Bengt Nilsson

Födan vi är anpassade till (av Jenny Reimers)

Recommended Posts

Evolutionen har anpassat oss till en viss föda.

Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet. 

Orsaken till "metabola syndromet" förklaras av Evolutionen

Jenny Reimers, 2 juni 2006

PDF-dokumentet på 120 sidor har tidigare funnits att ladda ned från http://www.primavi.se/maten.pdf, men den sidan fungerar inte längre. Dokumentet är därför bifogat till detta inlägg.

Intressanta uppgifter om salt och vatten som jag saxat från dokumentet

• Vi svettas salt och behöver få i oss relativt mycket salt/dag men känner inte av saltbrist, som andra landlevande djur gör.
  • Vi behöver dricka mycket mer vatten/dag än andra landlevande djur.
  • Vi tål knappt en 10%-ig dehydrering (uttorkning), medan landlevande djur lätt återhämtar sig efter en dehydrering på 20%.
  • Vi har en hud som tål havsvatten i stort sett hur länge som helst (men blir uppluckrade av sötvatten efter några timmar).

Födan vi är anpassade till.pdf

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reimers alster är ett riktigt epos för den som vill äta naturlig människomat

Rekommenderas starkt till alla hälsointresserade som ännu inte läst den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bra och intressant som helst!

LCHF är ett bra första steg. Men hur skall jag kunna hitta naturliga ägg, fet färsk vildfångad fisk? Det känns nästan omöjligt att få tag i bra mat idag!

Skall jag behöva skaffa en liten gård med egna höns och hushållsgris, men ändå är fisken ett problem?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar och bockar för filen, mycket intressant läsning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jätteintressant läsning, tack! 

LCHF är ett bra första steg. Men hur skall jag kunna hitta naturliga ägg, fet färsk vildfångad fisk? Det känns nästan omöjligt att få tag i bra mat idag!

Skall jag behöva skaffa en liten gård med egna höns och hushållsgris, men ändå är fisken ett problem?

Ägg är ganska lätt, bara att hitta en bonde som har frigående höns som får gå ute och picka vad de vill. Fisk är någonting jag också har haft svårt med, antar att viltfångad är det bästa som går att få tag på? I Sverige vet jag inte, men utomlands så säljer de färsk nyfångad fisk på farmers market. Super!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg är ganska lätt, bara att hitta en bonde som har frigående höns som får gå ute och picka vad de vill. Fisk är någonting jag också har haft svårt med, antar att viltfångad är det bästa som går att få tag på? I Sverige vet jag inte, men utomlands så säljer de färsk nyfångad fisk på farmers market. Super!  

Willys och Ica Maxi säljer något som heter pinklax, vild stillahavslax. Dom säljer den hel, ligger i frysen. Makrill, om man nu gillar det, är alltid vild vad jag förstått. Sen finns gröna gårdar för gräsbetande lamm/nöt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte säker på att det passar här, men kände inte att jag ville skapa en ny tråd. Om man äter en burk med makrill i tomat varje dag, och för övrigt äter en del nötkött, griskött, kyckling & nötter, skulle man få en okej balans omega-3 - omega-6 eller skulle det behövas mer omega-3 än så?

Och jag vill helst inte ha nåt svar liknande "på stenåldern hade man inga tabeller", utan jag gillar att räkna och greja lite, så låt mig göra det ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte säker på att det passar här, men kände inte att jag ville skapa en ny tråd. Om man äter en burk med makrill i tomat varje dag, och för övrigt äter en del nötkött, griskött, kyckling & nötter, skulle man få en okej balans omega-3 - omega-6 eller skulle det behövas mer omega-3 än så?

Och jag vill helst inte ha nåt svar liknande "på stenåldern hade man inga tabeller", utan jag gillar att räkna och greja lite, så låt mig göra det ;)

Jag funderar också lite på det här, kan inte svara för man måste räkna lite tror jag. Omega3/Omega6 balansen ska ligga på 1:3 vad jag vet. Ett enkelt sät att öka lite är att köpa omega3 ägg och beställa gräsbetat nötköt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar också lite på det här, kan inte svara för man måste räkna lite tror jag. Omega3/Omega6 balansen ska ligga gga på 1:3 vad jag vet. Ett enkelt sät att öka lite är att köpa omega3 ägg och beställa gräsbetat nötköt.

Jo det kostar en del med gräsbetat nötkött, men ska göra det när jag har råd. Hm. Får nog räkna lite på det där med 1:3 förhållandet när jag har tid över.

Känns på nåt sätt som man borde ha för mycket omega-6 även om man tar lite tillskott, men kanske bara är för att den lilla oljan känns futtig ;p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Makrill i tomatsås är gott, men tyvärr så har i stort sett alla konserver som man hittar ute i handeln en plastbeläggning innehållande bisfenol A som täcker insidan på konserverna och läcker ut i maten. Bisfenol A är en hormonstörande plastkemikalie.

Livsmedelsverket och EU:s livsmedelsmyndighet Efsa blockerar åtgärder mot den hormonstörande plastkemikalien bisfenol A. Vi kan bara hoppas att vår miljöminister Lena Eks önskan om att fasa ut detta gift realiseras.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gräsbetat kött kan jag köpa i en köttaffär jag cyklar förbi på väg hem från jobbet varje dag. Bra ägg från höns som får springa ute tror jag att jag kan hitta här i närheten. Lammkött från djur som har gått ute och betat kan jag få tag på direkt från uppfödaren. Jag kan köpa priima ost på ostaffären här i stan eller direkt från en gård utanför stan som gör getost. Fisk är fortfarande ett problem.

Nu har jag hittat ett ställe där jag kan köpa oförstörd mjölk direkt!

Den skall naturligtvis behandlas med omsorg. Enigt vad Jenny Reimers skirver är de steril i över ett dygn. Skall man ge tusan att pastörisera den försiktigt?

SKulle man kunna frysa mjölk på något smidigt sätt!

Jag kommer med lite extra arbete att kunna äta nyttigt och gott!!!!!!!!!!!!

På sommaren när korna inte får ensilage kan jag göra eget gott naturligt smör!

Jag kan låta mjölken surna och få fin god filbunke, det här blir kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Höganäs och här kan man köpa ägg och kött direkt från bonden. Känner också en fiskare som jag köper färsk fisk av (som han fiskat från havet!). Kanske olika svårt att få tag på beroende på var man bor, men är man bra på att ta kontakt med människor så hjälper ju det =). Träffade t.ex. fiskare på gymmet!

Har du en hamn i närheten? I så fall kan du ju ta dig dit och se om där finns fiskare som säljer fisk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Höganäs och här kan man köpa ägg och kött direkt från bonden. Känner också en fiskare som jag köper färsk fisk av (som han fiskat från havet!). Kanske olika svårt att få tag på beroende på var man bor, men är man bra på att ta kontakt med människor så hjälper ju det =). Träffade t.ex. fiskare på gymmet!

Har du en hamn i närheten? I så fall kan du ju ta dig dit och se om där finns fiskare som säljer fisk!

Ja, det mesta går att ordna här i Linköping. Men någon större hamnstad är det inte! "Färsk" fisk har ju ofta fångats för veckor sedan och ibland blivit fryst och sedan upptinad och säljs som färsk i manuella fiskdiskar. Det gäller att passa på när man kan komma åt riktig färsk fisk vid kusterna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant läsning men hon dissar kokosfett rätt hårt?

"Inte heller mättat naturligt växtfett kan vara nyttigt eftersom detta är

blandat med en mindre del fleromättade fetter till största delen bestående av omega6-fettsyror,
som t.ex. i kokosfett med nära 100% linolsyra (omega6)
och avocado med kvoten 13/1 omega6/omega3 eller LA/ALNA."

Tittar jag på Docs tabell över allergikvoter ser kokosfett ut att ha bra värden.
Jag kommer  fortsätta ha min ekologiska kallpressade kokosolja som ett av mina superfoods. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är direkt pundigt att vi slutat äta mört och annan vitfisk i sverige. Mört ska ha bra omega-3innehåll ( kom inte in på fineli nu, i finland är dom ännu inte dumdryga nog att kalla mört skräpfisk ( hoppas jag )). Barnen fick 5 st björknor på mete i somras och ville absolut äta upp dom, jag har i några år, sen jag läste stefan sundströms lilla gröna, babblat om surmört och att vi borde äta mera vitfisk så nu var det dags att gå från ord till handling. Tanten panerade dom flådda i strömjöl (jaja) och stekte, dom var kanongoda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant läsning men hon dissar kokosfett rätt hårt?

"Inte heller mättat naturligt växtfett kan vara nyttigt eftersom detta är

blandat med en mindre del fleromättade fetter till största delen bestående av omega6-fettsyror,
som t.ex. i kokosfett med nära 100% linolsyra (omega6)
och avocado med kvoten 13/1 omega6/omega3 eller LA/ALNA."

Tittar jag på Docs tabell över allergikvoter ser kokosfett ut att ha bra värden.
Jag kommer  fortsätta ha min ekologiska kallpressade kokosolja som ett av mina superfoods. 

Hon har nog fått tag i dåliga uppgifter.. förekomsten av fleromättat fett i cocosfett handlar om något gram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Willys och Ica Maxi säljer något som heter pinklax, vild stillahavslax. Dom säljer den hel, ligger i frysen. Makrill, om man nu gillar det, är alltid vild vad jag förstått. Sen finns gröna gårdar för gräsbetande lamm/nöt.

Pinklax smakar och känns definitift inte som "riktig lax". Jag köpte den för några år sedan, men det enda den dög till var fiskburgare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg