Jump to content

Hjälp, hög fettprocent!


anette_a
 Share

Recommended Posts

För skoj skull gjorde jag en kroppsmätning igår när jag var på Spa. Var nyfiken på hur fördelningen såg ut i min kropp. BMI har jag struntat i för längesen för enligt den uträkningen skulle jag nästan vara överviktig och det ser jag mig inte som då jag är ganska muskulös.

Har ätit LCHF sen i maj förra året, började då strikt första månderna och nu äter jag lite mer liberalt, så som det passar mig. Har gått ner ca 6 kg som var helt omöjliga att gå ner när jag åt "som vanligt".

Men nu till den här kroppsmätningen. Jag är 32 år, 162 cm lång och väger ca 64 kg. Fettprocenten som mättes igår låg på drygt 29 % vilket är ganska högt! Jag blev väldigt chockad då jag har gått ner i vikt, känner mig bra i kroppen, tränar en hel del främst styrketräning. Enligt min våg och min motionscykel som också har mätning (de är säkert inget att lita på jag vet) så ligger min fettprocent på mellan 26,5 och 26.9 på båda. Vilket ska man lita på? Ska man orora sig för detta? Nu känner jag mig ganska orolig och funderar på om jag ska sluta med LCHF... :unsure:

Nån annan som råkat ut för samma sak?

Link to comment
Share on other sites

För skoj skull gjorde jag en kroppsmätning igår när jag var på Spa. Var nyfiken på hur fördelningen såg ut i min kropp. BMI har jag struntat i för längesen för enligt den uträkningen skulle jag nästan vara överviktig och det ser jag mig inte som då jag är ganska muskulös.

Har ätit LCHF sen i maj förra året, började då strikt första månderna och nu äter jag lite mer liberalt, så som det passar mig. Har gått ner ca 6 kg som var helt omöjliga att gå ner när jag åt "som vanligt".

Men nu till den här kroppsmätningen. Jag är 32 år, 162 cm lång och väger ca 64 kg. Fettprocenten som mättes igår låg på drygt 29 % vilket är ganska högt! Jag blev väldigt chockad då jag har gått ner i vikt, känner mig bra i kroppen, tränar en hel del främst styrketräning. Enligt min våg och min motionscykel som också har mätning (de är säkert inget att lita på jag vet) så ligger min fettprocent på mellan 26,5 och 26.9 på båda. Vilket ska man lita på? Ska man orora sig för detta? Nu känner jag mig ganska orolig och funderar på om jag ska sluta med LCHF... :unsure:

Nån annan som råkat ut för samma sak?

 

Beror på hur mätningen gjordes - kaliper mätning utförd av någon erfaren är mer till förlitlig än vågar med impedansmätning, vissa anser att en dexa scan är mycket tillförlitlig.

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur mätningen gjordes - kaliper mätning utförd av någon erfaren är mer till förlitlig än vågar med impedansmätning, vissa anser att en dexa scan är mycket tillförlitlig.

Vet inte vad maskinen hette men man stod barfota på en slags "våg" och skulle hålla i ett handtag i varje hand. Ingen kaliper men har hört att det ska vara väldigt tillförlitligt.

Link to comment
Share on other sites

På min impedansvåg hemma kan jag ställa in min profil, och det gör rätt stor skillnad på procenten beroende på hur man ställer in den. Till exempel sjönk min fettprocent från 12.5% till 9.8% bara genom att ändra aktivitetsnivån från 4 till 5!

 

Men som modesty säger, kolla på förändringen istället för det absoluta värdet på dom ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur gjordes kroppsfettmätningen? Jag tror inte mycket på vågarna som gör mätning genom risistensmätningar. Jag mätte med sådan våg och sedan gick jag till ett gym där de mätte med mätdon och grejjade och det skiljde en hel del. Det har också skilt en del mellan olika mätningar på samma våg.

 

BMI är inte heller mycket att gå efter, väldigt grov i så fall. Om man är det minsta vältränad klassas man som fet. Hela elitserien tex. är överviktig!

Link to comment
Share on other sites

Hur gjordes kroppsfettmätningen? Jag tror inte mycket på vågarna som gör mätning genom risistensmätningar. Jag mätte med sådan våg och sedan gick jag till ett gym där de mätte med mätdon och grejjade och det skiljde en hel del. Det har också skilt en del mellan olika mätningar på samma våg.

 

BMI är inte heller mycket att gå efter, väldigt grov i så fall. Om man är det minsta vältränad klassas man som fet. Hela elitserien tex. är överviktig!

Har googlat och såg att det var en Tanitavåg dom hade. Den mätte ju inte hur mkt muskler man hade. Det konstiga är att med min våg och motionscykel ligger jag på ca 26,5 och jag har gått från ca 30% ner till ca 26% med dem. Och nu får man då ett slag i ansiktet när det står 29,7%! Kanske man skulle kolla med en kaliper? Precis, enligt BMI skulle jag vara närmare överviktig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska sluta med LCHF om du mår bra för att en våg som har en algoritm som räknar ut fettprocent säger att den är några procentenheter högre än vad enn annan våg som räknar ut fettprocent säger. Det viktigtaste är ju att man mår bra, sen får man se till om det är något som kan förbättras.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska sluta med LCHF om du mår bra för att en våg som har en algoritm som räknar ut fettprocent säger att den är några procentenheter högre än vad enn annan våg som räknar ut fettprocent säger. Det viktigtaste är ju att man mår bra, sen får man se till om det är något som kan förbättras.

Jag känner ju så med, är bara rädd att det lagras fett runt inre organ som inte syns... Jag kanske ska ändra på fettkällorna, har ätit väldigt gräddbaserat det sista. Kanske ska börja äta mer fet fisk, olja osv. Men som någon nämnde tidigare, jag får väl titta på förändringen istället för siffran i sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner ju så med, är bara rädd att det lagras fett runt inre organ som inte syns... Jag kanske ska ändra på fettkällorna, har ätit väldigt gräddbaserat det sista. Kanske ska börja äta mer fet fisk, olja osv. Men som någon nämnde tidigare, jag får väl titta på förändringen istället för siffran i sig.

 

Hur är midjemåttet? Är du smal i midjan?

Link to comment
Share on other sites

OM du nu vill kolla fettprocenten så mät den på något annat sätt än med elektrisk våg. Mäta med kaliprar går bra om de som utför det kan sina saker.

 

Det går ganska bra att mäta och grejja själv också http://www.markazits.com/diet/bmi.php

 

Nej, inte lagras det fett internt om du äter bra. Fet fisk (vild) antagligen det bästa man kan äta, gör gärna det flera gånger i veckan!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För skoj skull gjorde jag en kroppsmätning igår när jag var på Spa. Var nyfiken på hur fördelningen såg ut i min kropp. BMI har jag struntat i för längesen för enligt den uträkningen skulle jag nästan vara överviktig och det ser jag mig inte som då jag är ganska muskulös.

Har ätit LCHF sen i maj förra året, började då strikt första månderna och nu äter jag lite mer liberalt, så som det passar mig. Har gått ner ca 6 kg som var helt omöjliga att gå ner när jag åt "som vanligt".

Men nu till den här kroppsmätningen. Jag är 32 år, 162 cm lång och väger ca 64 kg. Fettprocenten som mättes igår låg på drygt 29 % vilket är ganska högt! Jag blev väldigt chockad då jag har gått ner i vikt, känner mig bra i kroppen, tränar en hel del främst styrketräning. Enligt min våg och min motionscykel som också har mätning (de är säkert inget att lita på jag vet) så ligger min fettprocent på mellan 26,5 och 26.9 på båda. Vilket ska man lita på? Ska man orora sig för detta? Nu känner jag mig ganska orolig och funderar på om jag ska sluta med LCHF... :unsure:

Nån annan som råkat ut för samma sak?

 

Jag har mätt mig själv med sådana vågar (äger tom en själv) och dom brukar ange allt mellan 7 och 15%. Mäter jag mig med min kaliper så ligger jag på ca 9%. Vågarna är enligt min erfarenhet värdelösa. Köp en kaliper för några hundralappar istället om du tycker att det är viktigt att veta. Om det inte är det så duger det bra att mäta väl valda ställen på kroppen någon gång i månaden med vanligt måttband för att kunna kolla hur man utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt mig själv med sådana vågar (äger tom en själv) och dom brukar ange allt mellan 7 och 15%. Mäter jag mig med min kaliper så ligger jag på ca 9%. Vågarna är enligt min erfarenhet värdelösa. Köp en kaliper för några hundralappar istället om du tycker att det är viktigt att veta. Om det inte är det så duger det bra att mäta väl valda ställen på kroppen någon gång i månaden med vanligt måttband för att kunna kolla hur man utvecklas.

Det är väl inte superviktigt, mest en fundering hur det kommer sig att jag ligger så högt när jag äter som jag gör och tränar regelbundet och allsidigt. Tror jag ska köpa en kaliper för att se hur den mäter, intressant att se resultatet! Men måttbandet har ju tydligt visat att det försvunnit en hel del!

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte superviktigt, mest en fundering hur det kommer sig att jag ligger så högt när jag äter som jag gör och tränar regelbundet och allsidigt. Tror jag ska köpa en kaliper för att se hur den mäter, intressant att se resultatet! Men måttbandet har ju tydligt visat att det försvunnit en hel del!

 

Vet du vad då låg på för fettprocent tidigare, innan du började med LCHF? Annars är ju mätningen ganska onödig (till den månen att du inte vet hur då låg till innan) om du vill veta på hur kosten har påverkat dig. Troligtvis är det så att då låg ÄNNU högre innan du började med LCHF.

 

Så länge du går ner i vikt/ minskar i storlek och mår bra så skulle inte jag oroa mig så mycket.  

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad då låg på för fettprocent tidigare, innan du började med LCHF? Annars är ju mätningen ganska onödig (till den månen att du inte vet hur då låg till innan) om du vill veta på hur kosten har påverkat dig. Troligtvis är det så att då låg ÄNNU högre innan du började med LCHF.

 

Så länge du går ner i vikt/ minskar i storlek och mår bra så skulle inte jag oroa mig så mycket.  

Naturligtvis låg jag högre innan, enligt min våg har jag gått från ca 30% till 26,5% så jag ska nog hålla mig till det att det faktiskt har gått ner och att vågarna helt enkelt mäter olika. Kanske har jag då innan legat på 33% eller nåt enligt den vågen på kroppsfettmätningen. Då är det ju en bra förändring! Det häftiga med LCHF är att jag orkar så mycket mer på träningarna nu än när jag åt "vanligt"! Förr kom man till träningen och kände sig uppblåst och trött och seg men inte nu! :-)

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis låg jag högre innan, enligt min våg har jag gått från ca 30% till 26,5% så jag ska nog hålla mig till det att det faktiskt har gått ner och att vågarna helt enkelt mäter olika. Kanske har jag då innan legat på 33% eller nåt enligt den vågen på kroppsfettmätningen. Då är det ju en bra förändring! Det häftiga med LCHF är att jag orkar så mycket mer på träningarna nu än när jag åt "vanligt"! Förr kom man till träningen och kände sig uppblåst och trött och seg men inte nu! :-)

 

Så då är ju allting gott ;) Jag regerade bara på det du skrev om du kanske var tvungen att sluta med LCHF. Om det går åt rätt håll så finns det ju absolut ingen anledning att göra det. Inga resultat händer på en dag, ge det tid ;) 

Link to comment
Share on other sites

Så då är ju allting gott ;) Jag regerade bara på det du skrev om du kanske var tvungen att sluta med LCHF. Om det går åt rätt håll så finns det ju absolut ingen anledning att göra det. Inga resultat händer på en dag, ge det tid ;)

Jag är bara en nojjig människa  :D  LCHF är ju fortfarande ganska nytt för mig och jag vet ju inte hur det påverkar insidan på kroppen..

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad maskinen hette men man stod barfota på en slags "våg" och skulle hålla i ett handtag i varje hand. Ingen kaliper men har hört att det ska vara väldigt tillförlitligt.

 

Det är sannolikt en s.k. bioimpedansmätning i så fall. De är naturligt inexakta och det gäller i synnerhet om man äter en LCHF-kost eftersom vätskemängden i kroppen är lägre än i normalfallet.

 

Hade du mätt de vanliga problemområdena, dvs midja, stuss och lår så hade du kunnat jämföra dessa resultat med nuläget istället. Det verkar dock otroligt att LCHF-kosten skulle gjort dig fetare under negativ energibalans...

 

Tillägg: Som ett tillägg, i relation till eventuell oro för hur din kropp är sammansatt, så kan det vara läge att börja styrketräna om du inte redan gör det? Om du redan gör det så kan det vara idé att göra det på "rätt" sätt, dvs progressivt och med mycket sammansatta övningar och, omvänt, inte så mycket rosa/kromade hantlar, bollar och annat vanligt som gymen verkar ha i den lattjolajbanlåda man dedikerar kvinnor... :) (OBS! Det är absolut inget fel på kromade/rosa hantlar utan felet uppstår när/om man använder dessa trots att man orkar tyngre saker. Jag använder själv kromat vid vissa prehabövningar för axlarna.)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ca 75 cm i midjan. Har gått från 82 cm så där tror jag jag ligger hyffsat bra.

 

Jag frågade eftersom du var lite orolig för fett inne i buken. När dom kollar metabol hälsa så brukar dom mäta midjemått och bukhöjd. Vid det senare får man ligga på rygg och så mäter dom höjden från det man ligger på. Jag minns inte måtten nu men dom finns på nätet. Att du minskat så mycket i midjan är ju jättebra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...