Zoidar

Omad, 2mad, alternate day fasting, 16:8 etc. Vilken funkar för dig?

Recommended Posts

Jag har provat några olika: Omad, 2mad, 20:4, 18:6 och 16:8. Dock inte testat alternate day fasting och 5:2.

Just nu kör jag 16:8 och det verkar perfekt för mig. Äter sista måltiden vid kl.20-21 och frukost vid kl.12-13. Brukar få in tre måltider i matfönstret. 

Jag har mål att gå ner 5-10kg och hoppas jag kan nå det på detta sätt. För övrigt undviker jag mjölkprodukter och spannmål, försöker äta paleoinriktat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter ett mål dagligen tre dagar i veckan och två mål övriga vardagar. På helgen blir det lite hur som haver. Känner att ju färre mål desto bättre. Kött och löv är det bästa för konstitutionen, men jag fuskar lite på helgerna. Och sens moralen av det är det vore bättre att avstå. 😜

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-07-23 at 21:44, Zoidar sade:

Jag har provat några olika: Omad, 2mad, 20:4, 18:6 och 16:8. Dock inte testat alternate day fasting och 5:2.

Just nu kör jag 16:8 och det verkar perfekt för mig. Äter sista måltiden vid kl.20-21 och frukost vid kl.12-13. Brukar få in tre måltider i matfönstret. 

Jag har mål att gå ner 5-10kg och hoppas jag kan nå det på detta sätt. För övrigt undviker jag mjölkprodukter och spannmål, försöker äta paleoinriktat.

Grejen är nog som Tureborgaren skriver.. dvs det skall helst falla på plats helt automatiskt?

Dvs litta beroende på olika medecinska tillstånd, kan man behöva pröva sig fram!

Har man inga medecinska tillstånd vad man vet så har man hur som helst en ren djungel att  ta sig igenom av olika kostråd!

Iallafall.. LCHF och 16:8, brukar gå hand i hand.. det är lite det normala på LCHF!

Jag fastar inte frivilligt, jag äter 1-2-3 måltider per dag, det är inte fasta för mig, det är min normala matrytm.. på LCHF!

Dvs LCHF är fettbaserad då behöver man inte äta lika ofta!

Iallafall så finns de där kalorierna även på LCHF, och vill man gå ner i vikt så skall kalorier från fettväven förbrännas.

Dvs oavsett kostråd.. LCHF/Paleo/bantning.. man måste få till måltidsrutiner.. mest äta riktig mat som man lagat till från de bästa råvaror man har råd att köpa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjat bra i alla fall. Droppat 2kg på någon vecka. Tittat lite på dr. Eric Berg. Han förespråkar både Lchf och periodisk fasta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt 16:8/18:6 ganska strikt under ett halvår - lunch kl 11-12 och middag nån gång mellan kl 17-19. Tycker att det minskar mitt sug efter att småäta. Äter jag frukost känner jag mig oftare hungrigare över dagen och har ett ständigt sug på att vilja äta något fast jag inte är hungrig. Gick ner ca 1 kg per vecka i några månader när jag började äta så (åt 3mad lchf sen innan) och gick ner totalt ca 10 kg. Sen började jag med längre fastor (3-8 dagar) och det triggade igång mitt sockerberoende och hetsätning vilket senare slutade i viktuppgång på ca 14 kg. Nu försöker jag hitta tillbaka till PF och 2mad. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.