Jump to content

Omad, 2mad, alternate day fasting, 16:8 etc. Vilken funkar för dig?


Zoidar
 Share

Recommended Posts

Jag har provat några olika: Omad, 2mad, 20:4, 18:6 och 16:8. Dock inte testat alternate day fasting och 5:2.

Just nu kör jag 16:8 och det verkar perfekt för mig. Äter sista måltiden vid kl.20-21 och frukost vid kl.12-13. Brukar få in tre måltider i matfönstret. 

Jag har mål att gå ner 5-10kg och hoppas jag kan nå det på detta sätt. För övrigt undviker jag mjölkprodukter och spannmål, försöker äta paleoinriktat.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag äter ett mål dagligen tre dagar i veckan och två mål övriga vardagar. På helgen blir det lite hur som haver. Känner att ju färre mål desto bättre. Kött och löv är det bästa för konstitutionen, men jag fuskar lite på helgerna. Och sens moralen av det är det vore bättre att avstå. 😜

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-23 at 21:44, Zoidar sade:

Jag har provat några olika: Omad, 2mad, 20:4, 18:6 och 16:8. Dock inte testat alternate day fasting och 5:2.

Just nu kör jag 16:8 och det verkar perfekt för mig. Äter sista måltiden vid kl.20-21 och frukost vid kl.12-13. Brukar få in tre måltider i matfönstret. 

Jag har mål att gå ner 5-10kg och hoppas jag kan nå det på detta sätt. För övrigt undviker jag mjölkprodukter och spannmål, försöker äta paleoinriktat.

Grejen är nog som Tureborgaren skriver.. dvs det skall helst falla på plats helt automatiskt?

Dvs litta beroende på olika medecinska tillstånd, kan man behöva pröva sig fram!

Har man inga medecinska tillstånd vad man vet så har man hur som helst en ren djungel att  ta sig igenom av olika kostråd!

Iallafall.. LCHF och 16:8, brukar gå hand i hand.. det är lite det normala på LCHF!

Jag fastar inte frivilligt, jag äter 1-2-3 måltider per dag, det är inte fasta för mig, det är min normala matrytm.. på LCHF!

Dvs LCHF är fettbaserad då behöver man inte äta lika ofta!

Iallafall så finns de där kalorierna även på LCHF, och vill man gå ner i vikt så skall kalorier från fettväven förbrännas.

Dvs oavsett kostråd.. LCHF/Paleo/bantning.. man måste få till måltidsrutiner.. mest äta riktig mat som man lagat till från de bästa råvaror man har råd att köpa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Åt 16:8/18:6 ganska strikt under ett halvår - lunch kl 11-12 och middag nån gång mellan kl 17-19. Tycker att det minskar mitt sug efter att småäta. Äter jag frukost känner jag mig oftare hungrigare över dagen och har ett ständigt sug på att vilja äta något fast jag inte är hungrig. Gick ner ca 1 kg per vecka i några månader när jag började äta så (åt 3mad lchf sen innan) och gick ner totalt ca 10 kg. Sen började jag med längre fastor (3-8 dagar) och det triggade igång mitt sockerberoende och hetsätning vilket senare slutade i viktuppgång på ca 14 kg. Nu försöker jag hitta tillbaka till PF och 2mad. 

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...