mängd kalorier så kan man gå ner i vikt om man behöver. Annars så är det snarare som så att lektiner gör att vi tar upp färre kalorier! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted July 14, 2020 Share Posted July 14, 2020 Vet inte vad jag ska tro om Gundry. Olivolja må vara bra men är det guds gåva till mänskligheten? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 14, 2020 Share Posted July 14, 2020 Om vi talar hälsa istället för övervikt, vilket borde vara mer intressant, så rekommenderar jag den här föreläsningen med Lustig. Särskilt efter 23 minuter. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 15, 2020 Author Share Posted July 15, 2020 On 2020-07-14 at 15:31, Zepp sade: Har inte läst något av Gundry.. men han har iallafall rätt på det att LCHF innehåller väldans lite lektiner! Iallafall utan att ha läst något av hans teorier.. Lektiner beter sig inte alls som Insulin!!!!! Lektiner är främst växters sätt att försvara sina barn från att bli uppätna! Iallafall så har djur som äter växter utvecklat resistens mot lektiner, vi har utvecklat kokkonsten, dvs vi blötlägger och kokar våra matvaror, därmed reduicerar vi lektinerna radikalt! Nej det räcker inte med att undvika lektiner för att gå ner i vikt.. äter man vanlig mat dvs inga råa bönor främst, så är lixom inte lektinerna något problem. Du kan testa det hemma.. dont do this att home, är min dissclamer dock! Ät råa bönor en vecka och du lär få kolikliknande problem.. till stora delar på grund av att lektinerna hindrar upptaget i tolvfingertarmen.. så de rasar ner till tjokctarmen, där de då i bästa fall jäses av tarmbakterierna till gas. Återigen.. lektiner verkar i tarmen och påverkar upptaget av sk Kalorier ur födan.. om det var detta han menade? Vilket är hur veird som helst, för om det hela skall fungera ens i teorin, så skall ett ökat upptag av kalorier leda till viktminskning????? Möjligen så snubblar han här på något, dvs vi närmar oss LCHF, dvs om man äter mat som gör att man blir nöjd med lämplig mängd kalorier så kan man gå ner i vikt om man behöver. Annars så är det snarare som så att lektiner gör att vi tar upp färre kalorier! Enligt Gundry gör de det. Det är lektiner som finns i fullkornsprodukter som gör det. De är dessutom inte så stora som andra lektiner som gluten vilket gör att de lättare kan tränga in i våra tarmar och orsaka inflammation. Ganska mycket lektiner finns i tomater, paprika och gurka också. Det brukar vi äta ofta utan att koka dem. Han syftade mer på att lektioner skapar hål i våra tarmväggar och tränger in i våra tarmar där de orsakar inflammation/sjukdomar. Han skrev också att bakterierna lämnar tarmarna när tarmväggarna kollapsade och går till levern eller andra ställen där de inte ska vara och skapar autoimmuna sjukdomar. Våra vita blodkroppar attackerar både bakterierna och platsen där de finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 15, 2020 Author Share Posted July 15, 2020 13 timmar sedan, HelgeK sade: Robert Lustig behärskar både fysiologin och nutrition. S.R. Gundry är en ideologiskt styrd vegan, och det är inte bra för hälsan(eller för förståelsen av fysiologin.).. Gundry äter i och för sig ägg och kyckling, men han föredrar att äta vegetabiliska proteiner. I hans bok får man läsa om att orsaken till att befolkningen i den blåa zonen (Sardinien i Italien till exempel) där människor lever oftare i 100 år jämfört med andra ställen i världen är att de inte äter mycket animaliska proteiner. Enligt Gundry gör animaliska proteiner att våra kroppar tillverkar tillväxthormonet 1GF som gör att våra kroppar bara växer och växer utan att reparera sig. Han menar också att mycket kött som kommer från icke gräsbetande djur innehåller stora mängder lektiner och omega 6 som framkallar inflammation i kroppen. Djuren har ätit spannmål som innehåller både lektiner och omega 6. Allt detta bidrar till att vi dör snabbare och lever ohälsosamt i 20-30 år innan vi dör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 15, 2020 Share Posted July 15, 2020 Gundry är lite hoppig. Jag tror dock att vad gäller just lektiner så är de inte särskilt bra för oss och vi bör känna till dem och undvika dem. Intressant är att han säger att kött från djur som äter lektinrika grödor också innehåller lektiner. Det finns lite begynnande forskning kring parkinsons och lektiner där man bla funnit att ett lektin från ärta kan transportera sig i vagusnerven (ja ni läser rätt) till hjärnan där det binder till dopaminreceptorerna och blockerar dem för dopamin. Vagusnerven man studerade satt i en mask. Spännande att se om de nånsin kommer dokumentera en lektintransport i vagusnerven hos människa. För min del ger lektinrika grönsaker typ tomat tydlig reaktion som mest liknar allergi. Undrar om inte proteiner i växter man reagerar mot med allergi ofta är lektiner. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 15, 2020 Author Share Posted July 15, 2020 17 minuter sedan, Erik 2 sade: Gundry är lite hoppig. Jag tror dock att vad gäller just lektiner så är de inte särskilt bra för oss och vi bör känna till dem och undvika dem. Intressant är att han säger att kött från djur som äter lektinrika grödor också innehåller lektiner. Det finns lite begynnande forskning kring parkinsons och lektiner där man bla funnit att ett lektin från ärta kan transportera sig i vagusnerven (ja ni läser rätt) till hjärnan där det binder till dopaminreceptorerna och blockerar dem för dopamin. Vagusnerven man studerade satt i en mask. Spännande att se om de nånsin kommer dokumentera en lektintransport i vagusnerven hos människa. För min del ger lektinrika grönsaker typ tomat tydlig reaktion som mest liknar allergi. Undrar om inte proteiner i växter man reagerar mot med allergi ofta är lektiner. Jag är har en autoimmun sjukdom som förvärras kraftigt när jag äter mycket lektiner. När jag har konsumerat kidneybönor sista gången fick jag intensiv magkramp. Jag vet inte om alla reagerar så pass starkt på lektiner som jag. Däremot anser jag att de med autoimmuna sjukdomar bör undvika äta lektiner som pesten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 16, 2020 Share Posted July 16, 2020 16 timmar sedan, Attila Czaholi sade: blåa zonen Undrar om vi inte slagit hål på teorin om den blå zonen i nån annan tråd för ett bra tag sen? När vi diskuterade Gundry tidigare, alltså? Alla växter försöker skydda sig från att bli uppätna, både kemiskt och fysiskt. Lektiner, oxalater, taggar.... Därav är tarmhälsan så viktig för det är i tarmen de oönskade ämnena ska brytas ner och föras ut INNAN de tar sig in i kroppen. Så länge de är i tarmen är de ju i praktiken utanför kroppen om man tänker sig mag-tarm-kanalen som ett rör. När tarmpermabiliteten ökar, ökar också vår känslighet mot olika ämnen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 16, 2020 Author Share Posted July 16, 2020 5 timmar sedan, MariaF sade: Undrar om vi inte slagit hål på teorin om den blå zonen i nån annan tråd för ett bra tag sen? När vi diskuterade Gundry tidigare, alltså? Alla växter försöker skydda sig från att bli uppätna, både kemiskt och fysiskt. Lektiner, oxalater, taggar.... Därav är tarmhälsan så viktig för det är i tarmen de oönskade ämnena ska brytas ner och föras ut INNAN de tar sig in i kroppen. Så länge de är i tarmen är de ju i praktiken utanför kroppen om man tänker sig mag-tarm-kanalen som ett rör. När tarmpermabiliteten ökar, ökar också vår känslighet mot olika ämnen. Enligt Gundry orsakar lektiner stor problem när de tränger in i våra tarmar. De orsakar inflammation, autoimmuna sjukdomar och så vidare. Enligt honom borde lektinerna inte vara i våra tarmar alls. Det är därför viktigt att vi har en stark vägg/slemhinna i våra tarmar så att lektiner inte kan komma in i våra tarmar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 16, 2020 Share Posted July 16, 2020 On 2020-07-14 at 19:40, Sniffe sade: Olivolja må vara bra men är det guds gåva till mänskligheten? Läste nånstans på internet, att greker/romare inte åt olivolja. De använde den bara till bränsle, smörjmedel och liknande. Men nu hittar jag inte den texten igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 16, 2020 Share Posted July 16, 2020 5 timmar sedan, MariaF sade: Alla växter försöker skydda sig från att bli uppätna, både kemiskt och fysiskt. Lektiner, oxalater, taggar.... De är även lite giftiga för betande djur. Det är därför de hela tiden rör sig framåt i terrängen för att äta lite av varje, så att de inte blir förgiftade av en och samma planta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 16, 2020 Share Posted July 16, 2020 47 minutes ago, iAnna said: Läste nånstans på internet, att greker/romare inte åt olivolja. De använde den bara till bränsle, smörjmedel och liknande. Men nu hittar jag inte den texten igen. Och innan man genmanipulerade rapsen blev man förgiftad av den och den användes likaledes bara till maskinolja och bränsle. Det var säkert ett lektin man manipulerade bort. Italienarna år bara olivolja när animaliskt fett inte gick att tillgå pga kriser. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 16, 2020 Share Posted July 16, 2020 8 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Enligt Gundry orsakar lektiner stor problem när de tränger in i våra tarmar. De orsakar inflammation, autoimmuna sjukdomar och så vidare. Enligt honom borde lektinerna inte vara i våra tarmar alls. Det är därför viktigt att vi har en stark vägg/slemhinna i våra tarmar så att lektiner inte kan komma in i våra tarmar. Okej.. Gundry får uttltar sig om vad som helst, det är det fina med ett demokratiskt samhälle.. nackdelen är dock vilken idiot får skriva och publicera vilka tokiga ideer som helst! Sååå till en början vill jag att du utreder skillnaden mellan exogena och indogena lektiner,, dvs skrev hen inget om det, dvs att vi själva kan bilda sådana i vår ämnesomsä'ttning? Grejen är fortfarande, de ä'r inga krångliga ämnen, vi är anpassade till och genom kokonsten lärt oss att hantera det i våra tarmar!.7 Oså på det så bildar vi själva lektiner. i vår kropp.. oavsett vad vi äter!! Vi börjar här; "Lectins have these functions in animals: The regulation of cell adhesion The regulation of glycoprotein synthesis The regulation of blood protein levels The binding of soluble extracellular and intercellular glycoproteins As a receptor on the surface of mammalian liver cells for the recognition of galactose residues, which results in removal of certain glycoproteins from the circulatory system As a receptor that recognizes hydrolytic enzymes containing mannose-6-phosphate, and targets these proteins for delivery to the lysosomes; I-cell disease is one type of defect in this particular system. Lectins are known to play important roles in the innate immune system. Lectins such as the mannose-binding lectin, help mediate the first-line defense against invading microorganisms. Other immune lectins play a role in self-nonself discrimination and they likely modulate inflammatory and autoreactive processes.[7] Intelectins (X-type lectins) bind microbial glycans and may function in the innate immune system as well. Lectins may be involved in pattern recognition and pathogen elimination in the innate immunity of vertebrates including fishes." Oså till plants "Plants[edit] The function of lectins in plants (legume lectin) is still uncertain. Once thought to be necessary for rhizobia binding, this proposed function was ruled out through lectin-knockout transgene studies.[9] The large concentration of lectins in plant seeds decreases with growth, and suggests a role in plant germination and perhaps in the seed's survival itself. The binding of glycoproteins on the surface of parasitic cells also is believed to be a function. Several plant lectins have been found to recognize noncarbohydrate ligands that are primarily hydrophobic in nature, including adenine, auxins, cytokinin, and indole acetic acid, as well as water-soluble porphyrins. These interactions may be physiologically relevant, since some of these molecules function as phytohormones.[10] Nowadays, Lectin Receptor Kinases(LecRKs) are believed that they perceive Damage Associated Molecular Patterns(DAMPs) which are created or released from herbivore attack. In Arabidopsis, Legume-type LecRKs Clade 1 has 11 LecRK proteins, and LecRK-1.8 has been reported that they recognize extracellular NAD molecules and LecRK-1.9 has been reported that they recognize extracellular ATPs." https://en.wikipedia.org/wiki/Lectin Sååå oavsett vad Gundry påstår så fungerar inte Lektiner på samma sätt som Insulin! Dvs man måste här göra skillnad mellan extrovert tillförda lektiner vilket då ofta kommer från dåligt tillagad föda och av kroppen själv producerade sådana.. utifall den har behov av det eller är ett sjukligt tillstånd, cancer eller Covid 19.. annat! Så här är det i princip.. de lektiner vi skall akta oss från är främst från växter, de försvarar sina barn med lektiner, bland annat! Det är DE lektiner vi skall undvika! Oså¨till Gundys teorier i övrigt, vad f*n skall vi äta iomed att det mesta innehåller lektiner .. även vi? Såå jag har härmed en dietplan, max en gång per månad tourendå med smörslungad haricivorts, nästa månad får man äta en wienersnistchell av kalvfile med kapris och sardeller, samt samma smörslungade harrikoverts, den tredje månaden får man äta en Sjötunga Walevska.. med kapris, hackad rödbeta/fläsk.. eventuellt smörslungade harrikoverts till den oxå? Vad du äter däremellan är ovidkommande.. eller hur? Dvs jag säger att du får lov att äta det.. det är gott, något dyrt.. väldans dyrt faktiskt! Iallafall.. utifall ingen har fattat det tidigare, bröd är gott, finns hur mycket som helst att köpa i närmaste mataffär! Det folk inte fattat är att limpan skall blötläggas iallafall i 12 timmar innan man äter utav den, dvs de har inte gjort det på bakeriert, så då får du göra det själv! Eller så får man baka eget surdegsjäst bröd.. hur svårt skall det vara att fatta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 16, 2020 Author Share Posted July 16, 2020 1 timme sedan, Zepp sade: Okej.. Gundry får uttltar sig om vad som helst, det är det fina med ett demokratiskt samhälle.. nackdelen är dock vilken idiot får skriva och publicera vilka tokiga ideer som helst! Sååå till en början vill jag att du utreder skillnaden mellan exogena och indogena lektiner,, dvs skrev hen inget om det, dvs att vi själva kan bilda sådana i vår ämnesomsä'ttning? Grejen är fortfarande, de ä'r inga krångliga ämnen, vi är anpassade till och genom kokonsten lärt oss att hantera det i våra tarmar!.7 Oså på det så bildar vi själva lektiner. i vår kropp.. oavsett vad vi äter!! Vi börjar här; "Lectins have these functions in animals: The regulation of cell adhesion The regulation of glycoprotein synthesis The regulation of blood protein levels The binding of soluble extracellular and intercellular glycoproteins As a receptor on the surface of mammalian liver cells for the recognition of galactose residues, which results in removal of certain glycoproteins from the circulatory system As a receptor that recognizes hydrolytic enzymes containing mannose-6-phosphate, and targets these proteins for delivery to the lysosomes; I-cell disease is one type of defect in this particular system. Lectins are known to play important roles in the innate immune system. Lectins such as the mannose-binding lectin, help mediate the first-line defense against invading microorganisms. Other immune lectins play a role in self-nonself discrimination and they likely modulate inflammatory and autoreactive processes.[7] Intelectins (X-type lectins) bind microbial glycans and may function in the innate immune system as well. Lectins may be involved in pattern recognition and pathogen elimination in the innate immunity of vertebrates including fishes." Oså till plants "Plants[edit] The function of lectins in plants (legume lectin) is still uncertain. Once thought to be necessary for rhizobia binding, this proposed function was ruled out through lectin-knockout transgene studies.[9] The large concentration of lectins in plant seeds decreases with growth, and suggests a role in plant germination and perhaps in the seed's survival itself. The binding of glycoproteins on the surface of parasitic cells also is believed to be a function. Several plant lectins have been found to recognize noncarbohydrate ligands that are primarily hydrophobic in nature, including adenine, auxins, cytokinin, and indole acetic acid, as well as water-soluble porphyrins. These interactions may be physiologically relevant, since some of these molecules function as phytohormones.[10] Nowadays, Lectin Receptor Kinases(LecRKs) are believed that they perceive Damage Associated Molecular Patterns(DAMPs) which are created or released from herbivore attack. In Arabidopsis, Legume-type LecRKs Clade 1 has 11 LecRK proteins, and LecRK-1.8 has been reported that they recognize extracellular NAD molecules and LecRK-1.9 has been reported that they recognize extracellular ATPs." https://en.wikipedia.org/wiki/Lectin Sååå oavsett vad Gundry påstår så fungerar inte Lektiner på samma sätt som Insulin! Dvs man måste här göra skillnad mellan extrovert tillförda lektiner vilket då ofta kommer från dåligt tillagad föda och av kroppen själv producerade sådana.. utifall den har behov av det eller är ett sjukligt tillstånd, cancer eller Covid 19.. annat! Så här är det i princip.. de lektiner vi skall akta oss från är främst från växter, de försvarar sina barn med lektiner, bland annat! Det är DE lektiner vi skall undvika! Oså¨till Gundys teorier i övrigt, vad f*n skall vi äta iomed att det mesta innehåller lektiner .. även vi? Såå jag har härmed en dietplan, max en gång per månad tourendå med smörslungad haricivorts, nästa månad får man äta en wienersnistchell av kalvfile med kapris och sardeller, samt samma smörslungade harrikoverts, den tredje månaden får man äta en Sjötunga Walevska.. med kapris, hackad rödbeta/fläsk.. eventuellt smörslungade harrikoverts till den oxå? Vad du äter däremellan är ovidkommande.. eller hur? Dvs jag säger att du får lov att äta det.. det är gott, något dyrt.. väldans dyrt faktiskt! Iallafall.. utifall ingen har fattat det tidigare, bröd är gott, finns hur mycket som helst att köpa i närmaste mataffär! Det folk inte fattat är att limpan skall blötläggas iallafall i 12 timmar innan man äter utav den, dvs de har inte gjort det på bakeriert, så då får du göra det själv! Eller så får man baka eget surdegsjäst bröd.. hur svårt skall det vara att fatta? Han pratade om exogena lektiner om jag har förstått rätt. Han menar att vi människor inte har hunnit utveckla tolerans mot sådana lektiner än. Därför reagerar vi så dåligt på lektiner som vi konsumerar när vi konsumerar potatsväxter, linser, vete och så vidare. Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 16, 2020 Author Share Posted July 16, 2020 9 timmar sedan, Erik 2 sade: Och innan man genmanipulerade rapsen blev man förgiftad av den och den användes likaledes bara till maskinolja och bränsle. Det var säkert ett lektin man manipulerade bort. Italienarna år bara olivolja när animaliskt fett inte gick att tillgå pga kriser. Jag konsumerar olivolja. Jag dricker till och med olivolja ur flaskan. Den innehåller många antioxidanter, polyfenoler och vitamin E. Jag kan inte säga någonting negativt om den. Papsolja undviker jag däremot som pesten. Alltför mycket omega 6 i det. Jag undviker solrosolja också. Alltför mycket lektiner och omega 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 9 timmar sedan, Zepp sade: nackdelen är dock vilken idiot får skriva och publicera vilka tokiga ideer som helst! Som LCHF:are och andra foliehattar... Det är därför det behövs "expertgranskare" av alla skrifter som ges ut (enligt ett förslag för en tid sedan https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-kraver-att-oberoende-aktor-ska-granska-halsobocker). 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 Om man fokuserar på tarmhälsa, dvs att tarmslemhinnan är hel och fin, inflammationen i tarmen utrotad, bakteriestammarna välbalanserade och enzymet i fogarna kan fungera som det ska, så är lektiner mm inget problem egentligen. Problemet är att det är svårt, trist och jobbigt att komma dit. De flesta människor idag, åtminstone i min närhet, tycks tro att talet om tarmhälsa är rappakalja, som om tarmen inte spelar nån roll förrän möjligen den dagen det börjar göra ont inne i magen. Och då kan man tugga omeprazol och dricka laktosfri mjölk så löser det sig. Ok, lite ironi där men många tycks resonera i de banorna. Ju mer av gifter, även de naturliga, som stannar i tarmen och följer med bajset ut, desto bättre och det uppnås med tarmhälsa. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 12 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Jag konsumerar olivolja. Jag dricker till och med olivolja ur flaskan. Den innehåller många antioxidanter, polyfenoler och vitamin E. Jag kan inte säga någonting negativt om den. Papsolja undviker jag däremot som pesten. Alltför mycket omega 6 i det. Jag undviker solrosolja också. Alltför mycket lektiner och omega 6. Det kan du lugnt fortsätta med. Det finns inget fett som är så välstuderat och dokumenterat som extra virgin olivoljans hälsovinster vad gäller hjärt-kärl, inflammation, blodtryck, metabol hälsa bla. Även om man är anti nuvarande kostråd och tycker att mättat fett är världsbäst och allt annat är blä, så kan man ändå vara rätt säker på en sak, att just kallpressad olivolja knappast är dåligt att konsumera. Lite tråkigt dock att det pågår en del fusk vad gäller olivolja. Vissa flaskor/märken innehåller inte ens extra virgin, trots att tillverkaren märkt det så. En annan trist grej är att det används mycket pesticider på druvorna i Sydeuropa, så det finns garanterat bekämpningsmedel i vissa olivoljor. Köper man ekologisk extra virgin så brukar man få vad man betalar för i alla fall och garanterat inte så mycket spår av gifter i. Jag använder inte heller rapsolja, inte ens för majonnäs. Kör bara på kallpressat oliv-, kokos och avokadoolja vid sidan av smör. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 16 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Han pratade om exogena lektiner om jag har förstått rätt. Han menar att vi människor inte har hunnit utveckla tolerans mot sådana lektiner än. Därför reagerar vi så dåligt på lektiner som vi konsumerar när vi konsumerar potatsväxter, linser, vete och så vidare. Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt. Jag köper det delvis.. men bara delvis! Bara för din skull... alla andra på den här siten är skittrötta på att jag länkar till just den Youtobe- grejen!, Här kommer den hur som helst; https://www.youtube.com/watch?v=6ClQXwkkH8A Iallafall så är exogena lektiner från födan antinutrienter som vi bör undvika eller med vissa livsmedel prepararea innann de är tjänliga som föda..så vi har oppfunnit kokokonsten, vilket även innefattar blötläggning och fermentering! Såååå man skall fortfarande blötlägga sina skivor av rostbröd minst 12 timmar.. iomed bakerierna inte gör det för dig! Iallafall så finns det dussin av andra trådar om antinutriener, främst Gluten! "Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt. " Det där begrep jag inte alls? Dvs hur påverkar det tarmvilli, C-amp och olika Glutar Insuloinresistens innebär främst att GLUT4 inte längre reagerar på insiöinets siganaler. Vi lagrar inte socker som fett per se, vi lagrar fett för att resten utav cellerna, främst muskelcellerna har ett rent helvete med att lagra allt glukos! Utan det är snarare som så att höga blodsockernivåer triggar LPL, dvs så länge det finns högt insulin och högt blodsocker! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Motsattsen är HDL, bryter ner triglycerier i vår fettvävnad! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Och HDL står för Hormonkänsligt lipas, dvs hormonen i fråga är Insulin! Iallafall så är sekundära budbäraraen cAMP! https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykliskt_adenosinmonofosfat Iallafall så blir jag nästan tokig på cAMP, det regelerar oftast iallaafall olika cellers ämnesomsättningshastighet och vad de skall göra/hur de skall reagera på löitta olika inputt! "cAMP fungerar som en sekundär budbärare åt signalsubstanser och hormoner som inte förmår tränga igenom cellmembranet. I cellen påverkar cAMP proteinkinaser som PKA och PKC, samt aktiviteten på Ca2+ i jonkanalerna." https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykliskt_adenosinmonofosfat Såå hoppar vi osökt in på skillnaden mellan Katabolt och anabolt tillstånd, det funkar litta som så att när du äter så skiftar kroppen väldans snabbt till katabolt tillstånd, dvs lagroing av energi/klalorier där det finns plats! Och främsta regulatorn av det är Insulin.. dvs när en massa kalorier börjar komma in vi leverns portaven "Portådern (vena portae hepatis) är en stor ven som för blod från matsmältningssystemet till levern. Där filtreras ohälsosamma ämnen bort, innan blodet går vidare ut i kroppen.[1] Namnet portåder kommer av att det är ett stort blodkärl, en port mellan två kapillärbäddar, dels det i tarmen och dels det i levern. En sådan uppbyggnad kallas för ett portasystem." https://sv.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A5dern så har redan GLP1 varnat för att nu är det skitlass på väg in! https://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1_receptor_agonist Det tar cirka 10-30 minuter att känna mättnad, sen så tar det 1-4 timmar innan maten är lagrad, vi har bara få gram av macronutrienter i blodet samtidigt.. om man är frisk! Hur som helst äter man mat med höga halter lektiner eller andra antinutrieneter så får man i stället för mättnad ränneskita! Det kallas för malobsorbation.. lever man på en massa gluten och är känslig för det så heter det i stä'llet maldigestion, dvs Gluten kan bryta ner tarmvilli, vi tar upp näring/kalorier, vitaminer, mineraler via Villi! Jag är inte färdig ännu.. dvs förklara hela världen på fem minuter! Så jag passar på att nämna att fett, framförallt längre fettsyror tas upp i tarmvilli, om inte allt för mycket Lektiner, Gluten andra antinutrienter hindrar det, men sen så transorteras de i Lymfystemet av Cholomiokroner det det töms ut i blodet nära halspullsådern, där det snabbt och lätt kan ta sig till Adiopote vävnad. När Chylomiconerna når den Adiopota vävnad så aktiver de LPL.. via ASP! https://en.wikipedia.org/wiki/Acylation_stimulating_protein 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 18, 2020 Author Share Posted July 18, 2020 22 timmar sedan, Elinor sade: Det kan du lugnt fortsätta med. Det finns inget fett som är så välstuderat och dokumenterat som extra virgin olivoljans hälsovinster vad gäller hjärt-kärl, inflammation, blodtryck, metabol hälsa bla. Även om man är anti nuvarande kostråd och tycker att mättat fett är världsbäst och allt annat är blä, så kan man ändå vara rätt säker på en sak, att just kallpressad olivolja knappast är dåligt att konsumera. Lite tråkigt dock att det pågår en del fusk vad gäller olivolja. Vissa flaskor/märken innehåller inte ens extra virgin, trots att tillverkaren märkt det så. En annan trist grej är att det används mycket pesticider på druvorna i Sydeuropa, så det finns garanterat bekämpningsmedel i vissa olivoljor. Köper man ekologisk extra virgin så brukar man få vad man betalar för i alla fall och garanterat inte så mycket spår av gifter i. Jag använder inte heller rapsolja, inte ens för majonnäs. Kör bara på kallpressat oliv-, kokos och avokadoolja vid sidan av smör. Jag visste inte att icke ekologisk kallpressad extra jungfrulig olivolja inte alltid är jungfrulig och kan innehålla pesticider. De spanska varianterna som är ekologiska brukar vara billigare än de som tillverkas i Italien. Dock tycker jag att de italienska varianterna har en intensivare, starkare smak. Jag fördrar de italienska varianterna helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 18, 2020 Author Share Posted July 18, 2020 17 timmar sedan, Zepp sade: Jag köper det delvis.. men bara delvis! Bara för din skull... alla andra på den här siten är skittrötta på att jag länkar till just den Youtobe- grejen!, Här kommer den hur som helst; https://www.youtube.com/watch?v=6ClQXwkkH8A Iallafall så är exogena lektiner från födan antinutrienter som vi bör undvika eller med vissa livsmedel prepararea innann de är tjänliga som föda..så vi har oppfunnit kokokonsten, vilket även innefattar blötläggning och fermentering! Såååå man skall fortfarande blötlägga sina skivor av rostbröd minst 12 timmar.. iomed bakerierna inte gör det för dig! Iallafall så finns det dussin av andra trådar om antinutriener, främst Gluten! "Han menade att lektinentypen som bland annat finns i fullkorn, WGA, imiterar insulin och gör oss insulin resistenta och feta. Socker kommer inte in i våra celler, eftersom insulin blockeras av lektinerna. Därefter lagras socker som fett. Vi blir tjocka helt enkelt. " Det där begrep jag inte alls? Dvs hur påverkar det tarmvilli, C-amp och olika Glutar Insuloinresistens innebär främst att GLUT4 inte längre reagerar på insiöinets siganaler. Vi lagrar inte socker som fett per se, vi lagrar fett för att resten utav cellerna, främst muskelcellerna har ett rent helvete med att lagra allt glukos! Utan det är snarare som så att höga blodsockernivåer triggar LPL, dvs så länge det finns högt insulin och högt blodsocker! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Motsattsen är HDL, bryter ner triglycerier i vår fettvävnad! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Och HDL står för Hormonkänsligt lipas, dvs hormonen i fråga är Insulin! Iallafall så är sekundära budbäraraen cAMP! https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykliskt_adenosinmonofosfat Iallafall så blir jag nästan tokig på cAMP, det regelerar oftast iallaafall olika cellers ämnesomsättningshastighet och vad de skall göra/hur de skall reagera på löitta olika inputt! "cAMP fungerar som en sekundär budbärare åt signalsubstanser och hormoner som inte förmår tränga igenom cellmembranet. I cellen påverkar cAMP proteinkinaser som PKA och PKC, samt aktiviteten på Ca2+ i jonkanalerna." https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykliskt_adenosinmonofosfat Såå hoppar vi osökt in på skillnaden mellan Katabolt och anabolt tillstånd, det funkar litta som så att när du äter så skiftar kroppen väldans snabbt till katabolt tillstånd, dvs lagroing av energi/klalorier där det finns plats! Och främsta regulatorn av det är Insulin.. dvs när en massa kalorier börjar komma in vi leverns portaven "Portådern (vena portae hepatis) är en stor ven som för blod från matsmältningssystemet till levern. Där filtreras ohälsosamma ämnen bort, innan blodet går vidare ut i kroppen.[1] Namnet portåder kommer av att det är ett stort blodkärl, en port mellan två kapillärbäddar, dels det i tarmen och dels det i levern. En sådan uppbyggnad kallas för ett portasystem." https://sv.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A5dern så har redan GLP1 varnat för att nu är det skitlass på väg in! https://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1_receptor_agonist Det tar cirka 10-30 minuter att känna mättnad, sen så tar det 1-4 timmar innan maten är lagrad, vi har bara få gram av macronutrienter i blodet samtidigt.. om man är frisk! Hur som helst äter man mat med höga halter lektiner eller andra antinutrieneter så får man i stället för mättnad ränneskita! Det kallas för malobsorbation.. lever man på en massa gluten och är känslig för det så heter det i stä'llet maldigestion, dvs Gluten kan bryta ner tarmvilli, vi tar upp näring/kalorier, vitaminer, mineraler via Villi! Jag är inte färdig ännu.. dvs förklara hela världen på fem minuter! Så jag passar på att nämna att fett, framförallt längre fettsyror tas upp i tarmvilli, om inte allt för mycket Lektiner, Gluten andra antinutrienter hindrar det, men sen så transorteras de i Lymfystemet av Cholomiokroner det det töms ut i blodet nära halspullsådern, där det snabbt och lätt kan ta sig till Adiopote vävnad. När Chylomiconerna når den Adiopota vävnad så aktiver de LPL.. via ASP! https://en.wikipedia.org/wiki/Acylation_stimulating_protein 17 timmar sedan, Zepp sade: Det var det han menade. Våra muskelceller tar inte längre emot det riktiga insulinet, eftersom den fick för mycket av det falska insulinet. Om jag tolkade det rätt uppfattar kroppen det falska insulinet som någonting som också transporterar socker till cellerna. Jag håller med dig. Dock är det inte bara kolhydrater som kan höja ens insulin. Om man äter för mycket protein höjs ens insulin också. Här han Gundry en poäng när han skriver att man bör skära ned på både kolhydrater och proteiner om man vill gå ner i vikt. Det är insulinet som lagrar fett. Ju mer insulin vi har i kroppen, desto tjockare är vi helt enkelt. Det betyder att vi måste få mer våra insulinnivåer för att gå ner i vikt. Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 18, 2020 Share Posted July 18, 2020 2 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Här han Gundry en poäng när han skriver att man bör skära ned på både kolhydrater och proteiner om man vill gå ner i vikt. Förespråkar han inte keto i praktiken då? Om man nu ska begränsa både protein och kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2020 Share Posted July 18, 2020 5 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Det var det han menade. Våra muskelceller tar inte längre emot det riktiga insulinet, eftersom den fick för mycket av det falska insulinet. Om jag tolkade det rätt uppfattar kroppen det falska insulinet som någonting som också transporterar socker till cellerna. Jag håller med dig. Dock är det inte bara kolhydrater som kan höja ens insulin. Om man äter för mycket protein höjs ens insulin också. Här han Gundry en poäng när han skriver att man bör skära ned på både kolhydrater och proteiner om man vill gå ner i vikt. Det är insulinet som lagrar fett. Ju mer insulin vi har i kroppen, desto tjockare är vi helt enkelt. Det betyder att vi måste få mer våra insulinnivåer för att gå ner i vikt. Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt. Bra så.. vi började med Lektiner..till slut blev det exogena lektiner, sen så blev det falskt Insulin.. jag får fortfarande inte till det! Dvs då får du förklara vad Gundry menar med "falskt insulin" jag har inte ens tidigare hört talas om Falskt insulin, berätta mer! Alla.. iallafall de flesta på den här siten vet att protein, speciellt glykogena aminosyror är mer insulinogena än de flesta kolhydrater! Därmed så vet de förmodligen oxå att Insulin är ett väldans viktigt hormon, som styr en hel del av vår ämnesomsättning! På det så lär de då oxå ha lärt sig skillnaden mellan normala Insulinnivåer och Hyperinsulinemi! "Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt. " Dvs han vet inte mer än du och jag? Iallall så är protein främst byggstenar i vår kropp, de är himla insulinogena, mer än snabba kolhydrater! Du får lov av mig att äta vegetabiliska proteiner, jag gör det själv, det är i princip inget fel på dem, det som skiljer är att de är anpassade för växter, dvs har en litta annan samansättning av olika aminosyrror! Dvs vi är Omniovorer.. vi kan f***ing klara oss på en uppsjö av matvaror,, vi är anpassade för det genetiskt.. det vi inte är lika anpassade för genetiskt är Västerländsk livstil, eller jo vi funkar även där, dvs de flesta får avkomma, bara det är ett problem! Såå jag kommer inte att nämna att man bör dö innan man blir pensionär, gärna i 50-årsålderden, på stenåldern kunde man vara glad om man levde till, 30-40 års ålder, därav så behövde de inte heller skapa stater pensionssytem.. eller Landsting! Dvs jag fattar nada utav Gundry? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 18, 2020 Author Share Posted July 18, 2020 4 timmar sedan, morgonsol sade: Förespråkar han inte keto i praktiken då? Om man nu ska begränsa både protein och kolhydrater. Det beror på. Han är emot animalisk protein och anser att vi inte borde äta mer än 225 g animalisk protein per dag. Han är emot mättat fet som finns i animaliska produkter också. Han förespråkar att vi även ska äta sötpotatis. Det är svårt att avgöra om han förespråkar Keto eller ej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 18, 2020 Author Share Posted July 18, 2020 1 timme sedan, Zepp sade: Bra så.. vi började med Lektiner..till slut blev det exogena lektiner, sen så blev det falskt Insulin.. jag får fortfarande inte till det! Dvs då får du förklara vad Gundry menar med "falskt insulin" jag har inte ens tidigare hört talas om Falskt insulin, berätta mer! Alla.. iallafall de flesta på den här siten vet att protein, speciellt glykogena aminosyror är mer insulinogena än de flesta kolhydrater! Därmed så vet de förmodligen oxå att Insulin är ett väldans viktigt hormon, som styr en hel del av vår ämnesomsättning! På det så lär de då oxå ha lärt sig skillnaden mellan normala Insulinnivåer och Hyperinsulinemi! "Vad jag inte förstår är att han påstår att det bara är animaliska proteiner som vi bör äta mindre av. Vegatabiliska proteiner får vi åta hur mycket som helst. Det hindrar inte oss att gå ner i vikt. " Dvs han vet inte mer än du och jag? Iallall så är protein främst byggstenar i vår kropp, de är himla insulinogena, mer än snabba kolhydrater! Du får lov av mig att äta vegetabiliska proteiner, jag gör det själv, det är i princip inget fel på dem, det som skiljer är att de är anpassade för växter, dvs har en litta annan samansättning av olika aminosyrror! Dvs vi är Omniovorer.. vi kan f***ing klara oss på en uppsjö av matvaror,, vi är anpassade för det genetiskt.. det vi inte är lika anpassade för genetiskt är Västerländsk livstil, eller jo vi funkar även där, dvs de flesta får avkomma, bara det är ett problem! Såå jag kommer inte att nämna att man bör dö innan man blir pensionär, gärna i 50-årsålderden, på stenåldern kunde man vara glad om man levde till, 30-40 års ålder, därav så behövde de inte heller skapa stater pensionssytem.. eller Landsting! Dvs jag fattar nada utav Gundry? WGA lektiner tränger sig in i våra muskelceller. De imiterar insulinets beteende. Kroppen uppfattar WGA som den riktiga insulinet. När det riktiga insulinet försöker komma in i cellerna kan det riktiga insulinet inte leverera socker, eftersom platsen är redan ockuperad av WGA. Det leder till att socker som skulle ha gått in i våra muskler lagras som fett i kroppen. Han hänvisar till att animalisk protein ofta kommer med massa lektiner och omega 6, eftersom vi äter djur som har käkat spannmål och majs. Det lustiga är att många maträtter med vegetabiliska proteiner innehåller massor med inflamationsframkallande omega 6. Han har hänvisat till en studie som visar att omega 6 i bland annat nötter är bra för hjärnan och inte orsakar inflammation. Jag ställer mig skeptiskt till en sådan studies resultat. Jag äter också nötter, men jag försöker inte äta för mycket av dem dels på grund av deras höga omega 6 halt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2020 Share Posted July 18, 2020 3 timmar sedan, Attila Czaholi sade: WGA lektiner tränger sig in i våra muskelceller. De imiterar insulinets beteende. Kroppen uppfattar WGA som den riktiga insulinet. När det riktiga insulinet försöker komma in i cellerna kan det riktiga insulinet inte leverera socker, eftersom platsen är redan ockuperad av WGA. Det leder till att socker som skulle ha gått in i våra muskler lagras som fett i kroppen. Han hänvisar till att animalisk protein ofta kommer med massa lektiner och omega 6, eftersom vi äter djur som har käkat spannmål och majs. Det lustiga är att många maträtter med vegetabiliska proteiner innehåller massor med inflamationsframkallande omega 6. Han har hänvisat till en studie som visar att omega 6 i bland annat nötter är bra för hjärnan och inte orsakar inflammation. Jag ställer mig skeptiskt till en sådan studies resultat. Jag äter också nötter, men jag försöker inte äta för mycket av dem dels på grund av deras höga omega 6 halt. Nu så har jag iallafall Googlat WGA; Wheat germ agglutinin (WGA) is a lectin that protects wheat (Triticum) from insects, yeast and bacteria. " https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat_germ_agglutinin Det gjorde mig inte särskild mycket klokare, förutom det jag redan visste, dvs undvik vete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 En djurstudie från 80- talet. Se listan med liknande artiklar efter abstract. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6357762/ Short preincubation of rat adipocytes with wheat germ agglutinin, followed by removal of unbound lectin, resulted in persistent activation of lipogenesis, which lasted at least 3 h. The bound lectin also inhibited lipolysis initiated by isoproterenol 1 or 2 h after the removal of the free lectin. This property was also shared by other insulinomimetic lectins, such as Concanavalin A and wax bean agglutinin. Persistent bioactivation is the consequence of lectin absorbed to external cell surface determinants in a permanent fashion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted July 19, 2020 Author Share Posted July 19, 2020 28 minuter sedan, Erik 2 sade: En djurstudie från 80- talet. Se listan med liknande artiklar efter abstract. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6357762/ Short preincubation of rat adipocytes with wheat germ agglutinin, followed by removal of unbound lectin, resulted in persistent activation of lipogenesis, which lasted at least 3 h. The bound lectin also inhibited lipolysis initiated by isoproterenol 1 or 2 h after the removal of the free lectin. This property was also shared by other insulinomimetic lectins, such as Concanavalin A and wax bean agglutinin. Persistent bioactivation is the consequence of lectin absorbed to external cell surface determinants in a permanent fashion. Om jag har uppfattat studiens abstrakt rätt stryker studiens resultat Gundrys uttalande om att WGA lektiner imiterar insulinet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 En föreläsning om lektiner med Dr. Paul Mason. Cirka 6:57 in i videon så pratar han om lektiner och fetma. Han tar upp studien som Erik 2 länkade till och en annan studie. Den andra studien. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17983356/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 On 2020-07-18 at 11:15, Attila Czaholi sade: Jag visste inte att icke ekologisk kallpressad extra jungfrulig olivolja inte alltid är jungfrulig och kan innehålla pesticider. De spanska varianterna som är ekologiska brukar vara billigare än de som tillverkas i Italien. Dock tycker jag att de italienska varianterna har en intensivare, starkare smak. Jag fördrar de italienska varianterna helt enkelt. "Av 10 oljor märkta som Extra jungfru som undersöktes 2018 var det bara en som motsvarade kraven. Av de 11 oljor som undersöktes 2019 var det tre som motsvarade kraven." https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/17-av-21-extra-jungfruolivoljor-klarade-inte-testet Dessa tre blev godkända: 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 20, 2020 Share Posted July 20, 2020 On 7/19/2020 at 12:18 PM, Attila Czaholi said: Om jag har uppfattat studiens abstrakt rätt stryker studiens resultat Gundrys uttalande om att WGA lektiner imiterar insulinet. Jag tror Gundry baserar sina uttalanden på den här mfl studier i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 22, 2020 Share Posted July 22, 2020 Kommer vi vidare med Lectiner och resten utav alla närings- andra antinutrienter? Dvs alla på den här siten bör iallafall vara uppdaterade på att det finns antinutrienter i en vanlig kost! Dvs jag länkar till Lindygybeigs inlägg,, dvs all plants är giftiga.. förutom de som är ogiftiga.. iomed att de överlever hur som helst utan att vara giftiga.. typ gräs, som gynnas av att betas! Tyvär så frodas vi inte av att beta gräs, men vi kan frodas på deras fröer, dvs de är deras barn, fulla med kalorier för att föra arten vidare. Iallafall så har jag Googlat Dr Gundy.. tvingat mig att lyssna på olika Yotube grejer, en del är hyfsat bra.. den här väl over the cliff? Dvs jag är rätt övertygad om att vi faktist överlevt som art på lectinhaltig föda, iomed nobelpris 1 vi lärde oss kokonst.. fördelen med det var nog att vi lärde oss att koka rötter vet inte vem som skall ha nobellpris för det? Det dröjde bara några tusen år innan vi lärde oss att hantera lectinhalig föda.. dvs alla vet i dag att bönor, ärtor, linser gräsfröer, spannmål andra fröer från växter.. dvs vi lärde oss att kokkonsten/matlaganing! Dvs lectiner reduceras av torkning, blötlägning, uppvärmning! Och det är därför som allt bröd man köper i affärer skall blötläggas i minst 12 timmar, krama ut allt vatten och torka sen brödet tills det är torrt, då kan man äta det! Iallafall så vill jag gå vidare från "All plants are posionus" till "we can eat anything if we know how to kock it"! Dvs hur j*vla farigt är det att laga egen mat från bra råvaror, det går jättebra så länge man kan finna föda i sina egna skogar. Problemet verkar främst uppstå när man tvingas köpa mat i affärer? Så går vi in på de något av de mest lecinhaltiga livsmedel vi kan köpa, den värsta är Ricin, kan döda en person på något milligram, nästa är röda torkade bönor.. hög halt av lectiner! Tveksamt om man i dag kan köpa Ricin i dag men det användendes förr i tiden som ett laxativ. Oså den här killen som jag tyckte hade en del att komma med angående lektiner,, framförallt Leaky gut/tarmpermabalitet.. framförallt hur vårt tarmvilli fungerar, hur det inte fungerar,, ta hand om dina Villi och dina kusar i tjoktarmen! Iallfall så går min Nobellprisröst til Dr Paul Mason! Dvs om lektiner ens skall få en chans att påverkar ens hälsa, så får man äta dåligt tillgadad mat, typ rätt mycket bröd! Men som alla vet, det står även i bibeln, man kan inte leva av bröd alena.. på den tiden syrade de sitt bröd, dvs de surbaksjäste det! Dvs nu är vi före kristus födelse, har ingen anung om de visste något om lectinerpå den tiden.. iallafall så surdegsbakade allt sitt bröd.. för de hade inte tillgång till ICA,Willys, COOP, på den tiden! Iallafall till den ursprungliga frågan "är det bara lektiner som gör oss feta" , så säger jag, , det är tyvär betydligt mer komplicerat än så! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts