Gå till innehåll

Snabb viktnedgång, konsekvenser/orsak

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej, har sedan februari ändrat livsstil, dvs slutat med skadliga drycker och mat.

Sedan i slutet av juli har jag slutat äta frukost och tar med smörgås eller frukt, sedan har jag under 3 veckor ätit en bönsallad, oliver, olivolja, ca 600kcal och lätt middag.

Dock har jag svullat pizza och hamburgare, fläskstek, en ätardag i veckan kan man säga.

Grafen som jag bifogat visar tydligt var jag började äta lunchsalladen.

Är inte längre så hungrig längre, känner lixom inte för att äta för mycket.

Vad jag undrar över är, går jag ned i vikt för fort? 300-320 gram om dagen

Får ångestattacker ibland pga stress tror jag, annars mår jag fin-fint

Edit:

Är f.ö 45 bast och gjorde liknande viktnedgång när jag mådde ännu bättre, dock för 28 år sedan

Screenshot from 2020-08-18 21-22-13.png

Redigerad av Ludovic Olsson
lagd till ålder med kommentar
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, @Ludovic Olsson!

Nu är ju detta ett LCHF-forum och det du beskriver ovan verkar inte vara LCHF...? Snarare en gammeldags kaloribantning? Det är ju bra att du slutat med skadlig mat och dryck men hur definierar du det? Öl, läsk, juice, saft ingår i det jag skulle kalla skadliga drycker. Men bland maten skulle jag nog lägga pizza och hamburgare och ev. även bönsalladen (beroende på vad som ingår mer) i det facket. 

Ja, kroppen blir stressad och mår dåligt av att gå ner för fort. Det signalerar kristider. 300g/dag blir drygt 2kg/vecka och det kan man minska precis i början (vattenvikt) men att fortsätta med det är stressande för kroppen. Runt -500g/vecka är en bra tumregel.

Vill du äta LCHF/paleo eftersom du vänt dig hit? I så fall bör du utesluta allt med mjöl. Och äta ordentligt! Den energi du tidigare fick från kolhydrater som bröd/pasta/ris/majs ersätter du med fett. Man brukar prata om energiprocent, dvs andelen fett ska ligga högt, protein lagom och kolhydrater lågt. Exempel på strikt LCHF blir då 80E% fett, 15E% protein och 5E% kolhydrater. Med hjälp av appar eller Livsmedelsverkets tabeller kan man lätt räkna ut fördelningen. 

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Man kan gå ner i vikt på en ohälsosam kost. Men fortsätter man att äta mycket kolhydrater som du gör så kan man mycket väl få typ2 diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. Jag har sådana fall i bekantskaps kretsen, som är slanka, och tränar en del, och när de får sin första hjärtinfarkt , så blir de förvånade. De tror att vara mager är det samma som att vara frisk! Det är helt fel som professor Robert Lustig skrivit om. Majoriteten av typ 2 diabetiker i USA är slanka. Alkolister brukar försvara sig med att de är alla fall smala, sedan dör de i stroke före 60 års ålder....Nej vara smal är inte detsamma som att vara frisk, men äter man LCHF, så kan man i många fall vara bägge dera.   

PS. Om man stressar mycket så förbrukar man mycket B-vitaminer, då kan det vara bra att äta tillskott av B-vitaminer. Men det är bra om det går att minska stressen.

• Gilla 2
Länk till inlägg

verkar som om ni är mest intresserade av att försvara lchf som det bästa alternativet.

min fru tjatade på mig och lovordade olika sorters kosthållning, jag sparkade ut henne och mår mycket bättre efter det *hint*

f.ö håller hon på med paleo och försöker bota sin F20.0 (ICD-10) sjuka pojkvän med kirskål och d-vitamin överkonsumtion.

för mycket av något är skadligt håller de flesta med om, så 80% fett???

om lchf och paleo går hand i hand och vi är gjorda för stenåldersmat, så borde väl allsidigt efter årstiderna gälla.

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ludovic Olsson sade:

om lchf och paleo går hand i hand och vi är gjorda för stenåldersmat, så borde väl allsidigt efter årstiderna gälla.

Här har du kanske en poäng. Kanske finns någon fördel med det? Paleo måste inte vara lågkolhydratkost

verkar som om ni är mest intresserade av att försvara lchf som det bästa alternativet.

Det är ju ett forum med inriktning på lågkolhydratkost och det finns många som lyckats förbättra sin hälsa med lchf/keto/paleo. Finns ju även (främst?) veganer som säger att de lyckas på lågfettkost.

för mycket av något är skadligt håller de flesta med om, så 80% fett???

Handlar mer om vikt och inte så mycket om procentenheter när det kommer till att äta för mycket fett.

• Gilla 2
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Ludovic Olsson sade:

Lite märkligt att angripa oss för att vi förespråkar LCHF då detta väldigt tydligt har en LCHF anknytning.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Ja du. Klarar du konsten att med tanke på dagens matutbud och under den konstanta vego-lobbing finna en kost som ger just din kropp all näring den behöver och i lagom mängd så är det som att vinna på lotto - din hälsa och välmående är säkrad. Näringen här är nyckelordet och om just din kropp klarar av att utvinna näring ur bönsalladen så är det rätt mat för dig. Proteiner i köttet är annars fullvärdiga och lättare för kroppen att ta upp. Och nej allsidig kost låter kanske som en bra idé men kräver en hel del av din kropp. Den måste konstant ställa om för att metabolisera alla de olika sakerna du stoppar in i den. Allsidig kost är en väldigt svepande formulering som bygger mest på okunskap. Typ, ja-ja ät du lite av varje så kommer du säkert att få i dig lite av varje. Av vad? Gluten? E-ämnen? Dolt socker och sötningsmedel från burkar och paket på hyllan i snabbköpet?

Man kan gå ner i vikt på vilken svältkost som helst. Det har bantningsindustrin tagit fasta på. Men tricket är att fortsätta leva på denna kost resten av ditt liv och få den näring kroppen behöver.

• Gilla 7
Länk till inlägg