Gå till innehåll

Forskning ålder och vikt


Recommended Posts

Enligt journalisten så tycker professor Mikael Rydén "att man inte ska skuldbelägga människor för hur man äter och dricker för även om man inte ändrar kosthållningen så sker det alltså förändringar i kroppen som gör att man ändå går upp i vikt." Det sägs också "Vi ville också studera vad ålder gör med fettväven och det vi såg var att de hormoner som hjälper till vid fettomsätingen brytts ned i högre gradoch det sker i fettcellerna." Man kan googla på vad  professor Mikael Rydén forskar på, och då finner man bland annat: https://www.diabetesportalen.lu.se/article/ineffektiv-fettnedbrytning-kan-ligga-bakom-overvikt  ,  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413118303115   Lite intressant är det väl, men LCHf kombinerat med intermittent fasta är betydligt viktigare....    

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-07-22 at 11:02, HelgeK sade:

Enligt journalisten så tycker professor Mikael Rydén "att man inte ska skuldbelägga människor för hur man äter och dricker för även om man inte ändrar kosthållningen så sker det alltså förändringar i kroppen som gör att man ändå går upp i vikt." Det sägs också "Vi ville också studera vad ålder gör med fettväven och det vi såg var att de hormoner som hjälper till vid fettomsätingen brytts ned i högre gradoch det sker i fettcellerna." Man kan googla på vad  professor Mikael Rydén forskar på, och då finner man bland annat: https://www.diabetesportalen.lu.se/article/ineffektiv-fettnedbrytning-kan-ligga-bakom-overvikt  ,  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413118303115   Lite intressant är det väl, men LCHf kombinerat med intermittent fasta är betydligt viktigare....    

Jag håller inte med. Det finns forskning som tyder på att anledningen till att man går upp i vikt när man är äldre är dels för att man inte ändrar sina kostvanor, dels för att man inte rör på sig lika mycket när man är äldre. Vad professorn gör är att han säger till människor: ät som du alltid har gjort, även om det innebär mycket ris, pasta, potatis, pizza, sötsaker, kakor och så vidare. Du kommer ändå att gå upp i vikt oavsett vad du äter eller gör. Han gör därmed ingenting för att minska fetma, diabetes 2 och hjärtinfarkt i landet. 

Han anser att en förändrad matsmältningsprocess orsakar viktuppgång när man blir äldre. Det har motbevisats flera gånger. Enligt vissa studier går människor upp i vikt när de är äldre, eftersom de inte rör på sig lika mycket jämfört med när de har varit yngre. En kostomläggning med mindre socker/kolhydrater och proteiner kan också motverka viktökning när man är äldre.     

  • Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna ha referenser till dessa studier. Jag själv rör mig mer och äter mindre och går ändå upp i vikt (lchf sedan 2009, 66 år). 

  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Cederulla sade:

Vill gärna ha referenser till dessa studier. Jag själv rör mig mer och äter mindre och går ändå upp i vikt

Det kan vara ditt mikrobiom som spökar. Har man rubbning där kan det bli så den ene äter 300 kalorier/dag och går upp i vikt medan partnern äter 3000 kalorier/dag och häller sej smal o smärt. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

Jag håller inte med. Det finns forskning som tyder på att anledningen till att man går upp i vikt när man är äldre är dels för att man inte ändrar sina kostvanor, dels för att man inte rör på sig lika mycket när man är äldre. Vad professorn gör är att han säger till människor: ät som du alltid har gjort, även om det innebär mycket ris, pasta, potatis, pizza, sötsaker, kakor och så vidare. Du kommer ändå att gå upp i vikt oavsett vad du äter eller gör. Han gör därmed ingenting för att minska fetma, diabetes 2 och hjärtinfarkt i landet. 

Han anser att en förändrad matsmältningsprocess orsakar viktuppgång när man blir äldre. Det har motbevisats flera gånger. Enligt vissa studier går människor upp i vikt när de är äldre, eftersom de inte rör på sig lika mycket jämfört med när de har varit yngre. En kostomläggning med mindre socker/kolhydrater och proteiner kan också motverka viktökning när man är äldre.     

Lite mer nyanserat vad studien kom fram till och vad han sa:

"De var friska och viktstabila kvinnor som har levt vanliga liv, säger Mikael Rydén, överläkare och professor i klinisk och experimentell fettvävsforskning vid Karolinska institutet.

–  Vi ville studera vad ålder gör med fettväven och det vi såg var att de hormoner som hjälper till vid fettomsättningen bryts ned i högre grad och det sker i fettcellerna.

Han menar att det är första gången som någon har visat mekanismen bakom varför fettväven blir annorlunda när man är äldre.

–  Tidigare har man studerat den här mekanismen enbart på möss men nu ser vi att människor hanterar åldrandet annorlunda, säger Mikael Rydén.

När fettnedbrytningen i fettväven minskar kan det förutom viktuppgång även leda till fettinlagring i andra vävnader och organ. Åderförkalkning kan också orsakas av den här processen, man kan också ligga i riskzonen för typ 2 diabetes.

–  Fettcellernas funktion förändrades hos de här patienterna trots att de levde och åt som vanligt.

Fettnedbrytningen, lipolysen, styrs bland annat av stresshormonet noradrenalin. Med åldern uppregleras nedbrytningen av hormonet tydligt.

–  Teoretiskt skulle det här innebära att man med hjälp av mediciner skulle kunna modifiera fettregleringen och därmed kunna få en bättre fungerande fettväv, säger Mikael Rydén.

–  Men då måste man hitta ett sätt att påverka enzymerna i fettcellerna enbart, man vill inte att andra organ ska blandas in.

Det är visat sedan tidigare att fysisk aktivitet ökar omsättningen i fettväven.

–  Rörelse kan alltså också upprätta fettvävens funktion och är därför inte bara bra för muskulatur och kondition, säger Mikael Rydén som poängterar att studien innefattar 25 patienter men att det ändå går att dra slutsatser.

Förändra i tid

Om man inte vill gå upp i vikt är det bäst att förändra sina vanor i 40-årsåldern eftersom det senare blir allt svårare att gå ner i vikt.

–  När man var yngre gick det att äta lite mindre och springa några gånger så blev man av med några kilon.
I den här studien visas även att fettcellsantalet ökar med åldern vilket tillsammans med att cellerna omsätter energi sämre gör att det blir väldigt mycket lättare att gå upp i vikt med ökande ålder, säger Mikael Rydén.

Ingen skuld

Han tycker också att man inte ska skuldbelägga människor för hur man äter och dricker för även om man inte ändrar kosthållningen så sker det alltså förändringar i kroppen som gör att man ändå går upp i vikt.

– Det krävs genomgripande livsstilsförändringar om man vill gå ned i vikt så att det syns i 50–60-årsåldern. Redan vid en 5-procentig nedgång syns positiva effekter på det metabola systemet, blodtryck och blodfetter, säger han."

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-07-24 at 16:20, Ekner sade:

Det kan vara ditt mikrobiom som spökar. Har man rubbning där kan det bli så den ene äter 300 kalorier/dag och går upp i vikt medan partnern äter 3000 kalorier/dag och häller sej smal o smärt. 

Tror inte det. Har varit smal hela livet fram till  ca 55 års ålder. Ibland för smal. 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Cederulla sade:

Har varit smal hela livet fram till  ca 55 års ålder

Det kan räcka med en antibiotikakur eller något annat läkemedel för att få fart på rubbningen...

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...