Gå till innehåll

Lchf för ett stabilare mående? (ej viktnedgång)


Recommended Posts

Hej! Jag har under hela livet tampats med depressioner hit och dit, och även om de blivit mindre kraftiga de senaste åren så känner jag mig allmänpåverkad, trött och inte lika positiv som jag brukar vara. 

Jag har en mild variant av bipoläritet, men jag tror inte på att medicinera, utan vill hellre hantera det på egen hand, med kost och självmedvetenhet. 

Det känns som att målet bör vara ketogen kost, men vill börja lite mildare för att inte skapa för stora svängar inom mig innan jag nått rätt stabilitet i kosten.

Jag har redan ätit en ketogen kost i ca en månad för något år sedan, och jag mådde både jättebra och jättedåligt på samma gång. Jag är väldigt känslig mot förändringar och min kropp är i behov av en balans, varför keto känns lite extremt eftersom ett avsteg under keto skapar en känsla av att kastas ut ur balansen. 

Jag antar att jag är ute efter era tankar och tips på ämnet, borde jag ta det försiktigt fram eller bör jag gå direkt på ketogen kost? 

De senaste dagarna har jag ätit enligt lchf, och vid uträkningar har jag legat på mellan 10-20 gram kolhydrater, vilket väl är inom ramen för strikt? 

Hur har ni med psykiska besvär påverkats av en omläggning av kosten? 

 

Info om mig:

28 år, kvinna 

59kg

172cm

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, @Mariana!

Tyvärr pratas det sällan om kostens betydelse för den mentala hälsan. Lite för lite även hos Kostdoktorn även om det finns nån artikel att hitta. I forumet har det mellan varven dykt upp personer med en önskan att må bättre mentalt genom kostomläggning så sök gärna runt lite.

Jag var deprimerad för länge sedan när jag var i din ålder (pga av en tuff händelse långt innan LCHF) och även jag har årligen återkommande dippar av typen SAD (vinterdepression), kan jag inte påstå att det senare påverkats nämnvärt av kostomläggningen men i samband med att min son visat sig befinna sig inom autismspektrum har mitt intresse för kostens betydelse ökat rejält och hos honom hittar jag saker som förändras beroende på vad han äter.

Som jag ser det finns det några ställen att börja på:
1. Tarmfloran. Att minska alla inflammationer alla vi västerlänningar bär på i tarmen och arbeta för en frisk tarmflora vill jag påstå är nummer ett. Här pratar vi glutenfritt, kaseinfritt, kemikaliefritt och bara ren mat. Detta är en fin film om mikroorganismer på SVT play:https://www.svtplay.se/video/26692366/guldet-i-dina-tarmar

2. Avgiftning. Om kroppen inte kan avgifta sig ordentligt påverkas vi mentalt. Det är vanligt att man inte metylerar ordentligt. Metylering är en process som är inblandad i att många andra processer ska fungera. Den kallas också B-vitamincykeln. Om processen inte fungerar blir det många processer som inte fungerar optimalt, bl a tillverkningen av kroppens kraftfullaste antioxidant, glutation. Grunden till metyleringen är Folat (B9) och Kobalamin (B12). Observera att folsyra (syntetisk) inte duger, den kan kroppen inte använda men den blockerar receptorerna. Man får läsa på burken, ibland kallas riktig folat för folsyra för det säljer bättre. Vissa kosttillskott är metylkomplex, vilket kan hjälpa de som undermetylerar. 

3. Näringsstatus. Jag tror inte strikt keto är nödvändig för dig eftersom du upplever att det kastar omkull balansen men jag tror att du ska vara noga med att den mat du äter är ren och näringstät. Så lite kemikalier som möjligt. Många färger på grönsaker för stor mängd fytonäringsämnen. Bra (animaliska) proteiner. Helst fritt från mejerier (mjölkprotein, kasein, är ofta ett problem). Sedan är det nog så att många upplever ett större lugn på ett låg, men stabilt, kolhydratintag. Du kan absolut titta på det som kallas Paleo men akta dig för bakverk med dadlar och mandelmjöl som visserligen går in i definitionen men skadar det lugn du troligen behöver.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller märkt ngn skillnad på mitt psykiska mående efter min kostomläggning. Det jag däremot märkte av i början var att jag kände mig ner klartänkt och lite smartare. Har också lätt att bli lite depressiv och nedstämd vid årstidsväxlingar och emotionell stress. 

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte märkt så mycket på kosten, mer än att socker och vetemjöl gör mig väldigt låg. Däremot känner jag stor effekt om jag tar tillskott av D-vitamin eller inte. Tar minst 5000 IE från september till april. I år åt jag ända till juni med ökad dos till 10 000 IE pga covid. Det har verkligen minskat min årstidsbundna humörsänkning.

 

  • Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket läsvärd artikel

 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201909/six-reasons-go-paleo-mental-health?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DiagnosisDiet+%28Diagnosis%3A+Diet%29

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag har nog inte märkt så mycket på kosten, mer än att socker och vetemjöl gör mig väldigt låg. Däremot känner jag stor effekt om jag tar tillskott av D-vitamin eller inte. Tar minst 5000 IE från september till april. I år åt jag ända till juni med ökad dos till 10 000 IE pga covid. Det har verkligen minskat min årstidsbundna humörsänkning.

 

Intressant måste testa att höja dosen.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte lagd åt det depressiva hållet, så det spelar nog in. Jag glömmer bort att vara ledsen, även när jag har fullgoda skäl att vara deppig. Däremot kan jag få låggradig ångest, oro och fladder i bröstet, utan att ha bra skäl för detta och främst i samband med pms. 

Men upplever inte att just mängden kolhydrater kontra fett gör till eller från vad gäller humör och psyke. Om jag käkar 30 gram eller 130 gram per dag är sak samma. Det viktiga är snarare vilka livsmedel jag äter och undviker, inte själva makronutrientfördelningen. För att maxa mitt mående måste kroppen och alla dess beståndsdelar, få den näring den behöver. I mitt fall handlar det också antioxidanter och fibrer från grönt, inte bara fetter och aminosyror. 

Det som påverkar mig mest negativt är tveklöst socker och då menar jag inte en clementin, utan godis, läsk och sånt som innehåller en massa glukos&fruktossirap och rent socker. Jag blir lättirriterad och får kort stubin av socker, har jag noterad. Märker också att jag har svårare att vara harmonisk här och nu om jag är sockerchockad, att tanken börjar fara iväg och grunna på trams i det förgångna eller oro inför framtiden. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-09-08 at 14:30, Carl August Arge sade:

Skriven av samma doktor som skrivit guiden Annika länkar till. :)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...