Jump to content

Snabb viktnedgång, konsekvenser/orsak


Ludovic Olsson
 Share

Recommended Posts

Hej, har sedan februari ändrat livsstil, dvs slutat med skadliga drycker och mat.

Sedan i slutet av juli har jag slutat äta frukost och tar med smörgås eller frukt, sedan har jag under 3 veckor ätit en bönsallad, oliver, olivolja, ca 600kcal och lätt middag.

Dock har jag svullat pizza och hamburgare, fläskstek, en ätardag i veckan kan man säga.

Grafen som jag bifogat visar tydligt var jag började äta lunchsalladen.

Är inte längre så hungrig längre, känner lixom inte för att äta för mycket.

Vad jag undrar över är, går jag ned i vikt för fort? 300-320 gram om dagen

Får ångestattacker ibland pga stress tror jag, annars mår jag fin-fint

Edit:

Är f.ö 45 bast och gjorde liknande viktnedgång när jag mådde ännu bättre, dock för 28 år sedan

Screenshot from 2020-08-18 21-22-13.png

Edited by Ludovic Olsson
lagd till ålder med kommentar
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet, @Ludovic Olsson!

Nu är ju detta ett LCHF-forum och det du beskriver ovan verkar inte vara LCHF...? Snarare en gammeldags kaloribantning? Det är ju bra att du slutat med skadlig mat och dryck men hur definierar du det? Öl, läsk, juice, saft ingår i det jag skulle kalla skadliga drycker. Men bland maten skulle jag nog lägga pizza och hamburgare och ev. även bönsalladen (beroende på vad som ingår mer) i det facket. 

Ja, kroppen blir stressad och mår dåligt av att gå ner för fort. Det signalerar kristider. 300g/dag blir drygt 2kg/vecka och det kan man minska precis i början (vattenvikt) men att fortsätta med det är stressande för kroppen. Runt -500g/vecka är en bra tumregel.

Vill du äta LCHF/paleo eftersom du vänt dig hit? I så fall bör du utesluta allt med mjöl. Och äta ordentligt! Den energi du tidigare fick från kolhydrater som bröd/pasta/ris/majs ersätter du med fett. Man brukar prata om energiprocent, dvs andelen fett ska ligga högt, protein lagom och kolhydrater lågt. Exempel på strikt LCHF blir då 80E% fett, 15E% protein och 5E% kolhydrater. Med hjälp av appar eller Livsmedelsverkets tabeller kan man lätt räkna ut fördelningen. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

verkar som om ni är mest intresserade av att försvara lchf som det bästa alternativet.

min fru tjatade på mig och lovordade olika sorters kosthållning, jag sparkade ut henne och mår mycket bättre efter det *hint*

f.ö håller hon på med paleo och försöker bota sin F20.0 (ICD-10) sjuka pojkvän med kirskål och d-vitamin överkonsumtion.

för mycket av något är skadligt håller de flesta med om, så 80% fett???

om lchf och paleo går hand i hand och vi är gjorda för stenåldersmat, så borde väl allsidigt efter årstiderna gälla.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Ludovic Olsson sade:

om lchf och paleo går hand i hand och vi är gjorda för stenåldersmat, så borde väl allsidigt efter årstiderna gälla.

 

Här har du kanske en poäng. Kanske finns någon fördel med det? Paleo måste inte vara lågkolhydratkost

 

2 timmar sedan, Ludovic Olsson sade:

verkar som om ni är mest intresserade av att försvara lchf som det bästa alternativet.

 

Det är ju ett forum med inriktning på lågkolhydratkost och det finns många som lyckats förbättra sin hälsa med lchf/keto/paleo. Finns ju även (främst?) veganer som säger att de lyckas på lågfettkost.

 

2 timmar sedan, Ludovic Olsson sade:

för mycket av något är skadligt håller de flesta med om, så 80% fett???

 

Handlar mer om vikt och inte så mycket om procentenheter när det kommer till att äta för mycket fett.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja du. Klarar du konsten att med tanke på dagens matutbud och under den konstanta vego-lobbing finna en kost som ger just din kropp all näring den behöver och i lagom mängd så är det som att vinna på lotto - din hälsa och välmående är säkrad. Näringen här är nyckelordet och om just din kropp klarar av att utvinna näring ur bönsalladen så är det rätt mat för dig. Proteiner i köttet är annars fullvärdiga och lättare för kroppen att ta upp. Och nej allsidig kost låter kanske som en bra idé men kräver en hel del av din kropp. Den måste konstant ställa om för att metabolisera alla de olika sakerna du stoppar in i den. Allsidig kost är en väldigt svepande formulering som bygger mest på okunskap. Typ, ja-ja ät du lite av varje så kommer du säkert att få i dig lite av varje. Av vad? Gluten? E-ämnen? Dolt socker och sötningsmedel från burkar och paket på hyllan i snabbköpet?

Man kan gå ner i vikt på vilken svältkost som helst. Det har bantningsindustrin tagit fasta på. Men tricket är att fortsätta leva på denna kost resten av ditt liv och få den näring kroppen behöver.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...