Gå till innehåll

Intressant engelsk föreläsning om ateroskleros

Recommended Posts

On 2020-08-21 at 15:19, Bengt Nilsson sade:

Ivor Cummins - Inside-Out or Outside-In? The Pathogenesis of Atherosclerosis

https://youtu.be/alZ47dgu3LU

Mycket intressant - särskilt i händerna på Ivor Cummins - som en av forummets favoriter, när det gäller pedagogisk framställning. Han är inne på ett område som framför allt är av största intresse för oss som passerat 85-årsåldern och närmar oss 90. Eftersom jag, liksom en viss administrator, bland de unga pojkarna här på forumet, ser den egna kroppen som intressant experimentobjekt, har jag under senare månader ytterligare testat gränserna för LCHF/ketosgränsen - kalla det gärna för fuska - men det är faktiskt fråga om medvetna tester med viss vetenskaplig ton.

Alltmer förefaller det mig som om den äldre kroppen som objekt verkar vara känsligare indikator för förändringar t.ex. i metabola sammanhang, än den yngre. Yngre människor har betydligt större utrymme för slarv, utan att detta ger några större utslag i svaret från blodanalysen.

De nya blodanalyser som jag nyligen fått svar på (augusti 2020), anknyter en del till vad Cummins är inne på. Genom att metodiskt sänka andelen lipider i kosten lite längre än vid tidigare experiment,  sänktes andelen kolesterol enligt grafen nedan - därmed också  LDL. Tydligt syns hur påföljande lägre HDL-värde direkt ökar andelen triglycerider (den aterogena markören) genom den minskade förmågan (lägre HDL) att hålla undan för oxiderat kolesterol (dock fortfarande inom önskvärda gränser).  

636797239_ScreenHunter_2334Aug_2322_42.thumb.jpg.08953c03d4991572eaab3eeedfedd9a5.jpg  

935131332_ScreenHunter_2333Aug_2322_39.thumb.jpg.fb8029017d8305db95a45e5eea55d3a5.jpg

1151257837_ScreenHunter_2332Aug_2322_35.thumb.jpg.bd854133b7964db906cd8e295ab7860e.jpg

2145260264_ScreenHunter_2335Aug_2322_43.thumb.jpg.b0887f725b0a50187452013035f2827f.jpg

Experimentet har nu visat mig var gränsen går för att kunna bibehålla bra triglyceridnivå. Den råkar sammanfalla med optimalt förhållande mellan blodsocker och insulin som syns härunder. Grafen visar utvecklingen från utvecklad diabetes 2 (september 2017) tills nu - en totalt medicinfri man. Cummins talar ofta om triglyceridnivåns betydelse till att visa hur de oxidativa processerna påverkar systemet. 

847545207_ScreenHunter_2336Aug_2323_01.thumb.jpg.97111c0c6cd3aa50f34ff821c4366297.jpg

I vad mån hypotesen om att aterosklerosen skulle utvecklas från utsidan av blodkärlens väggar, kan ha betydelse i mitt fall, kan man fråga sig. Så mycket kan jag säga, att de fantastiska förändringar som jag konstaterat under de senaste 2½ åren direkt kan sättas i samband med växlingen till LCHF, som framgår av graferna ovan.

Min användning av K2-vitamin har sannolikt också haft sin betydelse till att rensa i varje fall en del av den hårda beläggningen (kalcifieringen) inne i kransartärerna.

Min historik sedan 28 år tillbaka då jag möjligen "lurades" till att acceptera blodtrycksmedicin (170/85) är nu historia blott. Vad medicinen gjorde var att tvångssänka trycket till genomsnittligt ca 140/80. Frågan är vad kroppen egentligen tyckte om det. Redan på den tiden hade läkarna för sig att blodkärlens förfettning och kalcifiering utan ytterligare diskussion orsakade tryckstegringen.  

Jag undrar vad dåvarande läkare (han bör väl vara en bit över 90 vid det här laget) skulle anse, om han nu skulle få höra om min utveckling efter en enkel kostomläggning till LCHF.  Ett medelblodtryck på 130/80, vilket innefattar mätvärden i den nedre skalan på 115/75 utan medicin?  Det bör rimligen innebära att tidigare ateroskleros måste ha reducerats ganska rejält.

Så.. denne Vladimir Subbotin får vi hålla ett öga på. Han menar ju att i varje fall den inledande utvecklingen av aterosklerosen skulle ske från utsidan av blodkärlens väggar - en spännande tanke. Betydelsen av detta för möjligheten att hindra ateroskleros att utvecklas eller i efterhand att minska eller försvinna blir intressant att studera.

P.S.

Man skulle tycka att goda vänner i åldrar nära min, som lurats av läkarna att acceptera fortsatt medicinering med statiner för att sänka kolesterolnivåerna och medicinera vidare för diabetes 2, skulle reagera med att göra slag i saken och växla kost! Tyvärr är den vanliga reaktionen att  "det är roligt för din skull men du är ett undantag - det säger min läkare". Jag måste lita på honom. Minst fyra av mina under senaste åren avlidna sex vänner visade upp den inställningen.

Märkligt att skolsjukvården i dessa avseenden anses trovärdig, trots alla bevis för felen den fortsätter predika om att diabetes 2 skulle vara en kronisk sjukdom som måste medicineras livet ut resp. att högre kolesterolvärden, än de socialstyrelsen förordar, skulle garantera mindre risk för hjärt- eller hjärninfarkt. För i varje fall fyra av mina avlidna vänner har medicineringen varit den direkta orsaken till att de inte längre är i livet. Flertalet av mina sex avlidna vänner har jag kunnat delge mina erfarenheter redan under hösten 2017, då jag växlade över till LCHF-kosten.

På något sätt ligger myten kvar om att läkarnas och läkemedelsföretagens främsta uppgift alltid skulle vara inriktad på patienternas bästa. I själva verket är det ju i praktiken fråga om att för läkemedelsföretagen maximera vinsten (det inses lätt nu under Covid-19 pandemin i samband med deras falska nedvärdering av hydroxiklorokin resp. C- och D-vitamin i högre doser än socialstyrelsen förordar).

För läkarna gäller främst att slaviskt följa socialstyrelsens regelverk, även när det är totalt felaktigt.  Tidpunkten för skolmedicinen att äntligen inse kolesterolmyten vara belagd återstår att se - fem år?... 10 år från nu??? När skall läkare och diabetessjuksköterskor resp. dietister inse att diabetes 2 inte är en kronisk sjukdom i varje fall att den utan minsta medicin kan totalt slås ut med annan kost än den som man inbillar diabetikern att den skall ta. Skall det behöva ta så lång tid för i sjukvården verksam personal att förstå att människor med sockersjuka (diabetes med ett finare ord) inte skall äta mat med stora mängder socker??? Se gärna Malcolm Kendricks avhyvling av vetenskapen på området:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16601-lite-om-malcolm-kendricks-syn-på-lchf-och-medicinsk-forskning/?tab=comments#comment-164321

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag önskar att den fanns översatt till svenska. Han pratar så fort och jag hör illa. Har försökt att redigera undertexter med hjälp av textamig.se men får det inte att funka.

• Gilla 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Cederulla sade:

Oj vad jag önskar att den fanns översatt till svenska. Han pratar så fort och jag hör illa. Har försökt att redigera undertexter med hjälp av textamig.se men får det inte att funka.

Funktionen textamig.se fungerar väl bara för svenskt tal på film och video. Originalet för engelska som finns på alla videor, kan man med fördel använda med gott resultat. Du kan förbättra väsentligt genom att reglera uppspelningshastighet och förbättra ljudet med de inställningsmöjligheter som finns. Ingen skall behöva missa intressant info av tekniska skäl eller försämrad hörsel! Om du bara vill läsa texten, kan du klicka dig fram ord för ord, mening för mening, antingen genom att klicka på skärmbilden (stoppa /starta) eller på triangeln längst ner till vänster på bildskärmen.

94007034_instllningforum.thumb.jpg.82af5804c8ccdc99c5ce792138e6e927.jpg

Lycka till!

• Gilla 1
Länk till inlägg
10 minuter sedan, Nils Engström sade:

Du kan förbättra väsentligt genom att reglera uppspelningshastighet och förbättra ljudet med de inställningsmöjligheter som finns. Ingen skall behöva missa intressant info av tekniska skäl eller försämrad hörsel!

95676035_instllningforum.thumb.png.c084f360f7cf5c62f09a8b5ab853bc77.png

Lycka till!

Tack!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag vet inte hur ni bär er åt, men jag har inga problem med att få Svensk text. Genom att klicka på helskärm samt välja autogenererad text Engelska så dyker det även upp välj automatisk textning och där kan man välja Svenska bland en hel del andra språk. Genom att ta bort eller sänka ljudet så går det alldeles utmärkt att följa Ivor Cummins. Lycka till.

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Jag får bara upp engelsk textning.

al@j har tydligen hittat någon video där "undertexter (1)" har fler textvarianter - då bör det stå en högre siffra inom parentes.

Ettan visar att endast en textvariant (engelska) finns - det är möjligt att han använder annan Webbläsare med fler finesser. Jag använder Firefox. Kan du förklara fenomenet al@j ?

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

"undertexter (1)" har fler textvarianter - då bör det stå en högre siffra inom parentes.

Jag använder mig av Chrome och det står lika dant som hos dig. Du klickar bara på undertexter engelska autogenererad och engelska dyker upp, klicka en gång till och det dyker upp översätt automatiskt och ett flertal språk står till ditt förfogande. Hoppas att detta är till någon hjälp.

• Gilla 1
  • Boom 1
Länk till inlägg

Vi som inte kunde själva får tacka dig al@j för tipset!

AUTOGENERERAD ÖVERSÄTTNING AV ENGELSKT TAL PÅ VIDEO

I många fall finns funktionen inbyggd - dock inte i alla videor. Ett enkelt sätt att få en svensköversättning direkt från engelsktalande föredragshållare. Missa inte steg 4 (undertexter) i den första, övre menyn.

187111200_VIDEOVERSTT.thumb.jpg.3e950bca885dca683c1f6586b4d1907c.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-08-25 at 12:47, al@j sade:

Jag använder mig av Chrome och det står lika dant som hos dig. Du klickar bara på undertexter engelska autogenererad och engelska dyker upp, klicka en gång till och det dyker upp översätt automatiskt och ett flertal språk står till ditt förfogande. Hoppas att detta är till någon hjälp.

Använder Chrome men får inte upp det du hänvisar till. 🤔

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Cederulla sade:

Använder Chrome men får inte upp det du hänvisar till. 🤔

Har du kollat enligt min skiss ovan?

Om du inte hittar rubriken "Översätt automatiskt" så råkar det bara vara en inspelning som saknar översättning! Om du tar t.ex.:

och kör enligt mitt schema så bör det funka!

P.S.

Här kommer den svenska texten fram mycket tydligt!

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Nils Engström sade:

Har du kollat enligt min skiss ovan?

Om du inte hittar rubriken "Översätt automatiskt" så råkar det bara vara en inspelning som saknar översättning! Om du tar t.ex.:

och kör enligt mitt schema så bör det funka!

P.S.

Här kommer den svenska texten fram mycket tydligt!

Länk till inlägg
1 timme sedan, Cederulla sade:

Kommer bara upp engelska på min padda och mobil.

Mobilen kan jag tänka mig problem med men paddan borde gå. Det kan vara möjligt att videoprogrammen bara funkar på dator. Finns någon på forumet som har samma erfarenhet som Cederulla, så hör av er!

P.S.

På datorn fungerar översättaren mycket bra- öVERSÄTTNINGEN ÖVER FÖRVÄNTAN!

• Gilla 2
Länk till inlägg
30 minuter sedan, Cederulla sade:

Har ni youtube premium?

Nej! Det borde f.ö. inte ha betydelse. Du tänker dig att videosystemet skulle vara knutet till den som förmedlar det? Möjligen kan vissa funktioner vara stängda, beroende på mediet där videon spelas upp. En del goda vänner kan inte via nätet få full funktion via sina mobiler - där har vi nog knuten. Paddan har väl ett operativsystem som är analogt med mobilen.avatar.thumb.jpg.892f3d13868be4f494b2ed68f4f57109.jpg

• Tack! 1
Länk till inlägg
3 minuter sedan, Cederulla sade:

Är i Klimpfjäll just  nu och plockar kantareller så kan inte kolla på datorn. Men vill minnas att jag kollade innan jag åkte, men utan resultat. 

Det kan vara att du gjorde samma miss som jag, när jag skulle följa tipsen från al@j.  Naturligtvis hade han rätt!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Från Denver 2020 hittar man en forskare Arthur Agatston som under decennier djupstudrerat analyserna bakom beräkningen av risken för infarkt genom aterosklerosen. Han gör det främst via de konventionella blodanalyser som används inom sjukvården.

Han delar upp huvudparametrarna runt aterosklerosen i tre delar:

• Analyser som ligger bakom Diabetes 2, Prediabetes och Pre-Pre-Diabetes
  • Konstaterade livsstilsfunktioner i övrigt
  • Arvsanlag

Agatstons utgångspunkt är den konventionella, som utgår från det inre flödet i blodkärlen - hur och när åderförfettning och kalcifiering uppstår och påverkan av kosten (Agatston är klart lågkolhydratskostens tillskyndare). Hans synsätt behöver dock inte innebära att redovisade orsakssamband och statistiska belägg för risker behöver strida mot Vladimir Subbotins hypotes om uppkomsten av ateroskleros (om den främst sker genom processer från blodkärlens in- eller utsida). Bakgrunden till själva aterosklerosens uppkomst är en sida av saken, konsekvenser/riskbedömning en annan. Inte oväntat att insulinresistensen betraktas som den viktigaste kärnan bakom uppkomna risker. Agatston uppehåller sig mycket vid kalcifieringen av levern.

ateroskleros.thumb.jpg.81a335574d0972e7329df677fbb97be5.jpg

Agatston bad om ursäkt för att inte tidigare ha anslutit sig till lågkolhydratgeuppen forskare men förklarade samtidigt sitt intresse för området och att han koncentrerat sig på riskanalyserna. Väl värd att lyssna av! 

https://www.dietdoctor.com/denver2020/presentations#agatston

Mitt personliga intresse för den övre högra delen av parametrarna, som grundlägger de metabola problemen och därmed raden av följande kultursjkdomar, är att jag genom LCHF-kosten direkt, som tidigare diabetiker 2 kunde se positiva förändringar som:

• ökad insulinkänslighet
  • fina levervärden
  • normal produktion i bukspottkörteln 
  • sänkt nivå triglycerider (än under lipidsänkande statiner)
  • högre HDL-nivå än någonsin tidigare (än med statiner)
  • högre (LDL/HDL-kvot) dvs. större volym på LDL-kapslarna
  • sänkt blodtryck till 130/80, vilket bör anses normalt mellan 85 och 90 års ålder (lägre än med tidigare blodtryckssänkande medicin)
  • Lägre långtidssocker (under säkerhetsnivån för diabetes)

Detta är ett tydligt belägg för LCHF-kostens oerhörda betydelse för minskningen av risken för uppkomst av kulturella sjukdomar i framtiden, även för oss åldringar. Se f.ö. mina bloddata under 2½ år efter LCHF-start.

• Gilla 1
Länk till inlägg