Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

Har ni alla som äter LCHF blivit bättre i magen (med förutsättning att ni slet med den innan LCHF) ifm kostomläggningen?

Någon som fått värre fungering? Menar nu inte tillfälliga övergångsbesvär, men kvarstående lösare mage, mera gas, uppblåsthet, mm. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mage funkade klockrent efter lchf. Ju mer råkost jag äter, desto bättre tycks den fungera

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag började äta LCHF för ca 10,5 år sedan. Jag var frisk och relativt smal, men började lägga på mig några kilon, och ville testa LCHF. Eftersom jag verkligen älskar fett var det en perfekt kost för mig, och jag har egentligen aldrig saknat socker och sött. Innan jag började med LCHF hade jag ganska stora problem med magen, men inte så stora att jag gick till läkare. Ganska ofta var det bara luft som kom, och ofta bara vätska. Ibland kändes det hopplöst. Någon som hörde mig klaga föreslog att jag kunde vara laktosintolerant, så jag testade laktosfritt och blev lite bättre men inte bra. Efter några år på LCHF konstaterade jag att min mage ju fungerade klockrent, den var som en mage ska vara. Så jag började introducera mjölprodukter med laktos och kunde konstatera att de inte längre påverkade magen negativt.

Min slutsats är att jag sannolikt led av IBS och att jag var väldigt känslig mot fiber och fullkorn (jag var världsbäst på fullkorn och fiber innan jag började med LCHF). LCHF har betytt mycket för mitt välbefinnande när det gäller magen. Sänder en tacksamhetens tanke till min syster som introducerade mig till LCHF. 💖

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Mig sade:

Någon som fått värre fungering? Menar nu inte tillfälliga övergångsbesvär, men kvarstående lösare mage, mera gas, uppblåsthet, mm. 

Jag är nog en av dem som delvis fått erfara omvänd effekt på magen gällande LCHF, men det brukar inte hålla i sig i mer än ett fåtal dagar som värst. Vad jag kan komma ihåg har jag inte haft magproblem som barn och tonåring, det hände sällan att jag blev lös, förstoppad, magsjuk, matförgiftad etc. Nu har jag fyllt 21 och jag började med lchf några månader innan jag skulle fylla 20. I mitt fall tror jag det handlar om två saker: 1) viss mat kan jag inte hantera så bra, t ex kokosprodukter och paranötter 2) mina tarmar vill ha fibrer och jobba med, de fixar inte en karnivorisk kost. (Alltså bara äta fett och protein, men inga grönsaker.) Försöker anstränga mig att äta grönsaker, gärna 3 olika sorter, till varje mål. Även att variera mina grönsaker, inte bara äta broccoli eller vitkål. Har även ätit syrade grönsaker under hösten och våren: surkål och syrade rödbetor/rödkål.

Min misstanke är att även att varken mejerier och/eller fruktos i några större mängder är bra för mina tarmar. Åt inte jättemycket mejeriprodukter som barn/tonåring heller.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag upplever mycket mer magsmärtor, gas, och lös avföring på LCHF än innan. Vurderade intolerans mot matvaror. Misstänkte ko kött. Det var riktigt gissat. Uteslöt det och det blev tillfälligt bättre. Nu är det illa igen. Misstänker fettet. Ska pröva att utesluta det i en tid och se.

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mig sade:

Jag upplever mycket mer magsmärtor, gas, och lös avföring på LCHF än innan

Kan vara tecken på tarminflammation eller läckande tarm

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mig sade:

Nu är det illa igen. Misstänker fettet. Ska pröva att utesluta det i en tid och se.

Vad för fettkällor finns det i din kost?

Länk till inlägg

@ekner Varit till utredning och de hittade inte några tecken till inflammation. Läckande tarm nämnde de inte, men det går väl under inflammation? 

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mig sade:

Varit till utredning och de hittade inte några tecken till inflammation. Läckande tarm nämnde de inte, men det går väl under inflammation?

Gjordes den utredningen hos skolmedicinare? Isåfall kan deras gränsvärden för sådana problem vara så högt satta att du gått under radarn.

Länk till inlägg

@ekner . Hos läkare på sjukhus. Koloskopi. De tog vävnadsprover. 

Har misstänkt läckande tarm själv, så tar nu bort allt tillsatt fett för att se hur det går efteråt. Jag är lite orolig för att det nu bara blir proteindrift, men det ska väl gå bra i kortare period. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

För mig är det lite både och. Vad gäller IBS-symptom som ballongmage och känsla av upprördhet så blev det bättre av lchf eftersom jag tog bort spannmål, lektiner, socker och stora lass kolhydrater. Väldigt sällan numera som jag har en "fis på tvären" så att säga haha. 

Vad som däremot blev mycket värre av lchf var besvär från övre delen av buken, alltså själva magsäcken/tolvfingertarmen sk "dyspepsi". Det kom efter några månader på lchf, att magen kollapsade och hade så ont att jag knappt kunde äta. Hade även blod i avföringen några ggr. Trodde helt klart att jag hade magsår i det läget, men "allt såg bra ut" efter samtliga utredningar och tester, trots att jag hade så svåra besvär.

Har sedan dess testat en massa för att hitta en modell som funkar för både magen och inom ramen för lågkolhydratkost. Jag har testat i princip alla strikta uteslutningsdieter och kosttillskott för mage/tarm som finns för övrigt, så när random person hasplar ur sig t.ex typ "testa saltsyratillskott" eller "sluta med gluten!" "läk tarmen?" så blir jag så vansinnigt irriterad att jag vill slå de i skallen med något hårt. Att de tror det är så enkelt och som om jag inte redan testat det där 50 ggr om. 

Vad jag lärt mig är att problemen och smärtorna kommer om jag äter för mycket hårdstekt, saltat flottigt kött i kombination med feta mejerier. Har tvingats acceptera att min känsliga mage inte riktigt klarar tung stekt mat som simmar i fett, morgon middag kväll. Äter fortfarande lågkolhydratkost men lite mer åt Paleohållet och mer "lätt" mat som wokat, ugnsbakat och mer fisk/fågel, rotfrukter och även bytt ut en del av mjölkfettet mot olivolja, och då funkar magen bättre. Tycker även att kiselgel och l-glutamin hjälper en del. 

Länk till inlägg

Intressant att se så många individuella erfarenheter. Visst kan man variera kosten inom begreppet LCHF men knappat om man ogillar fett eller proteiner i form av kött - i varje fall då inte lätt.

Min enkla infallsvinkel, när jag för två och ett halvt år sedan inledde växlingen till LCHF, var att utgå från grundreceptet på ca. 80 % energi från fett, 10% från proteiner, 10 % från kolhydrater. Det innebar:

• uteslutning av potatis, ris, pasta, produkter med brödsäd och mjölk, pressade växtfetter, alla former i övrigt av sötade drycker
  • premiering av smör, ost, kokosfett, ägg, vispgrädde, kött, lever, fisk, fågel, grönsaker, nötter, avocado, blåbär, lågsockerprodukter i övrigt, vin, vissa ölsorter med liten mängd socker.

komplettering med tillskott i stil med det som rekommenderats av de fyra forskargrupperna som nyligen (mars 2020) presenterade följande:

505468273_tabellkosttillskott.jpg.c6b466

dock inte Zink separat eller höga nivåer C-vitamin men i övrigt likartat. En intressant sak som jag kunnat iaktta, när jag mer kontinuerligt under hela vakenperioden ökat C-vitaminintaget (totalt  tre gram fördelat under dagen), har varit ökningen av syrgasmättnaden i blodet och att  blodtrycket ytterligare sänkts i riktning mot 120/75 (utan medicinering, så mina annars 130/80 i medeltal kan mycket väl sjunka ytterligare). Före LCHF sällan under 140/85 (med medicinering). 

Genom att övervaka ketosnivån med en KETONIX har jag kunnat balansera kosten   förvånansvärt bra och hålla ketosen bra.

Har sannolikt haft tur med mage och tarmar som fungerar klanderfritt, liksom med vakenhetsgraden och sömnen - tyvärr blir det lätt sena nätter med 5-7 timmars sömn. Något jag försöker bättra mig på (min personlighet och aktivitetslusta gör det svårt att nå idealet - över 6, 7 i genomsnitt). All diabetes 2 fullständigt raderad. LCHF passar mig tydligen utmärkt, kräver möjligen lite envishet i karaktären - dock tror jag inte på behovet av fast karaktär, däremot är bra med observationsförmåga. Den som successivt känner allt tydligare, positivt resultat och kontrollerar det med blodprovtagning (gärna ett 40-tal) behöver ingen särskild karaktärsegenskap för att lyckas, såvida man inte struntar i sin kropp och hur den mår.  

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg

@Nils Engström

Tack för intressant inlägg. Måste iaf säga att jag inte helt förstår relevansen vad gäller temat. Jag har ätit LCHF i många år. Äter strikt. Märker att jag inte klarar att hålla på maten. Osäker på om det är för att jag inte tål mängderna av fett, läckande tarm, eller om jag har fel i fettomsättningen. Försöker att se vad som händer när jag i x antal veckor utesluter fett. Lite orolig för vad som sker när kroppen då förbränner protein isf. Men det får väl gå ila en kortare period.

Länk till inlägg
49 minuter sedan, Mig sade:

Måste iaf säga att jag inte helt förstår relevansen vad gäller temat.

Bara en liten inblick i hur jag kunnat styra min mage etc. Nu råkar jag gå mot 90-årsåldern, varför jag försöker närma mig idealförhållandena för kroppen så långt det går. Mycket ligger i precisionen man  lyckas uppnå. Alla parametrar i kosten bör ligga så nära idealet som möjligt. Sjukdom ligger oftast i att kroppen saknar någon viktig ingediens utifrån. Praktiskt taget all kost saknar viktiga komponenter, som måste tillföras som tillskott. Den som tror annat är ute på villovägar liksom flertalet läkare.

P.S.

Vad gäller min mage har alla dess funktioner stabiliserats via LCHF-introduktionen och sedan dess (2½ år) inget enda tillfälle av sura uppstötningar förekommit. Vad jag egentligen ville säga, är att diverse försök att ändra detaljer i kosten, utan att göra detaljerade blodanalyser som visar var problemen ligger, innebär tidsförlust, i varje fall för oss äldre. Vanligen kommer de flesta problem att försvinna om saltbalans och behovet av spårmetaller/vitaminer tillfredsställts. 

Ett problem med mage/tarmar kan vara för stort vätskeintag, särskilt före och under måltiden. Vid sådant kan pH-värdet i magen ligga för högt. Dessutom kan elektrolyterna alltför mycket spädas och förloras via urinen.

• Tack! 1
Länk till inlägg

@nils Engström

Tackför dina meningar. Intressant. 

Blodanalys har dessverre sagt mig väldigt lite, iom att allt ser bra ut. Då måste man lita på att kroppen ger signaler nog. Då måste man göra ändringar i kosten, vad ska man annars göra? Det kan mycket väl vara någon intolerans. Och det blir inte borta ifm mer eller mindre mängd vitaminer/salter. Tvärt om blir det värre när intoleransen gör att du inte får behålla maten. 

Länk till inlägg
On 2020-07-19 at 22:56, Mig sade:

Blodanalys har dessverre sagt mig väldigt lite, iom att allt ser bra ut. Då måste man lita på att kroppen ger signaler nog. Då måste man göra ändringar i kosten, vad ska man annars göra? Det kan mycket väl vara någon intolerans. Och det blir inte borta ifm mer eller mindre mängd vitaminer/salter. Tvärt om blir det värre när intoleransen gör att du inte får behålla maten. 

Många problem hör samman med den kost man vande sig vid under barnaåren.  Man ser t.ex. hos människor som invandrat från andra länder där mjölk och mejeriprodukter inte varit vardagsmat. Poblemen med mejeriprodukter är då vanligen svåra att komma över. Ofta bara att sätta ut.

Allergier/intolerans som du är inne på representerar en annan av naturens djävulska nycker. Har man otur får man ställa om sin kost mer radikalt. LCHF utan animaliskt fett blir dock något problematiskt. Ersättning med kokosfett är visserligen en väg men den är svår att i praktiken genomföra - kokosfett i ren form tillför inte mycket av den andel väsentliga näringsämnen, som i stor mängd finns i kött/lever/njure etc.. Den oerhörda mängd viktiga beståndsdelar man missar utan animaliska produkter blir man då tvungen att tillföra med större andel kosttillskott än annars.  I ditt fall ser analyssvaret i blodet tydligen bra ut. Jag förmodar att det innefattat data på:

• blodsocker bukspottkörtel, njurar
  • Blodparametrar i övrigt (röda vita blodkroppar storlek koncentration järninnehåll)
  • markörer för inflammation
  • status för lever sköldkörtel lipidprofil
  • balans på mineraler elektrolyter
  • vitaminnivåer

I ditt fall kanske en metod kunde vara att medvetet förändra bakteriefloran i mage och tarmar och bli vän med den nya. Där brukar många problem ligga. Barn som föds via kejarsnitt får ofta fel bakterieflora som vuxna, eftersom moderns tarmflora inte överförs till barnet.

Länk till inlägg

Det är precis det jag är inne på, att intoleransen har med tidigare kost att göra. Därför måste jag tillfälligt ta bort det som ser ut till att irritera. Förhoppningsvis kommer det gå bättre med de matvarorna när jag inför de på nytt. Har fungerat tidigare, men nu är intoleransen tillbaka. Gäller ko, får, och fett. Tarmfloran är nog inte så mkt mer, än det jag gör, att göra med. Ta probiotika och avstå från dålig mat. Och annars ift fettet handlar det om att se om jag har ämnesomsättningsfel, dvs att man inte kan omsätta fett. 

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Mig sade:

...nu är intoleransen tillbaka. Gäller ko, får, och fett...se om jag har ämnesomsättningsfel, dvs att man inte kan omsätta fett. 

Men du strävar ändå efter LCHF. Reagerar du negativt även på kokosfett? I så fall lär du nog få lämna tanken på LCHF.

Länk till inlägg

För det första vet jag inte om/vad det är jag reagerar på. Det ena eller det andra? För det andra vet jag inte om det är ämnesomsättningen. Varför inte finna ut av det innan man hoppar av LCHF? 😉 Och om det är intolerans/läckande tarm så går det att göra nått med det. Och varför då inte äta det mest läkande man bara kan, nämligen LCHF 

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Mig sade:

För det första vet jag inte om/vad det är jag reagerar på. Det ena eller det andra? För det andra vet jag inte om det är ämnesomsättningen. Varför inte finna ut av det innan man hoppar av LCHF? 😉 Och om det är intolerans/läckande tarm så går det att göra nått med det. Och varför då inte äta det mest läkande man bara kan, nämligen LCHF 

Du är klok som en människa! (tänker annorlunda än skolmedicinens disciplar). Hur reagerar du på kokosnötolja? Klarar du det finns gott hopp!

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mig sade:

Kokosolja var det ganska länge sedan jag provade. Ska prova och se. 😁

Då får du möjlighet att dra energi från fettet, dock utan de näringsämnen som köttet ger - men vad gör man inte för att kunna använda LCHF?!

Länk till inlägg

Ja, men jag har ju inte intolerans mot allt kött. Ser ut till att det går helt fint att äta gris, kyckling, fisk, tex. Och när tarmen är läkt (om det nu är det som är problemet) så äter jag ju ko, får oxå :)

Länk till inlägg
On 2020-07-21 at 19:21, Mig sade:

Ja, men jag har ju inte intolerans mot allt kött. Ser ut till att det går helt fint att äta gris, kyckling, fisk, tex. Och när tarmen är läkt (om det nu är det som är problemet) så äter jag ju ko, får oxå :)

Från klarhet till klarhet - då är det alltså fråga om lite finputs! Med din ambition att hitta lösningar, kommer du att hamna rätt - jag fortsätter på mitt sätt.69611791_starkman.jpg.3ddd553de18820fc75603c5a7ea6d628.jpg

• Gilla 2
Länk till inlägg