Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Tänkte dra igång med LCHF men vet med mig om att min mage kan reagera när jag äter stora volymer fett. Så tips om man kan förebygga detta, om det är en övergångsperiod, era erfarenheter om detta? Massa tips mottages. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte äta "stora volymer fett". Det räcker med att du steker i smör och ringlar olivolja över grönsakerna. Kanske en avokado eller ett ägg om du inte blir mätt. 👍

• Gilla 5
Länk till inlägg

Om du är orolig för stora mängder fett hade jag varit försiktig med att lägga till massa kryddsmör eller bara smör till maten. Kanske inte heller äta hur mycket bacon som helst, blir ju ganska mycket fett i pannan lite beroende på hur man steker dem. Om du är van att äta flingor + fil/yoghurt till frukost hade jag nog bytt ut detta mot grekisk/turkisk yoghurt (10% fett) eller rysk yoghurt (17% fett) toppat med hackade nötter, som du själv tycker om, och lite färska eller frysta bär, t ex hallon. Använd riktig grädde (40% fett) när du lagar mat, t ex kycklinggrytor. Om du ska göra kalla såser/röror, använd creme fraiche och/eller majonäs, blanda majonäsen med mer creme fraichen om du tycker det blir för fett. Nu har jag i stort sett bara skrivit om mejeriprodukter, men det handlar om att köpa riktiga råvaror. I möjligaste mån undvika mat som på naturlig eller konstgjord väg innehåller väldigt lite fett, för då behöver man lägga till fett, t ex genom att steka i smör. Lycka till!  

• Gilla 4
Länk till inlägg

Delvis kan det nog vara ett övergångsproblem. Upptag av fett kräver hjälp av galla. Om gallsystemet är otränat kan det bli lite problem. Jag skulle starta långsamt, öka mängden gradvis. Det går också att köpa hjälpande piller: fettbrytande enzymer lipaser, eller oxgalla, eller gallsalter/gallsyror. 

Sen vill jag slå ett slag för fetter utan mjölksocker och eller mjölkprotein, tex MCT olja, kokosfett, olivolja och klarnatsmör/gee. Mjölkprotein och -socker är det många som får magproblem av. MCT och kokos får man vänja sig vid lite långsamt. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Magproblem kan vara så många olika saker och man kan reagera på så många olika sätt. Men om man blir lös i magen och egentligen inte  har några andra problem så tycker jag att det är något man kan leva med. Det går över efter ett tag.

• Gilla 4
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Erik 2 sade:

Sen vill jag slå ett slag för fetter utan mjölksocker och eller mjölkprotein

Du har en poäng @Erik 2. Nu vet vi förvisso inte vad @Fannie har ätit för proteinkällor tidigare, men att byta ut t ex kycklingbröst och lövbiff (magert kött) mot fetare alternativ t ex ägg, bacon, fläskkarré, kycklinglår, lax, makrill m.m skulle kunna vara ett sätt att få i sig mer fett, utan att det kommer från mejeriprodukter, och dessutom göra detta gradvis.

• Gilla 4
Länk till inlägg