Jump to content

Ont vid matstrupen när jag äter och dricker

Attila Czaholi
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag följer LCHF och periodiskt fasta. Jag har kört LCHF sedan förra året och periodiskt fasta sedan augusti. 

Tidigare hade jag problem med ont som kom från höger om magen. Då kände jag också ont i ryggen med mera. Jag misstänker att det var gallan som orsakade besvären. Därefter bestämde jag mig för att äta oxgalla för att öka gallan i kroppen. Jag har ätit oxgalla sedan augusti. Det har fungerat bra tills igår. 

Eftersom jag fastar äter jag inte frukost. På fredagar brukar jag köra OMAD. Andra dagar i veckan äter jag mellan 13:00 och 18:00. Igår var det så att en timme efter att jag har tagit oxgalla på tom mage kände jag att jag har svårt att svälja maten och kände en klump i halsen. Jag har ringt vårdcentralen och de sa att det är magsyran som ställer till med problem. Magysran har hamnat i matstrupen.  

Tro ni att det är magsyran som är problemet? Kan mat som man åt 20 timmar innan besvären kom orsaka magsyreproblem? Kan oxgallan orsaka magsyreproblem?   

• Like 2

Jag har läst lite om att en tom mage brukar vara en syrlig mage. Det kan orsaka sura uppstötningar, en brinnande känsla vid bröstet, problem med att svälja maten och ont vid matstrupen. När man fastar längre (24 timmar till exempel) kan ens mage bli för syrlig. Tror ni att det kan ligga någonting i det? Om svaret är ja bör man kanske tänka på hur länge man fastar.

• Like 2

Vet inte så mycket om ämnet egentligen. Men är ganska övertygad om att det inte är ett generellt problem vid fasta....vi är nog många som ibland långtidsfastar och inte får den typen av problem.  Snarast skulle jag vilja säga att det är när man bryter en längre fasta som man kan få problem genom att äta för mycket...

Men vi är alla olika och om du får samma problem gång på gång när du inte ätit på 24 timmar...så är det inte otroligt att du har något problem  kopplat till fastan...

...jag vet inte vad som gäller för oxgalla men många näringstillskott rekommenderas att äta tillsammans med annan mat ... jag vet själv att jag får illamåendekänslor av en del näringstillskott om jag äter dem på tom mage....

• Like 4

7 timmar sedan, Attila Czaholi sade:

Jag har läst lite om att en tom mage brukar vara en syrlig mage. Det kan orsaka sura uppstötningar, en brinnande känsla vid bröstet, problem med att svälja maten och ont vid matstrupen. När man fastar längre (24 timmar till exempel) kan ens mage bli för syrlig. Tror ni att det kan ligga någonting i det? Om svaret är ja bör man kanske tänka på hur länge man fastar.

Nej.. sura uppstötningar handlar för det mesta om övre magmunnen, dvs den sluter inte tätt!

Iallafall så handlar det för det mesta om sår på övre magmunnen, via magsyra men oftare via Helicobakter Pylori.. på svenska magsårsbakterier.. cirka 60 % lider av detta.. dvs inte alltid på övre magmunnen!

Oså till det du läst.. det är bullshit, men en omskrivning/tolkning av sug i magen.. dvs vanligtvis Helicobacter Pyloros.. dvs det lindras utav att äta något!

Förr så hette det magkatar, numera så vet man bättre.. tex så vet man vad Helicobakter Pyloris är och vad de kan göra.

Iallafall.. märk väl att jag inte är läkare så är min diagnos.. magsår, eventuellt orsakat av Helicobakter pyloris eller andra problem med övre magmunnen/matstrupen.

Man behöver inte vara infekterad av magsårsbakterien för att få problem med övre magmunnen/matstrupen.. men det mer normalt.. iomed att en majoritet verkar ha den bakterien.

Allt vad du beskriver tyder på övre magmunsbråck/sår, det är den vanliga benämningen, dvs övre magmunnen sluter inte tätt.. oavsett orsak!

Oandrasidan kan du vara glad, för det är etter värre med nedre magmunsbråck.

• Like 2

Man kan absolut få problem med halsbränna och dylikt vid fasta, även om det långt ifrån drabbar alla. Vanligaste skälet till fasta är ju religiösa skäl(Jom kippur, Ramadan bla) och där är det känt att man kan få mindre trevligare biverkningar såsom äcklig andedräkt, bränningar och sura uppstötningar under fastan. Är nog bara de som förespråkar fasta av hälsoskäl som hävdar att vi alltid mår världsbäst av att inte äta.

Har mest att göra med att magen är tom medan magsyra bildas p.g.a hunger och sug, i kombination med att magmunnen av oklara skäl inte sluter helt tätt. Sen misstänker jag att ju striktare keto/lchf man äter desto mindre besvär får man, dvs om kroppen är van att vara i djup ketos på fettdrift så tror jag inte att magsäck och magstrupe håller på och bråkar i lika hög utsträckning när det går på tomgång.  

Hursomhelst, jag skulle inte ta oxgalla på fastande mage. Testa att dricka ljummet örtte om du får halsbränna under fasta. Om det inte fungerar så ät något lätt som inte tar kroppen ur faste-tillståndet, t.ex bladspenat, gurka eller lite kokt broccoli, så får magsäck, magsyra och muskulaturen något att pyssla med. Man kan "lura" kroppen att den fortfarande är fastar om man enbart äter lite vattenbaserade grönsaker. 

@Zepp Stora majoriteten svenskar med refluxproblem eller magkatarr har ju inte H.pylori, utan det är "funktionellt" d.v.s svensk sjukvård vet inte vad det beror på och ordinerar patienten att käka Omeprazol resten av livet...suck. Att ha H.pylori är rätt ovanligt bland svenskar som inte är i pensionsåldern.   

• Like 4
  • Thanks 2

27 minuter sedan, Elinor sade:

Man kan absolut få problem med halsbränna och dylikt vid fasta, även om det långt ifrån drabbar alla. Vanligaste skälet till fasta är ju religiösa skäl(Jom kippur, Ramadan bla) och där är det känt att man kan få mindre trevligare biverkningar såsom äcklig andedräkt, bränningar och sura uppstötningar under fastan. Är nog bara de som förespråkar fasta av hälsoskäl som hävdar att vi alltid mår världsbäst av att inte äta.

Har mest att göra med att magen är tom medan magsyra bildas p.g.a hunger och sug, i kombination med att magmunnen av oklara skäl inte sluter helt tätt. Sen misstänker jag att ju striktare keto/lchf man äter desto mindre besvär får man, dvs om kroppen är van att vara i djup ketos på fettdrift så tror jag inte att magsäck och magstrupe håller på och bråkar i lika hög utsträckning när det går på tomgång.  

Hursomhelst, jag skulle inte ta oxgalla på fastande mage. Testa att dricka ljummet örtte om du får halsbränna under fasta. Om det inte fungerar så ät något lätt som inte tar kroppen ur faste-tillståndet, t.ex bladspenat, gurka eller lite kokt broccoli, så får magsäck, magsyra och muskulaturen något att pyssla med. Man kan "lura" kroppen att den fortfarande är fastar om man enbart äter lite vattenbaserade grönsaker. 

@Zepp Stora majoriteten svenskar med refluxproblem eller magkatarr har ju inte H.pylori, utan det är "funktionellt" d.v.s svensk sjukvård vet inte vad det beror på och ordinerar patienten att käka Omeprazol resten av livet...suck. Att ha H.pylori är rätt ovanligt bland svenskar som inte är i pensionsåldern.   

Bara när jag kör OMAD känner jag hunger. Jag kör OMAD bara en gång varje vecka.  

Generellt känner jag mig inte hungrig och har inte sug. Mitt blodsockervärde på fastande mage är 3,9. Jag antar att jag är djup ketos. Men jag kan ha fel. 

När jag äter två gånger per dag känner jag inte hunger. Jag ska nog äta grönkål innan jag äter lunch.  

• Like 2