Gå till innehåll

Hm, blir jag lurad tro?

Recommended Posts

Hej på er. 

Jag behöver fråga om råd. Jag har ätit keto senaste 1 ½ året ungefär, med vissa avsteg från tåget, i stort sett rigoröst. Jag gick ner i vikt initialt men kämpar med 10 kg jag vill bli av med. Jag hittade en coach på nätet (från USA) som jag följde länge och väl och sedan för 4 månader sedan så anlitade jag honom som coach för att gå ner i vikt. Döm om min förvåning när det första vi gjorde var att få upp de antal kalorier jag äter per dag i en takt av 50 kalorier/ dag i en vecka och sedan ytterligare en höjning med 50 kalorier osv. Ok, jag köpte resonemanget att jag behövde få upp min metabolism på detta sätt (sk reverse diet) och jag har kämpat mot mitt otåliga jag, och gjort detta. 

Men nu så är det då äntligen dags för att komma in i viktminskningsfasen. Och döm om min förvåning när vi nu första veckan, minskade med 90 kalorier/ dag. Och tydligen ska vi minska med ännu mindre längre fram per dag och vecka. Hallå.. Med tanke på att 1 kg fett är ungefär 7000 kalorier så lär ju denna viktminskningen ta åratal, och med tanke på hur mkt jag betalar per månad, så har jag helt enkelt inte råd med detta. Ska sanningen fram börjar jag undra om han vill dra ut på det för att säkra sin inkomst varje månad.. 

Ni som är här, vad tycker ni? Reagerar ni också på att detta låter konstigt? 
Jag har telefonkonsultation med honom senare idag, och den tiden jag betalat för tar slut den 6 september och jag börjar tvivla på att jag ska fortsätta. Vi pratar om 200 usd per månad.. 

TACKSAM för alla svar, jag behöver verkligen höra om detta är galet eller om det är jag som är dum som förväntar mig att detta ska gå i ett annat tempo. 
/Mathilda 

• Gilla 1
  • Förvirrad 2
  • Ledsen 1
  • Förvånad 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tulo!  Du har kommit rätt. Här får du råd, som kan göra att du äter rätt typ av kalorier. Alla kalorier är nämligen inte  lika  det har ett  antal forskare visat. Är du otålig, så kan du kombinera lågkolhydrat kost med intermittent(återkommande) fasta. Men här är råden gratis, och det är nästan 9000 medlemmar, så det finns mycket kunskap samlad. Så blir du otålig, så är det dig själv du skall ställa krav på, och här kan du får bra tips om hur du skall göra, för att komma över olika svårigheter. Men det är alltid du själv som måste göra det, och det kan vara lärorikt...  

• Gilla 6
Länk till inlägg

Fundering; Äter du keto även under denna konsultationsperiod? Eller är kolhydratintaget högre?

Martina Johansson, Next Level Biohacking, pratar ofta om att kvinnor äter för lite energi, även på keto. Anna Hallén pratar om att maten ibland behöver cyklas för att vikten ska röra på sig. Båda är inne på biokemin (vilket även förespråkarna av fasta är). Viktreglering är hormonell, inte en energibalansering. 
Jag tror din coach är inne på spåret att lura kroppen, att trigga de naturliga processerna för att rucka vikten men jag är inte säker på att det är rätt väg att gå. Våra kroppar är ofta svåra att lura. Min rekommendation är Anna Halléns bok ALP (typ 500kr i engångskostnad) om du vill rucka de sista kilona som sitter fast men det kan ju också vara så att din "vanliga keto" kan funka nu när du coachats ett tag? Kanske skippa mejerierna som är en bov för många?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Måste börja med att jag är väldigt nyfiken på vilken coach du har anlitat. Jag kan säga att för mig har det upplägget fungerat. Dock utan coach. När jag började med LCHF så gick jag ner ganska lätt i vikt, ca 10 kg. För att därefter gå upp lite igen. Under dessa 5 år så har jag legat ganska stadigt på 3-5 kg mindre än när jag började. Vid några tillfällen har jag lyckats gå ner 4-5 kg på ett par månader, för att hela tiden gå upp igen. I våras tröttnade jag och då jag lärt mig en del om hur detta protokoll fungerar, så bestämde jag mig för att pröva. Trots att jag åt lagom för att hålla jämn vikt, så ökade jag mängden mat under ett par månader. För att sedan sakta trappa ner. Känner nu att jag har en stabil och pålitlig vikt nedgång, 1,5 kg på 2-3 månader. Jag vet att många inte tror att kalorier räknas, men äter man för mycket så står man still eller går upp. Jag använder kalorier för att inte äta för lite. Samt då jag kan äta av många olika anledningar som inte är hunger, så blir kalorierna något som kan tala om att jag har fått tillräcklig men både näring och energi. Håller mig runt 75% fett, samt mindre än 10 g kolhydrater. Men jag är inte fixerad vid dem, utan de är ett verktyg som hjälper mig. Behöver jag verkligen mer mat en dag så äter jag mer mat. Risken för hetsätning har dessutom minskar radikalt. Är du inte nöjd med din coach så ska du avsluta. Men om personen är någon av dem jag tror det är, så vet de vad de håller på med. Det är i alla fall min uppfattning. Det kommer att ta tid att komma dit du vill.  Mitt måtto har varit att lita långsiktigt på processen, så blir resultatet långvarigt.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-09-01 at 13:28, Tulo123 sade:

Hej på er. 

Jag behöver fråga om råd. Jag har ätit keto senaste 1 ½ året ungefär, med vissa avsteg från tåget, i stort sett rigoröst. Jag gick ner i vikt initialt men kämpar med 10 kg jag vill bli av med. Jag hittade en coach på nätet (från USA) som jag följde länge och väl och sedan för 4 månader sedan så anlitade jag honom som coach för att gå ner i vikt. Döm om min förvåning när det första vi gjorde var att få upp de antal kalorier jag äter per dag i en takt av 50 kalorier/ dag i en vecka och sedan ytterligare en höjning med 50 kalorier osv. Ok, jag köpte resonemanget att jag behövde få upp min metabolism på detta sätt (sk reverse diet) och jag har kämpat mot mitt otåliga jag, och gjort detta. 

Men nu så är det då äntligen dags för att komma in i viktminskningsfasen. Och döm om min förvåning när vi nu första veckan, minskade med 90 kalorier/ dag. Och tydligen ska vi minska med ännu mindre längre fram per dag och vecka. Hallå.. Med tanke på att 1 kg fett är ungefär 7000 kalorier så lär ju denna viktminskningen ta åratal, och med tanke på hur mkt jag betalar per månad, så har jag helt enkelt inte råd med detta. Ska sanningen fram börjar jag undra om han vill dra ut på det för att säkra sin inkomst varje månad.. 

Ni som är här, vad tycker ni? Reagerar ni också på att detta låter konstigt? 
Jag har telefonkonsultation med honom senare idag, och den tiden jag betalat för tar slut den 6 september och jag börjar tvivla på att jag ska fortsätta. Vi pratar om 200 usd per månad.. 

TACKSAM för alla svar, jag behöver verkligen höra om detta är galet eller om det är jag som är dum som förväntar mig att detta ska gå i ett annat tempo. 
/Mathilda 

Välkommen först o främst.

Oså e jag oxå nyfiken på vilken coach.. dvs hen kanske vet mer om dig än vad du lämnar ut här?

Iallafall så skulle jag oxå kunna coacha en massa folk med hjälp av tabeller.. speciellt om jag inget vet om dem eller mött dem!

Man kan läsa sådana tabeller på internet, de är inga hemlisar.

Hur som helst, minskar man kalorierna med 500 per dag så skall man teoretiskt gå ner ett halvt kilo per vecka i fettvikt.. om man i övrigt äter riktig mat med tillräckligt med protein samt grönsaker.

Ett halvt kilo per vecka är snabbt.. oftast en bonus för extra kraftigt överviktiga/diabetiker typ 2 eller metabolt syndrom.. och det funkar iallafall i ett halvår, sen tar det längre tid, med resten!

Det går alltid snabbare att banta, dvs reducera kalorierna ännumera, typ 1000 Kcal mindre per dag, vilket enligt tabell borde ge en viktminskning av ett kilo per vecka.

Dvs det är jättelätt om man står ut.

Frågan är bara vad som händer sen, lärde man sig något, åt man annorlunda, blev man mätt/ohungrig.. hur mådde man/fick man nya matvanor?

Det om teorier/kalorier, de finns där även på LCHF!

För det andra skall jag inte döma ut din coach, för det tredje så vet jag inget om din hälsa, det enda jag vet är att du önskar gå ner i vikt.. ponera att hen har rätt?

Det är som du skriver.. 7000 Kcal i varje fettkilo, det tar tid, enda sättet att bli av med fettkilon är att förbränna dessa, dvs då får man inte tillföra mer, rätt lätt förstått?

Nu blir det krånligt, man måste fortfarande äta sitt protein, cirka minimum 0,8-1,0 gram per kilo och vikt, vissa kraftigt överviktiga säger per sin normalvikt per längd.

Oså är sällan minimum lika med optimalt, ligg hellre på 1,0-1,5 per kilo för din längd/din normala vikt för din längd.. kan bli lite mindre fett i värsta fall.. via munnen, om resten kommer från fettdepåerna.

Dvs det är helt normalt att förbruka cirka 1800-2500 Kcal per dag och då skall man även räkna in de man går ner i vikt.. utifall man gör det

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag tror inte att denne keto&kost coach har för avsikt att lura dig. Det ligger rimligen i hens intresse att ha så många nöjda kunder som möjligt, för referens och solskenshistorier. Coachen har säkerligen en modell som hen verkligen tror på själv, där man börjar med att äta extra mat och fett för att(förhoppningsvis) boosta metabolismen samt nå djup ketos. Sen drar man ner på mängden efter det och får resultat. Man ska inte gå ner i vikt snabbt av tusen olika skäl, bla för att det stressar sönder kroppen, är åldrande, ger lös hud, håravfall, svårt att hålla på sikt med mera. 

Men även om det låter seriöst, så är det inte 100% säkert att det kommer funka på just dig. Vet t.ex keto coachen tillräckligt mycket om dig och din historia för att kunna vägleda och ge råd på ett bra sätt? Vi är ju alla lite olika pga saker som kön, ålder, historia, hormonellt, genetik med mera. Det kommer kännas surt om du inte får resultat, med tanke på pengarna du spenderat. Mycket av kunskapen kring ketogen kost, strikt LCHF samt generell lågkolhydratkost kost kan du läsa dig till själv på nätet, i böcker eller rådfråga har på forumet eller fb-grupper som är gratis. Du har ju också fördelen att du känner dig kropp bäst, betydligt bättre än någon coach på andra sidan Atlanten. Tycker också att du ska avsluta med coachen omedelbart. 

• Gilla 2
Länk till inlägg