Gå till innehåll

Dricka och magsyra

Recommended Posts

Hej,

Hur länge väntar ni mellan mat och dricka för att inte späda ut magsyran? Jag har själv väntat ganska länge mellan. Nyligen fick jag njursten. Stenar blev samlat in och analyserade. Feedbacken var att jag drack för lite ift mängden protein och att det kunde vara en utlösande faktorn. Läkaren förklarade att njursten kan bero på ditt och datt, men ifm det jag svarade på hans frågor menade han att det var snack om för lite dricka. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig gäller samma som för @Skorpionen. Jag kan dricka före, under och efter måltid. Har inte heller några direkta magproblem, men jag har ju läst att vissa anser att man inte ska spä ut magsyran med vätska när man äter. Är jag törstig dricker jag, men ibland dricker jag inte alls när jag äter. Så då dricker jag strax efter istället.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag dricker också när jag är törstig. Ibland dricker jag några klunkar vatten till maten och ibland gör jag det inte. Ibland dricker jag en liten kopp grönt te eller örtte ca halvtimme efter maten också. Kan omöjligt säga att det gör varken från eller till vad gäller min mage/tarm.

Tror nog det här med att "spä ut magsyran" främst blir ett problem för folk som bälgar i sig läsk, energidryck, mjölk, öl och saft mm till maten, eftersom det leder till att man överdricker för att det är gott och förhöjer måltiden. Man dricker inte för att släcka trösten enbart. Det blir sådana mängder, jämfört med om du har neutralt kranvatten i glaset.

Sen finns folk som har extremt lite magsyra pga icke naturliga orsaker, som t.ex att de käkar protonpumpshämmare eller för att delar av magsäcken är bortkopplat pga GBP. Då ska man nog inte dricka alls till maten. Men är du inte i den kategorin, så tror jag knappast att magsyran tappar funktion för att du konsumerar måttlig mängd vätska i samband med måltid. Jag menar viss mat innehåller ju en hel del vätska också som t.ex soppa, gryta, såser.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag dricker oftast inte när jag äter. Och rådet att dricka när jag är törstig är inte för mig; jag kan lätt gå en dag utan att dricka om jag utgår från törsten. 
Jag låter väl bli dricka ett par timmar före och efter måltid, men är inte benhård på den regeln. Jag äter ju oftast två gånger per dag, så det är gott om tid för att dricka. Men jag behöver påminna mig om att ta ett glas vatten. Jag tänker aldrig på mängder, men försöker se till att urinen inte är för mörk. Och jag får i mig salt, om jag behöver. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
On 2020-08-24 at 17:49, Mig sade:

Hej,

Hur länge väntar ni mellan mat och dricka för att inte späda ut magsyran? Jag har själv väntat ganska länge mellan. Nyligen fick jag njursten. Stenar blev samlat in och analyserade. Feedbacken var att jag drack för lite ift mängden protein och att det kunde vara en utlösande faktorn. Läkaren förklarade att njursten kan bero på ditt och datt, men ifm det jag svarade på hans frågor menade han att det var snack om för lite dricka. 

Mnjeä.. drick när du är törstig.. glöm att det späder ut magsyran.

Njursten är en helt annan grej, det är rätt komplext.. finns iallafall inga som helst linjära förhållanden till när man dricker före/under/efter en måltid.

Detsamma gäller magsyran!

Jag är  mer inne på läkarens förklaring, dvs det kan bero på "ditten o datten"!

Vissa kan få en utökad tendens till njursten på LCHF.. främst epileptiska barn, som äter en extrem ketogenic diet!

Såå, du får en frisedel utav mig att dricka före/under/efter en måltid.. såvida du inte är ett epileptiskt barn.. eller har kroniska problem med att bilda magsyra, (finns tabletter för det) eller det värsta utav allt, dålig förmåga att utsöndra ensymer i magsäcken för matsmältningen.

Sååååå, det värsta som kan hända, det drabbar cirka 6,7% av epiletiska barn på en j*vligt strikt ketogen diet.

"Children who developed kidney stones were compared with those without in terms of demographics, urine laboratory markers, and intervention with urine alkalinization (potassium citrate). Thirteen children (6.7%) developed kidney stones. The use of oral potassium citrate significantly decreased the prevalence of stones (3.2% vs 10.0%, P = .049) and increased the mean time on the ketogenic diet before a stone was first noted (260 vs 149 patient-months, P = .29). The prevalence of kidney stones did not correlate with younger age or use of carbonic anhydrate inhibitors (eg, topiramate or zonisamide) but trended toward higher correlation with the presence of hypercalciuria (92% vs 71%, P = .08). No child stopped the diet due to stones; in fact, the total diet duration was longer (median 26 vs 12 months, P < .001). Kidney stones continue to occur in approximately 1 in 20 children on the ketogenic diet, and no statistically significant risk factors were identified in this cohort."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17621514/

Med tillsats av Potassium citrate kunde man få ner det till 3,2%!

Grejen med detta är att balansen mellan kalium och kalcium kan ha en inverkan.

Det handlar om trots allt om ett fåtal, många fler som inte äter LCHF får njursten.. howe come?

Så.. det beror på ditten o datten.. gener/stress.. i värsta fall på att vi lever i ett av de rikaste länder som finns, jag säger som Norsken på jobbet, under kriget var det ingen som klagade, nästan inga sjuka heller!

Iallafall bortsett från det så finns det en uppsjö av olika njurstenar, av olika anledningar!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Njursten

Länk till inlägg

Det förefaller som om det ute på nätet råder några missförstånd om drickandet i samband med måltid:

• Som bekant bör magsaften hålla lägsta möjliga pH-värde (nära den surhetsgrad som finns i elektrolyten till ett bilbatteri) för att matsmältningen skall fungera optimalt.
  • Beroende på magsäckens storlek (ålder, kroppsvikt etc.) kan surhetsgraden i den minska  för mycket beroende på volymen tillförd vätska. För en hundratiokilosman kan man räkna med en stor magvolym, i vilken pH-nivån knappast förändras särskilt mycket på lite vätska före eller under måltiden.
  • För en mindre kropp kan dock  metabolismen försämras, främst om drickandet sker tätt inpå en måltid. Ett glas vin till maten är det inte frågan om utan t.ex. öl i större mängd.
  • Det är knappast så att kroppen reagerar särskilt märkbart på en sämre verkningsgrad, för den som dricker före under och efter maten.
  • Det som händer vid felaktigt drickande är att metabolismen försämras och att en mängd salter samtidigt går förlorade.

Så... den törst man känner före måltiden bör man ha förmåga att vänta ut till måltiden eller efter - inte inleda ätandet med att släcka.  Sker detta efter måltiden blir problemen mindre än före. Rekommendarionen att dricka när man är törstig är i övrigt den rätta modellen inte att följa hälsokostsajternas ogrundade prat om ett visst antal glas om dagen. Allt beror ju på kroppstyp, luftvärme, fysik aktivitet, kön etc..

• Gilla 7
Länk till inlägg
On 2020-08-28 at 15:04, Nils Engström sade:

Det förefaller som om det ute på nätet råder några missförstånd om drickandet i samband med måltid:

• Som bekant bör magsaften hålla lägsta möjliga pH-värde (nära den surhetsgrad som finns i elektrolyten till ett bilbatteri) för att matsmältningen skall fungera optimalt.
  • Beroende på magsäckens storlek (ålder, kroppsvikt etc.) kan surhetsgraden i den minska  för mycket beroende på volymen tillförd vätska. För en hundratiokilosman kan man räkna med en stor magvolym, i vilken pH-nivån knappast förändras särskilt mycket på lite vätska före eller under måltiden.
  • För en mindre kropp kan dock  metabolismen försämras, främst om drickandet sker tätt inpå en måltid. Ett glas vin till maten är det inte frågan om utan t.ex. öl i större mängd.
  • Det är knappast så att kroppen reagerar särskilt märkbart på en sämre verkningsgrad, för den som dricker före under och efter maten.
  • Det som händer vid felaktigt drickande är att metabolismen försämras och att en mängd salter samtidigt går förlorade.

Så... den törst man känner före måltiden bör man ha förmåga att vänta ut till måltiden eller efter - inte inleda ätandet med att släcka.  Sker detta efter måltiden blir problemen mindre än före. Rekommendarionen att dricka när man är törstig är i övrigt den rätta modellen inte att följa hälsokostsajternas ogrundade prat om ett visst antal glas om dagen. Allt beror ju på kroppstyp, luftvärme, fysik aktivitet, kön etc..

Jag gillar din förklaring, den förklarar en del, men iomed att jag är himla krånglig så har jag ytterligare att bidra med!

För det första så är vi inga robotar, magen är inget mekaniskt system, den är främst ett biokemiskt reglerat system.. en del av matsmältningen/ämnesomsättningen.

Det börjar redan i munnen, genetiskt ärvda reflexer, dvs vi tuggar vår mat, innan vi sväljer, då har vi mekaniskt sönderdelat födan, så den kan passera genom matstrupen och övre magmunnen, samt tillsatt lite ensymer typ Phytalin.

Alla som har försökt svälja en hel köttbulle utan att tugga vet hur det känns?

Iallafall så består vanlig mat till cirka 60-80% av vatten.. gurka 99%, gröna blad iallafall till 90%.

Huh, då spär man ju ut magsyran och magsäcken ensymer.. grejen är att magen är van vid detta och är fena på att kompensera för det hela.

Så då kikar vi lite på hur magsäcken ser ut, det är ett muskelknippe och invändigt är det en massa stora veck.

Dvs magsäcken pumpar hela tiden helt autonomnt så länge det finns mat i den, för att blanda allt med ensymer senare längre ner med magsyra för denaturering.

Slajmet som bildas kallas för Kymes, dvs slajmet rinner fortare ner mot nedre magmunnen, där det släpps ut till tunntarmen där några fler ensymer tillstöter, främst från gallan, likaså bikarbonat, för att återställa PH!

Dvs glöm att en hel köttbulle når tolvfinger/tunntarmen!

Oså till dryck till måltid, före, under och efter.. spär man ut något så förblir mat kvar i magens veck innan den omvandlas till Kymes som nedre magmunnen sen släpper till tunn-/tolvfingertarmen!

Sååå, vi kan konstatera att man får lov att äta grönsaker till sina måltider, ja tillomed gurka, dvs jag rekomenderar massa lågkolhydrathaltiga grönsaker till så gott som alla måltider, en grej jag opptäckt är att jag då inte behöver skölja ner maten med vätska!

O sen tlll mina disclamers, det finns folk med problem med både magsyra och ensymer i magen/tunntarmen.. genetiskt, dvs ärftligt och även de med sjukliga tillstånd.

• Gilla 1
Länk till inlägg