italjano Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Som rubriken, hörde nån stans att kroppen ej tar upp dessa kolhydrater, borde de då funka för oss LCHFare ? Öppnaren hel värld av nya recept isf /Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ur kolhydratssynpunkt tror jag den ska vara okej. Men det är en baljväxt, dvs innehåller en del otrevligheter. Mest av allt så är soja väldigt skadligt för miljön, du kan läsa om det i det här WWF dokumentet: http://www.wwf.se/source.php/1308753/Sojan.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Ok, ja trodde man skulle äta massa baljväxter på LCHF ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ok, ja trodde man skulle äta massa baljväxter på LCHF ? Nej nej nej... Det är inte vad jag har fått höra. Men det finns lite diskussion om det där. Vissa tycker det är okej om man blötlägger & sen tillagar så alla "gifter" försvinner. Men ur miljösynpunkt så är Soja det värsta du kan äta ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ok, ja trodde man skulle äta massa baljväxter på LCHF ? Nooooo. Baljväxter ska undvikas, både pågrund av kolhydratsinnehåll samt eventuella gifter som finns i 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Å fan kolhydrater + gifter samt miljöförstörande, tack för infon... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Angående soya rent generellt.. ät tradionell Natto i så fall.. smakar tydligen som surströming.. och är lika hälsosamt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Natto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Natto är underbart, lever på det i perioder då jag inte kan få tag på bra kött, dock ur mljösynpunkt blir ju inte sojabönan bättre för att den är fermenterad, men ur hälsosynpunkt så ska det ju vara acceptabelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Nej nej nej... Det är inte vad jag har fått höra. Men det finns lite diskussion om det där. Vissa tycker det är okej om man blötlägger & sen tillagar så alla "gifter" försvinner. Men ur miljösynpunkt så är Soja det värsta du kan äta ungefär. Känner att jag måste korrigera lite här. För det första växer inte all soja i regnskogarna. Exempelvis använder företaget GoGreen GMO-fri soja från Österrike i sin sojamjölk. Sen går ju den absoluta majoriteten av sojaproduktionen till att föda upp djur till köttindustrin: Soybean meal is an essential element of the American production method of growing farm animals, such as poultry and swine, on an industrial scale that began in the 1930s; and more recently the aquaculture of catfish. Ninety-eight percent of the U.S. soybean crop is used for livestock feed.[37] Soybean meal is also used in lower-end dog foods.[67] http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean Soja har visat sig vara anti-cancerogena, och ha en rad olika gynnsamma hälsoeffekter i ett flertal studier. Det är också en extremt bra och billig källa till protein. Så att säga att mänsklig konsumtion av soja leder till stor miljöförstöring är helt enkelt inte korrekt. Du borde läsa på lite bättre innan du slänger ur dig sådana faktoider! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Känner att jag måste korrigera lite här. För det första växer inte all soja i regnskogarna. Exempelvis använder företaget GoGreen GMO-fri soja från Österrike i sin sojamjölk. Sen går ju den absoluta majoriteten av sojaproduktionen till att föda upp djur till köttindustrin: Soja har visat sig vara anti-cancerogena, och ha en rad olika gynnsamma hälsoeffekter i ett flertal studier. Det är också en extremt bra och billig källa till protein. Så att säga att mänsklig konsumtion av soja leder till stor miljöförstöring är helt enkelt inte korrekt. Du borde läsa på lite bättre innan du slänger ur dig sådana faktoider! Fast soja har visat sig ha en negativ effekt på fertiliteten hos kvinnor, bland annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Känner att jag måste korrigera lite här. För det första växer inte all soja i regnskogarna. Exempelvis använder företaget GoGreen GMO-fri soja från Österrike i sin sojamjölk. Sen går ju den absoluta majoriteten av sojaproduktionen till att föda upp djur till köttindustrin: Soja har visat sig vara anti-cancerogena, och ha en rad olika gynnsamma hälsoeffekter i ett flertal studier. Det är också en extremt bra och billig källa till protein. Så att säga att mänsklig konsumtion av soja leder till stor miljöförstöring är helt enkelt inte korrekt. Du borde läsa på lite bättre innan du slänger ur dig sådana faktoider! Att majoriteten av sojan går till att föda upp djur gör det väl inte mindre miljöförstörande? Ät inte djur uppfödda på soja heller. Men okej, jag skulle specificerat soja från t.ex. Brasilien eller liknande där det förstör stora savann/regnskogsområden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Att majoriteten av sojan går till att föda upp djur gör det väl inte mindre miljöförstörande? Ät inte djur uppfödda på soja heller. Men okej, jag skulle specificerat soja från t.ex. Brasilien eller liknande där det förstör stora savann/regnskogsområden. I så fall är det troligt att du inte kan använda mjölkprodukter efter soja används som kraftfoder till mjölkkor... Gifterna i baljväxter försvinner vid tillagningen. Hade dom varit farliga hade jag nog varit död nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 I så fall är det troligt att du inte kan använda mjölkprodukter efter soja används som kraftfoder till mjölkkor... Gifterna i baljväxter försvinner vid tillagningen. Hade dom varit farliga hade jag nog varit död nu. Det är ett stort problem. Skulle jag kunna undvika det så skulle jag göra det. Jag sa bara min åsikt, TS får såklart göra som han vill. Angående gifterna så vet jag inte hur det är, men de som språkar emot dom menar väl att det ger långsiktliga skador, t ex cancer. Detta tror jag inte riktigt på, pga tillagning & blötläggning tar bort det. Tror det finns en annan tråd som debatterar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Man kan diskutera soya hitan och ditan.. hur som helst så är det på senare tid som man börjat äta större mängder soya, mest i västerlandet! Finns för o nackdelar och så gäller det att lära sig av erfarenheterna från asiatisk soyakonsumtion, beredning och tillagning! "There is substantial interest in the possible anticancer effects of soy foods. In part, this is because of the historically low incidence rates of breast and prostate cancer in Asia. Of the several putative soybean chemopreventive agents, isoflavones have received the most attention. Awareness of this research has led increasing numbers of consumers to use soy foods, isoflavone-fortified foods, and isoflavone supplements. Therefore, there is a need for guidance regarding appropriate isoflavone intake levels. To this end, this article analyzed soy protein (as a surrogate for isoflavones) and isoflavone intake of the major soy food-consuming countries using individual dietary surveys for the bulk of the information. In total, 24 surveys from 4 countries that met the inclusion criteria were identified: Japan (n = 11), China (n = 7), Hong Kong (n = 4), and Singapore (n = 2). The results indicate that older Japanese adults consume approximately 6-11 g of soy protein and 25-50 mg of isoflavones (expressed as aglycone equivalents) per day. Intake in Hong Kong and Singapore is lower than in Japan, whereas significant regional intake differences exist for China. Evidence suggests that < or =10% of the Asian population consumes as much as 25 g of soy protein or 100 mg of isoflavones per day. The applicability of these findings for making soy intake recommendations for non-Asians is discussed." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16965235 Och om man fått för sig att soya är lösningen på alla problem med kosten så rekomenderar jag denna artiklen! "Soy contains the full complement of amino acids, can be made to fit with a low fat diet, and, as we all know, Japanese women who eat a lot of soy have less breast cancer than women in the U.S. Some proponents stretch the connection to credit soy with the renowned Japanese longevity advantage. Such claims, however, are grossly simplistic and probably misleading." http://www.johnleemd.com/store/soy.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Frågan är hur det är med fytinsyra i sojamjöl. Har för mig att det är rostat för att få bort lektinerna men för att få bort fytinsyran måste ju bönorna blötläggas. När det gäller baljväxter över huvud taget så är ju dom stapelföda i många länder och en kvinna sa att i hennes land så fick bebisar baljväxter innan dom fick börja äta kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Fast soja har visat sig ha en negativ effekt på fertiliteten hos kvinnor, bland annat. Visa mig gärna den studien. Jag vet att soja innehåller östrogen, dock har jag läst att detta östrogen inte påverkar människor eftersom det inte är animaliskt östrogen, dvs att strukturen är såpass annorlunda att kroppen inte identifierar det som ett hormonellt ämne. Sen om man pratar om hormoner så är ju varken kött eller mejeriprodukter ngn höjdare. Mjölk innehåller ju exempelvis hormoner. Slaktdjur producerar ju stora mängder adrenalin innan slakt. Att majoriteten av sojan går till att föda upp djur gör det väl inte mindre miljöförstörande? Ät inte djur uppfödda på soja heller. Men okej, jag skulle specificerat soja från t.ex. Brasilien eller liknande där det förstör stora savann/regnskogsområden. Det jag reagerade på var att du satte likhetstecken mellan sojaproduktionen som går till djur och människor. Som sagt är det ju en minimal del av produktionen som faktiskt går till mänsklig konsumtion (i första ledet dvs ). Om vi bara hade producerat soja till mänsklig konsumtion hade det nog knappast varit ett stort miljöproblem. Det är sjukt ineffektiv resursförbrukning att låta djuren äta stora mängder soja för att växa till sig, och sen äter vi djuren för att få protein. Vi hade kunnat äta sojan i första ledet och sluppit resursslöseriet. Det är ju inte sojaodlingen per se som är problemet, utan problemet ligger i den stora efterfrågan från köttindustrin. Skippa köttet och ät sojan ist så har vi eliminerat problemet, och alla är nöjda och mätta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Soja är giftigt och bör därför inte ätas! Dessutom är det skadligt för miljön. Man plundrar hela ekosystem (med gräs som BINDER kol och därmed minskar växthuseffekten) för att ersätta med soja (som INTE binder kol och därmed släpps mer koldioxid ut i atmosfären). Och eftersom man plundrar hela naturliga ekosystem för att odla denna onaturliga gröda, så tar man bort hem och mat för de djur som bor (eller ja, bodde!) där. Detta är anledningen till att t.ex. buffeln är utrotat idag (endast 1% av den ursprungliga buffeln i USA finns kvar). 98% av prärien i USA är borta p.g.a. odling av soja, säd och vete. Oavsett om detta används till att göda djur eller människor så är de förkastligt! Djur ska inte heller äta detta, de mår också mycket dåligt av det. Att djur tvingas äta soja påverkar även oss människor, eftersom köttet från dessa djur har mycket sämre näringsinnehåll (för mycket omega 6 och för lite omega 3 t.ex.) Läs gärna dessa sidor; http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/ Så, vill du inte få cancer, bli steril, bli gaggig i hjärnan och/eller få näringsbrist så är inte soja! (ät det inte heller om du bryr dig om miljön) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Det bästa ur miljö- och hälsosynpunkt är att äta kött från gräsbetande djur och vilt. Punkt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Visa mig gärna den studien. Jag vet att soja innehåller östrogen, dock har jag läst att detta östrogen inte påverkar människor eftersom det inte är animaliskt östrogen, dvs att strukturen är såpass annorlunda att kroppen inte identifierar det som ett hormonellt ämne. Sen om man pratar om hormoner så är ju varken kött eller mejeriprodukter ngn höjdare. Mjölk innehåller ju exempelvis hormoner. Slaktdjur producerar ju stora mängder adrenalin innan slakt. Det jag reagerade på var att du satte likhetstecken mellan sojaproduktionen som går till djur och människor. Som sagt är det ju en minimal del av produktionen som faktiskt går till mänsklig konsumtion (i första ledet dvs ). Om vi bara hade producerat soja till mänsklig konsumtion hade det nog knappast varit ett stort miljöproblem. Det är sjukt ineffektiv resursförbrukning att låta djuren äta stora mängder soja för att växa till sig, och sen äter vi djuren för att få protein. Vi hade kunnat äta sojan i första ledet och sluppit resursslöseriet. Det är ju inte sojaodlingen per se som är problemet, utan problemet ligger i den stora efterfrågan från köttindustrin. Skippa köttet och ät sojan ist så har vi eliminerat problemet, och alla är nöjda och mätta! Soja innehåller fytoöstrogener, ett könshormon som är VÄLDIGT likt det mänskliga östrogenet. Och de "forskare" som påstår att det inte påverkar oss negativt är betalda av den superrika sojaindustrin för att "bevisa" detta (det går att göra mycket med statistik vill jag lova!- de väljer t.ex. bort att ha med vissa detaljer i sina "bevis" och vips så "försvinner" det farliga! Lita ALDRIG på en forskare som är betald av en industri!! Och NEJ, att skippa köttet och äta soja istället eliminerar verkligen inga problem! För det första är det rent hälsofarligt att äta soja! Dessutom innehåller den inte i närheten lika mycket användbart protein som kött. Lösningen är att enbart äta kött från gräsbetande djur och vilt. Och att utrota sojan!! http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/ http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm Tyvärr så kommer företag med mycket pengar lätt undan och lyckas hålla undan sådan här fakta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Soja är giftigt och bör därför inte ätas! Dessutom är det skadligt för miljön. Man plundrar hela ekosystem (med gräs som BINDER kol och därmed minskar växthuseffekten) för att ersätta med soja (som INTE binder kol och därmed släpps mer koldioxid ut i atmosfären). Och eftersom man plundrar hela naturliga ekosystem för att odla denna onaturliga gröda, så tar man bort hem och mat för de djur som bor (eller ja, bodde!) där. Detta är anledningen till att t.ex. buffeln är utrotat idag (endast 1% av den ursprungliga buffeln i USA finns kvar). 98% av prärien i USA är borta p.g.a. odling av soja, säd och vete. Oavsett om detta används till att göda djur eller människor så är de förkastligt! Djur ska inte heller äta detta, de mår också mycket dåligt av det. Att djur tvingas äta soja påverkar även oss människor, eftersom köttet från dessa djur har mycket sämre näringsinnehåll (för mycket omega 6 och för lite omega 3 t.ex.) Läs gärna dessa sidor; http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/ Så, vill du inte få cancer, bli steril, bli gaggig i hjärnan och/eller få näringsbrist så är inte soja! (ät det inte heller om du bryr dig om miljön) Vem tror du förstör miljön mest, den som äter ekologiska sojabönor eller den som äter kött och mjölkprodukter från djur som ätit soja? Giftigt? I så fall borde jag ha farit illa men jag mår utmärkt av sojabönor och nyss åt jag havregrynsgröt med sojamjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Visa mig gärna den studien. Jag vet att soja innehåller östrogen, dock har jag läst att detta östrogen inte påverkar människor eftersom det inte är animaliskt östrogen, dvs att strukturen är såpass annorlunda att kroppen inte identifierar det som ett hormonellt ämne. Sen om man pratar om hormoner så är ju varken kött eller mejeriprodukter ngn höjdare. Mjölk innehåller ju exempelvis hormoner. Slaktdjur producerar ju stora mängder adrenalin innan slakt. Det jag reagerade på var att du satte likhetstecken mellan sojaproduktionen som går till djur och människor. Som sagt är det ju en minimal del av produktionen som faktiskt går till mänsklig konsumtion (i första ledet dvs ). Om vi bara hade producerat soja till mänsklig konsumtion hade det nog knappast varit ett stort miljöproblem. Det är sjukt ineffektiv resursförbrukning att låta djuren äta stora mängder soja för att växa till sig, och sen äter vi djuren för att få protein. Vi hade kunnat äta sojan i första ledet och sluppit resursslöseriet. Det är ju inte sojaodlingen per se som är problemet, utan problemet ligger i den stora efterfrågan från köttindustrin. Skippa köttet och ät sojan ist så har vi eliminerat problemet, och alla är nöjda och mätta! Jag skrev slarvigt. Den stora sojaindustrin är det jag är emot, och så länge den är skadlig (som i dagens läge) så avböjer jag från sojaprodukter - OM jag inte vet att de kommer från en producent som odlar i t.ex. Österrike (måste erkänna att jag inte visste att GoGreen fick sina därifrån). Och jag backar, soja kan vara okej ur miljösynpunkt om du köper rätt varor. Tack för upplysningen btw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Giftigt? I så fall borde jag ha farit illa men jag mår utmärkt av sojabönor och nyss åt jag havregrynsgröt med sojamjölk. Tyvärr kan man med den moderna industrimaten inte alltid gå efter hur man mår. Många mår ju bra i decennier men drabbas sedan av något som byggts upp under lång tid. Saponiner i soja försvinner varken vid blötläggning, kokning eller ens fermentering. Ett stort problem som de orsakar (liksom antinutrienter i spannmål och mjölk) är att tarmväggen blir genomsläpplig för bakterier och andra ämnen som läcker in i blodbanan och orsakar lågnivåinflammation. Förstadium till autoimmuna sjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar och cancer. (Se sid 138ff i Loren Cordain's "The Paleo Answer"). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vem tror du förstör miljön mest, den som äter ekologiska sojabönor eller den som äter kött och mjölkprodukter från djur som ätit soja? Giftigt? I så fall borde jag ha farit illa men jag mår utmärkt av sojabönor och nyss åt jag havregrynsgröt med sojamjölk. Måste återigen påpeka att de människor som påstår att soja är giftigt (jag har ingen åsikt i den frågan, så jag menar inte att jag anser det) antagligen menar att det kan ha en långsiktig negativ effekt som gynnar t.ex cancertumörtillväxt. Det är den uppfattningen jag har fått i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Vem tror du förstör miljön mest, den som äter ekologiska sojabönor eller den som äter kött och mjölkprodukter från djur som ätit soja? Giftigt? I så fall borde jag ha farit illa men jag mår utmärkt av sojabönor och nyss åt jag havregrynsgröt med sojamjölk. Nu handlar det inte om att jämföra vem som är "den största miljöboven" eller hur? Två fel gör inte ett rätt!! Bara för att en sak är miljöskadligare än en annan betyder inte det att den andra helt plötsligt är bra för miljön! Om en person är snyggare än den andra, måste den andra vara ful då? Hur som helst så vet jag faktiskt inte vilken av de två som är mest skadliga för miljön. Båda är skadliga för miljön och bör därför undvikas. Av hälsoskäl bör de också undvikas, och här är det faktiskt soja som är värst! Ja, det är giftigt. Antingen har du haft tur eller så kommer du att få dina hälsoproblem senare i livet (det tar ofta några års konsumtion innan man blir sjuk- kroppen är en helt makalös maskin som verkligen gör allt den kan för att eliminera skada av sådana här gifter- tills den tillslut inte orkar mer). Hur som helst är det inte meningen att vi ska äta soja- det är inte människoföda! Läs gärna "Vegomyten" av Lierre Keith, mycket bra och utförligt beskrivet! Hon är före detta vegan och har kroniska sjukdomar tack vare sin före detta veganska kost. Hon förklarar exakt hur det går till i kroppen! Snälla, för din egen skull/din egen hälsa, sluta med sojamjölk innan det är för sent!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Tyvärr kan man med den moderna industrimaten inte alltid gå efter hur man mår. Många mår ju bra i decennier men drabbas sedan av något som byggts upp under lång tid. Saponiner i soja försvinner varken vid blötläggning, kokning eller ens fermentering. Ett stort problem som de orsakar (liksom antinutrienter i spannmål och mjölk) är att tarmväggen blir genomsläpplig för bakterier och andra ämnen som läcker in i blodbanan och orsakar lågnivåinflammation. Förstadium till autoimmuna sjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar och cancer. (Se sid 138ff i Loren Cordain's "The Paleo Answer"). Saponiner har jag aldrig hört att det skall finnas i soja. I quinoa vet jag att det finns. Soja är nog alla fall nyttigare än bacon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Soja är giftigt och bör därför inte ätas! Ge gärna exempel på livsmedel som inte är "giftiga". Och de "forskare" som påstår att det inte påverkar oss negativt är betalda av den superrika sojaindustrin för att "bevisa" detta (det går att göra mycket med statistik vill jag lova!- de väljer t.ex. bort att ha med vissa detaljer i sina "bevis" och vips så "försvinner" det farliga! Lita ALDRIG på en forskare som är betald av en industri!! Ett mycket starkt uttalande. Du vet alltså att alla de forskare som inte funnit ogynnsamma effekter av Soja har agerat oetiskt och fuskat med studieresultaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Athenasmatte: Är du allergisk mot soja eller ngt? Du reagerar ungefär på samma sätt som folk som är glutenintoleranta. Dvs målar upp bilden att just detta de själva är allergiska är djävulen själv och att ingen borde äta det? Man föder ju upp djur på soja och spannmål för att det är billigare, de växer snabbare samt att samhället inte kan allokera tillräckligt mycket yta för att husera gräsbeteskor, iaf inte i den utsträckning vi äter kött idag. De länkar du försåg oss med var ju väldigt subjektiva, och var inte speciellt grundade i forskning. Någon av länkarna tog upp en studie som tittade på modersmjölksersättning med sojamjölk. Vem i sitt sinnes fulla bruk rekommenderar detta? Mercola hävdade t ex att det leder till ökad risk för bröstcancer, medan många studier påtalar just soja för sina cancerbekämpande egenskaper. Jag säger inte att man ska äta stora mängder soja (det gör jag själv heller inte), men att utmåla soja som ngn pest håller inte måttet. Jag håller med RobinEH att det var ett ganska djärvt uttalande om att ALLA forskare som har hittat ngt positivt om soja är köpta av sojaindustrin. Det är givetvis ett stort problem för trovärdigheten om en studie finansieras av en intresseorganisation, men du får nog hitta lite bevis för detta innan vi köper ditt uttalande. Att bönor skulle innehålla växtgifter är ju inget nytt. Många grönsaker och frukter innehåller ju också växtgifter. Dock väger dess gynnsamma effekter högre än de potentiella skadliga effekter som växtgifterna frambringar, eller att växtgifterna neutraliseras vid groddning eller tillagning. Saponiner i soja försvinner varken vid blötläggning, kokning eller ens fermentering. Ett stort problem som de orsakar (liksom antinutrienter i spannmål och mjölk) är att tarmväggen blir genomsläpplig för bakterier och andra ämnen som läcker in i blodbanan och orsakar lågnivåinflammation. Förstadium till autoimmuna sjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar och cancer. (Se sid 138ff i Loren Cordain's "The Paleo Answer"). Jag har inte tidigare hört om saponiner så jag googlade lite. Enligt denna studie verkar det som saponinerna i sojan motverkar cancer i tjocktarmen: Soy saponin may be effective in preventing colon cancer by affecting cell morphology, cell proliferation enzymes, and cell growth. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20632438 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Läs gärna "Vegomyten" av Lierre Keith, mycket bra och utförligt beskrivet! Hon är före detta vegan och har kroniska sjukdomar tack vare sin före detta veganska kost. Hon förklarar exakt hur det går till i kroppen! Jag har länge funderat på att låna boken på bibblan (för jag vägrar köpa den och stötta henne ekonomiskt ) och göra en kritisk granskning. Tro mig, Lierre Keith och hennes teorier är inte speciellt svåra att "debunka". Det finns redan rätt mycket material att ta av redan online. Jag vill inte spåra ur tråden, men vi får se om jag har tid att fixa detta inom en snar framtid. PS. Tack för att du värnar om min hälsa. Men jag har rätt bra koll på vad jag stoppar i mig. Sen om allt skulle gå käpprätt åt helvete kan jag ju alltid börja med LCHF och "fixa kroppen" igen, eller hur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Nu handlar det inte om att jämföra vem som är "den största miljöboven" eller hur? Två fel gör inte ett rätt!! Bara för att en sak är miljöskadligare än en annan betyder inte det att den andra helt plötsligt är bra för miljön! Om en person är snyggare än den andra, måste den andra vara ful då? Hur som helst så vet jag faktiskt inte vilken av de två som är mest skadliga för miljön. Båda är skadliga för miljön och bör därför undvikas. Av hälsoskäl bör de också undvikas, och här är det faktiskt soja som är värst! Ja, det är giftigt. Antingen har du haft tur eller så kommer du att få dina hälsoproblem senare i livet (det tar ofta några års konsumtion innan man blir sjuk- kroppen är en helt makalös maskin som verkligen gör allt den kan för att eliminera skada av sådana här gifter- tills den tillslut inte orkar mer). Hur som helst är det inte meningen att vi ska äta soja- det är inte människoföda! Läs gärna "Vegomyten" av Lierre Keith, mycket bra och utförligt beskrivet! Hon är före detta vegan och har kroniska sjukdomar tack vare sin före detta veganska kost. Hon förklarar exakt hur det går till i kroppen! Snälla, för din egen skull/din egen hälsa, sluta med sojamjölk innan det är för sent!!! Mitt inlägg handlade inte om vem som var bättre eller sämre. Jag tänker inte så. Jag försökte bara belysa att man inte blir mindre sojaanvändare för att man utesluter sojan och äter kött och mjölkprodukter från djur som ätit soja. Sojabönor och produkter från sojabönor har nog ätits i årtusenden. Att det skulle vara farligt tror jag inte på. Det finns dom som påstår att man blir sjuk av spannmålslektiner också. Däremot är jag tveksam till att det som vegomänniskorna äter alltid är så nyttigt. Vi tittade på innehållsförteckningen till en massa vegokorvar och annat igår när var och handlade och det var inget jag skulle vilja äta. Dessutom kan veganer få brist på en del mineraler och vitaminer. Det är nog snarare det som gör att en del blir sjuka än sojan. En del veganer har också dålig koll på aminosyrainnehåll och annat som är viktigt för veganer. Sojamjölk har jag för mig innehåller fytinsyra men det gör havregrynsgröten också så den måltiden blev inte optimal ur mineralsynpunkt. Däremot innehåller den andra ämnen som är bra för kroppen och fytinsyra är enligt Livsmedelsverket en antioxidant. Jag hade nyponpulver och nässelpulver på också. Tar jag mjölk på gröten så brukar jag få hälsotrassel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Soja, liksom andra legymer, innehåller saponiner; http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean Kan ätas av människor i nödfall för att förhindra akut svält medan man söker fullvärdig föda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Soja, liksom andra legymer, innehåller saponiner; http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean Kan ätas av människor i nödfall för att förhindra akut svält medan man söker fullvärdig föda. När det gäller saponiner i quinoa så skall man skölja i varmt vatten innan man kokar dom för att minska mängden saponin. Sojabönor läggs först i blöt och det vattnet hälls bort. Sedan kokar man dom och häller bort vattnet så hur mycket som finns kvar i dom kokta bönorna vet jag inte. Om saponiner bara är skadlig vet jag inte heller. Finns tydligen också i AloeVera. Så här skriver dom på en sida om AloeVera: "Saponiner, är oljiga ämnen med rengörande och antiseptiska egenskaper. Tack vare dem renas tarmen naturligt och kan bättre ta upp näring." http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1072627 2004 lyckades jag bli av med envisa cellförändringar genom att äta hälsosam mat. I det konceptet ingick kokta sojabönor och tofu. Min sambo blev så förtjust i sojabönor så han hade med sig sojabönor och åt till lunch på jobbet. Ibland blandade han dom med groddade mungbönor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Det finns hur många skäl som helst till att inte äta soja Hälsomässiga etiska miljömässiga Bara att välja Värst är att soja "micklar" med könshormonerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Men man ska ju som Sagt välja kött som ör gräsbetat och vilt!!!! Inget jäkla foder kött 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ja jag skyr sojaprodukter bla sen jag läste Keiths Vegomyten. Soja har inte använts som människoföda historiskt utan var en växelgröda. Dvs man odlade den för att binda kväve och plöjde sen ner den. Sojaindstrin är gigantisk och lägger mycket pengar på marknadsföring och där ingår såklart forskningsstöd. Men sojaprodukter är extremt processade kemiska produkter liksom margarin. Undantaget är traditionell sojasås där sojan fermenterats vilket bryter ner de skadliga ämnena i den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Soja, liksom andra legymer, innehåller saponiner; http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean Kan ätas av människor i nödfall för att förhindra akut svält medan man söker fullvärdig föda. Kjell, du adresserade inte studien jag länkade, som hävdade (i motsats till vad du sa) att saponinerna i soja kan vara hämmande för exempelvis tjocktarmscancer? Vad har du att säga om den, och liknande studier som hävdar att soja har cancerbekämpande och kolesterolsänkande egenskaper? Eller är du inne på Athenasmattes linje att de alla är uppköpta av sojaindustrin! Här har vi ett exempel, en recension av flertalet kliniska studier i ämnet, relaterat till dess kolesterolsäknande egenskaper: Experiments on animals have shown that soybean protein has hypocholesterolemic and antiatherogenic properties. In human beings, substitution of soy protein for dietary animal protein or addition of soy protein to the diet lowers total and low-density-lipoprotein cholesterol levels in individuals with hypercholesterolemia. Reductions of 20% or more have been obtained with diets high in protein (about 20% of total energy) and relatively low in fat. Triglycerides are also decreased, particularly in subjects with hypertriglyceridemia, but soy-protein diets appear to have little effect on high-density-lipoprotein cholesterol levels. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2071797 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ja jag skyr sojaprodukter bla sen jag läste Keiths Vegomyten. Soja har inte använts som människoföda historiskt utan var en växelgröda. Dvs man odlade den för att binda kväve och plöjde sen ner den. Sojaindstrin är gigantisk och lägger mycket pengar på marknadsföring och där ingår såklart forskningsstöd. Men sojaprodukter är extremt processade kemiska produkter liksom margarin. Undantaget är traditionell sojasås där sojan fermenterats vilket bryter ner de skadliga ämnena i den. Är tofu en ny företeelse också menar du? När började man tillverka tofu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ja jag skyr sojaprodukter bla sen jag läste Keiths Vegomyten. Soja har inte använts som människoföda historiskt utan var en växelgröda. Dvs man odlade den för att binda kväve och plöjde sen ner den. Sojaindstrin är gigantisk och lägger mycket pengar på marknadsföring och där ingår såklart forskningsstöd. Men sojaprodukter är extremt processade kemiska produkter liksom margarin. Undantaget är traditionell sojasås där sojan fermenterats vilket bryter ner de skadliga ämnena i den. Hehe, vet du hur man tillverkar exempelvis tofu? Här är ett utdrag från Wiki: Att göra tofu är delvis som att ysta vanlig ost (därav namnet "bönost"). De blötlagda sojabönorna mals och kokas i vatten några minuter. Då har det bildats rikligt med skum på ytan. Produkten är sojamjölk som koaguleras på ett liknande sätt som komjölksost i väst. Ett koaguleringsmedel tillsätts och rörs igenom vätskan. Kineserna använder gips (kalciumsulfat) och japanerna nigari som är ett extrakt från havsvatten sedan bordssalt (natriumklorid) har framställts. När sojamjölken flockar sig, hälls vätskan tillsammans med ostmassan med slev i en träform klädd med silduk och massan pressas under en vikt. Ytterligare pressning görs på en sluttande träskiva om tofun skall vara hårdare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tofu Detta är inte vad jag kallar "extremt processat"! Det låter snarare som något som vem som helst skulle kunna göra hemma i sitt kök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Värst är att soja "micklar" med könshormonerna Åter igen, detta är mest propaganda och visar sig inte stämma i forskning. No significant difference was detected in ex vivo sex hormone activity between urine samples from the test and control periods. In conclusion, consumption of high-isoflavone foods was associated with reduced levels of circulating oxidized LDL even in subjects taking vitamin E, with no evidence of increased urinary estrogenic activity. Soy consumption man reduce cardiovascular disease risk without increasing the risk for hormone-dependent cancers. http://www.utoronto.ca/acdclab/pubs/PM/10778882.pdf Är ni öppna för forskning och verklighet, eller har ni redan bestämt er att soja är "djävulen själv"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Hehe, vet du hur man tillverkar exempelvis tofu? Här är ett utdrag från Wiki: Detta är inte vad jag kallar "extremt processat"! Det låter snarare som något som vem som helst skulle kunna göra hemma i sitt kök. Att göra sojamjölk + tofu hemma själv är faktiskt döenkelt. Men om du tittar på innehållsförteckningen på affärsköpt - tofu så ser den lite annorlunda ut. Själv tänker jag vänta med att uttala mig definitivt om sojans skadlighet innan mer studer är gjorda, dock finns det mistankar om att den påverkar könshormomer och jag personligen är inte villig att ta risken. Sen undrar jag hur du över huvud taget kan påpeka att soja skulle vara bra ur en miljösynpunk) vare sig den är GMO fri och odlad i österrike eller inte, forfarande långa transporter för att få den hit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Att göra sojamjölk + tofu hemma själv är faktiskt döenkelt. Men om du tittar på innehållsförteckningen på affärsköpt - tofu så ser den lite annorlunda ut. Själv tänker jag vänta med att uttala mig definitivt om sojans skadlighet innan mer studer är gjorda, dock finns det mistankar om att den påverkar könshormomer och jag personligen är inte villig att ta risken. Sen undrar jag hur du över huvud taget kan påpeka att soja skulle vara bra ur en miljösynpunk) vare sig den är GMO fri och odlad i österrike eller inte, forfarande långa transporter för att få den hit. Jag kollade på tofupaketet i kylen och där står bara vatten och sojabönor i innehållsförteckningen. Jag odlade sojabönor förra sommaren men dom skördade jag färska som edamame. Det pågår försök med svensk odling av sojabönor i större skala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Jag kollade på tofupaketet i kylen och där står bara vatten och sojabönor i innehållsförteckningen. Jag odlade sojabönor förra sommaren men dom skördade jag färska som edamame. Det pågår försök med svensk odling av sojabönor i större skala. De tofupaketen jag har sett här innehåller både bindmedel, förtjockningsmedel samt smakförstärkare. Då är det bara östrogen problemet kvar och om det visar sig ofarligt då är jag eventuellt på med sojabönsälskandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 En rätt bra artikel om soja på, vad jag fattar det som, en vegansite (undrens tid är inte förbi): http://healthscience.org/index.php?option=com_content&view=article&id=481:putting-soy-consumption-in-perspective&catid=96:health-science Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 De tofupaketen jag har sett här innehåller både bindmedel, förtjockningsmedel samt smakförstärkare. Då är det bara östrogen problemet kvar och om det visar sig ofarligt då är jag eventuellt på med sojabönsälskandet. Jag har just gått en nutritionskurs som jag fick tips om här i forumet. Där sa dom att det inte finns några belägg för att soja ökar risken för bröstcancer och det inte heller fanns något risk att äta mat av soja för dom redan fått bröstcancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Att göra sojamjölk + tofu hemma själv är faktiskt döenkelt. Men om du tittar på innehållsförteckningen på affärsköpt - tofu så ser den lite annorlunda ut. Själv tänker jag vänta med att uttala mig definitivt om sojans skadlighet innan mer studer är gjorda, dock finns det mistankar om att den påverkar könshormomer och jag personligen är inte villig att ta risken. Sen undrar jag hur du över huvud taget kan påpeka att soja skulle vara bra ur en miljösynpunk) vare sig den är GMO fri och odlad i österrike eller inte, forfarande långa transporter för att få den hit. Likadant som det finns variationer i köttkvalitet, med allt ifrån antibiotikapumpade Belgian Blue-missfoster till mer normala gräsbetande kor, finns nog också detta fenomen även på sojamarknaden. Dvs det finns ett stort spektrum av kvalitet. Man väljer givetvis saker som är minimalt processerade. Orsaken att jag kan hävda att soja är bättre ur miljösynpunkt är följande resonemang. Om man utesluter att du äter kött för att du tycker det är gott, så kan man säga att du äter detta för du behöver protein och energi, eller hur? Att föda upp ett djur till slakt tar relativt lång tid och kräver väldigt stora mängder mat, vatten och energi. Tänk all den termiska energi som går förlorad från djurens ämnesomsättning under djurets livslängd! Det är i stort sett energi som vi måste förse kossorna med, men som bara "evaporerar" ut i tomma luften. Även om de är gräsbetande svenska kor så måste de i Sverige ha uppvärmda "lador" på vinterhalvåret. Man måste ha lokaler för att förvara fodret, de behöver eventuellt vård av veterinär, de släpper ut stora mängder metangas osv. Sen för att inte tala om marken de tar i anspråk, som i vissa fall skulle kunna användas till mer produktiv matproduktion eller andra samhällsnyttiga användningsområden. Om man jämför den mängd energi det går åt att producera exempelvis 100g protein från soja, med att få 100g protein från kött (och då speciellt nötkött), så spelar det ingen roll att sojan har transporterats från Bolivia eller dylikt. Sojabönan kommer oavsett att vara mycket resurssnålare. Sojabönor är sjukt effektivt att transportera eftersom de inte kräver speciell packetering eller kylning. Bara att fylla ett helt fraktfartyg och skeppa iväg. Fartygstransporter är relativt energieffektivt som transportmedel. Med det sagt så kan man ju ändå sträva efter lokalt producerat med motivationen att smaken är bättre, eller att de kanske innehåller mer näring osv. Men dock är lokalt odlat inte alltid en förutsättning för att det är bättre ur miljösynpunkt. Jag ska tillägga att jag själv inte äter speciellt mycket soja, eftersom jag inte tror på att man behöver så mycket protein som det rekommenderas. Men ibland äter jag tofu om jag äter ute exempelvis, samt att jag dricker sojamjölk ibland. Jag tycker bara soja har fått lite oförtjänt dåligt rykte bland vissa kretsar och vill försöka återfå ngt slags rationellt tänkande kring det, ist för propagandan som cirkulerar att det skulle göra dig fet, sjuk och steril. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Måste återigen påpeka att de människor som påstår att soja är giftigt (jag har ingen åsikt i den frågan, så jag menar inte att jag anser det) antagligen menar att det kan ha en långsiktig negativ effekt som gynnar t.ex cancertumörtillväxt. Det är den uppfattningen jag har fått i alla fall. Stämmer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Jag har just gått en nutritionskurs som jag fick tips om här i forumet. Där sa dom att det inte finns några belägg för att soja ökar risken för bröstcancer och det inte heller fanns något risk att äta mat av soja för dom redan fått bröstcancer. Det är för att deras studier och litteratur är sponsrade av sojaindustrin- precis på samma sätt som att dietistutbildningen är sponsrad av livsmedelsverket. Du ska inte tro på allt du hör och läser- då är du illa ute! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 De tofupaketen jag har sett här innehåller både bindmedel, förtjockningsmedel samt smakförstärkare. Då är det bara östrogen problemet kvar och om det visar sig ofarligt då är jag eventuellt på med sojabönsälskandet. Nja, fytiner och antinutrienter är ju inte heller något att leka med!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Nja, fytiner och antinutrienter är ju inte heller något att leka med!! Ja det är viktigt att inte tro på allt man läser... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Mitt inlägg handlade inte om vem som var bättre eller sämre. Jag tänker inte så. Jag försökte bara belysa att man inte blir mindre sojaanvändare för att man utesluter sojan och äter kött och mjölkprodukter från djur som ätit soja. Sojabönor och produkter från sojabönor har nog ätits i årtusenden. Att det skulle vara farligt tror jag inte på. Det finns dom som påstår att man blir sjuk av spannmålslektiner också. Däremot är jag tveksam till att det som vegomänniskorna äter alltid är så nyttigt. Vi tittade på innehållsförteckningen till en massa vegokorvar och annat igår när var och handlade och det var inget jag skulle vilja äta. Dessutom kan veganer få brist på en del mineraler och vitaminer. Det är nog snarare det som gör att en del blir sjuka än sojan. En del veganer har också dålig koll på aminosyrainnehåll och annat som är viktigt för veganer. Sojamjölk har jag för mig innehåller fytinsyra men det gör havregrynsgröten också så den måltiden blev inte optimal ur mineralsynpunkt. Däremot innehåller den andra ämnen som är bra för kroppen och fytinsyra är enligt Livsmedelsverket en antioxidant. Jag hade nyponpulver och nässelpulver på också. Tar jag mjölk på gröten så brukar jag få hälsotrassel. Tror du har missuppfattat mig här. Självklart är man inte "mindre sojaanvändare" för att man äter kött från djur som matats med soja, något sådant har jag aldrig påstått! Jag förespråkar kött från gräsbetande djur och tycker att det är fruktansvärt att man matar dessa stackars djur med soja! Lösningen är däremot INTE att äta soja istället för kött (soja är ju trots allt fortfarande skadligt för miljön och hälsan), lösningen är istället att bara äta kött från gräsbetande djur och vilt. Kött från gräsbetande djur är BRA för miljön (minskar växthusgaser i atmosfären t.ex.) och för hälsan. Soja är alltid skadligt för miljön. Dessutom krävs det betydligt större mängder soja än kött för att täcka dina proteinbehov. Proteinet i soja tar inte heller upp lika lätt av våra kroppar. Och hemskheter som fytiner, fytoöstrogener och antinutrienter är ju inget man vill stoppa i sig om man bryr sig om sin hälsa! Och tror man att man räddar livet på djur för att man äter soja så är man helt fel ute! Tusentals djur har dött och arter är utrotningshotade på grund av att man plundrat deras naturliga hem och ersatt med sojaodling. Bara för att man inte äter djur betyder det inte att man inte bidrar till deras död. Måhända att vi har ätit soja i tusentals år (alltså BARA tusentals år), men du vet väl att Homo Sapiens har funnits i cirka 3 miljoner år? Tusentals år är alltså inte särskilt länge med tanke på hur gammal människan är. Evolutionen tar betydligt längre tid än så! Dessutom så har man tidigare aldrig ätit så stora mängder soja som man gör nu. Ända sedan människan började äta soja så har man bara ätit max några gram om dagen (i Japan äter de max 4 gram soja om dagen) och dessutom har man fermenterat sojan, vilket gör den mindre skadlig (då man får bort mycket av gifterna). Problemet i västvärlden idag är att vi äter så stor mängd soja och att den dessutom är ofermenterad så att alla gifter finns kvar! Det stämmer att man blir sjuk av spannmålslektiner! Spannmål är inte heller något vi bör äta! Det var först i samband med jordbruket (för cirka 10000 år sedan i världen och cirka 4000 år sedan i Norden- alltså 0,1-0,3% av vår tid på jorden!!) som sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och en massa andra autoimmuna sjukdomar kom till. Våra kroppar är inte gjorda för spannmål! Livsmedelsverket litar du väl ändå inte på? Jisses 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Ja det är viktigt att inte tro på allt man läser... Och just därför granskar jag allt jag läser kritiskt! Tar reda på varifrån informationen kommer, vem som gjort undersökningen, hur undersökningen har gjorts o.s.v. Börja med det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts