Helena10 Posted August 11, 2020 Share Posted August 11, 2020 Jag gillar och träna på morgonen, men hur gör jag med maten? Kan jag helt hoppa över frukost och vänta på lunchen eller behöver jag äta nåt innan eller direkt efter träning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Inget jag har erfarenhet av men lyssnat en del på Jonas Coltings podd (inte lyssnat så mycket på träningsavsnitten) och han snackade i något avsnitt om att han kör en 24 timmars fasta en gång i veckan. Du kan kolla videon för att se hur en sådan dag kan se ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 Ja, det kan du! Initialt kan du märka att du inte orkar (beroende på hur länge du ätit LCHF) men det går över efter ett tag. Coltings böcker, FB-sida och pod är bra tips. Boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist är också bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 14, 2020 Share Posted August 14, 2020 On 2020-08-11 at 08:11, Helena10 sade: Jag gillar och träna på morgonen, men hur gör jag med maten? Kan jag helt hoppa över frukost och vänta på lunchen eller behöver jag äta nåt innan eller direkt efter träning? Det är främst de som tränar på elitnivå som måste tänka på att få i sig allt under dygnet, för normala personer.. typ sådana som måste jobba för sin försörjning får lov att äta när det passar dem. Men det vara nog inte svaret på dina frågor.. fast ändå? Så här är det, det tar cirka 2-4 timmar efter en måltid innan allt är lagrat, det kallas för det anabola tillståndet, dvs efter en måltid är kroppen inställd på lagring, man har bara enskilda gram av macronutrienter i blodet.. utifall man är frisk. Träning funkar bäst i katabolt tillstånd, dvs när homeostasen är sådan att den har fri tillgång olika macronutrienter/kalorier/annat, dvs för att bygga kroppen. Oså beror det litta på vilken träning, syftet med träningen? Jag utgår från att du är en normal person som försörjer dig på vanligt arbete.. och testar LCHF.. du kan hoppa frukosten och det efter träningen om du står ut, det tar ett tag för newbies, men sen så blir lunchen ännu godare! Dvs det är väldans sällan man använder frukosten för träningen och det är bara de som tränar på elitnivå som måste äta något efter träningen. Testa.. ett kokt ägg på morgonen kanske räcker, svart kaffe med eller utan grädde? Nu kommer vi in på något obskyrt, dvs LCHF som har som avsikt att man skall kunna leva långa tider på fettförbräning och när man är omställd även kunna träna/jobba/leva ett normalt liv. Dvs de flesta träningsråd.. förutom MaffeMarias är baserade på elittränande personer och Colting vara elit! Och MariaF kan ge dig länkar till Maffetons tankar om träning, Maffeton är oxå inne på främst elit.. främst längdistanslöpare. Hur som helst, livet är ett långt lopp, man kan ta till sig lite olika råd.. man får anpassa dessa till ens vanliga liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts