Jump to content

Symptom på högt blodsocker eller vad?

MKJ

Recommended Posts

- Jag har haft en del symptom som jag undrar om det tyder på högt blodsocker efter måltid.

- Varierande synskärpa. Det skiljde en hel dipotri före och efter en smörgås. Efter en pizza såg jag så dåligt så jag fick stanna bilen och vänta till det blev bättre.

- Trötthetsdippar efter maten. Blev helt förlamad av trötthet och orkade inte sitta på en stol. Det gick inte över när jag låg ner men jag orkade inget annat.

- Osläckbar törst efter maten. Jag drack och drack men det hjälpte inte.

Har du kollat blodsockret då?

Symptom och tecken [redigera]

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

Diagnosen ställs genom att mäta blodsockernivån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Kan ju vara lite vad som helst!

Migrän, reaktiv hypoglykemi!

Har du kollat blodsockret då?

Symptom och tecken [redigera]

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

Diagnosen ställs genom att mäta blodsockernivån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Kan ju vara lite vad som helst!

Migrän, reaktiv hypoglykemi!

Jag har sökt för det men dom har bara mätt fastesockret varenda gång. Samtidigt har jag läst att man kan ha för högt blodsocker efter måltid utan att ha högt fastesocker. Läste till och med att dom som har högt efter måltid men inte högt fastesocker får mer skador på kroppen.

Nu är det sällan jag får symptom eftersom jag är så noga med maten men jag har ju köpt en blodsockermätare för att kolla hur det är.

Migrän är ju något helt annat. Hypoglykemi har jag nog fått ibland men det yttrar sig mest som att jag skelar. Funkar inte att titta på TV då. Får hålla för ena ögat. Blir seg i kolan också men det kan jag bli när det verkar vara för högt också.

Det som fått mig att undra är att jag läst att en del har diabetes utan att veta om det. Dom här symptomen har varit ganska dramatiska.

Låter konstigt om synskärpan skulle ändras så snabbt efter måltid.

När jag hade ätit pizza så var det några timmar emellan innan jag körde hem.

Det jag undrar över är om andra som har dokumenterat för högt blodsocker har haft symptom.

- Jag har haft en del symptom som jag undrar om det tyder på högt blodsocker efter måltid.

- Varierande synskärpa. Det skiljde en hel dipotri före och efter en smörgås. Efter en pizza såg jag så dåligt så jag fick stanna bilen och vänta till det blev bättre.

- Trötthetsdippar efter maten. Blev helt förlamad av trötthet och orkade inte sitta på en stol. Det gick inte över när jag låg ner men jag orkade inget annat.

- Osläckbar törst efter maten. Jag drack och drack men det hjälpte inte.

Det låter som en rejäl synnedsättning om du inte ens ville köra bil

Gick dimsynen över snabbt eller har du kvar den??

Det låter som en rejäl synnedsättning om du inte ens ville köra bil

Gick dimsynen över snabbt eller har du kvar den??

Det varierade rejält beroende på vad jag ätit och hur länge sedan det var jag åt. Nu krånglar det bara vid enstaka tillfällen eftersom jag är så noga med maten. När det krånglade som mest så kunde jag läsa alla vägskyltar på väg till jobbet men när jag åkte hem och var hungrig så såg jag inte texten. På morgonen när jag kom till jobbet fick jag sitta och stirra på dataskärmen i en timme innan jag såg ordentligt.

När jag satt på träningscykeln en gång så minns jag att jag kunde se TV´n bra på det avstånd jag satt cykeln men när jag cyklade så såg jag sämre och sämre tills det blev bara sudd. Jag blev alltså mindre närsynt när jag ätit och när det vari riktigt illa hade jag mycket svårt att se på nära håll. Minns en gång när jag skulle deklarera direkt efter jag ätit lunch. Då kunde jag inte läsa papperen så det var bara att vänta till en annan dag.

Så där höll det på i många år innan jag kom på att det hade med maten att göra. På ögonmottagningen trodde dom att jag hade gått med för starka glasögon och gav mig svagare och med kompensation för skelning. Dom frågade om jag hade diabetes men jag svarade nej eftersom fastesockret var bra. Senare hittades dock skador i näthinnan så att dom övervägde laserbehandling men fortfarande kopplade varken jag eller sjukvården ihop det med blodsockret. Dom frågade visserligen igen om jag hade diabetes men jag visste ju inget mer om sådant än att man inte hade det om man hade ok fastesocker.

Det var länge sedan jag hade drastiska förändringar av synskärpan men om jag slarvar med maten kan jag få ögonflimmer. Ögonen står liksom och hackar. Märks speciellt när jag kommer in utifrån en solig dag. Då är det rena stroboskopet.

Jag har också märkt av att synskärpan ändras, ibland kan jag läsa tidningen utan glasögon - ibland inte. Har morrat en del över "odugliga optiker" men har insett med tiden att det kan bero på att mitt blodsocker rör sig lite (5,9-7,3).

Det verkar lite misstänkt onekligen. :(

I nuläget så känns det som att lite uppföljningar med blodsockermätaren du har beställt vore på sin plats för att förhoppningsvis få lite mer indikationer.

Tillägg: Här står lite mer om diabetesrelaterad s.k. retinopati (dessvärre bara på engelska):

https://en.wikipedia.org/wiki/Diabetic_retinopathy

Automatöversättning via Google Translate:

http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=en&tl=sv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetic_retinopathy

När jag hade ätit pizza så var det några timmar emellan innan jag körde hem.

Det jag undrar över är om andra som har dokumenterat för högt blodsocker har haft symptom.

Jag hade dokumenterat högt blodsocker innan jag började med LCHF för snart 3,5 år sedan.

Då min diabetes upptäcktes hade jag 32 mmol/L enligt läkaren på akuten. Efter en vecka på sjukhus var jag nere i ca 10 mmol/L med insulin.

Jag kommer ihåg att jag upplevde synskärpan som betydligt bättre då jag kollade in omgivningen under taxiresan hem. Tror dock inte att det handlade om så stor skillnad som en hel dioptri. Och detta var alltså med en diff i BS på drygt 20 mmol/L.

Förmodligen kan väl snabba förändringar i synskärpa även orsakas av annat än svängande blodsocker.

Jag kan tänka mig att blodsockerrelaterad förändring av synskärpan beror på att linsens form förändras pga osmos. Men kan det verkligen gå så snabbt?

Jag hade dokumenterat högt blodsocker innan jag började med LCHF för snart 3,5 år sedan.

Då min diabetes upptäcktes hade jag 32 mmol/L enligt läkaren på akuten. Efter en vecka på sjukhus var jag nere i ca 10 mmol/L med insulin.

Jag kommer ihåg att jag upplevde synskärpan som betydligt bättre då jag kollade in omgivningen under taxiresan hem. Tror dock inte att det handlade om så stor skillnad som en hel dioptri. Och detta var alltså med en diff i BS på drygt 20 mmol/L.

Förmodligen kan väl snabba förändringar i synskärpa även orsakas av annat än svängande blodsocker.

Jag kan tänka mig att blodsockerrelaterad förändring av synskärpan beror på att linsens form förändras pga osmos. Men kan det verkligen gå så snabbt?

Hade du inte märkt några synstörningar innan du sökte läkare? Du borde ju haft förhöjt blodsocker ganska länge innan det blev så högt. I alla fall om det är diabetes typ 2 du har. Typ 1 kan ju komma mer plötsligt.

Kände du av ökad törst efter måltid?

Det verkar lite misstänkt onekligen. :(

I nuläget så känns det som att lite uppföljningar med blodsockermätaren du har beställt vore på sin plats för att förhoppningsvis få lite mer indikationer.

Tillägg: Här står lite mer om diabetesrelaterad s.k. retinopati (dessvärre bara på engelska):

https://en.wikipedia.org/wiki/Diabetic_retinopathy

Automatöversättning via Google Translate:

http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=en&tl=sv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetic_retinopathy

Nu har jag ju inte så mycket krångel längre men jag är ju supernoga med maten. När det krånglade som mest och vårdcentralen bara mätte fastesocker varje gång jag sökte hjälp så vågade jag inte mäta. När jag väl visste vad jag kunde göra själv för att förbättra så tyckte jag bara det blev ett extra stressmoment.

Nu skall jag först mäta som det är nu och i sommar skall jag frossa i söta bär och sedan mäta :D

Får jag inte högt blodsocker då så var det antingen inte det eller så har jag blivit frisk. Vad det än berodde på så har jag blivit väldigt mycket bättre genom mat och motion.

Hade du inte märkt några synstörningar innan du sökte läkare? Du borde ju haft förhöjt blodsocker ganska länge innan det blev så högt. I alla fall om det är diabetes typ 2 du har. Typ 1 kan ju komma mer plötsligt.

Kände du av ökad törst efter måltid?

Nej, jag märkte inga synförändringar förrän blodsockret hastigt togs ned. Vad jag har förstått från min ögonläkare så går synskärpan tillbaks. Det är inte läge att springa till optikern så fort synen förändras pga BS, tydligen.

Jag var ständigt törstig och även nödig. Jag sprang omväxlande till toaletten eller vattenkranen.

Jag har sökt för det men dom har bara mätt fastesockret varenda gång. Samtidigt har jag läst att man kan ha för högt blodsocker efter måltid utan att ha högt fastesocker. Läste till och med att dom som har högt efter måltid men inte högt fastesocker får mer skador på kroppen.

Nu är det sällan jag får symptom eftersom jag är så noga med maten men jag har ju köpt en blodsockermätare för att kolla hur det är.

Migrän är ju något helt annat. Hypoglykemi har jag nog fått ibland men det yttrar sig mest som att jag skelar. Funkar inte att titta på TV då. Får hålla för ena ögat. Blir seg i kolan också men det kan jag bli när det verkar vara för högt också.

Det som fått mig att undra är att jag läst att en del har diabetes utan att veta om det. Dom här symptomen har varit ganska dramatiska.

Men gör ett glukosbelastningstest själv...jag gjorde ett nyligen...eftersom jag är oroad över mina höga fastevärden...ca 7 när jag äter Kollisar...och ca 6 med LCHF..jag gjorde i enlighets med docs instruktioner... http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen/ ...och fick följande kurva:

capturepk.jpg

...den ser bra ut, tror jag.  ;)

Men gör ett glukosbelastningstest själv...jag gjorde ett nyligen...eftersom jag är oroad över mina höga fastevärden...ca 7 när jag äter Kollisar...och ca 6 med LCHF..jag gjorde i enlighets med docs instruktioner... http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen/ ...och fick följande kurva:

capturepk.jpg

...den ser bra ut, tror jag.  ;)

Jag kollar hellre efter att ha ätit något gott än att trycka i mig två paket druvsocker :lol:

Det var ju bra att ditt värde var ok!

När jag gick omkring med högt blodsocker utan att veta om det, så minns jag att jag ibland kände "stickningar" i ögonen. Kändes som om småkärl brast liksom. Då undrade jag ju vad det var, nu vet jag ju. Några symtom på synen annat än behov av läsglasögon, har jag inte haft.