Jump to content

Hård träning, stanna i ketos med mer kolhydrater?


Olivia O
 Share

Recommended Posts

Jag och sambon äter strikt Keto kost och är i ketos. 

Framförallt sambon som inte lider av övervikt, har ett väldigt fysiskt arbete och gärna styrketränar på kvällarna funderar jag över. 
Han som förbränner så mycket, är det då möjligt att äta mer än 20 gram kolhydrater - och ändå vara kvar i ketos?

vi äter mer eller mindre exakt samma, jag är dock inte lika aktivt - han är alltid i djupare ketos än mig. 
 

Sambon mår mycket bättre nu, men saknar havregrynsgröten på mornarna (tycker att alla ägg-gröts recept smaka äggröra). 
skulle han kunna trycka 20 extra kolhydrater och ändå förbli i ketos?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Antagligen om han tränar hårt så kan han äta mer kolhydrater och ändå vara i ketos. Elitidrottsmän som äter keto kan sannolikt äta 100+ gram kolhydrater och ändå vara i ketos. Sen rent tekniskt tror jag egentligen att det skulle vara bättre att äta kolhydraterna i nära samband med den fysiska aktiviteten. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det är också viktigt att välja rätt bland sina kolhydratkällor. Man kan ju fråga sig om havregrynsgröten tillför något näringsmässigt som din sambo behöver utan att samtidigt belasta för mycket? Tycken och smak och vanor är en sak men hur våra kroppar tar upp näring från frön och på vilket sätt det påverkar våra kroppar är en intressant kapitel. Man har sett att människans hälsa har försämrats när vi började odla spannmål och leva av det om man jämför med jägare och samlare. Visst har man blivit indoktrinerad att havregryn ääääääär så nyttigt men är det det då? Bara att man har sagt det och vi har vant oss vid det och tagit det för givet behöver det inte vara sant. Hamnar det budskapet bland andra liknande som att man ska äta 5-6 skivor bröd om dagen, att mättat fett är farligt, att fröoljor är bättre än smör och liknande marknadsföringsknep och rena missuppfattningar?

Dessutom kan man äta rester från middagen om man absolut vill äta något till frukost eller så kan man låta bli frukosten så att kroppen får en chans att jobba med underhållet och utrensning.  

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Olivia O sade:

Jag och sambon äter strikt Keto kost och är i ketos. 

Framförallt sambon som inte lider av övervikt, har ett väldigt fysiskt arbete och gärna styrketränar på kvällarna funderar jag över. 
Han som förbränner så mycket, är det då möjligt att äta mer än 20 gram kolhydrater - och ändå vara kvar i ketos?

vi äter mer eller mindre exakt samma, jag är dock inte lika aktivt - han är alltid i djupare ketos än mig. 
 

Sambon mår mycket bättre nu, men saknar havregrynsgröten på mornarna (tycker att alla ägg-gröts recept smaka äggröra). 
skulle han kunna trycka 20 extra kolhydrater och ändå förbli i ketos?

 

 

Tror jag får reda ut lite olika saker?

Den främsta anledningen att mäta ketoner i urin, blod samt utandningsluft är för att kolla att man inte fuskar med maten.. dvs huruvuída man äter en ketogen diet.

Finns fler orsaker till att man kan mäta ketoner, bantning är en vanlig orsak, fasta, svält, magsjukdom, ätstörningar samt hög fysisk ansträngning!

Iallafall så handlar det om biokemi/homeostas.. det måste inte nödvändigtvis innebära att man äter en hälsosam kost, dvs det är rätt lätt att hamna i ketos av en massa olika skäl.

Så bara för att.. så kan jag nämna gränsen som läkarkåren använder för ketogen diet, det börjar vid 20E% kolhydrater.. cirka 100 gram kolisar per dag för någon som drar 2000 Kcal.

Oså till de främsta anledningarna till att äta ketogen kost.. de är dels diabetes typ 2/metabolt syndrom, epilepsi, kraftig övervikt.. vilket kan indikera Metabolt syndrom hur som helst.

En annan viktig anledning kanske är att man kan sluta leva av kolisar som den sk vanliga dieten föreslås vara.. cirka 50-65E% kolisar?

Och hur funkar ketonerna i kroppen.. de är tre, man mäter dem med lite olika metoder.. deras främsta syfte är att ersätta glukos för de celler som har hög andel ketolysenzymer.. dvs hjärtat, stor del av hjärnan, två rätt viktiga organ.

Oså till din sambo.. du får fria iomed att han varit en trogen följare av vad du äter och när ni väl är gifta så får du väl servera havregrynsgröt på söndagar.. eller baconoägg?

Dvs vad vill jag ha sagt.. jo don efter person.. personligen föredrar jag baconoägg.. eller på hotell.. baconoägg med vita bönor.. på vardagar ingen frukost alls före 12,00.

Din sambo förefaller vara frisk, fysiskt aktiv.. han kanske inte ens behöver äta ketogent.. men iomed att han är frisk och fysiskt aktiv så fixar hans kropp att äta lite vad som helst.

Dvs hans biokemi/homeostas fixar det mesta och får han i sig kolisar så förbränner han de oxå?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...