Jump to content

Mättnad

Mange17

Recommended Posts

Hej.

Har under 3 månader ätit strikt Lchf. Började med detta pga att jag är motståndare till "vita produkter ". Är inte överviktig o har inga sjukdomar. Tränar varje dag.

Nu kommer frågan. Har aldrig under mina 53 haft någon mättnad känsla. Och trodde att detta skulle bli bättre. Men inte. Vad göra? Har förmodligen en hög ämnesomsättning. Ca 20 min är jag hungrig igen. 

Mvh Magnus 👍😀

• Like 2

Samma ålder samma problem 😉 

Jag är också alltid hungrig. Bita ihop fungerar ..  Det jag märker är att mängden protein och eventuella kolhydrater ställer till det värre. Särskilt frukosten är avgörande för hela dagen. Om jag äter 3 ägg istället för 2 påverkar det hur snabbt jag blir hungrig igen. 3 ägg är sämre. En biff till frukost ca 100 gram och 1 ägg är mitt emellan 2 och 3 ägg. Lika mycket smör varje gång.

Champinioner, avokado och 2 ägg och 1 skiva bacon funkar bra. Lika mycket smör.

Om jag ökar grönsakerna (och fett i avokado?) och håller borta kolhydrater och begränsar protein och laddar med smör, oavsett vilket mål på dagen, så klarar jag mig bäst.

Jag använder inga mejerier utom smör, mejerier tror jag är en bov i sammanhanget. 

• Like 5

För min del står jag mig bäst på mer protein. Fett kan jag äta massor av och jag blir mest illamående, hunger känner rätt snabbt ändå. Äter jag mer protein håller jag mig nöjdare (mätt) längre. Tror det är väldigt individuellt. 

• Like 4

21 timmar sedan, Mange17 sade:

Hej.

Har under 3 månader ätit strikt Lchf. Började med detta pga att jag är motståndare till "vita produkter ". Är inte överviktig o har inga sjukdomar. Tränar varje dag.

Nu kommer frågan. Har aldrig under mina 53 haft någon mättnad känsla. Och trodde att detta skulle bli bättre. Men inte. Vad göra? Har förmodligen en hög ämnesomsättning. Ca 20 min är jag hungrig igen. 

Mvh Magnus 👍😀

Trodde jag oxå.. tog säkert ett år innan jag fick något så när ordning/rutin på det hela.

Iallafall, i början var det lite hit o dit.. ibland glömde jag att äta, vid andra tillfällen åt jag både för mycket protein, fett och kolhydrater.

Såå, vi går vidare till biokemi.. dvs det tar cirka 0,5-4 timar att lagra en måltid, beroende på hur mycket och vad man äter.. då kommer mättnaden.

Det är det enklaste.. dvs mättnaden kommer som regel 1-2 timmar efter måltiden.. handlar till stora delar om skillnaden mellan anabolt och katabolt tillstånd!

Nästa grej är macronutrientfördelningen, där snabba kolhydrater ger snabbast mättnad, (antagligen via högt blodsocker/högt insulin), det går dock fort över.

Annars så har protein den största påverkan på mättnad.. även om den inte är omedelbar.

Fett ger ingen mättnad iomed att det tas upp sist, högt intag av fett har en anorektisk verkan, dvs man vill inte ha ytterligare en brakmåltid inom några timmar.. i bästa fall!

Varför.. j*vligt komplicerat.. men det handlar om att olika macronutrienter tas upp under olika tidsrymder efter en måltid.. först tas kolhydraterna upp, speciellt glukos, tar cirka 0,5 timmar sen man startade en måltid innan blodsockret stiger.. litta beroende av hur komplexa kolhydraterna var.. man tar upp cirka 1 gram glukos per kilo vikt i timmen i princip, för "normalperson, hyfsat frisk"!

Sen så dröjer det ett tag, kanske en timme så börjar aminosyrorna komma in via leverns portaven.. i bästa fall skall det ske efter att merparten av glukosen är lagrad.. protein är oxå insulinogent.. förmodligen därför som de inte skall utnyttja samma homeostatiska/anabola sammansättning av hormoner, iomed att de olika macronutrienterna skall till lite olika ställen.. hur som helst så verkar det som att vi tar upp cirka 0,5 gram amínosyror per kilo och vikt per timme.

Sist kommer fett, det tar en jäkla tid dels för att de tar tid att bryta ner från triglycerider till fettsyror, de skall gå till stora delar i lymfsystemet där de transporteras av kylomicroner. Det är antagligen nedbrytningen av triglyceriderna samt omlastningen till Kylomicronerna som tar tid.. oså är nog lymfsystemet samma som PostNord, ett långsamt sätt att transportera saker?

Nu trodde du kanske att jag var färdig, då misstog du dig, för nu hoppar jag till annat, dvs det är inte slut där!

Först så vill jag nämna Dopamin, dvs vårt belöningshormon, det funkar lite som så att de förstärker positiva beteenden.. tex så älskar hjärnan ett högt blodsocker.. får den inte det så blir man låg!

Är man låg av andra anledningar så brukar det funka med snabba kolhydrater bara man får sin Dopaminkick.. sin bekräftelse!

Finns värre utkomster, dvs knark/sprit!

Oså till den mentala biten.. dvs i bästa fall har man iallafall lite koll på sina egna tillkortakommanden.. så jag nämner bara en här, som exempel, dvs CDS/Cronic Dieters Syndrome.. personer som dietar/kalorireducerar för att gå ner något kilo.. stora delar av sitt vuxna liv, för att i princip misslyckas hela tiden!

Okej.. allt är inte riktat till dig, du får ta till dig av vad du anser stämmer med dig.

Iallafall så är det som så.. det är riktat till dig, man äter en lämplig måltid för hur man skall må om 4-8 timmar, tog mig iallafall minst ett år att komma underfund med, dvs jag äter inte för stunden.. utan för att må bra fram till nästa planerade måltid!

Planering är A och O.. dvs det var den bästa lärdomen.

Utan en plan funkar nästan ingenting, så när jag står i affären så köper jag det som jag skall laga till några dagar framöver.. annars får jag slänga det.

• Like 4

Innan jag började med LCHF så behövde jag äta typ var 3 timme annars förvandlades jag till en sjukt gnällig och jobbig sex åring. Men redan efter ett kort tag ( kommer inte ihåg exakt hur länge) så försvann det behovet. Nu kan jag äta eller låta bli det kvittar så länge jag får mitt kaffe och lite salt. Jag har några undantag fortfarande dock. Om jag tränar verkligen verkligen hårt så påverkar det hungern framför allt dagen efter.

• Like 5

Jag har väl ungefär samma erfarenhet som Cleppa. Men nog kan mina hungerkänslor strula även idag. Om jag äter en liten portion vid fel tid på dan så kan det stöka till det. Stress stökar till det. 
Och så har vi det där med hormonerna för hunger och mättnad. Ghrelin (som jag alltid tolkar gremlin) och leptin (som man tydligen kan vara resistent mot). Jag är ingen höjdare på hormoner och vad man gör med dessa, men det kan vara något at5 nysta i kanske. 

• Like 4

23 timmar sedan, Effie sade:

Jag har väl ungefär samma erfarenhet som Cleppa. Men nog kan mina hungerkänslor strula även idag. Om jag äter en liten portion vid fel tid på dan så kan det stöka till det. Stress stökar till det. 
Och så har vi det där med hormonerna för hunger och mättnad. Ghrelin (som jag alltid tolkar gremlin) och leptin (som man tydligen kan vara resistent mot). Jag är ingen höjdare på hormoner och vad man gör med dessa, men det kan vara något at5 nysta i kanske. 

Jag avstod från Ghrelin och Leptin iomed att det gör det ännu mer komplicerat att förstå, hunger/mättnad, samt sug att äta något.

Iallafall, vi börjar med Ghrelin;

"Ghrelin är ett hormon som produceras av P/D1-celler i fundusdelen av magsäcken hos människa och som stimulerar aptiten."

"Det betraktas som en slags motsats till hormonet leptin som produceras av fettvävnaden och som ger mättnadskänsla då det förekommer i högre nivåer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ghrelin

Dvs det är Leptin som skall ge mättnadskänslan, medans Ghrelin tenderar att öka av snabba kolhydrater, snabba kalorier, snabb lagring, ät mer när frukten är mogen, för framtida behov, typ vintern då det inte finns några snabba kolhydrater alls.

I det här landet så är det aldrig vinter, där man får lov att svälta.. det är våra stenåldersgener som spökar därvidlag.

Så då går vi vidare till Leptin och Lepinresistens;

"I hypotalamus signalerar leptinet hur stort energiförrådet är, genom att aktivera eller minska hunger och aptit. Det samverkar i andra delar av hjärnan med dopaminet, som reglerar det uppsökande beteendet, i detta fall gentemot föda."

Dvs leptinet signalerar att fettdepåerna redan är fyllda, när dessa minskar så ökar leptin.

Oså till leptinresistens.. dvs det funkar neråt men inte lika bra uppåt, dvs man blir hungrig när fettdepåerna minskar, men man blir inte mättare när de ökar.. typ.. för friska/unga/smala så funkar det hyfsat!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leptin

Iallafall ger man sig in och försöker hitta någon som helst enkel förklaring så får man åtminstone doktorera i ensymologi.

Den enklaste förklaringen som jag funnit är Dopamin, dvs det handlar om vanor/beteenden/betingade reflexer/psykologi/socioekonomisks situation!

• Like 1

Hej! 

Jag har tidigare i livet haft exakt samma problem. Även när jag ätit lchf (mer eller mindre i 7 år), småätit ost, nötter, oliver osv. I sommar fick jag upp ögonen för periodisk fasta och lärt mig när jag är hungrig på riktigt och hur det känns att vara mätt. Jag är i ett läge där jag behöver gå ner i vikt, vilket du inte verkar vara, så jag kör fasta hela tiden nu (16:8, någon dag då och då 20:4) och har aldrig mått bättre. Mätt och go`! :)

Mitt tips till dig är: fasta en vecka, efter att du läst på noggrant hur man går till väga, och lär dig känna din kropp. Många gånger är man bara sugen och tror man är hungrig av ren ovana. Att vara hungrig "på riktigt" är en helt annan känsla. Även känslan att vara mätt, att kroppen är till freds. Hitta något som gör dig mätt, tex funkar varma kokta ägg  med majonäs för mig, lägg till en avokado på din tallrik. Var noga med fettet, en klick majo mättar mycket. Fråga dig: är jag verkligen hungrig? Ofta behöver man bara dricka, så försvinner känslan. Varm dryck mättar bättre, än kall, är min erfarenhet. Försök att hålla ut och känn efter! Lär dig den äkta känslan! 

Om du är medlem på dietdoktorn finns det en "kurs" (8 korta videos) med bra info om periodisk fasta, samt en del text att läsa. Själv hoppar jag över frukost, äter vid lunch och sen middag. Äter inte efter 20.00 på kvällen. Dricker kaffe, goda örtteer med smak och ibland varm buljong - och massor av vatten under de timmar jag fastar,. Äntligen har jag slutat småäta och har en "äkta" hunger och mättnadskänsla (och går ner i vikt med besked, som är mitt mål) :) . Lycka till!