Peter B

Fasta är kasst!

Recommended Posts

Ja knepigt är det.  Jag tror att för att man ska ha en chans att dra några vettiga slutsatser måste man börja med att definiera för sig själv varför man har tänkt och fasta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fastade våra förfäder och vilka slutsatser kan vi dra från det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina Johansson närmar sig allt mer det Anna Hallén pratat om länge, att man måste fråga för Vem och Varför. En sund inställning tycker jag. Det är skillnad på biokemin hos en 20-årig kille och en 52-årig kvinna även om vissa basala behov är desamma. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Sniffe sade:

Hur mycket fastade våra förfäder och vilka slutsatser kan vi dra från det?

Det sägs att de ofrivilligt fastade för de inte alltid hade tillgång till mat.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-07-23 at 17:43, Peter B sade:

Ja knepigt är det.  Jag tror att för att man ska ha en chans att dra några vettiga slutsatser måste man börja med att definiera för sig själv varför man har tänkt och fasta.

Just den utgångspunkten hade jag i september 2017 då min LCHF-resa inleddes. Studierna fram till dess ledde mig fram till att 80-plussare, som ville ha optimal nytta av LCHF nog gjorde bäst i att fasta dagligen. Enkelt till att inte äta mer än kroppen behöver, frukost med tidig middag och 17 timmars fasta. Kontroll med KETONIX, de dagar då inget vin* serverades, visar oftast ketos på hög nivå. Har fungerat mycket väl under mer än två och ett halvt år med konstant kroppsvikt. Den kommer förhoppningsvis att öka när träningsmusklerna tilltar. 640145794_starkmansl.jpg.23baca956205e9440392dd37b427cbed.jpgKlart rekommendabelt, även för oss äldre.

*Vinet ger förhöjda ketosnivåer på KETONIXEN.

Ofta hör man talas om att vissa människor ser stora svårigheter i att dra ner på antalet  måltider - vanan och tvånget bakom att hålla mättnadsnivån tillräckligt hög under vakenperioden brukar ligga bakom (oftast kost med stor andel vegetabiler). Talet om att alla inte skulle vara lämpade för lågkolhydratkost, en del beroende på att fett känns motbjudande, kan naturligtvis vara en förklaring. Har man vant sig vid att äta fem-sex mål om dagen eller hört av diabetessköterskan (om man har diabetes 2) påpeka det fördelaktiga i att dela upp ätandet i så många småmål som möjligt, blir det svårt att bryta sådant beteende. Övergången till lågkolhydratkost och att på två måltider bli mätt borde dock i längden vara att föredra.

En utvikning, vad gäller tanken på att tycka om fett eller inte, gör att jag direkt ser framför mig en familjegrupp för 40 000 år sedan äta sig mätt på kött och fett av ett nyligen nedlagt bytesdjur. Om någon av de yngre i gruppen dristade sig till att påpeka det där vita (fettet) inte vara gott, blev resultatet en snabb tillrättavisning från de äldre erfarna i gruppen. Då skulle alla i gruppen snabbt få klart för sig att just fettet är det bästa till att ge energi - det som medger långa gångsträckor i sökandet efter nya bytesdjur.  Sannolikt skulle de äldre påpeka att ungdomarna borde lära sig av rovdjuren, som främst intresserar sig för de feta delarna av det nerlagda bytet.

Självklarheten bakom att äta animaliskt fett är egentligen odiskutabelt. Korrelationen mellan flertalet  kulursjukdomar och samvariationen sockerberoende/fett pressat ur växter är f.ö. klarlagt. Att människor i nutid inte skulle kunna äta animaliska produkter förefaller därför osannolikt. På den tiden var det inte tal om att ogilla tvånget att fasta - en naturlig del av livet.

Svårigheterna att växla till LCHF har naturligtvis samband med att bakteriefloran är anpassad för tidigare använd kosttyp. Det betyder att man kan förvänta sig vissa svårigheter under en tid - eventuellt tillföra lämplig bakterieflora. Har man tur som jag, uppstår inga problem. Ursäkta utvikningen till forntiden! 😇

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, qwy sade:

En artikel om periodisk fasta och evolution av Ali Pattillo.

https://www.inverse.com/article/57835-intermittent-fasting-evolution

Något av det bästa med massor av info som ALLA borde läsa för att förbättra sin hälsa samt förstå varför dagen industritillverkade mat är vansinnigt ur hälsosynpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-07-23 at 12:34, Peter B sade:

Martina skriver om fasta på sin blogg. Det kanske inte bara är bra att fasta... 😉

https://martinajohansson.se/topp-3-senaste-insikterna/

Ja jag fastar inte frivilligt, dvs jag fortsätter att äta 1-2-3 gånger per dag.. i bästa fall!

Dvs jag fortsätter att iallafall äta åtminstone en måltid per dag.. för det mesta två måltider!

Dvs det finns folk som inbillar sig att det är fasta!

Fasta är att avstå mat flera dagar i rad!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs det finns folk som inbillar sig att det är fasta!

Du har helt rätt vad gäller vissa av oss.😇  Den dagliga fastan kanske inte är lika effektiv men fungerar oerhört mycket mer effektivt än den vanliga sockerkosten - det kan jag försäkra.

Tanken och effekten bakom fastan är bl.a. att simulera brist på energi (slut på glukos) och få levern att producera ketoner (ja du vet allt det där). Resultatet: kroppens energibehov tillfredsställs genom naturlig, effektiv förbränning av fett, på ett sätt som den konventionella kosten aldrig ger möjlighet till att efterlikna. Därav feta människors närmast hopplösa kamp, när det gäller att banta, om glukos utgör huvudsakligt energimedium.

Under mina 17 timmars dagliga fasta förbrukas de eventuella rester av glukos som finns kvar i kroppen under eftermiddagen. Detta visar sig  under kvällen/natten ge kraftig ketos (framgår tydligt via KETONIXen).  Dag ut och dag in upplever jag detta, som för mig snabbt efter LCHF-start innebar befrielse från all medicin (mot diabetes, högt blodtryck och kolesterol). Vad mer kunde jag egentligen ha hoppats på - att medicinutsättningen i min ålder skulle gått fortare? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg