Jump to content

Militären i USA skjuter skarpt mot fetmaepidemin.

Tiny Tom

Recommended Posts

En nyhetsartikel från i höstas om fetmaepidemin i USA hade gått mig förbi. Eftersom den var lite speciell så misstänker jag att den kan vara av intresse för andra som ev. också missat den.

Kort och gott, oron över fetmaepidemin har nu nått amerikanska försvaret! Man planerar en invasion framåt hösten till... :) Skämt åsido, det har gått rätt långt när t.o.m. försvarets representanter börjar resonera i termer som "de ungdomar som växer upp idag är för feta för att bli soldater så här behövs något göras".

Ironiskt nog så är det kanske det är det här som behövs för att inleda ett anfallskrig på flera fronter mot det här eländet. 

In a report to be released on Tuesday, a group of 300 retired military officers said school-age children are eating 400 billion excess calories a year - the equivalent of 2 billion candy bars - from junk food sold in such machines as well as in snack bars and cafeterias that should be off-limits. "While limiting the sale of junk food is not a solution by itself for the childhood obesity epidemic, it is part of the solution," wrote the retired officers, who are part of a nonprofit group called Mission: Readiness, focused on youth issues.

[...]

Military experts have long been worried that rising obesity is making it difficult to find fit recruits. But the report places new pressure on government officials to revamp nutritional guidelines for foods sold in U.S. schools.

"The folks that are going to enter the military in 2025 are in school right now. So it's up to us to ensure that when those children reach the age of between 17 and 24 that they are ready or eligible to join the military," Retired Air Force Lieutenant General Norman Seip, a member of the group, told Reuters.

[...]

"It's a strong reminder of the seriousness and the extent of the obesity epidemic, showing how far reaching it is that even the military is concerned about it," said Margo Wootan, who oversees nutrition policy at the Center for Science in the Public Interest, a consumer advocacy group.

[...]

Only 25 percent of young U.S. adults qualify to enlist in the military. Among the remaining 75 percent, more than a third have weight-related problems, she said, adding that the military is still meeting its recruiting goals.

Jag har ätit ett flertal gånger på amerikansk bas, det är inte konstigt att dom är tjocka. Faktiskt är dom förvånansvärt smala med tanke på kosthållningen. Det finns dock mycket att välja på så med lite kunskap skulle det vara mycket bättre. I den svenska Krigsmakten är det inte bättre och här har vi mindre att välja på. Nu ingår mat normalt inte så då äter jag matlåda som de flesta gör.

Under övningar får man mat och senast var vi ute 6 dagar. Som tur var under civiliserade former (inte tält och bajsa i påse i skogen). Trots att jag gjorde allt för att minimera skadorna märkte jag av fettbrist och allt mjöl i maten. Helt horribelt att man kan äta så och ofta ännu värre.

Värst är när man får mat i isokärl, färdiga portioner. Ett berg av ris med en klick brunt ovanpå. Eller 7 potatisar och nåt ljusbrunt otydbart som simmar på botten. Ingen i sällskapet kunde ens räkna ut vad vi åt. Såna gånger tar jag till markalådan och äter min nödmat. 

Det märkligaste är att man kan begära exempelvis vegatarisk mat, fläskfritt eller nästan vilken bisarr önskan som helst men inte kolhydratminimerad. Jag lobbar på men det går trögt. Bäst är högvakten, där lagas maten på plats och det finns en viss flexibilitet. Det, och pengarna är dock den enda fördelen med högvakt, fy tusan.

Glad påsk och ät mycket ägg!