Detta är ett populärt inlägg. Rickard Lundmark 10 Postad 1 Augusti, 2020 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 1 Augusti, 2020 Tänkte jag ville dela med mig av hur lchf hjälper mig då jag nyligen fått diabetes typ 1. Maj 2020 så upplevde jag mig trött, alltid törstig och behövde ständigt gå på toaletten, en vän till mig tog blodsockervärde och jag fick då reda på att jag låg på 28 i sockervärde (normalt är 5-7). Efter tester och kontroller fick jag diagnosen diabetes typ 1 men hade fortfarande en extremt liten insulinproduktion. Den lilla mängd insulin min kropp producerade räckte inte till för den kost jag åt vilket var en normal husmanskost med potatis, morötter, ris och pasta. Läkaren ordinerade direkt insulin medicinering i form av måltidsinsulin samt dygns-insulin behandling och även metformin tabletter. Jag såg framför mig hur jag ständigt behövde ha med mig dessa insulinpennor och tabletter resten av livet, hade en rädsla att ta fel mängd insulin och att ständigt behöva räkna på kolhydratintag och matmängd varje måltid. Så jag bestämde mig för att börja promenera varje dag och äta så lite kolhydrater jag kunde och helt sluta med socker och skräpmat. En god vän tipsade mig om LCHF och jag tänkte *De låter ju perfekt!* och effekten var så stor jag nästan fick tårar av lycka varje gång jag kollade mitt sockervärde. Jag har inte tagit insulin sedan 1:a juni, nu räcker de med 1 metformin tablett per dag och nu ligger mitt blodsockervärde på mellan 5-7 varje dag. Jag har så otroligt mycket energi och mår så bra på dagarna att jag börjat gå på gym varannan dag nu. Jag jobbar som undersköterska och träffar folk varje dag med diabetes, folk jag vet hade kunnat förändra sina liv om de bara visste hur lchf förändrade mitt. Men den svenska sjukvården ligger långt efter på kostråd och LCHF har ej blivit evidensbaserad att ha god effekt på blodsockervärden. Så jag får inte rekommendera LCHF till de patienter jag vårdar. Jag hoppas du som är diabetiker eller känner någon som är de kan visa min lilla historia då de är ett sätt för mig att dela min erfarenhet och hoppas att den kan hjälpa någon. 6 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kattuggla 1 439 Postad 2 Augusti, 2020 Share Postad 2 Augusti, 2020 Tack för din historia 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekner 1 367 Postad 2 Augusti, 2020 Share Postad 2 Augusti, 2020 17 timmar sedan, Rickard Lundmark sade: Så jag får inte rekommendera LCHF till de patienter jag vårdar. Det får du inte enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Men du kan göra rekommendationen mellan fyra ögon mot försäkran att det inte går vidare eller hamnar i någon journal. 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MariaF 21 090 Postad 2 Augusti, 2020 Share Postad 2 Augusti, 2020 18 minuter sedan, Ekner sade: Det får du inte enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Jo men det får man väl? Enligt Socialstyrelsens utredning mot Annika Dahlqvist 2008. Fast ens arbetsgivare kan ju ha andra åsikter, det tycks ju vara vanligt, tyvärr. Ur Läkartidningen 2008-01-17:Läkaren Annika Dahlqvists rekommendationer av kolhydratfattig kost till patienter med övervikt och typ 2-diabetes är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det har Socialstyrelsen nu slagit fast. 5 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekner 1 367 Postad 2 Augusti, 2020 Share Postad 2 Augusti, 2020 Det händer en del på 12 år. Sen är det läkemedelsindustrin som styr diabetesvården, och dom har som bekant inga intressen i kostråd. Det vore intressant att följa upp hur en sjuksköterska skulle komma att behandlas om hon hjälpte en patient att bli helt frisk 4 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. iAnna 6 356 Postad 3 Augusti, 2020 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 3 Augusti, 2020 Du kanske inte ska nämna "LCHF" när du talar med patienterna, men upplysa om att bröd, pasta, sötsaker höjer blodsocker och kräver mer insulin. Sen kan du också ta upp naturalförloppet med blindhet, neuropati etc. Har svårt att tro att det skulle vara otillåtet för en sjuksköterska att nämna det för patienter. 7 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekner 1 367 Postad 4 Augusti, 2020 Share Postad 4 Augusti, 2020 12 timmar sedan, iAnna sade: Har svårt att tro att det skulle vara otillåtet för en sjuksköterska att nämna det för patienter Hon kan bli anklagad för okunskap i ämnet då det endast är dietister som tillåts utföra kostråd...som då vanligtvis är ämnade att hålla patienten kvar i vården. 1 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iAnna 6 356 Postad 4 Augusti, 2020 Share Postad 4 Augusti, 2020 On 2020-08-04 at 08:38, Ekner sade: Hon kan bli anklagad för okunskap i ämnet då det endast är dietister som tillåts utföra kostråd...som då vanligtvis är ämnade att hålla patienten kvar i vården. Men det är ju inte okunskap i ämnet att "bröd, pasta, sötsaker höjer blodsocker och kräver mer insulin", det vet ju både läkare, dietister och LCHF:are. Och det är väl knappast otillåtet för en medmänniska att ge kostråd?! Vart är vi på väg?! 1 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annika Rane 2 524 Postad 4 Augusti, 2020 Share Postad 4 Augusti, 2020 Det är kanske på sin plats att förtydliga att typ 1-diabetes inte går att bota med kost. Som nydebuterad typ 1-diabetiker kan du ha viss insulinproduktion kvar, men det är nödvändigt (eller kommer att bli nödvändigt) att tillföra insulin då kroppens insulinproducerande betaceller slås ut. Med det sagt kan LCHF vara ett utmärkt sätt att hantera sin typ 1-diabetes och doserna insulin behöver vanligen sänkas rejält. Jag rekommenderar varmt gruppen Smarta Diabetiker på Facebook, för alla typer av diabetes. Lycka till med kosten! 7 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cleppa 3 860 Postad 4 Augusti, 2020 Share Postad 4 Augusti, 2020 On 2020-08-02 at 09:26, MariaF sade: Jo men det får man väl? Jepp, det får man! 3 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zepp 18 688 Postad 4 Augusti, 2020 Share Postad 4 Augusti, 2020 Aså vi lever i ett land där man får lov att säga lite vad man vill. Bara det här forumet är ett exempel på det? Iallafall, allting blir hur som helst komplicerade även när vi kommer till rätten att uttrycka fria åsikter på jobbet! Är man sjukvårdspersonal så får man vakta sin tunga, det är uppdelat om vem som får lov att ge råd om olika saker, till patienter.. dvs då råder ett särskildt förhållande mellan patient och sjukvården. Dvs patienten har rätt att få kvalificerade råd, baserat på "vetenskap och beprövad erfarenhet"! Som regel delar man upp ansvaret, läkare ställer diagnos och skriver ut mediciner, dietister tar läkarens diagnos och föreslår kostplan, (här finns möjlighet för patienten att kräva lågkolhydratkostråd).. som regel om man inget säger får man råd om Medelhavskost! Sjuksköterskor, undersköterskor, biträden har att följa/kolla upp hur det går med alla råden och rapportera tebaks till ansvarig läkare! Men vi lever fortfarande i ett fritt land, där man får lov att tala om sina egna erfarenheter, som diabetiker. Iallafall som sjukvårdspersonal bör man benämna det "lågkolhydratkost"! LCHF/Atkins/GI-noll, betraktas som modedieter.. främst för bantning.. och jag gissar att det främst används för bantning av hyfsat friska? Dr Bernstien som var typ 1 redan som ung.. utbildade sig till ingejör.. han fick inte ihop alla råd, så som ingejör så kollade han lite själv/hans fru jobbade på sjukhus så hon tog med utrustning hem! Så han utbildade sig till läkare oxå! 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Detta är ett populärt inlägg. SGK 3 103 Postad 5 Augusti, 2020 Detta är ett populärt inlägg. Share Postad 5 Augusti, 2020 Någon kanske kommer ihåg att jag var på hälsokontroll i november (på grund av min höga ålder, 60 år, sedan dess har jag hunnit bli 61 ). Jag tror att den jag hade uppföljningssamtalet med är distriktssköterska. Inte läkare i alla fall. Och hon försökte förgäves ge mig kostråd, särskilt när det gäller "nyttiga" fetter. Hon lyckades inte så bra eftersom jag bar med mig en bunt forskningsartiklar som påstod något annat än det hon sa. Men jag tror knappast att någon myndighet ens skulle höja på ögonbrynen om jag försökte anmäla henne för tjänstefel, dvs. att hon gav kostråd fast hon inte är dietist. Man får en känsla av att vissa regler gäller för vissa kosthållningar, men inte för andra. Och det har inte nödvändigtvis att göra med forskning och beprövad erfarenhet, utan snarare fördomar och förutfattade åsikter vad vårdpersonal får säga och inte säga. 7 1 2 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt Nilsson 1 356 Postad 6 Augusti, 2020 Share Postad 6 Augusti, 2020 Läs gärna om diabetessköterskan Tina Brus https://www.dietdoctor.com/se/authors/tina-bru s 4 Citera Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recommended Posts