Jump to content

Avokado

Mig

Recommended Posts

3 minuter sedan, Ekner sade:

Är avokado nåt som främjar hälsan? Eller hamnar det i samma liga som manipulerade framodlade frukter som inte främjar hälsan?

Hur vet man det? Finns det nåt i frukt/grönsaksdisken som INTE är framavlat...? Björklövste, maskrosgroddar och hare kanske är bäst...? :blink:

• Like 4
  • Confused 2

58 minuter sedan, Ekner sade:

Sallad, broccoli, spenat etc borde vara omanipulerat såvida inte åkrarna är gödslade med reningsverksavfall

Vi kanske menade olika saker? Jag trodde du menade all sorts mänsklig inblandning, inte bara GMO? Det finns ingen kommersiell gröda idag som inte är manipulerad av människor (vanlig växtförädling genom korspollinering, alltså). Det var det jag avsåg. 

• Like 6

21 timmar sedan, Mig sade:

Hej,

Försöker att finna antalet kolhydrater i 300 g avokado. Det ges ju helt vilda skillnader på nätet. Nån som vet hur mkt det faktiskt är? 

Så ser det ut.. och därför blir det sååå himla komplicerat att äta en riktig diet!

Iallafall så kan jag lova dig att kolisarna i Avocado varierar av naturliga orsaker/land/sort/ en massa andra orsaker!

Men, arten Avocado varierar inte jättemycket, det är en av de fetaste grönsaker man kan äta, dvs fettinnehållet kanske är viktigare än kolhydratinnehållet?

En grej som andra redan nämnt.. kolisarna är främst fibrer, varav iallaafall en hel del är Oligofruktose fibrer, sådana som våra tarmar älskar att bryta ner till SCFA i tjocktarmen.

Iallafall.. hur vet vi att Avocadon vi köper är bäst, det vet vi inte, den är förmodligen bättre än att leva på chips/Cocacola/godis/ litta sådana grejer?

Hur som helst, en perfekt mogen Avocado med färska räkor och Majo är en perfekt starter på en trerätters måltid!

• Like 2

@morgonsol , Ja måste hålla mig strikt i kosten och enligt kostbevakningen var det nästsn inte några kolisar alls, så köpte avokado men det är på tok för hög mängd kolhydrater. Tycker det är jättegtåkigt att jag inte kan äta den, alltså riktigt skittråkigt!! Jag som sockerberoende borde se den röda flaggan redan där... 😉

Har nu en 300 g avokado som jag måste ge bort...

@Mig Om jag förstår dig rätt så är det 6 g kolhydrater det handlar om och att summan överstiger 20 g kolhydrater, därav problemet. Avocado behöver inte vara problematiskt i sig men mängden är det i din nuvarande situation. Jag tror att du kan äta den, men kanske inte allt på en gång. Skulle du t ex kunna göra en guacamole av 300 g avocado och sedan föredela denna på 3-4 mål mat? Eller frysa in den mängd avocado du inte kan äta just nu?  Om du nu har en budget på max 20 g kolhydrater/dag, vad är det för annat som innehåller kolhydrater som du tänker äta som gör att du passerar gränsen?

Edit: @Mig Inkluderar du kärnan och skalet när du räknar 300 g? Jag är osäker på om det brukar räknas med på t ex kostbevakningen, då man inte brukar äta något av det.

• Like 1

12 timmar sedan, Zepp sade:

Då får du slänga allt kött oxå iomed att det innehåller kolhydrater i form av glykogen/Laktat!

Förstår inte poängen med att skriva detta, då jag räknar med att du har förståelse på skillnaden på en avokado och på kött. 

• Thanks 1

5 timmar sedan, Mig sade:

Förstår inte poängen med att skriva detta, då jag räknar med att du har förståelse på skillnaden på en avokado och på kött. 

Finessen är att påpeka att det handlar om, "mellan tummen och pekfingret"!

Lika gäller fett = triglycerider = triacylglycerol = tre fettsýror esterifierade med en glyceolmolekyl, glycerol är typ en kolhydrat.. lär utgöra cirka 10 % av energiinnehållet i fett/triglyceriderna.

Tebaks till kött.. borträknat fett/glykogen/laktat, så består det även utav glykoproteiner, främst i cellmembranet!

Sååå det är hart när omöjligt att få glukosbrist, på striktast tänkbara lågkolhydratdiet.

På det så lär glukoida aminosyror backa upp det hela om det behövs.

Oså.. med tanke på alla dessa bacups för att hålla ett normalt blodsocker. Laktat, glycerol och glukoida aminosyror, så är det fortfarande "mellan tummen och pekfingret"!

Det handlar om att undvika onödiga kolhydratkällor när man hur som helst har en massa bacup.. man får inte hypoglykemi!

Hur vore det att äta Avocado, med upp till 2 gram kolisar, en massa triacylglycerol som gör att glycerolet går till levern och omvandlas till glukos.. för att hålla en normal blodsockernivå?

Det samma gäller Laktat och glukoida aminosyror?

Det värsta har jag inte nämnt ännu.. dvs viktnedgång, det tendera att frigöra triglycerier i din fettvävnad, då spjälkas triglycerierna i fria fettsyr och glycerol.. fettsyrorna binds till Albumin och kallas därefter för FFA eller NEFA.

Hur som helst så går glycerolet till levern, till glukonegenesen, som bildar mer glukos!

En av de större skillnaderna är extra tillförda kolisar som triggar insulin.. som triggar HSL, Hormon Sensitive Lipase!

Iallafall så funkar det lite som så.. lipolysen bryter ner våra adiopota celler hela tiden.. pågår dygnet runt av den andrenerga effekten, läs främst adrenalin, det är ett sätt att byta ut olika fettsyror innan de härsknar

Hur som helst, om insulin och blodsocker är högt så reestrifieras de igen och binds i adiopote vävnad.. dvs man går inte ner i fettvikt!

Såå, det är rät bra om man begriper lite biokemi!

Iallafall så får du en frisedel utav mig att äta upp de där 300 grammen Avocado.. helst då med ett lass av räkor samt majo.. men du mäste väl inte äta upp allt samma dag?

Oså kan vi sen diskutera olika tuber av Majo?

• Like 2

@zepp  Joda, men frågan min handlade om mängden kolhydrater i avokado. Jag har inte ignorerat biokemi. Det är väldigt relevant inte minst för att jag är sockerberoende. Därav inte bra att äta det som triggar. Speciellt inte när jag vet vad och hur jag äter annars. Och jag har en tendens till att trigga på det som är sött, nästan oavsett mängden kolisar. Få kan väl säga detsamma om kött? (bortsett från de som översätter) Därför, som sagt, är frågan om mängden kolisar i avokado relevant. Oavsett om du tycker att det är ok för mig att äta. 😉

• Like 2

24 minuter sedan, Mig sade:

@zepp  Joda, men frågan min handlade om mängden kolhydrater i avokado. Jag har inte ignorerat biokemi. Det är väldigt relevant inte minst för att jag är sockerberoende. Därav inte bra att äta det som triggar. Speciellt inte när jag vet vad och hur jag äter annars. Och jag har en tendens till att trigga på det som är sött, nästan oavsett mängden kolisar. Få kan väl säga detsamma om kött? (bortsett från de som översätter) Därför, som sagt, är frågan om mängden kolisar i avokado relevant. Oavsett om du tycker att det är ok för mig att äta. 😉

Tack skall du ha...det är fortfarande cirka  2 % kolisar i avocado, dvs det är minst sagt inte det sämsta du kan äta, utan fler borde äta mer Avocado.. i stället för junkfood!

Hur som helst.. 300 gram gånger 2 ger cirka 6 gram digesterbara kolisar, en fis i universum!

Iallafall så hoppas jag att vi förstår varandra nu.. dvs jag kan nästan lova dig att du inte kommer att gå från sockerberoende till en Avocade adict?

Utan det är snarare som så att får du sockerkänningar, ta en avocado med majo/räkor/lax.. det är ett bättre alternativ, se bara till att ha mogna sådana hemma!

Oså till sockerberoende och litta liknande, ta heller dina kolisar från riktig mat.. eventuellt Avocao, du bara inte kan äta hur många Avocadon som helst speciellt inte med majo räkor/lax!

Kan ju ge lite återkoppling på hur det gick: kände att jag blev lite övertalad och prövade. Blev uppbåst och fick lättare smärtor i magen. Blev triggad av den söta smaken, det kan omöjligen bara vara 2 g kolhydrater pr 100. Kan omöjligen bara vara så att man bara kan räkna netto kolhydrater. Och kolhydrater är inte bara kolhydrater heller. Klarar fint några kolisar från feks kokosmjölk (för det är inte lika sött) men avokado gick käpprätt till ..... . Sitter nu här och är sugen på cola. Det har inte hänt på flera år. Inte helt sedan jag tog mig ur sockerträräsket. 

• Like 2
  • Sad 1

Avokado innehåller sockeralkoholer i form av sorbitol. Därför man kan ana en lätt sötma när man äter den. Sorbitol kan också orsaka uppblåst eller öm mage/tarm om man är känslig för sockeralkoholer som väldigt många med ibs är. 

Men är fortfarande bra, tycker jag, att du provat avokado och därmed lärt dig att du inte klarar av det i någon större mängd. Bättre att testa vad du reagerar på än att bara undvika allt och sen sitta med en tom talrik liksom. 

Sen tycker inte jag att du ska stirra dig blind på mängden kolhydrater in absurdum, när du försöker undvika livsmedel som triggar sockersug. Tror inte du skulle bli triggad av att käka t.ex ett halvt kilo rå grönkål eller rå blomkål, även om det innehåller en del kolisar. Hur pass inbjudande ett livsmedel eller maträtt är smakmässigt är en precis lika stor faktor vad gäller hetsätande, överätande och olika former av matmissbruk. Jag klarar t.ex inte charkuterier, oavsett om ration fett/kolhydrater ser bra ut. Det är den fylliga lätt rökta smaken med sälta, syra, sötma och gott flott som får mig att gå banans. Blir också sugen på coca cola då märkligt nog. 

• Like 2
  • Thanks 1

18 timmar sedan, Mig sade:

Kan ju ge lite återkoppling på hur det gick: kände att jag blev lite övertalad och prövade. Blev uppbåst och fick lättare smärtor i magen. Blev triggad av den söta smaken, det kan omöjligen bara vara 2 g kolhydrater pr 100. Kan omöjligen bara vara så att man bara kan räkna netto kolhydrater. Och kolhydrater är inte bara kolhydrater heller. Klarar fint några kolisar från feks kokosmjölk (för det är inte lika sött) men avokado gick käpprätt till ..... . Sitter nu här och är sugen på cola. Det har inte hänt på flera år. Inte helt sedan jag tog mig ur sockerträräsket. 

Nu har du testat iallafall!

Kom sen inte och säg att du drog i dig 300 gram avocado, under ett dygn??

Min personliga åsikt är att en halv avocado är lämpligt till förätt.. med räkor/lax/majo typ!

Innan man hugger in på huvudmåltiden.. som om man skall äta LCHF främst består utav macronutrientmässigt utav kött/fisk/fågel samt en massa lågkolhydrathaltiga grönsaker.

Du får lov att äta kopiösa mängder gröna blad till dina måltider och de får vara dränkta i olika vinigretter, baserade på olivolja om du gillar det!

Såå.. förutom avocadon, hur såg huvudmåltiden ut?

Iallafall i vissa rätter, så funkar avocado som grönsak om man nu inte vill laga en trerätters måltid.

Har aldrig upplevet avocado som sött, iomed citronsaften, räkorna/laxen och majon.. eller som grönsak till huvudrätten!

Smaken är för det mesta blaskig/neutral till lite besk.

Iallaafall så går vi vidare och lämnar olika smakupplevelser och går in lite mer på beroendeproblematik.. det sköts till stora delar av Dopamin, vilket är ett belöningshormon, hög och snabb glukoshöjning höjer dopamin.. lixom en del narkotika!

Det är ett feelgood hormon, när man belönar sig så stiger Dopamin, man får ett högre välbefinnande, en högre stamina, bättre självkänsla!

Och hur gör då alla andra, det är lixom ingen hemlis,  de lever hyfsat lyckliga liv, där de tex har en utbildning de kan försörja sig på, en trevlig partner, snälla barn, god bostad, en arbetsgivare som uppskattar en, samt vänner som uppskattar en!

Räcker inte det.. eller om man inte fick till allt det där, så kan man angagera sig i någon ideel förening, sporta/sjunga i kör/lokala kyrkan/röda korset.. eller så är man bara snäll och hjälper gamla damer/herrar över övergångsställen, man får en Dopaminkick av sådant oxå!

https://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/?gclid=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL9mJVJDK0bop3TjrJcx6i5HZqU17q8kuKomkUDNjcF6_sDl7yv8IPRoCFUsQAvD_BwE

• Like 2

What are polyols? 

You may have noticed two different polyols within the Monash University FODMAP Diet Smartphone App - sorbitol and mannitol. These are naturally occurring sugar alcohols (also called polyols) found in a range of fruits and vegetables including stone fruits and mushrooms. There are other sugar polyols that are added to commercial products such as chewing gums, mints and diabetic products. These include xylitol, maltitol and isomalt. You may have also noticed the warning that comes on some of these packages “Excess consumption can have a laxative effect”! 

Are polyols a problem for all people with IBS? 

Some people with IBS have had breath testing for one or both of these sugars indicating different levels of absorption, but unfortunately this does not indicate whether the sugar is contributing to your symptoms. You may not need to avoid all polyols to manage your IBS, but you might find occasionally that they upset you, depending on your level of tolerance.

How do polyols behave in the gut? 

Sorbitol and mannitol (and other sugar polyols) are slowly absorbed along the length of the small intestine and often are malabsorbed when the sugar reaches the large intestine for fermentation. Just like fructose, however, regardless of whether the sugar polyols are completely absorbed or not, they can have effects in the gut. They will have an osmotic effect, dragging water through the bowel and can be fermented by intestinal bacteria which produces gas. 

So the gas and water changes that contribute to symptoms of bloating, pain and altered bowel habit can occur whether the sugar polyol is absorbed or not. Whether you get symptoms will probably depend on the amount of polyols consumed, what else you have eaten with it, whether you have had other FODMAPs that day and how sensitive your gut is at the time.

https://www.monashfodmap.com/blog/what-are-polyols/

Du kan skicka det som blev kvar av avokadon till mig. 😉

Verkligen tråkigt att avokado triggar sötsug hos dig....hoppas att det funkar med andra grönsaker ... kan bli lite tråkigt att bara äta kött och ägg i längden  tycker jag iaf.

• Like 1

• 3 weeks later...