Jump to content

Ketodieten-är det något för löpare Marathon.se

MariaF

Recommended Posts

Inte förvånad men oerhört ledsen och besviken över desinformationen... :( Får väl vara glad att det finns enstaka positiva och korrekta inslag i denna artikel från Marathon.se.

https://www.marathon.se/livet/kost/ketodieten-ar-det-nagot-lopare?fbclid=IwAR0f5AekmzoxHgP79aLBPHQVAUm82TwfUUQE8k-OAykAto95hjDfPBb7Ipg

"Ketos är ett tillstånd där det finns väldigt lite glukos i blodet. [ Va?? Regleras inte det?] Det kan bero antingen på fasta, frivillig eller ofrivillig, eller genom att du helt enkelt i princip helt undviker kolhydrater."

"I en av de senaste studierna på området (publicerad oktober 2019) testades två grupper med tränade löpare. Den ena gruppen fick en kost bestående av antingen 43 % kolhydrater och 36 % fett – alltså en kost som ligger nära Livsmedelsverkets rekommendationer. Den andra gruppen fick kost ketogen kost bestående av eller 4 % kolhydrater  och 78 % fett under en månads tid.[ Oj, en HEL månad?! Hann de bli adapterade?]

"– Det är inte bara prestationen som kan påverkas av en ketogen kost. Jag ställer mig frågande till om man verkligen behöver gå så långt att man plockar bort flera livsmedelsgrupper. Kolhydrater i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter innehåller fibrer som håller magen i trim, prebiotika för tarmfloran och flera viktiga näringsämnen. Det är inte klart vad ett högt fettintag över lång tid innebär, särskilt i form av mättat fett." [ Men längre ner i artikeln skriver de ju att man "får" äta grönsaker...? Hur ska de ha det?]

"Fördelar med keto
Kan funka bra som viktminskningsmetod.
Du lagar mat med rena råvaror.
Lägre blodsocker.

Nackdelar med keto
Innehåller mycket mättat fett som smör, grädde, ost, rött kött och charkuterier.
Du missar många viktiga näringsämnen.
Kan påverka ditt sociala liv negativt.

Du luktar aceton när du är i ketos. [ Hör det ihop med det negativa sociala livet, tro..? ]
Du blir trött och seg under tiden kroppen vänjer sig.
Du presterar sämre på träning – främst i högre intensitet.

Vilka bör inte följa en strikt ketogen kost

Har du haft ätstörningar eller ortorexi ska du undvika alla extrema dieter
Diabetiker 
[Men jisses, det är väl de i FÖRSTA hand som ska byta kosthållning?!]
Blodtryckspatienter. [Undrar om de hört talas om metabola syndromet?]
Ammande mammor. 
Atleter."

• Like 4
  • Sad 1

2 minuter sedan, MariaF sade:

Gluten, citronsyra, natriumglutamat, modifierad stärkelse, azo-färger och andra sådana viktiga ämnen för den moderna människor skulle jag tro.... :rolleyes:

Citronsyra är väl vanligt förekommande hos ketofolket men ja synd att många saknar kunskap och tror på samhällets hjärntvätt.

Typ som denna

• Like 2

1 timme sedan, Sniffe sade:

Citronsyra är väl vanligt förekommande hos ketofolket men ja synd att många saknar kunskap och tror på samhällets hjärntvätt.

Typ som denna

Jag tror du menar att keto-folk använder askorbinsyra, en form av c-vitamin. Citronsyra är en kemisk framställd produkt som används för att förbättra smak och hållbarhet i nästan alla halvfabrikat samt läsk, sylt, ej naturella mejerier med mera. Citronsyra kan leda till bla korsallergier samt dåligt för mage/tarm och tandemalj.   

• Like 3

27 minuter sedan, Sniffe sade:

Nej jag tänkte på att citronsyra finns naturligt i vissa livsmedel som t.ex citron och lime.

Men det är inte den naturligt förekommande citronsyran som är problemet. Det är citronsyran som finns i matvaror med innehållsförteckning. Den kommer inte från pressade citroner. Det skulle vara för dyrt. Den billiga citronsyran produceras med hjälp av mögel.

• Like 6

Det handlar om Askorbater, det förekommer i de flesta färska livsmedel!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

Och det är snarare som så att köper man junkfood, så har de som regel tillsatt askorbater/C-vitamin för längre shelftime!

WTF.. mat som behöver extra c-vitamin för att kunna stå på hyllan, långa tider utan att ruttna.. köp inte sådant.. eller bara i undantagsfall.. lätt val?

Dvs C-vitamin är essentiellt, det har olika effekter inom kroppen, brist på C-vitamin kan leda till skjörbjugg, samt litta andra grejer.

Sååå, de tillsätter askorbater i junkfood, det är väl bra i princip, grejen är fortfarande att man bör undvika junkfood.

Dvs vilka alla andra vattenlösliga vitaminer går man miste om.. även om man får alla askorbater man behöver?

Hur klarar sig tillexempel Folsyra?

Iallafall så är det så här om man handlar billig junkfood i mataffären så måste man sen gå till hälsokosten och köpa multivitami-mineral tillskott för dyra pengar.. dvs då blir det inte lika billigt längre!

• Like 2

Jag tränar alltid fastande och då oftast milen. Årsbästa är 50,11 och jag är 54 år. Brukar springa halvmara på ungefär 2 timmar men då äter jag lite innan. Jag har faktiskt utom tävlan sprungit en halvmara fastande på 1,58. Train hard, fight easy går jag på.

bild.png.506edfb5414eb3c5a11517e3489abd77.png

• Like 5
  • Boom 1

3 timmar sedan, Cleppa sade:

Man skulle nästan kunna tro att det finns en dold agenda någonstans... ;)

Är kanske en del av globalisternas pkverksamhet som vill att alla ska äta kolhydrater i mängder så alla blir sjuka så big food och big pharma kan tjäna så mycket pengar som möjligt. 

23 timmar sedan, Zepp sade:

Hur klarar sig tillexempel Folsyra?

Vi vill inte ha folsyra, vi vill ha folat. Folsyra är syntetiskt och blockerar receptorerna för folat. Man får dock se upp, ibland kallas även riktig folat för folsyra eftersom det ordet säljer bättre. Folk vet oftast inte vad skillnaden är. Folat (B9) används i metyleringsprocessen och är viktig för bla avgiftningen av kroppen. Finns i gröna blad. 

• Like 4

7 timmar sedan, Y62 sade:

Jag tränar alltid fastande och då oftast milen. 

Att träna fastande går bra tycker jag med. Har som längst maffat 15km (eller var det halvmara...?) utan problem. Nu, när foten strulat, har jag kört kortare distanser, 4-6km med inslag av intervall eller backe men också styrka med gott svar i kroppen. 

• Like 4

Jag tänker att man också får se det från den positiva sidan. :)

1. Man skriver om Ketogen kost.
2. Artikeln är inte odelat negativ.
3. En hel del som står där är korrekt.

För 5-6 år sedan hade man nog inte ens skrivit en motsvarande artikel.

Men som Maria skriver, sammanställningen på slutet var för bedrövlig...

-----------
Nackdelar med keto

Innehåller mycket mättat fett som smör, grädde, ost, rött kött och charkuterier.

Du luktar aceton när du är i ketos. [ Hör det ihop med det negativa sociala livet, tro..? ]

Diabetiker 
Ammande mammor. 
Atleter."

-----------

Sen så tycker jag att det är en ganska rolig trend med språket de senaste åren att man lägger till onödiga ord för att förstärka det man vill säga... 

Någon får gärna förklara skillnaden mellan "strikt ketogen" och "ketogen"! 😉

• Like 3
  • Haha 2

10 timmar sedan, Peter B sade:

Jag tror det hos många är nån sorts uppfattning om att man inte äter grönsaker alls om man är strikt. I artikeln står det ju att "man plockar bort livsmedelsgrupper" samtidigt som de längre ner skriver att man kan äta vissa grönsaker.
Sedan håller jag med dig om att det är positivt att de faktiskt inte skriver odelat negativt om keto men det gör mig ledsen att det negativa mestadels är felaktigt eller hör ihop med omställningsperioden.  

• Like 5
  • Thanks 1

On 2020-08-12 at 22:09, Peter B sade:

Jag tänker att man också får se det från den positiva sidan. :)

1. Man skriver om Ketogen kost.
2. Artikeln är inte odelat negativ.
3. En hel del som står där är korrekt.

För 5-6 år sedan hade man nog inte ens skrivit en motsvarande artikel.

Men som Maria skriver, sammanställningen på slutet var för bedrövlig...

-----------
Nackdelar med keto

Diabetiker 
Ammande mammor. 
Atleter."

-----------

Sen så tycker jag att det är en ganska rolig trend med språket de senaste åren att man lägger till onödiga ord för att förstärka det man vill säga... 

Håller med MaffeMaria, iallafall en hyfsat neutral artikel.

Det väjer man ju själv, det går tex utmärkt bra att basera LCHF på sk Medelhavskost.

Kan det tänkas att de menar bröd? Som regel så äter de flesta LCHFare betydligt mer grönsaker.. utifall vi talar vattenlösliga vitaminer.

Detta är nog det värsta, iomed att man inte äter samma junkfood som alla andra.. ett socialt stigma.

Du luktar aceton när du är i ketos

Det gör man vid hård och frekvent träning/bantning oxå! Oftast är det ens näraste och käraste partner som man sover i samma säng med som eventuellt märker sådant. Man får förklara att det är övergående/övergångsproblem.

Och hur gör alla biffiga karlar, som tränar extremt, luktar både ammoniak och aceton??????

• Like 3