Jump to content

C vitamin


Cina
 Share

Recommended Posts

Det kan vara svårt, även om du äter broccoli & blomkål eftersom man ofta kokar det, då försvinner mycket. Men om man istället bara ångkokar lite, så det bevarar färgen (kanske svårt att se på blomkål dock) så är de flesta näringsämnena kvar. Paprika är annars en väldigt bra källa, behövs inte mycket för att nå dagligt intag av c-vitamin. Även färsk chilifrukt ska ha mycket.

Link to comment
Share on other sites

En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna). Brist: Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.

 

Vuxna: 60 mg

Gravida kvinnor: 80 mg

Ammande: 100 mg

 

http://www8.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.html

 

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...