Per J Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vilka generella riktvärden gäller för att överväga att sätta in Metformin till en T2?Vad blir då målvärdena man vill nå?En T2 som tar Metformin och börjar äta LCHF, när drar man ner på dosen och slutligen fasar ut den helt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Jag vet inte om jag gjorde rätt jag lade av med metformin började med LCHF och nästa gång jag kom till läkaren var mina värden normala. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Tack för ett riktigt uttömmande svar på mina frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Tog Metformin, endast 500 mg/dag samtidigt med lchf-kost förut. Då hade jag ont i magen emellanåt. De magbesvären har försvunnit efter att jag slutat med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Tack för ett riktigt uttömmande svar på mina frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vilka generella riktvärden gäller för att överväga att sätta in Metformin till en T2? Vad blir då målvärdena man vill nå? En T2 som tar Metformin och börjar äta LCHF, när drar man ner på dosen och slutligen fasar ut den helt? Vill du ha medicinskt motiverade svar ska du nog inte vända dig till oss som i mindre utsträckning än de flesta har högt blodsocker. Min högst ovetenskapliga tanke är att om man tål metformin kan man ju äta det så länge som inte sockervärdena är perfekta. Men vad vet jag? Har aldrig haft högt blodsocker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vill du ha medicinskt motiverade svar ska du nog inte vända dig till oss som i mindre utsträckning än de flesta har högt blodsocker. Det är ju många diabetiker som äter LCHF, de har ju erfarenhet av frågor som denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Vilka generella riktvärden gäller för att överväga att sätta in Metformin till en T2? Vad blir då målvärdena man vill nå? En T2 som tar Metformin och börjar äta LCHF, när drar man ner på dosen och slutligen fasar ut den helt? Riktvärdet är altså konstaterad diebetes typ 2.. där inte livstilförändringar har gett önskat resultat. Målvärdet är HbA1c under 6,5% för vuxna och 5-6% för yngre. Om värdena är bra och stabila kan man testa att trappa ner, inte förr, tål man Metformin så får man bättre blodsockerkontroll. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=337 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Det är ju många diabetiker som äter LCHF, de har ju erfarenhet av frågor som denna. Javisst, men gossen blev ju purken! Stackars liten. Se de första inläggen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts