Jump to content

Periodisk fasta-erfarenheter..

Gaia

Recommended Posts

Jag har lite funderingar kring periodisk fasta.

Har någon provat och sett ngt synligt resultat av detta?

Såg programmet i går på Svt2 och tyckte det var mkt intressant. Dock tog de inte upp just persiodisk fasta i form av ätfönster tex mellan klockan 12 och 8. Jag provade kort och tyckte det var jätteskönt. Jag blev hungrig på riktigt och kunde fokusera på bra mat som gjorde mig mätt. Tänkte det skull kunna vara en ide för att få fart på förbränningen. Alla ni som har testat dela gärna erfarenheter. Jag tror förstås inte att detta kan ge stora utslag på vågen men kombinerat med mer träning så kanske det blir en kick i rätt riktning?

Jag har lite funderingar kring periodisk fasta.

Har någon provat och sett ngt synligt resultat av detta?

Såg programmet i går på Svt2 och tyckte det var mkt intressant. Dock tog de inte upp just persiodisk fasta i form av ätfönster tex mellan klockan 12 och 8. Jag provade kort och tyckte det var jätteskönt. Jag blev hungrig på riktigt och kunde fokusera på bra mat som gjorde mig mätt. Tänkte det skull kunna vara en ide för att få fart på förbränningen. Alla ni som har testat dela gärna erfarenheter. Jag tror förstås inte att detta kan ge stora utslag på vågen men kombinerat med mer träning så kanske det blir en kick i rätt riktning?

Ett tips är att kolla HÄR, HÄR och HÄR!

Lycka till! 

Hej!

Såg också Vetenskapens Värld igår och blev taggad att prova. Kommer att begränsa kaloriintaget till 600 kcal/dag två dagar i veckan, sen köra på med LCHF utan kaloribegränsning men med kolhydratbegränsning såklart. 

Ska prova detta tisdag och torsdag då jag inte tränar. Spännande!

:)

• 2 weeks later...

Jag fastar 16-20 timmar varje dag och tycker det fungerar jättebra :) 

Jag som innan har haft stora problem med att känna mig mätt trots att jag vräkte i mig fett känner nu att jag blir mättare på maten och jag känenr den riktiga hungern :) har inte gått på detta länge men det ser ut som jag tappat något kilo :)

Själv tycker jag att det e väldans bekvämt att bara dricka kaffe med som nu koccosolja på morron och sen inte äta förräns till kvällen och bra mår jag ju av det oxå men vikten går inte ner står inte still heller, den går så sakteliga upp men jag ska väl ge det litemer tid sen måste jag nog skära ner på ost och portionsstorlek och minska på löken, äter en rejäl lök till varje kvällsmål och det verkar jag inte tåla tyvärr

Jag tycker det är bekvämt på flera sätt.

Dock vill jag flagga en varning: jag fick problem med magen och magmunnen pga att måltiderna blir så stora, och jag drack mycket kaffe på tom mage. Så om ni kör periodisk fasta ska ni sluta äta när magen börjat kännas full, pressa inte ner mat, det ger bara problem på sikt.

Jag testade 16 / 8 tim. varianten först, men den var för krävande eftersom jag kör med ett dygnsunderskott på ca 500 kcal (via matintag) kontra dagsbehovet.

Men efter justering till 14 / 10 tim. fördelning med en 40 min promenad som slutkick  så tar det bra på vikten, dag för dag :) .

Jag startar p.f  kl. 20  och efter nattsömn är man fräsch och fokuserad kl 06 - 10 med mkt energi, endast svart kaffe.

Pga att ämnesomsättningen går på fettdrift så är hunger inget problem - äter max 10 gr kolh. och 100 gr protein och resten fett / dygn .

Inleder med fruktost kl 10 med ca 1000 kcal blandat 38%ig ost/ salami/ prosciutto/ ägg/ brie m.m. Därefter fördelas huvudmålet ca 500 gr köttfärs e.dyl på kl 12 och ca. kl 19.