Gå till innehåll

Dr nadir Ali om autofagi

Recommended Posts

Jag blev nyfiken på Dr Nadir Alis synpunkter på kaffedrickande under fasta. Det var mycket intressant. Enligt honom så är fördelarna med att dricka fettkaffe väldigt ringa om man är överviktig och insulinresistent och vill förbränna fett. Vill man dricka kaffe så får man dricka det svart utan fett i. Dessutom försöker han bringa lite klarhet i när startas autofagi och han menar att det kan vara olika, vilket låter trovärdigt. Annars brukar det regna olika påståenden lite beroende på vem man frågar. Vissa menar att det räcker visst med att bara nattfasta i 12 timmar för att få fördelar av autofagi och andra att man behöver fasta flera dagar i sträck för att komma dit. Han säger att det beror på om man är ung, smal och frisk så aktiveras det fortare än om man är äldre, fet och insulinresistent. Tillhör man den senare gruppen så får man fasta längre. Vill man också bli av med insulinresistens så hjälper förlängd fasta onekligen till. Äter man inte så behövs ingen insulin och receptorerna får vila. Får de vila tillräckligt länge så släpper resistens. 

Jag blir dock alltid förvånad att det finns så mycket motstånd mot fasta och hos så väldigt många. Man behöver ju inte vara rymdforskare för att förstå att det fettet som finns under huden har kroppen som reserv i fall av svält. Vill man få kroppen att släppa på reserven så är fasta det ultimata verktyget - billigt, lättförståeligt och åtkomligt. Ändå vill vi att någon ger oss en magisk trollstav som trollar bort fettet medan vi glufsar i oss något, vad som helst. Det är som klippt och skuret för lurendrejeri och vi låter oss villigt luras ofta med risk för hälsan. Ibland är det verkligen synd om oss människor.   

• Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-08-27 at 15:59, Kjell Granelli sade:

Dr. Nadir Ali var en nyhet för mig - det var mycket intressant att lyssna på hans sansade föreläsning.

Sedan en tid tillbaka har han enligt min mening kommit fram i ljuset som en av våra favoriter. Inte bara med en glimt i ögat - hans pedagogiska förmåga och kunskaper bakom sina framträdanden är uppenbara.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-09-01 at 13:11, Tureborgaren sade:

Mer om kaffe och fettförbränning från dr Nadir Ali:Caffeine plus exercise dramatically increases fat oxidation & ketone body production!

Han påpekar det tveksamma i att ha fett i kaffet!  För rubricerat ändamål rekommenderar han
rent kaffe. Jag misstänker på goda grunder att han har helt rätt!

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
On 2020-09-02 at 23:20, Nils Engström sade:

Han påpekar det tveksamma i att ha fett i kaffet!  För rubricerat ändamål rekommenderar han
rent kaffe. Jag misstänker på goda grunder att han har helt rätt!

Ja, jag blev påverkad av beskedet! Så nu har jag slutat med både grädde och kokosfett i kaffet. Fungerar bättre än väntat. Kunskap ger självkontroll!

• Gilla 2
Länk till inlägg