Recommended Posts

1 cm motsvarar enligt (kostdoktorn och nätet) cirka 1 kilo. Men på mig, kvinna, stämmer detta inte riktigt när jag ska räkna ihop det. (?) 
Jag måste sätta upp mål i min träning och hälsa, därför är det extra motiverande att mäta min kropp, då jag inte har en våg och då det känns mest "realistiskt" att mäta. 
Så jag lägger upp både delmål och mål. Men, jag vill alltså veta hur många cm en kvinna (normal vikt och vältränad) har runt sin kropp? Magen nere, mage uppe, runt armarna, runt lår och så vidare. Jag utgår från mina nuvarande centimeter och tänkte att min målvikt är ca -30 kg. (I vikten) 
Utgår jag däremot enbart på centimetrarna så tycker jag att det blir ändå "för mycket än jag önskar" i centimeter efter -30cm. 
Så, kanske man hellre ska utgå från hur många cm man går ner, och inte vad cm motsvarar i vikt?


Därför vill jag fråga hur många cm som är normalt på en kvinna som är normalbyggd, ganska smal och vältränad (men normalviktig). 
Det gäller alltså runt armarna, mage, höft osv. 
Jag har en sådan kroppsform att jag oavsett antingen ser för underviktig ut eller överviktig ut. Fast att Kg kan vara helt i sin ordning. 
Kanske irrelevant dock. Nu när jag lägger fram mål -30 cm runt alla kroppsdelar jag mäter så blir vissa ställen på kroppen, tex vaden bara 11 cm i omkrets? Är det normalt? 

Därav min fråga, hoppas någon kan tipsa om sidor eller bara vet en uppskattning i cm:) 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, mina vader är ca 35 cm i omkrets..11 cm är (nog) väldigt lite! Men det finns väl lite allmänna mått, jag tänker på storlekstabeller för kläder.

Det enklaste är väl att mäta vissa punkter på kroppen, vader, ovanför knäna, lår, armar, midja osv..och sen mäta en gång i veckan. Lite rolig statistik att ha!🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag inte svarar med förslag på mått men jag tror det är omöjligt att veta. Har du varit slank på ett sådant sätt som du vill vara? I så fall är det nog det som är lagom. Har du inte det är det förstås svårt att veta. Det är så mycket som spelar in. Viktreglering är hormonell och könshormonerna påverkar liksom stresshormoner. Du har säkert märkt att kroppen svullnar beroende på var i menscykeln du befinner dig? Efter klimakteriet, när könshormonerna ligger lågt, upplever många att det är svårare att minska i vikt och i omfång. Min personliga erfarenhet är att kroppen formades om när jag började med lågintensiv träning (s.k. MAF), för trots att jag vägde som jag skulle så var jag fläskig men den typen av träning, som reglerar stresshormoner och signalsubstanser, gjorde mig slankare trots att jag joggade lika mycket i tid som när jag tränade mer "mellanhögtintensivt".
En annan sak man får tänka på är att man inte plockar bort fett som ett jämt lager på kroppen och är du redan vältränad kan du se på din kropp var fläsket sitter. Östrogen lagrar in fett på bröst, underarmar, kärlekshandtagen, höft och rumpa. Den sk päronformen är typisk för högt östrogen. Stresshormonerna lagrar in fettet runt de inre organen och ofta syns det på putmage. 
Mitt förslag är detsamma som Kattugglas; mät dig regelbundet och minskar det är du på rätt väg. Kroppen hamnar ibland i viktplatåer men många märker ändå på kläderna/måtten att det går nedåt. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Kattuggla sade:

Hej, mina vader är ca 35 cm i omkrets..11 cm är (nog) väldigt lite! Men det finns väl lite allmänna mått, jag tänker på storlekstabeller för kläder.

Det enklaste är väl att mäta vissa punkter på kroppen, vader, ovanför knäna, lår, armar, midja osv..och sen mäta en gång i veckan. Lite rolig statistik att ha!🙂

Hej! Ja men det har du ju rätt i, att man kan kika på storlekstabeller. Det ska jag göra! 
Precis, det blir lite tokigt insåg jag att räkna bort lika mycket cm överallt, då det blir ojämna mått. 

Att börja mäta mig är så mycket roligare än att väga sig och tar även bilder :D Ha det gott 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, MariaF sade:

Förlåt att jag inte svarar med förslag på mått men jag tror det är omöjligt att veta. Har du varit slank på ett sådant sätt som du vill vara? I så fall är det nog det som är lagom. Har du inte det är det förstås svårt att veta. Det är så mycket som spelar in. Viktreglering är hormonell och könshormonerna påverkar liksom stresshormoner. Du har säkert märkt att kroppen svullnar beroende på var i menscykeln du befinner dig? Efter klimakteriet, när könshormonerna ligger lågt, upplever många att det är svårare att minska i vikt och i omfång. Min personliga erfarenhet är att kroppen formades om när jag började med lågintensiv träning (s.k. MAF), för trots att jag vägde som jag skulle så var jag fläskig men den typen av träning, som reglerar stresshormoner och signalsubstanser, gjorde mig slankare trots att jag joggade lika mycket i tid som när jag tränade mer "mellanhögtintensivt".
En annan sak man får tänka på är att man inte plockar bort fett som ett jämt lager på kroppen och är du redan vältränad kan du se på din kropp var fläsket sitter. Östrogen lagrar in fett på bröst, underarmar, kärlekshandtagen, höft och rumpa. Den sk päronformen är typisk för högt östrogen. Stresshormonerna lagrar in fettet runt de inre organen och ofta syns det på putmage. 
Mitt förslag är detsamma som Kattugglas; mät dig regelbundet och minskar det är du på rätt väg. Kroppen hamnar ibland i viktplatåer men många märker ändå på kläderna/måtten att det går nedåt. 

Hej! Tack för ditt svar :D Jodå, jag är mycket kunnig inom kroppen (min) och beräknar utifrån sjukdomar, cyklar, träning och diverse. 
Men skönt och höra att du har erfarenhet också och man får ju givetvis pröva sig fram. Ska fortsätta med mätningen 1 gång i veckan. 

Vad tror du är normalt att gå ner i omfång per vecka alt. på en månad? 

På mig försvann det som högst 5cm (olika beroende på kroppsdel) på 1-2 veckor, med träning varje morgon under 2 veckor. 

Så kanske jag kan ha lite mer ingående mål för mig själv :D 
Ha det gott 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.